رئیس انجمن آسیب شناسی: قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده اخلاق کشور را به خطر می‌اندازد

ارسال کننده : manijeh a r

2013-10-21 18:42:12

korosh-mahamadi

انتقادها به قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده همچنان ادامه دارد و افکار عمومی را به شدت برانگیخته است. تازه ترین نمونه این انتقادها، سخنان رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور است که گفته است این قانون به ارزش‌های جامعه آسیب جدی وارد خواهد کرد. کوروش محمدی، در گفتگو با ایسنا از جمله گفته است که در گذشته افرادی بر اساس اخلاق، عقاید دینی و وظایف انسانی کودکانی را به فرزندخواندگی می‌پذیرفتند، اما امروز با تصویب این قانون تفاوتی در این پذیرش فرزند صورت خواهد گرفت.

وی افزود که با تصویب قانون ازدواج با فرزندخوانده حق انتخاب را از کسی که روزی منت بر سر او گذاشته و به فرزندی خود قبول کرده‌ایم می‌گیریم، یعنی به موجب این قانون فردی که کودکی را به فرزندخواندگی قبول کرده است و حداقل یک نسل با آن کودک فاصله سنی دارد، تعیین می‌کند او با چه کسی ازدواج کند و شخص تعیین شده خود فرد یعنی پدرخوانده است!
این آسیب شناس اجتماعی، همچنین پرسیده است: آیا افرادی که از این طرح دفاع کرده به این فکر کرده‌اند که پدرخوانده با چه عنوانی با فرزندخوانده خود ازدواج می‌کند به عنوان برده، فرزند خوانده و یا همسر؟ اگر به عنوان همسر است پس حق انتخاب زندگی مجزا و لباس دارد و به لحاظ شخصیتی، روانی و اجتماعی حق دارد یکسری سنخیت‌ها را با همسر خود داشته باشد. آیا توجه شده است دختری که با پدر خوانده خود ازدواج می‌کند، حق طلاق دارد یا خیر؟ در صورتی که به موجب این قانون حق انتخاب زندگی را از او می‌گیریم و برای او زندگی و سرنوشت را تعیین می‌کنیم. آیا شخصی که با پدر خوانده خود ازدواج می‌کند، می‌تواند از حق همسر خود دفاع کند؟ و اگر ازدواج او منجر به طلاق شد، کجا می‌تواند زندگی کند؟ با وجود این که پدر و مادرش را از او گرفته‌ایم؛ زیرا به نوعی هوو و رقیب مادر و همسر پدر شده است.
وی همچنین گفت که سازمان بهزیستی باید به جای این قانون نسبت به فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرزندخواندگی در جامعه تلاش می‌کرد و ارزش‌های والای این امر را گسترش می‌داد نه این که با یک راهکار اشتباه به از بین بردن این فرهنگ بپردازد.
وی تصریح کرد که با تصویب چنین قانون‌هایی این ارزش‌ها نادیده گرفته می‌شود و باید منتظر ریختن قبح تجاوز به محارم نیز باشیم.
http://www.kurdistanukurd.com/fa/hewal_dreja.php?id=4901