آزار و اذیت جسمی، بیشترین نوع همسرآزاری در خراسان‌شمالی

ایسنا

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی خراسان‌شمالی گفت: بیشترین همسر آزاری در استان از سوی آقایان به خانم‌ها و از نوع جسمی بوده است.

«مریم پاکزاد» در گفت‌وگو با خبرنگارایسنا، با اشاره به این‌که همسر آزاری بیشتر در حاشیه شهرها اتفاق می‌افتد، افزود: در سال جاری بیشترین پرونده تشکیل شده در سن ۲۰ تا ۳۴ سالگی  بوده که علت اصلی همسرآزاری در وهله نخست اعتیاد است.

پاکزاد با اشاره به این‌که دیگر موضوعاتی که به همسرآزاری در این استان منجر شده است بیکاری و تندخویی است، اظهار کرد: آستانه تحمل افراد کاهش پیدا کرده و به سرعت به ایجاد درگیری منجر می‌شود و این موضوع می‌تواند در برخی مواقع خطرساز باشد.

وی افزود: فشار اقتصادی و اختلالات روانی افزایش یافته است به همین علت شمار مراجعه‌کنندگان به بهزیستی نیز افزایش یافته است.

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی خراسان‌شمالی تصریح کرد: شناسایی افرادی که مورد آزار واقع شدند از دو طریق انجام می‌شود که در برخی مواقع افراد آزار دیده خود به بهزیستی مراجعه می کنند.

به گفته وی بسیاری از مردان موافقت نمی‌کنند که به مراکز مشاوره مراجعه کنند از همین جهت اقدات و خدماتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد غیر حضوری است.

پاکزاد تصریح کرد: زنانی که مراجعه می‌کنند اگر امنیت جانی آن‌ها در خطر باشد از آنها نگهداری می‌شود و بعد از ارتباط برقرار کردن با خانواده و انجام اقدامات لازم به خانواده بازگردانده می‌شود.

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی خراسان‌شمالی افزود: از جمله اقداماتی که برای مراجعه‌کنندگان انجام می‌شود برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت فردی و گروهی است که در این کلاس‌ها نیز بازخورد مناسبی از مراجعین بدست آمده است.

وی با تأکید بر این‌که هدف اصلی توانمندسازی خانواده است، یادآور شد: افرادی که مراجعه می‌کنند اگر همسر آن‌ها مشکل بیکاری و اعتیاد و … باشند با معرفی افراد به مراکز مربوطه تلاش می‌شود تا خانواده وی متلاشی نشود.

آمار همسر آزاری از سوی زنان به مردان امسال ۳ نفر بوده است.