استاد حوزه: باید جلوی فحاشی مردان را بگیریم نه جلوی ورود زنان به ورزشگاهها را

محبت نیوز

محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم، معتقد است زنان ایرانی در آینده نزدیک می‌توانند وارد ورزشگاه‌ها شوند.

«محبت نیوز»- غرویان درباره سخنان اخیر معاون فرهنگی قوه قضایی به یورونیوز گفت: «ایشان حرفهای خوب و به‌قاعده‌ای زدند. درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها باید عالمانه بحث کرد. به نظرم در آینده نزدیک نتیجه این بحث روشن می‌شود و زنان امکان ورود به ورزشگاه‌ها را پیدا می‌کنند.»

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، اوایل هفته گذشته گفته بود: «همان‌گونه که خانم‌ها همراه با آقایان به سینما یا به پارک می‌روند، در ورزشگاه نیز می‌توانند حضور پیدا کنند ولی ورود زنان به ورزشگاه‌ها ممکن است دو عارضه داشته باشد که باید آن را برطرف کرد. عارضه اول موضوع اخلاق است. یعنی ممکن است در ورزشگاه‌ها کلمات اهانت‌آمیزی گفته شود یا به بانوان توهین‌هایی شود. عارضه دوم مربوط به مسائل شرعی است که طبق فتوای مراجع تقلید دیدن بدن نامحرم برای هر دو طرف اشکال دارد.»

محسن غرویان که قبلن جزو شاگردان نزدیک مصباح یزدی بود و اکنون در زمره روحانیان نواندیشِ منتقد سخت‌گیری‌های فقهیِ سنتی است، فحاشی تماشاگران مرد را دلیلی کافی برای ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها نمی‌داند و می‌گوید: «از منظر فقها، ورود زنان به ورزشگاه‌ها فی‌نفسه گناه نیست اما می‌تواند مقدمه گناه باشد. یعنی ممکن است زنان در معرض فحاشی مردان قرار ‌گیرند. اما این استدلال جواب دارد. جوابش این است که ما نمی‌توانیم زنان را از حقی محروم کنیم چونکه مردان فحاشی می‌کنند. در واقع ما باید جلوی فحاشی مردان را بگیریم نه جلوی ورود زنان به ورزشگاهها را.»

در بین مراجع تقلید مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی، علوی گرگانی، گرامی، میرزاجواد تبریزی صریحن گفته‌اند ورود زنان به ورزشگاه‌ها جایز نیست ولی مراجعی که نظرشان به لحاظ سیاسی و فقهی موثرتر است، مثل علی خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی، فتوایی در ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها صادر نکرده‌اند.