«جهاد نکاح» به شورای امنیت کشیده شد

ارسال کننده خبر : manijeh a r

اشتراک دوشنبه, ۲۹ مهر, ۱۳۹۲

زنان موضوع نشست دیروز شورای امنیت بود؛ نشستی که به‌منظور بررسی وضعیت زنان در درگیری‌های مسلحانه برگزار شده بود و پای «جهاد نکاح» را هم به این نهاد باز کرد. اگرچه موضوع «جهاد نکاح» بحث اصلی شورای امنیت نبود اما با درگیری لفظی علیاء احمد آل‌ثانی، سفیر قطر با بشار الجعفری، سفیر سوریه، از حاشیه به متن کشیده شد. «جهاد نکاح» پیش‌تر با صدور فتوایی از سوی وهابی‌ها آغاز شد و طی آن اعلام شد که بهترین راه برای شرکت زنان در جهاد، مشارکت در «جهاد نکاح» در سوریه است.

حالا و در نشست روز گذشته، نمایندگان قطر و سوریه یکدیگر را در این مورد سیبل حملات قرار دادند به‌نحوی که دو طرف یکدیگر را مسوول گسترش پدیده «جهاد نکاح» در سوریه و افزایش تعداد زنان و دختران سایر کشورها در سوریه و مشارکت آنها در جهاد نکاح دانستند. علیاء احمد آل‌ثانی، سفیر قطر در سخنرانی خود درباره مساله«زن و صلح و امنیت» با مسوول‌دانستن نظام سوریه درباره سوءاستفاده‌های جنسی از زنان سوری مدعی شد: زنان و کودکان سوری بیش از سایرین در سوریه در معرض خطر قرار دارند و در حملات نیروهای نظامی سوریه زنان هدف جنایت‌هایی از جمله خشونت و آزار جنسی، اهانت و شکنجه قرار می‌گیرند. او افزود: آنچه در سوریه رخ می‌دهد در حال حاضر به سطح جنایت جنگی و جرایم ضدبشری رسیده است. سفیر قطر همچنین مدعی شد که نظام سوریه مسوول تمامی شکنجه‌ها و تجاوزات جنسی به زنان و دختران سوری است چرا که نظام سوریه هزاران‌نفر از زنان و دختران را کشته و هزاران‌نفر را بیوه کرده است. در مقابل بشار الجعفری نیز با مسوول‌دانستن عربستان و قطر در گسترش پدیده «جهاد نکاح»، گفت: بحران سوریه پدیده‌های غیراخلاقی و ضدبشری را آشکار کرد و باید بگویم مزدوران و تکفیری‌هایی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند هدفشان ترویج افکار وهابی و پایین آوردن ارزش زن تا حد یک برده است. وی در ادامه عنوان کرد: فتوای«جهاد نکاح» یکی از مهم‌ترین فتواهایی است که برخی دولت‌های حمایت‌کننده تروریسم از جمله قطر و عربستان، با استفاده از سازمان‌های عربی آن را رواج می‌دهند. این نشست با قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت پایان یافت. در این قطعنامه اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا تاکید کردند که صلح پایدار منوط به روشی است که نگرانی‌ها را درخصوص «حقوق سیاسی، امنیتی، توسعه و حقوق‌بشر، از جمله برابری جنسیت‌ها» از بین ببرد.

پایان گروکشی

اگرچه قطر و سوریه درگیری‌های ریشه‌ای با هم دارند اما اخیرا در یک مورد با هم به توافق رسیده‌اند. با میانجیگری قطر گروکشی‌ها پایان یافت. ۹ لبنانی شیعه ربوده‌شده در سوریه آزاد شدند و در مقابل، ربایندگان دو خلبان ترکیه‌ای نیز گروگان خود را آزاد کردند. در این میان با میانجیگری قطر مخالفان سوری نیز به خواسته خود رسیدند. مخالفان سوری خواهان آزادی ده‌ها زندانی زن در زندان‌های دولت سوریه بودند، که بر اساس توافق با دولت سوریه این زندانیان آزاد و با یک هواپیما راهی ترکیه شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه فرانس ۲۴ فرانسه، هواپیمای حامل دو خلبان ترکیه‌ای که بیش از دوماه در لبنان توسط یک گروه شیعی ربوده شده بود، عصر شنبه در فرودگاه آنکارا بر زمین نشست و خلبانان ربوده‌شده به مسوولان ترکیه‌ای تحویل داده شدند. در مقابل ۹ لبنانی شیعه نیز که بیش از ۱۷ماه در اسارت گروه‌های تندرو سوری بودند، به ترکیه منتقل و از آنجا با یک هواپیمای قطری وارد بیروت پایتخت لبنان شدند. این تبادل گروگان با توافق میان دولت سوریه، ترکیه، ربایندگان لبنانی و گروه‌های مخالف سوری و با میانجیگری قطر محقق شد.

بالاگرفتن خشونت

در تحولی دیگر درگیری‌های میدانی در سوریه در روزهای اخیر شدت گرفته است. در همین راستا دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه اعلام کرد که در انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده در شهر حماه، دست‌کم ۳۱ نفر کشته شدند. به گزارش فرانس ۲۴، این انفجار به‌وسیله یک خودرو بمب‌گذاری‌شده انجام شد که یک ایست بازرسی نیروهای دولتی سوریه در اطراف شهر حماه را هدف قرار داد و در پی آن ۳۱ نفر از جمله چندین نیروی نظامی دولتی کشته شدند. از دیگرسو وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با بیان اینکه راه‌حل سیاسی گزینه اصلی این کشور برای پایان‌دادن به درگیری‌های داخلی است، اعلام کرد: اوضاع منطقه تغییر کرده و پیروزی نهایی در راه است.

احتمال برگزاری ژنو ۲ در اوایل آذر

در حالی که وزیر اطلاع‌رسانی سوریه بار دیگر بر راه‌حل سیاسی تاکید کرد، اخضر الابراهیمی و نبیل العربی در کنفرانس خبری مشترکی در قاهره درخصوص بحران سوریه صحبت کرده و ابراز امیدواری کردند که ژنو ۲ هرچه سریع‌تر برگزار شده و به درگیری‌های سوریه پایان دهد. الابراهیمی با اشاره به وجود اختلاف میان مخالفان سوری گفت: ممکن است کنفرانس ژنو۲ در غیاب برخی گروه‌های مخالف تشکیل شود اما تلاش خواهیم کرد تا همه اقشار ملت سوریه در این مذاکرات حضور یابند. در همین راستا وزیر امور خارجه آمریکا با هدف ملزم‌کردن مخالفان سوری به مشارکت در کنفرانس «ژنو ۲» امروز (دوشنبه) به لندن سفر خواهد کرد.

http://www.kaleme.com/1392/07/29/klm-162226/