ایرنا
بانوی پیشکسوت خوشنویس با اشاره به وظایف سنگین مادری و همسرداری در خانواده ایرانی گفت: بسیاری از بانوان مستعد و خلاق در حوزه خوشنویسی پس از تشکیل خانواده، تمام بار زندگی را بر دوش می گیرند و همین امر سبب شده است که قلمِ زنان خوشنویس، روان نچرخد.
«ازهار شرکا» از بانوان فعال در هنر خوشنویسی پس از تجربه شاگردی نزد استادانی «یدالله کابلی خوانساری» و «محمد حیدری» از سال 1369 به عنوان استاد در انجمن خوشنویسان ایران تدریس کرده و شاگردان بسیاری را از «خوش» تا «فوق ممتاز» آموزش داده و جایزه بانوی قرآنپژوه از دستان رئیس جمهوری دریافت کرده است.
شرکا، مسیر خوشنویس شدن خویش را در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا چنین ترسیم میکند: «روزی سرد زمستانی در کتابخانه موزه نگارستان چشمم به تابلوهای بزرگ نقاشی خط زیبای مزین به اسماء جلاله و ائمه اطهار خیره شد و آتشفشان خفته درونم را بیدار کرد. پدرم به مهارت و هنر ذاتی من پی برده بود و مادرعزیزم زمینه فعالیت را برایم آماده کرد. همه آن حس و حالها و عشق بازیها با قلم و مرکب را خداوند منان در وجودم نهاد تا بتوانم در مواجهه با دنیای درون و مشکلات زمانه دست و پنجه نرم کنم و سرافراز و شاد عزیزان بیشماری را به سوی این هنر روحانی هدایت کنم.»
این مدرس خوشنویس با اشاره به نقش انجمن خوشنویسان در رشد خود گفت: آوازه انجمن خوشنویسان را شنیده بودم و زمان ورود به انجمن، با استقبال بینظیر استاد «عباس اخوین» روبهرو شدم و اولین سرمشق آن روز «توانا بود هر که دانا بود» را از دست مبارکشان عیدی گرفتم و همچنین از فضایل و شخصیت بینظیر استاد «جهانگیر نظام العلما» بهرههای فراوان بردم.
این بانوی خوشنویس درباره حضور کمرنگ بانوان در عرصه خوشنویسی گفت: در پانزده سال اخیر با استقبال گستردهای از طرف بانوان در عرصه خوشنویسی روبهرو بودیم و اکنون تعداد هنرجویان بانو در انجمن خوشنویسان ایران بیش از هنرجویان آقا است و این نسبت زن به مرد در امتحانات انجمن خوشنویسان مشهود است ولی در ادامه مسیر تعداد زنان با ریزش بسیاری روبهرو است که معمولا پس از ازدواج و فشار بار زندگی که بر دوش زنان قرار دارد امکان ادامه دادن را از آنها میگیرد.
پیشکسوت خوشنویسی افزود: متاسفانه هنوز در جامعه ما پذیرش قشر بانوان به عنوان انسانهای ماورای قدرت مردان قابل پذیرش نیست در صورتیکه زنان در پرورش و تربیت، نقش اول و سهم بیشتری دارند. زنان خالق هستند و این قدرت خلق از سوی مردان نادیده گرفته شده است و زنان در طول تاریخ برای رسیدن به حقوق خود دائم در حال جنگیدن بودند.
این بانوی قرآنپژوه با اشاره به تجربه کاری خود در میان مردان گفت: مردان بزرگی همچون استاد غلامحسین امیرخانی و استاد علیاشرف صندوقآبادی در مسیر حرفهای به من کمک کردند ولی در بسیاری از شوراهای سیاستگذاری در میان جمع کثیر مردان تنهایی خود را احساس کردم و موفق به اجرای نظر و پیشنهادهای خود نبودم و امیدوارم با حضور گسترده زنان این توازن در شوراهای سیاستگذاری به نحوی باشد که بتوان از حقوق زنان حفاظت کرد.
شرکا با تاکید بر نقش جشنوارهها در کشف استعدادهای خوشنویسی در بانوان گفت: اکنون برنامهریزی برای برگزاری مسابقات خوشنوسی بانوان با همکاری شهرداری تهران و آموزش و پرورش انجام شده است و انتظار داریم انجمن خوشنویسان ایران بیش از پیش با نماینده بانوان همکاری داشته و در برپایی جشنواره بانوان از هیچگونه تلاشی دریغ نکند.
شرکا بر نقش حمایتی مسئولان از قشر بانوان در برپایی نمایشگاه خوشنویسی در خارج از کشور تاکید کرد و گفت: مسوولان باید زنان خوشنویس ایرانی را به دیگر ملل معرفی کنند درحالی که شخصا به عنوان نماینده زنان خوشنویس ایرانی با هزینه شخصی این کار را انجام دادم.
وی با تشریح تفاوت خوشنویسی با دیگر هنرها گفت: هنر خوشنویسی در دو بخش از گفتار و نوشتار فعالیت میکند و در مرحله اول از آیات متبرک قران کریم و رسول گرامی (ص) و ائمه اطهار (ع) و در مرحله بعدی از کلام شیرین بزرگان علم و دین و نهایتا آثار شاعران نامدار در راستای اهداف خود استفاده میکند که مسئولیت خوشنویس در قبال تحریر و کتابت این مجموعه عظیم، تذهیب نفس و صداقت و پاکی دست و طهارت درون و دوری از هر نوع انحراف فکری است و چشمپوشی از درآمد و مادیگری زمینه اوج هنر و خوشنویس است.