ممنوعیت فعالیت علی قمصری به دلیل اجرای کنسرت با خواننده زن

هرانا

علی قمصری، نوازنده تار و آهنگساز ایرانی به دلیل اجرای کنسرت با “هاله سیفی زاده” خواننده زن ممنوع الفعالیت شد.آقای قمصری در این خصوص گفته است که “ممنوع شدن فعالیت من در ایران را به صورت شفاهی ابلاغ کردند، ظاهرا حکم رسما به دفتر موسیقی نیز ابلاغ شده است و همه اجراهای من تا اطلاع ثانوی لغو شده اند”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۷، ممنوعیت فعالیت علی قمصری، نوازنده و آهنگساز به دلیل حضور خواننده زن در کنسرت وی به صورت شفاهی به او ابلاغ شده است.

این در حالی است که شب گذشته در حین اجرای کنسرت با خوانندگی “هاله سیفی‌زاده” در تالار وحدت سیستم صوتی قطع شد و اجراکنندگان کنسرت بالاجبار بدون سیستم صوتی کنسرت را ادامه دادند.
علی قمصری در صفحه شخصی خود نوشته است: “پیش از کنسرت از طرف مدیر بنیاد رودکی و حراست تالار به ما گفته شد که در صورت اجرا، سیستم صوتی تالار را قطع می‌کنند و از فردا ممنوع‌‌ الفعالیت می‌شوم”.

وی همچنین اعلام کرده است که در مدت چهار شب اجرای آنها در تالار وحدت همواره تحت فشار مسئولین بوده‌اند، در حالی که همخوانی هاله سیفی‌زاده در حین اجرا هیچ زاویه‌ای با قانون نداشته است.

این آهنگساز و نوازنده اظهار داشته است که از تصمیمش برای به کار بردن صدای خواننده زن در کنسرت پشیمان نیست.

لازم به ذکر است که اگرچه خوانندگی زنان در ایران منع قانونی صریحی ندارد، اما طی ۴۰ سال گذشته شمار زیادی از هنرمندان به خاطر کار با خوانندگان زن یا مشخص بودن صدای زن در کارهای‌شان ممنوع‌الفعالیت شده‌اند.

طی هفته گذشته نیز محمد رحمانیان، نمایشنامه‌ نویس، کارگردان تئاتر و مدرس تئاتر ایرانی در دادسرای ۲۱ ارشاد تهران بازداشت و ساعاتی بعد با قرار وثیقه آزاد شد. بازداشت وی در ارتباط با حواشی نمایش “پیکان جوانان” بوده و پیشتر گفته بود شکایت مطرح شده به دلیل تک خوانی زن در این نمایش و ایراداتی است که به نمایش گرفته اند اما اعلام داشتم که به هیچ عنوان تک‌خوانی زن نداشتیم بلکه دوخوانی بوده است.