درخواست مجدد برای انتقال نرگس محمدی به بیمارستان پس از خودداری چندباره مسوولین زندان

کمپین حقوق بشر ایران

وکیل نرگس محمدی، زندانی بیماری که ماه‌هاست نیاز مبرم برای معالجه دارد، روز هفتم بهمن ماه به خبرگزاری ایرنا گفت مسوولان زندان اوین از انتقال موکلش در این روز به بیمارستان ایرانمهر خودداری کرده‌اند. محمود بهزادی‌راد گفت او مجددا در همین روز (هفتم بهمن) درخواست اعزام موکلش را به بیمارستان به صورت کتبی به مسوولان زندان ارائه کرده است. این وکیل تاکید کرد هر اتفاقی برای نرگس محمدی بیفتد مسوولیتش با زندان است.

محمود بهزادی‌راد با اشاره به اینکه داروی ضد تشنج نرگس محمدی مدتی است تمام شده، گفت: «باتوجه به بیماری موکلم و اینکه داروی ضد تشنج محمدی از روز ۱۸ دی ماه تمام شده، به دادیار ناظر زندان اعلام کردم هر اتفاقی بیفتد، مسوولیتش با زندان است.»

بهزادی‌راد با اظهار اینکه هفته گذشته خانواده موکلش برای او وقت معاینه از بیمارستان گرفته‌اند تا توسط پزشکان متخصص مورد معاینه و مداوا قرار گیرد، گفت: «هفته گذشته درخواست اعزام او را در روز هفتم بهمن به بیمارستان ایرانمهر براساس وقت اخذ شده به صورت کتبی به مسوولان زندان اوین و دادیار ناظر زندان ارائه کردیم اما از دریافت آن خودداری کردند و موضوع به صورت شفاهی اعلام شد.»

به گفته این وکیل اما خانم نرگس محمدی روز هفتم بهمن ماه علیرغم درخواست و وقت قبلی به بیمارستان اعزام نشد. آقای بهزادی‌راد گفته است او مجددا صبح هفتم بهمن ماه درخواست کتبی خود را برای اعزام موکلش به دادیار ناظر زندان داده که این بار «درخواست کتبی» پذیرفته شده و دادیار ناظر بر زندان قول اعزام به بیمارستان را داده است.

محمود بهزادی راد گفت: «اکنون منتظریم ببینیم مسئولان زندان اوین طی روزهای آینده برای اعزام نرگس محمدی به بیمارستان چه تصمیمی می‌گیرند.»

نرگس محمدی فعال حقوق بشری که محکوم به ۱۰ سال حبس است دچار بیماری آمبولی ریه، تشنج‌های عصبی و مشکلی در مری‌اش است. او به همراه نازنین زاغری زندانی دوتابعیتی در اعتراض به بی‌توجهی مسوولان زندان برای معاینات پزشکی آنها از تاریخ ۲۴ دی ماه دست به اعتصاب غذا زدند. در روز ۲۶ دی ماه، ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل موافقت مقامات زنادن اوین برای انتقال این دو زندانی به بیمارستان برای معالججه آنها به اعتصاب غذا خود پایان داده‌اند.

با این حال دو هفته پس از این موافقت و علیرغم گرفتن وقت معاینه پزشکی از سوی خانواده خانم محمدی و درخواست کتبی وکیل از مسوولان زندان هنوز با انتقال او به دلایل نامشخص ممانعت می‌شود.

خانم محمدی پیش از این در آذر ۹۷ در نامه‌ای سرگشاده به دادستان تهران درباره اینکه مدت‌هاست علیرغم تجویز دکتر متخصص و حتی دکتر بهداری زندان برای بیماری‌هایش به بیمارستان منتقل نشده است اعتراض کرد. همچنین تاکنون تقاضاهای جداگانه او و خانواده‌اش برای انتقال به پزشک خارج از زندان بی‌جواب مانده است. خانم محمدی در نامه‌اش خطاب به جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نوشته بود: «متاسفانه اینجانب چشم امیدی به رعایت انصاف و عدالت از سویسیستم قضایی کشورم ندارم. لذا در مورد احکام‌ غیر عادلانه سخنی نمی‌گویم، اما از حضرتعالی تقاضا دارم لااقل شرایط مراقبت‌هایپزشکی و دسترسی ما به پزشکان متخصصی که سال ها تحت مراقبت آنها معالجه شده‌ایم و همچنین دسترسی به داروهای‌مان رافراهم آورید.‌»

نرگس محمدی، فارغ‌التحصیل رشته فیزیک، فعال حقوق بشر و سخنگوی سابق کانون مدافعان حقوق بشر است. او در سال ۱۳۸۸ به دلیل فعالیت‌های عمومی خود در دفاع از حقوق زنان و ترویج حقوق بشر شغل مهندسی خود را در شرکت بازرسی فنی ایران از دست داد و بعدتر بازداشت و به شش سال حبس به اتهامات مختلف محکوم شد. او در سال ۹۲ به دلیل بیماری شدید فلج عضلانی و آمبولی ریه از زندان آزاد شد.

خانم محمدی مجددا در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ و دو ماه بعد از آنکه با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران صحبت کرد، بازداشت و به ۱۶ سال زندان به جرم عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع، تبانی و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام محکوم شد. خانم محمدی طبق قانون مجازات جدید اسلامی باید ۱۰ سال از این حکم را بگذراند.

این فعال حقوق بشر بار دیگر ۹ تیرماه به دلیل درد شدید کیسه صفرا از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد. در آن زمان محمد بهزادی‌راد، وکیل نرگس محمدی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا گفت موکلش با توجه به شرایط جسمانی‌اش باید بتواند از قانون «آزادی مشروط» استفاده کند. خانم محمدی مجددا ۲۲ مرداد ۹۷ به دنبال تشنج شدید از زندان اوین به بیمارستان امام خمینی منتقل شد.

خانم محمدی دارای دو فرزند علی و کیانا است که پس از بازداشت مجدداش در سال ۹۴ به فرانسه رفتند تا در کنار پدرشان تقی رحمانی زندگی کنند. تقی رحمانی نیز از فعالان سیاسی، عقیدتی است که سال‌های زیادی در زندان بود.