گزارش نقض حقوق زنان در سه ماهه سوم سال 1397

تهیه کننده: زینب عباسیان چالشتری


برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمع آوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کل واقعیت های جامعه باشد.

گزارشات ماهیانه و دوره ایی کمیته دفاع از حقوق زنان از سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانکه از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است، تهیه و تدوین می شود.

بازداشت و زندان

زنان محبوس در ندامتگاه شهر ری موسوم به زندان قرچک ورامین، در سرما، روی زمین می‌خوابند و در شرایط بدی نگهداری می‌شوند.
(سحبا نیوز، 2 آذر 1397)

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: کمبود فضا در زندان ها داریم و فضاهای اقامتی زندانیان دچار محدودیت بوده و مشکلات زیادی از نظر رفاهی ایجاد کرده است.(برنا، 4 آذر 1397)

سپیده قلیان فعال مدنی اهل اهواز پس از گذشت شش روز از زمان بازداشت در حاشیه اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه همچنان در بازداشت به سر می‌برد. این فعال مدنی امروز طی تماس کوتاه تلفنی خانواده خود را از احتمال صدور قرار بازداشت یک ماهه مطلع کرده است. خانم قلیان به همراه اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران هفت تپه جزو معدود نفراتی هستند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند.(هرانا،
5آذر 1397)

یک فعال مدنی کُرد اهل سنندج پس از اتمام بازجویی به‌طور موقت تا پایان مراحل قضایی از بازداشت آزاد گردید.(اژانس کردپا، 5 آذر 1397)

دولت ایران این گزارش‌ها را رد کرده که در برابر آزادی یک شهروند دوتابعیتی خواستار دریافت مطالبات مالی خود از بریتانیا شده است.
(بی بی سی، 5 آذر 1397)

وکیل مدافع رضا خندان، فعال حقوق بشر و همسر نسرین ستوده، روز دوشنبه پنجم آذر اعلام کرد که به رغم اصرار موکلش بر سیاسی بودن اتهام‌هایی که متوجه اوست، پرونده آقای خندان به دادگاه انقلاب ارجاع شده است.(رادیو فردا، 6 آذر 1397)

روز دوشنبه سه تن از زنان درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین به نام‌های شکوفه یداللهی، الهام احمدی و سپیده مرادی که پیش‌تر در پی حوادث گلستان هفتم بازداشت و جمعا به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده بودند، با دستور محمدی رئیس زندان قرچک مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.(هرانا، 6 آذر 1397)

مرضیه رسولی روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق روز جاری به دادسرای اوین احضار شد. طی این احضار از وی خواسته شده جهت پاره‌ای از توضیحات فردا سه‌شنبه در دادسرای اوین حاضر شود.(هرانا، 7آذر 1397)

تعدادی از فعالان مجلس در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آنها خواستار تصویب قانونی همه‌جانبه‌گر برای پیشگیری و منع خشونت علیه زنان در ایران شدند.(هرانا، 7 آذر 1397)

رویا صغیری، دانشجوی دانشگاه شهید مدنی تبریز که ایام محکومیت خود را در زندان مرکزی این شهر طی می کرد امروز با رای دیوان عالی کشور و توقف اجرای حکم از زندان تبریز آزاد شد.(هرانا، 8 آذر 1397)

زن جوان که پسرش به اتهام “سرقت” زندانی شده در دادگاه مدعی شد شاکی پرونده به او گفته در صورتی رضایت می‌دهد که به ازدواج موقت او در بیاید. این در حالی است که دو متهم پرونده صبح دیروز به اتهام سرقت به عنف در شعبه هفتم دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه ایستادند و مدعی شدند که با نقشه زن خدمتکار خانه دست به سرقت زده‌اند.(هرانا، 8 آذر 1397)

الهام احمدی، از زنان درویش گنابادی محبوس در ندامتگاه شهر ری موسوم به زندان قرچک، به دلیل محرومیت از ملاقات دست به اعتصاب غذای خشک زد و سپیده مرادی دیگر درویش زندانی در این زندان نیز در حمایت از الهام احمدی وارد اعتصاب غذای خشک شد.(کمپین زندانیان سیاسی، 9 آذر 1397)

مهوش عدالتی (زائری) شهروند بهایی ساکن تهران که روز دوشنبه ۵ آذرماه، طی احضاریه‌ای کتبی به دادسرای اوین احضار و پس از پایان جلسه بازپرسی بازداشت شده بود، روز چهارشنبه با قرار وثیقه به‌صورت موقت آزاد شد.(هرانا 9 آذر 1397)

کارشناسان سازمان ملل امروز طی بیانیه‌ای خواستار آزادی نسرین ستوده، رضا خندان و فرهاد میثمی، سه فعال مدنی محبوس در زندان اوین که در زمینه مقابله با حجاب اجباری فعالیت می‌کردند، شدند. طی این بیانیه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این فعالین مدنی از حکومت ایران خواستند بلافاصله همه کسانی را که برای حمایت از حقوق زنان زندانی شده اند، آزاد کند.(هرانا، 9 آذر 1397)

شماری از درویشان گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ موسوم به فشافویه، در حمایت از سه زن درویش زندانی در زندان قرچک اعلام اعتصاب ملاقات کردند.(10،آذر 1397)

مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع هنگامه شهیدی از محکومیت موکلش به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس خبر داد و گفت که این حکم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شده است.(هرانا، 11 آذر 1397)

محمود معصومی و الهام رسولی باغی، دو کنشگر مدنی ساکن تهران توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ترتیب به ۱۲ سال حبس و ۵ میلیون تومان جریمه نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شدند. حکم صادره طی روز جاری به آنها ابلاغ شده است. این افراد پیش‌تر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ترتیب به ۱۲ و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.(هرانا، 11آذر 1397)

آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی، دو کنشگر مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین روز جاری مجددا توسط مسئولین زندان به شعبه ۵ دادسرای اوین احضار شدند. این دو کنشگر مدنی به دلیل عدم ابلاغ رسمی که باید حداقل ۵ روز پیش از موعد دادگاه و به صورت رسمی به آنان ابلاغ می‌شد از حضور در این دادسرا خودداری کردند. این افراد پیشتر نیز در تاریخ ۲۲ آبان‌ماه به همین شیوه به این شعبه احضار شده بودند. آتنا دائمی روز جاری با انتشار نامه‌ای سرگشاده نسبت به این احضار واکنش نشان داده و دلایل خود را مبنی بر عدم حضور در دادسرا و غیر مستقل بودن دستگاه قضا اعلام کرده است. در بسیاری از موارد مشابه این قبیل احضارها به پرونده‌سازی علیه زندانیان توسط مسئولین زندان یا نهادهای امنیتی منتهی شده است.(هرانا، 12 آذر 1397)

وکیل مدافع نرگس محمدی نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشرکه اینک دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، گفت “تا جایی که در جریان هستیم، وزارت اطلاعات به عنوان ضابط پرونده موکلم، با آزادی مشروط او موافق است و فقط موافقت دادستان تهران نیاز است”.(هرانا، 13 آذر 1397)

عسل محمدی، فعال کارگری و دانشجوی داروسازی واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران صبح امروز توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.(هرانا، 14 آذر 1397)

شهرزاد نظیفی، شهروند بهایی و از قهرمانان و مربیان موتورکراس بانوان در ایران که در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه زندان اوین منتقل شده بود، عصر روز دوشنبه با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.(هرانا، 14 آذر 1397)

سپیده کشاورز (روحانی) شهروند بهایی ساکن تهران که در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، روز گذشته با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. مامورین در زمان بازداشت ضمن تفتیش منزل تعدادی از کتاب‌ها و وسایل شخصی ایشان را نیز ضبط کرده‌ بودند.(هرانا، 15 آذر 1397)

یاسمن آریانی که در جریان اعتراضات به گرانی در ماه مرداد بازداشت و ابتدا به زندان قرچک و سپس به زندان اوین منتقل شد، با نگارش متنی به بررسی وضعیت زندان قرچک پرداخته است.( سایت کانون مدافعان حقوق بشر، 19 آذرماه1397)

از وضعیت عسل محمدی، فعال مدنی و از اعضای تحریریه نشریه «گام» که پیش‌تر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، هیچ اطلاعی در دست نیست.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با گذشت پنج روز و تداوم بی‌خبری از وضعیت عسل محمدی، فعال مدنی که در روز سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، نگرانی ها نسبت به وضعیت وی افزایش یافته است. (ایران پرس نیوز، 19آذرماه 1397)

خبرگزاری فارس روز یکشنبه ۱۸ آذر (نهم دسامبر) از احضار مهناز افشار به دادسرای تهران خبر داد. به نوشته این خبرگزاری، دادستانی تهران مهناز افشار را به دلیل “مداخله در امور پزشکی و معرفی و تبلیغ یک آمپول خطرناک برای معتادین در فضای مجازی” برای ادای پاره‌ای از توضیحات به دادسرای تهران احضار کرد. مهناز افشار، بازیگر سرشناس سینمای ایران، چندی پیش در کانال اینستاگرام خود آمپول “نالوکسان” را برای جلوگیری از سوء‌مصرف موادمخدر تبلیغ کرد. (ایران پرس نیوز، 19آذرماه 1397)

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی حقوق بشر، نامه‌ای سرگشاده در خصوص مشکلات و نقض حقوق زنان محبوس در زندان قرچک ورامین (ندامتگاه شهر ری) نوشته است. آتنا دائمی در این نامه از نقض حقوق زندانیان و مشکلاتی چون عدم تفکیک جرائم، بهره‌کشی از زندانیان، عدم رسیدگی پزشکی مناسب، عدم دسترسی زندانی به وسایل بهداشتی، آب آشامیدنی ناسالم، ظروف غیربهداشتی، محل نگهداری نامناسب زندانی، غذای بی‌کیفیت و غیربهداشتی، مشکلات و بیماری‌های متعدد و … نوشته است.(هرانا، 20آذرماه 1397)

مژده رجبی که در جریان اعتراضات به گرانی درماه مرداد بازداشت شده، با نگارش متنی به بررسی و ضعیتش پرداخته است.(کانون مدافعان حقوق بشر، 20آذرماه 1397)

جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان به مناسبت دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر زنان بیانیه ای را صادر شد . به گزارش گروه اجتماعی برنا ، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در روز جهانی حقوق بشر بیانیه ای را صادر کرد .در متن این بیانیه آمده است :«در هفتادمین سالگرد صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر، جمعیت “حمایت از حقوق بشر زنان” به عنوان یک تشکل سیاسی-اجتماعی و بر آمده از دو آرمان “حقوق انسان “و “حقوق زنان”، امروز حقوق زنان را فصلی از حقوق همه ی انسان ها، بلکه در موقعیت کنونی مهمترین مصداق حقوق بشر می شناسد و این دو آرمان را همپا و همتای یکدیگر در دستور کار خود دارد.(برنا، 20 آذر 1397)

پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷، قطعنامه‌ی مشروحی را در ۵ صفحه درباره ایران با تاکید بر وضعیت نسرین ستوده صادر کرد. این قطعنامه‌ شرح جامعی از موارد نقض حقوق بشر، وضعیت فعالان سیاسی و مدنی، مدافعان حقوق بشر و زمینه‌های اعتراض‌های گسترده‌ی مردمی و… را در بر می‌گیرد. پارلمان اروپا در این قطعنامه با اشاره به تحریم‌های شورای اروپا علیه ناقضان جدی حقوق بشر در ایران و گفتگوهای سیاسی در سه سال اخیر با مسئولان جمهوری اسلامی از جمله درباره‌ی وضعیت حقوق بشر و منشور حقوق شهروندی، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده شد. (هرانا، 24آذرماه1397)

مادران دختران بازداشت شده در مردادماه با انتشار فایل‌های صوتی جداگانه از هنرمندان و روزنامه‌نگاران داخل کشور خواستند تا صدای مردم معترض و زندانیان در ایران باشند. مادران یاسمن آریانی و صبا کردافشاری با انتشار فایل صوتی جداگانه به اظهارنظر اخیر ترانه علیدوستی، بازیگر زن ایرانی در رابطه با حضور شاپرک شجری زاده یکی از دختران انقلاب در پارلمان کانادا انتقاد کردند و از هنرمندان و روزنامه نگاران خواستند تا از کارگران،‌ زنان، کشاورزان و معلمان زندانی در ایران حمایت و وضعیت وخیم زندان‌های جمهوری اسلامی را اطلاع رسانی کنند. مادر یاسمن آریایی در این فایل صوتی گفت اینجا که من ایستادم پارلمان کانادا نیست اینجا مرکز کشور ایران است. من اینجا ایستادم تا یک سوال را بپرسم این که «ویدا موحد» کجاست و چه سرنوشتی برایش رقم خورده است. من اینجا هستم تا از مردان و زنان چهارشنبه های سفید حمایت کنم کسانی که اکنون در زندان‌ها به سر می برند. (صدای آمریکا، 25آذر1397)

وکیل مدافع نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر از صدور کیفرخواست پرونده موکلش خبر داده است. پیام درفشان، وکیل خانم ستوده به خبرگزاری ایرنا گفت که کیفرخواست پرونده موکلش پس از صدور در یکی از شعب بازپرسی دادسرای امنیت برای رسیدگی به دادگاه انقلاب ارسال شده است.آقای درفشان گفته که در حال حاضر موکلش به خاطر محکومیت غیابی به پنج سال حبس تحت عنوان اتهام جاسوسی که از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده در زندان است.(بی بی سی، 25آذر1397)

نگین قدمیان، شهروند بهایی محبوس در زندان اوین که از تاریخ ۲۷ آذرماه سال گذشته برای تحمل ۵ سال حبس در بند زنان این زندان به سر می‌برد، طی نامه‌ای سرگشاده از محرومیت‌ها و خاطرات تلخی که از ۱۸ سالگی به‌عنوان یک شهروند بهایی با آن مواجه شده نوشته است. (هرانا، 26آذر1397)

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهایی ساکن شیراز، پس از محاکمه مجدد توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب این شهر به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. (هرانا، 26آذر1397)

محمود بهزادی وکیل مدافع نرگس محمدی نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، فعال مدنی و روزنامه نگار که در زندان به سر می برد، گفت که طبق هماهنگی های انجام شده موکلم روز چهارشنبه این هفته از زندان به کمیسیون پزشکی منتقل می شود تا وضعیت بیماری او بررسی شود. وی اظهار داشت: “با توجه به توصیه پزشکان که موکل را چندی پیش عمل جراحی کردند، منتظریم نرگس محمدی از زندان به بیمارستان منتقل شود تا تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد”.(هرانا، 27اذر1397)

سپیده قلیان، فعال مدنی که در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه، در جریان تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود، ساعتی پیش با قرار وثیقه آزاد شد. این فعال مدنی جزو معدود نفراتی بودند که در ارتباط با تجمعات کارگران این مجتمع تاکنون در بازداشت بود.(هرانا، 28آذر1397)

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از دویچه وله، معاون دادستان عمومی و انقلاب و سرپرست دادسرای ناحیه ۳۳ تهران معتقد است “بر اساس قرائن و امارات بزهکاری نسرین ستوده مسلم و محرز است”. امین ناصری در کیفرخواست نسرین ستوده او را به “تشویق مردم به فساد و فحشاء” متهم کرده است. او دلیل این اتهام را از جمله “حضور در کنار سکوی پست برق در خیابان انقلاب و قراردادن دسته گل بر روی آن در حمایت از دختران کشف حجاب کننده” عنوان کرده است.(هرانا، 28اذر1397)

پیام درفشان وکیل مدافع نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، گفت که بر اساس تاریخ تعیین شده از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، دادگاه رسیدگی به پرونده موکلم در روز دوم دی (یکشنبه هفته آینده) برگزار می‌شود. به گفته درفشان، نسرین ستوده دو پرونده مطرح در دادسرای امنیت داشت که یک پرونده مربوط به شکایت بازپرس دادسرای کاشان از اوست و پرونده دیگر نیز تحت عنوان اتهامی عضویت در کمپین لگام (لغو گام به گام مجازات اعدام) تشکیل شده است.(هرانا، 29آذر1397)

الهام احمدی از زنان درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین، جهت رسیدگی به اتهامات “نشر اکاذیب و توهین به ماموران” به دادگاه احضار شد طی روز گذشته از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد. خانم احمدی پس از انتشار یک فایل صوتی با موضوع فجایع پزشکی و عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان در زندان زنان قرچک ورامین با شکایت رئیس زندان به دادگاه احضار شده بود. (هرانا، 30آذر1397)

امروز دوشنبه، جلسه دادگاه رسیدگی به اعتراض لیلا حسین‌ زاده دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه در تهران، که پیش‌تر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده بود، برگزار شد. (هرانا، 1 آبان 1397)

نسیم صادقی، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن تبریز روز یکشنبه ۲۹ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.(هرانا ، آبان 1397)

نایب رئیس «کمیسیون آزادی بین‌المللی مذاهب» ایالات متحده روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نام «گلرخ ابراهیمی» و «محمد علی طاهری» را در ایران به فهرست «پروژه زندانیان عقیدتی مذهبی» اضافه کرده است.(محبت نیوز، 3 آبان 1397)

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل با راه اندازی کارزاری اینترنتی برای جلب توجه جامعه جهانی به وضعیت ۱۰ زن فعال حقوق بشر در کشورهای مختلف، از جمله آتنا دائمی، فعال حقوق بشر زندانی در اوین، از فعالان مدنی سراسر جهان خواسته است با امضای این کارزار افکار بین المللی را متوجه وضعیت و مطالبات آنان کنند.(صدای امریکا، 4 آبان 1397)

پنج تن از زنان بازداشت شده در اعتراضات مردادماه توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به حبس محکوم شدند. این افراد هفته گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شدند.(هرانا، 4 آبان 1397)

نسیم صادقی، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن تبریز که روز یکشنبه ۲۹ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به دادگاه منتقل و پس از اتمام جلسه بازپرسی برای وی قرار وثیقه صادر شد. خانم صادقی هم‌اکنون در بازداشتگاه اطلاعات سپاه نگهداری می‌شود.(هرانا، 5 آبان 1397)

حسن صادقی و فاطمه مثنی، زوج محبوس در زندان‌های رجایی شهر کرج و اوین تهران هستند که هر یک به ۱۵ سال حبس محکوم شده و درخواست اعاده دادرسی آنها نیز به تازگی در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور برای دومین بار رد شده است. آقای صادقی به دلیل تحمل شکنجه‌های اعمال شده در زمان بازداشت و شرایط بد زندان به بیماری‌های بسیاری از جمله آب‌سیاه چشم، شکستگی هر دو پاشنه پا، عفونت دستگاه گوارشی و زخم شدید معده مبتلا شده است. علیرغم بیماریهای مورد اشاره دادستانی در روند درمان و اعزام این زندانی به مراکز درمانی کارشکنی می‌کند.(هرانا، 5 آبان 1397)

سه فعال ترک (آذربایجانی) به نام‌های سجاد افروزیان، ابراهیم رنجبر و سعدالله ساسانی امروز در پی شرکت در مراسم سالگرد درگذشت غلامرضا امانی در مقابل آرامستان مارالان تبریز توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین در گزارشی دیگر یک فعال ترک (آذربایجانی) به نام حکیمه احمدی در شهر مرند و توسط نیروهای امنیتی این شهر در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.(هرانا، 5 آبان 1397)

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی اخبار مربوط به رفع حصر خود را تکذیب کرد و گفت اگر اراده‌ای برای رفع حصر وجود داشته باشد، باید «به صورت رسمی و کتبی» اعلام شود.(صدای امیریکا، 6 آبان 1397)

گزارشها حاکی از آن است چهار زن درویش زندانی در زندان قرچک ورامین به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» در مجموع به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند.(صدای امریکا، 6 آبان 1397)

نسیم صادقی، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن تبریز که در تاریخ ۲۹ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، امروز دوشنبه به زندان تبریز منتقل شد. همزمان در گزارشی دیگر رحمان قاسمی و ابوالفضل فکوری توسط نیروهای امنیتی در شهر تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.(هرانا، 8 آبان 1397)

چهار شهروند بهایی ساکن کرج به‌ نام‌های “جمیله پاکرو”، “پیمان معنوی”، “پیام شبانی” و “کیانوش سلمانزاده” که پیشتر در تاریخ ۲۵ شهریورماه و ۴ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند عصر امروز با قرار وثیقه و تا پایان زمان دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.(هرانا، 9 آبان 1397)

دو شهروند بهایی ساکن مشهد به نام‌های “می خلوصی” و دخترش “ساقی فدایی” که پیشتر محکومیت یک سال حبس‌شان به تائیددادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی رسیده بود، عصر امروز جهت تحمل محکومیت خود راهی زندان مشهد شدند.(هرانا، 10 آبان 1397)

حکیمه احمدی، فعال ترک (آذربایجانی) که پیشتر در اواخر مهرماه توسط نیروهای امنیتی در شهر مرند بازداشت و در پی مضروب شدن در بازداشتگاه و آسیب دیدن دنده‌ها و انگشتان به بیمارستان منتقل شده بود روز جاری به بازداشتگاه اداره اطلاعات مرند بازگردانده شد. همچنین در گزارشی دیگر رحمان قاسمی، دیگر فعال ترک اهل ارومیه که در تاریخ ۷ آبان‌ماه در شهر تبریز بازداشت شده یود روز پنجشنبه با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان این شهر آزاد شده است.(هرانا، 12 آبان 1397)

رویا صغیری، دانشجوی دانشگاه شهید مدنی تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه سال گذشته که در تاریخ ۳ شهریورماه سال جاری جهت تحمل حبس به زندان تبریز منتقل شده بود، عصر روز گذشته به مرخصی ۵ روزه اعزام شد. وی پیشتر توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به بیست و سه ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تائید شده بود.(هرانا،13 آبان 1397)

عصر امروز، بهاره قادری، شهروند بهایی ساکن شیراز که پیش‌تر در تاریخ ۲۴ شهریورماه سال جاری همزمان با تعدادی دیگر از شهروندان بهایی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، با قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.(هرانا، 13 آبان 1397)

دادسرای سازمان قضایی نیروهای مسلح، شکایت دو دانشجوی دختر از مأمور زن گشت ارشاد در ارتباط با حادثه پارک طالقانی را که فروردین امسال فیلم آن در فضای مجازی منتشر شد، رد کرد.(هرانا، 13 آبان 1397)

هدی عمید، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان که در تاریخ ۱۰ شهریورماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود ساعاتی پیش با قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.(هرانا، 14 آبان 1397)

هنگامه شهیدی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و آخرین دفاعیات وی اخذ شد.(هرانا، 15 آبان 1397)

همسر و فرزندان هاشم خواستار معلم بازنشسته و عضو کانون صنفی معلمان مشهد ساعاتی پیش در تجمعی در مقابل بیمارستان ابن‌سینای مشهد به همراه تعدادی از فرهنگیان و همکاران آقای خواستار توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد منتقل شدند. آقای خواستار، در تاریخ ۱ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در شهر مشهد بازداشت و پس از آن به دلایل نامشخصی به بخش روانی بیمارستان ابن‌سینای این شهر منتقل شده بود.(هرانا، 15 آبان 1397)

نگین قدمیان شهروند بهایی محبوس در زندان اوین که از تاریخ ۲۷ آذرماه ۹۶ در بند زنان این زندان در حال تحمل حبس است با وجود عفونت در لثه و درد شدید در ناحیه فک و دندان از اعزام به مرکز درمانی تخصصی و بهره مندی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. این در حالی است که مجوز اعزام این زندانی از سوی دادیار زندان صادر شده ولی رئیس بهداری با اعزام وی مخالفت می‌کند.(هرانا، 15 آبان 1397)

نجمه واحدی، فعال حقوق زنان که در شهریورماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود، عصر امروز با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. رضا واحدی برادر این فعال حقوق زنان در یادداشتی از آزادی وی خبر داده و گفت است: “پس از ۶۷ روز بازداشت موقت خواهرم نجمه واحدی به قید وثیقه آزاد شد”. این فعال حقوق زنان همزمان با شروع موج جدید فشارهای قضایی بر فعالین مدنی و فعالین حقوق زنان بازداشت شده بود. (هرانا،16 آبان 1397)

۹ تن از فعالان حوزه زنان طی هفته جاری به دادسرای اوین احضار شدند. امیر رئیسیان، وکیل مدافع افراد احضار شده به دادسرا، با اعلام این خبر به خبرنگار قضایی ایرنا گفت: “در هفته جاری احضاریه‌ای از سوی دادسرای اوین برای تعدادی از فعالان حوزه زنان که تعدادشان فعلاً ۹ نفر است و امکان هم دارد بیشتر باشد، ارسال شده است”.این وکیل دادگستری درباره علت احضار فعالان حوزه زنان به دادسرای اوین گفت: “در احضاریه‌ای که برای این افراد ارسال شده، علت احضار «حضور جهت ادای پاره‌ای توضیحات» عنوان شده و فعلاً هیچ اطلاع بیشتری نداریم”. (هرانا،16 آبان 1397)

صفیه قره باغی، فعال مدنی ساکن زنجان که پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صیادی از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” محاکمه شده بود روز گذشته از این اتهامات تبرئه و رای دادگاه به وی ابلاغ شد. (هرانا، 16 آبان 1397)

بازداشت‌شدگان اعتراضات مردادماه در ایران به شش‌ماه تا شش سال زندان محکوم شدند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه اعلام کرد که قوه‌ی قضاییه‌ ایران برای حداقل ۲۴ معترض مردادماه به اتهامات «مبهم» امنیت ملی احکام شش ماه تا شش سال زندان را صادر کرده است. (صدای آمریکا، 17 آبان 1397)

اولدوز قاسمی، فعال ترک (آذربایجانی) اهل ارومیه، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم به صورت غیابی صادر شده است. (هرانا20،آبان 1397)

نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد از رئیس زندان اوین و معاون قضایی این زندان به خاطر صدور دستور ممنوع الملاقات شدنش شکایت کرد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، پیام درفشان وکیل مدافع نسرین ستوده روز یکشنبه با اعلام این خبر گفت: “پرونده شکایت نسرین ستوده از رئیس و معاون قضایی زندان اوین در دادسرای کارکنان دولت پذیرفته و برای رسیدگی و به شعبه اول بازپرسی این دادسرا ارجاع شد”. (هرانا، 21 آبان 1397)

به تازگی تصویری از خلاصه اطلاعات بعضی از زندانیان زن منتشر شد. در این برگه، اطلاعات خلاصه شده تعدادی از زنان زندانی استان فارس مشاهده می شود که بیشتر آن ها به خاطر ضمانت بانکی شریک زندگی شان محکوم شده اند و عمرشان را در حبس می گذرانند. (رکنا، 21آبان 1397)

کمتر از يک هفته پس از توقيف سايت «زنستان» از سوی دادسرای ارشاد تهران، مريم حسين خواه يکی از فعالان جنبش زنان و از مسئولان سايت زنستان، بازداشت شد. شهاب ميرزايی، همسر خانم حسين خواه، در مورد بازداشت او به راديو فردا گفت: «روز چهارشنبه، ۲۳ آبان، احضاريه ای از وزارت اطلاعات به دست مريم رسيد که در آن از او خواسته شده بود روز شنبه، ۲۶ مهرماه، خود را به دادسرای ويژه امنيت تهران معرفی کند.» وی افزود:«مريم در روز مقرر خود را به دادسرا معرفی کرد و پس از چهار ساعت بازجويی از او خواسته شد دوباره در روز يکشنبه، ۲۷ آبان، به آن دادسرا مرجعه کند.» (رادیو فردا، 23 آبان 1397)

 به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، نادر نجد روز چهارشنبه افزود: “این افراد دیشب در یک مهمانی در یکی از باغات حاشیه شهر با دستور به موقع قضائی و حضور ماموران انتظامی دستگیر شدند”. دادستان عمومی و انقلاب مراغه ادامه داد: “افراد دستگیر شده وضعیت مناسبی نداشتند و اقدام به شرب خمر نیز کرده بودند”. (هرانا، 24 آبان 1397)

دری امری شهروند بهایی ساکن مشهد که پیشتر محکومیت یک سال حبس‌ وی به تائید دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی رسیده بود، صبح روز گذشته جهت تحمل محکومیت خود راهی زندان مشهد شد. (هرانا، 25 آبان 1397)

دو معلم بازداشتی به نام‌های فاطمه بهمنی و همسرش محمد کرد که روز یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه در جریان تحصن سراسری معلمان توسط نیروهای امنیتی در شهر اراک بازداشت شده بودند ظهر روز جاری با قرار کفالت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. (هرانا، 27 آبان 1397)

رویا صغیری، زندانی محبوس در زندان تبریز و دانشجوی دانشگاه شهید مدنی این شهر که پیشتر به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود، روز جاری با پایان دوران مرخصی به زندان تبریز بازگشت. وی از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه سال گذشته بود که در تاریخ ۳ شهریورماه سال جاری جهت تحمل ۲۳ ماه حبس به زندان تبریز منتقل شده بود. (هرانا، 27آبان 1397)

سه شهروند بهایی به نام‌های ناصر باقری، فائز باقری و روحا ایمانی توسط دادگاهی در شهر یزد مجموعاً به چهار سال و شش ماه حبس محکوم شدند. ناصر باقری و فرزندش فائز باقری پیشتر در تاریخ ۹ اسفندماه ۹۳ در شهر یزد و در منزل شخصی بازداشت شده بودند. روحا ایمانی شهروند بهایی اهل کرمان نیز در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۹۴ در شهر یزد بازداشت و در تاریخ ۱۰ تیرماه همان سال با قرار وثیقه آزاد شده بود. (هرانا، 28 آبان 1397)

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین عصر روز سه‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه توسط مسئولین زندان و بصورت شفاهی برای روز چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه به شعبه ۵ دادسرای اوین احضار شد. دلیل این احضار به وی گفته نشده، در بسیاری از موارد مشابه این قبیل احضارها به پرونده سازی علیه زندانیان توسط مسئولین زندان یا نهادهای امنیتی منتهی شده است. (هرانا، 28 آبان 1397)

در ادامه بازداشت‌های دو روز اخیر شهروندان بهایی در شهر تبریز، روز جاری نیروهای امنیتی پس از تفتیش منزل شبنم عیسی‌خانی، وی را به اداره اطلاعات تبریز احضار کردند. شبنم عیسی‌خانی در زمان تفتیش در منزل حضور نداشته است. طی روزهای شنبه و یکشنبه نیروهای امنیتی ۵ تن از شهروندان بهایی شهر تبریز را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.(هرانا، 28 آبان1397)

صبح امروز یک شهروند بهایی ساکن تهران به نام “سپیده کشاورز (روحانی)” توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. مامورین هنگام بازداشت ضمن تفتیش منزل تعدادی از کتاب‌ها و وسایل شخصی ایشان را نیز ضبط کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز سه‌شنبه ۹۷، سپیده کشاورز شهروند بهایی ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.(هرانا، ۲۹ آبان‌ماه 1397)

امروز، شبنم عیسی‌خانی شهروند بهایی ساکن تبریز بازداشت شد. منزل این شهروند بهایی روز گذشته توسط نیروهای امنیتی این شهر تفتیش شده بود. روز گذشته نیروهای امنیتی شهر تبریز با حضور در منزل شبنم عیسی‌خانی ضمن تفتیش منزل، وی را به اداره اطلاعات تبریز احضار کردند. خانم عیسی خانی امروز، پس از حضور در اداره اطلاعات تبریز بازداشت شد. از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروند تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست. (هرانا، 29آبان1397)

پیام درفشان وکیل مدافع نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در زندان به سر می‌برد از برداشته شدن دستور ممنوع الملاقاتی موکلش خبر داد. نسرین ستوده هفته گذشته از رئیس زندان اوین و معاون قضایی این زندان به خاطر صدور دستور ممنوع الملاقات شدنش به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده بود. این وکیل دادگستری درباره آخرین وضعیت شکایتی که هفته گذشته ستوده از رئیس و معاون زندان اوین به خاطر ممنوع الملاقات شدنش کرده بود، اظهار داشت: “با توجه به رفع مشکل ممنوع الملاقات بودن موکلم، ستوده خواسته شکایت صورت گرفته پیگیری نشود”. (هرانا،30آبان1397)

وکیل مدافع تعدادی از زنان بازداشت شده در تجمع روز جهانی زن از قطعیت یافتن احکام تبرئه هر ۲۱ زن بازداشت شده در این تجمع خبر داد.(هرانا، 2 مهر 1397)

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری گفت که “از میزان دقیق مرخصی این فرد خبری ندارم اما این فرد همچنان یک پرونده مفتوح در دادگاه دارد که هنوز به آن رسیدگی نشده است”. اسماعیلی همچنین در تشریح آخرین وضعیت پرونده بازداشتی‌های محیط زیستی گفت که کیفرخواست در این پرونده صادر شده اما هنوز واصل نشده است و به همین دلیل هنوز به دادگاه ارسال نشده است.(هرانا، 2 مهر 1397)

22 روز از بازداشت نجمه واحدی و هدی عمید فعالان حقوق زنان در ایران می‌گذرد. رضوانه محمدی، دیگر فعال حقوق زنان نیز در فاصله کوتاهی پس از این دو بازداشت شده است. با این حال خبری از وضعیت آنها و دلایل بازداشت‌شان منتشر نشده است(رادیوزمانه، 2 مهر 1397)

صبح روز جاری دستکم هفت شهروند بهایی ساکن شهر بهارستان در استان اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.(هرانا، 2 مهر 1397)

 مهین‌تاج احمدپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان نشتارود تنکابن که از روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی، مانع‌تراشی مسئولین در استفاده وی از تلفن زندان و تهدید شدن به بازکردن پرونده جدید دست به اعتصاب غذا زده بود، امروز سه‌شنبه پس از گذشت ۱۶ روز با وعده مساعد مسئولان زندان جهت تامین خواسته‌هایش به اعتصاب خود پایان داد(هرانا، 4 مهر1397)

 مهرناز حقیقی اول اسفند ماه 1395 از سوی وزارت اطلاعات در خانه اش بازداشت شد و بیش از سه ماه در پلیس امنیت بندرعباس وزندان اوین تهران دوره بازداشت خود را گذراند. وی روز ششم خرداد 1396 با سپردن وثیقه ازاد شد.(شورای ملی مقاومت ایران، 4 مهر1397)

در ادامه بازداشت فعالان محیط زیستی ، هفته گذشته در شیراز،شش فعال دیگر بازداشت شدند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده،‌ «سودابه حقیقت»، «نورا پورمرادیان» «الهه سمیع‌زاده»، «احسان محبوب راه‌وفا»، «نوید بازماندگان» و همسرش «بهاره قادری» توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.(ایران وایر، 4 مهر 1397)

لیلا میرغفاری، فعال مدنی که پیش‌تر با قید وثیقه آزاد شده‌بود، روز جاری از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد(سحبانیوز، 4 مهر 1397)

مریم ازاد کنشگر برابری جنسیتی اهل شیراز سه شنبه شب سوم مهر هنگام یفر به ترکیه در فرودگاه دستگیر شد.(رادیوزمانه، 4 مهر 1397)

 نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در زندان اوین، به مرخصی سه روزه اعزام شد.(هرانا، 5 مهر 1397)

نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با رئیس‌جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، از ادامه بازداشت نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامپسون رویترز ابراز نگرانی کرد که دو سال و نیم است در زندان اوین تهران به سر میبرد.(رادیوفردا، 5 مهر 1397)

در بند زنان زندان اوین موسوم به بند نسوان همچنان مشکلات فراوانی از جمله کاهش شدید جیره خشک غذای زندان، عدم وجود مواد غذایی باکیفیت در فروشگاه زندان، عدم پاسخگویی دادیار ناظر بر جرائم سیاسی و امنیتی به خانواده‌های زندانیان، مشکلات مربوط به بهداری زندان و عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان به چشم می‌آید. گزارش پیش رو به وضعیت و اتهامات ۱۷ زن زندانی سیاسی-امنیتی که در حال حاضر ساکنین این بند را تشکیل می‌دهند اختصاص دارد. (هرانا، 6 مهر 1397)

فاطمه محمدی نوکیش مسیحی که که آبان ماه سال گذشته بازداشت و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و سپس با پایان دوران محکومیت خود از بند نسوان زندان اوین آزاد شده بود، مدعی است مورد آزار کلامی تیم بازجویی زندان اوین از طریق تماس‌هایی که با خانواده‌اش گرفته می‌شود قرار گرفته و به همین دلیل در مقابل زندان اوین دست به اعتصاب و تحصن زده است(هرانا، 6 مهر 1397)

ساعاتی پس از انتشار خبر مرخصی سه روزه نرگس محمدی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این زندانی عقیدتی شد(سحبانیوز، 7 مهز 1397)

 در ادامه افزایش فشار بر شهروندان بهایی، روز جاری نیروهای امنیتی شهر شیراز، منزل “نورا پورمرادیان” شهروند بهایی ساکن شیراز که در تاریخ ۲۵ شهریورماه سال جاری بازداشت شده است را مورد تفتیش قرار داده و علاوه بر ضبط لوازم و مدارک شخصی و کتاب‌ها، پدر و مادر این شهروند بهایی را نیز ساعاتی بازداشت کردند(هرانا، 7 مهر 1397)

ستوده فاضلی، زندانی سیاسی ۶۶ ساله‌ محبوس در زندان اوین است که از بیماری‌های متعدد از جمله تالاسمی و سرطان رنج می‌برد. وی در تیر‌ماه سال ۹۶ به مرخصی اعزام شد اما علی‌رغم داشتن کهولت سن و بیماری در اردیبهشت‌ماه سال جاری مجدداً به زندان اوین بازگردانده و به تازگی با آزادی مشروط وی نیز مخالفت شده است(هرانا، 8 مهر 1397)

لیلا تاجیک زندانی محبوس در زندان اوین در شهریورماه ۹۶ توسط نهاد اطلاعات سپاه بازداشت شد. او پس از گذشت بیش از یک سال کماکان به صورت بلاتکلیف در بند زنان این زندان بسر می‌برد(هرانا، 8 مهر 1397)

 نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که در روز چهارشنبه به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود، امروز با پایان مدت مرخصی و عدم تمدید آن به زندان اوین بازگشت(هرانا، 9 مهز 1397)

 رضوانه محمدی، فعال حقوق زنان که پیش‌تر در تاریخ ۱۲ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، روز شنبه ۷ شهریورماه به بند زنان زندان اوین منتقل شد(هرانا، 9 مهر 1397)

آزیتا رفیع‌زاده، شهروند بهایی محبوس در زندان اوین با آغاز سال تحصیلی جدید و در واکنش به محرومیت پرتعداد دانشجویان بهایی از تحصیل در کنکور سراسری ۹۷ نامه‌ای سرگشاده نوشته و گفته است که “این روزها شنیدن خبرهای نقص پرونده در اعلام نتایج کنکور ۹۷ برای جوانان مشتاق به ادامه تحصیل، بار دیگر تلخی تبعیض و تعصب‌ورزی را به کامم نشاند و امید برطرف شدن این تعصبات و سوء تفاهمات را کمرنگ نمود(هرانا، 9 مهر 1397)

 یک منبع مطلع به وضعیت نسرین ستوده وکیل زندانی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت دادستان تهران طی «نامه‌ رسمی» او را به دلیل بدحجابی ممنوع الملاقات کرده است به گفته این منبع کودکان نسرین ستوده موفق به دیدار مادرشان در ملاقات کابینی روز یکشنبه هشتم مهرماه نشده‌اند(سحبانیوز، 10 مهر1397)

پیام درفشان، وکیل نسرین ستوده، اعلام کرد که از جانب موکلش از قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به دادسرای انتظامی قضات، شکایت کرده است(صدای آمریکا، 10 مهر 1397)

هرناز حقیقی، کنشگر مدنی و پزشک ساکن بندرعباس که پیش‌تر به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم و در تاریخ ۳۱ شهریورماه جهت اجرای حکم به زندان بندرعباس منتقل شده بود، با احتساب ایام بازداشت قبلی و به صورت مشروط از زندان آزاد شد (هرانا، 10 مهر 1397)

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین که از روز شنبه ۳ شهریورماه در اعتراض به “بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستان” خود دست به اعتصاب غذا زده بود، امروز چهارشنبه به اعتصاب خود پایان داد.(هرانا،۱۲مهر۱۳۹۷)

احمد عالی نژاد، فعال مدنی ساکن شیراز روز شنبه ۷ مهرماه توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. مامورین اطلاعات سپاه همسر وی را نیز در تاریخ ۸ مهرماه بازداشت کرده‌اند. (هرانا،۱۳مهر۱۳۹۷)

در ادامه پنج مورد بازداشت شهروندان بهایی که طی روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریورماه سال جاری در شیراز رخ داده بود، ساعاتی پیش نیز نیلوفر حکیمی به عنوان ششمین شهروند بهایی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.(هرانا، ۱۵مهر۱۳۹۷)

روز جاری، دادگاه رسیدگی به اتهامات خدیجه (لیلا) میرغفاری فعال مدنی در پرونده جدیدی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد. در این جلسه دادگاه اتهامات “توهین به رهبری” و “تمرد از دستور مامورین” به وی تفهیم شده است. خانم میرغفاری روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه نیز در ارتباط با پرونده‌ای که در دادگاه مجتمع قضایی ارشاد به جزای نقدی محکوم شده بود بازداشت و روز بعد با قرار کفالت آزاد شده بود.(هرانا، ۱۵مهر۱۳۹۷)

روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه، مریم اکبری منفرد، گلرخ ایرایی و آتنا دائمی سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین با دستور شفاهی رئیس بند زنان این زندان به مدت سه هفته از ملاقات با خانواده محروم شدند. دلیل این امر درگیری لفظی و شعار دادن توسط این زندانیان در سالن ملاقات عنوان شده است.(هرانا،۱۶مهر۱۳۹۷)

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران به سکوت اساتید و مدرسان این دانشگاه در برابر بازداشت نجمه واحدی اعتراض کردند.(سحبانیوز، ۱۷مهر۱۳۹۷)

مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین که اکنون نهمین سال از حبس خود را بدون حتی یک روز مرخصی تحمل می‌کند، به مناسبت تولد ۱۳ سالگی دخترش طی نامه‌ای سرگشاده از رنج‌هایی که در این ۹ سال متحمل شدند نوشته است.(هرانا،۱۷مهر۱۳۹۷)

در ادامه شش مورد بازداشت شهروندان بهایی که از روز ۲۴ شهریورماه سال جاری در شیراز رخ داده بود، صبح امروز نیز فرزاد دل‌آرام و همسرش روحیه نریمان توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند.(هرانا، ۱۷مهر۱۳۹۷)

مریم اکبری‌منفرد، گلرخ ایرایی و آتنا دائمی سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین با توجه به نزدیک بودن روز جهانی مبارزه علیه اعدام خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در امور ایران نامه‌ای سرگشاده نوشته و ضمن اشاره به نمونه‌های نقض حقوق بشر طی چهار دهه اخیر در ایران، از وی درخواست کردند تا جهت بررسی موارد نقض حقوق بشر و پیگیری توقف صدور حکم اعدام برای کلیه جرائم عمومی، عقیدتی و سیاسی فارغ از هر عقیده و باوری در ایران حضور یابد.(هرانا، ۱۸مهر۱۳۹۷)

لیلا تاجیک زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین به اتهام “جاسوسی برای کشور متخاصم” به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد. همسر سابق لیلا تاجیک نیز که گفته میشود پیش از این در نهاد اطلاعات سپاه پاسداران مشغول به کار بود همزمان و از بابت همین پرونده به اعدام محکوم شده است.(هرانا، ۱۸مهر۱۳۹۷)

سه تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز به نام‌های نورا پورمرادیان، سودابه حقیقت و الهه سمیع‌زاده که پیش‌تر طی روزهای ۲۵ و ۲۶ شهریورماه همزمان با تعدادی دیگر از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز (پلاک ۱۰۰) منتقل شده بودند، دقایقی پیش با قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.(هرانا، ۱۸مهر۱۳۹۷)

عالیه اقدام دوست: در هر تجمعی که مربوط به حقوق زنان، معلمان و کارگران باشد، حق دارم شرکت کنم؛ چون اولا زن هستم، دوم این -که در دوره ای معلم و نماینده فرهنگیان بوده‌ام و مدتی هم در کارخانه “مزدا” کار کرده‌¬ام. هم زن هستم، هم معلم و هم کارگر. پس طبق قانون می‌توانم در مورد حقوق صنفی خود در چنین تجمعاتی شرکت کنم.»(ایران وایر، ۱۸مهر۱۳۹۷)

زهرا مجد، همسر محمد هدایتی، روحانی منتقد حکومت ایران که ساکن آمریکا است صبح روز پنجشنبه هنگام ورود به ایران به همراه دو فرزند خردسال خود در فرودگاه اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و صبح جمعه به مکان نامعلومی در تهران منتقل شده است. محمد هدایتی در ارتباط با دلیل بازداشت زهرا مجد افزود: “در فرودگاه هنگام دستگیری به او گفته شده که بازداشت ایشان به دلیل داشتن شاکی خصوصی است و نهایتا مشخص شده که شکایت علیه ایشان از طرف دادگاه ویژه روحانیت بوده است و به وی گفته‌اند که شرط آزادی این است که من به ایران رفته و خود را تحویل دادگاه ویژه روحانیت دهم. با این حال قرار بر این است که راس ساعت ۹ صبح شنبه ۲۱ مهر ۹۷ به دادگاه ویژه روحانیت منتقل شود”.(هرانا، 22 مهر 1397)

قوه‌ قضاییه برای زنان بازداشت شده در اعتراضات مردادماه حکم‌هایی از ۶ ماه تا یک سال زندان صادر کرده است. خانواده بازداشت شدگان مردادماه امسال در مقابل تئاتر شهر تهران اعلام کردند که به تازگی حکم ۶ ماه تا یکسال محکومیت فرزندانشان را دریافت کرده‌اند. «یاسمن آریانی» ۲۳ ساله و «صبا کردافشاری» ۱۹ ساله از جمله زنان بازداشت شده هستند و مادر «صبا»‌ در یادداشتی از حکم یکساله دخترش خبر داده است. (هرانا، 26 مهر 1397)

پرستو صالحی، بازیگر سینما و تلویزیون که در مردادماه سال جاری به واحد نظارت و پیگیری قوه قضاییه احضار و به دلیل صحبت‌های انتقادی خود نسبت به اوضاع کشور بازجویی شده بود، پس از احضار و بازجویی مجدد در مهرماه می گوید نیروهای امنیتی در چند وقت اخیر از حضور وی در اماکن عمومی جلوگیری می‌کنند..وی در پایان صحبت‌های خود افزود: “من چه خطر امنیتی می‌توانم داشته باشم. من بازی نکنم. من حرف نزنم. چگونه خرج خود را دربیاورم. چگونه زندگی کنم. (هرانا، 26 مهر 1397)

خدیجه (لیلا) میرغفاری فعال مدنی، به اتهام “توهین به رهبری” توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

محمدحسین آقاسی وکیل خدیجه (لیلا) میرغفاری در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده خانم میرغفاری را به اتهام “توهین به رهبری” به دو سال حبس تعلیقی به مدت ۳ سال محکوم کرد.(هرانا، 30 مهرماه 1397)

فرهنگی و اجتماعی

معاون پیشگیری اداره بهزیستی خراسان رضوی ضمن بیان مشکلات زنان “معتاد متهاجر” گفت، “سیستم موجود در جامعه” باعث وجود چنین زنانی است. او تاکید کرد که انکار وجود زنان خیابانی، آسیب‌های بیشتری را به جامعه تحمیل می‌کند.(قدس انلاین، 2 آذر 1398)

حوری دهقانشاد استاد دانشگاه آزاد اسلامی که بتازگی این دانشگاه حکم اخراج او را صادر کرده است ، می گوید: استاد رسمی با 21 سال سابقه کار است اما بدون ارائه هیچ پاسخی او اخراج شده است .(افتاب نیوز، 2 آذر 1397)

فاطمه موسوی گفت : قانون زمانی عوض میشود که عرف تغییر بکند ، زنان باید خودشان را به موجوداتی مستقل تبدیل کنند.(برنا، 2 آذر 139)

در پی ادامه اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز به حضور گشت ارشاد، خبرها حاکی از بازداشت چند دانشجو توسط نیروهای امنیتی و انتظامی است.(صدای امریکا، 3 آذر 137)

قانون تامین امنیت زنان در برابر خشونت در حالی بلاتکلیف رها شده که زنان به دلیل مجازات نکردن خشونت‌گران زنان با سوء‌رفتار مواجه هستند(کمپین حقوق بشر ایران، 3 آذر 1397)

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه منع خشونت علیه زنان در قوه قضائیه در دست بررسی است و مراحل نهایی را می گذراند.(ایرنا، 4 آذر 1397)

داشتن تعریفی یکپارچه از «خشونت علیه زنان» امکان شناخت انواع و مصادیق این نوع خشونت فراگیر و سیستماتیک، پیشگیری و در نهایت توقف آن را بهتر فراهم میکند. سازمان ملل متحد رفتار یا حتی تهدید به رفتار خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت که منجر به آسیب و رنج فیزیکی، جنسی و روانی در زنان شود، «خشونت علیه زنان» تعریف میکند. طبق این تعریف اعمال اجبار و ایجاد محرومیت خودسرانه از آزادی برای زنان، چه در عرصه عمومی اتفاق بیفتد،‌ چه در عرصه خصوصی، جزو تعریف «خشونت علیه زنان» می‌گنجد.(برنا، 4 آذر 1397)

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر مردم می خواستند بساط زمان طاغوت آزاد باشد انقلاب نمی کردند. مردم انقلاب کردند که آن شراب خواری ها ، فساد و فحشا نباشد.(عصر ایران، 4 آذر 1397)

کمیسیون حقوق بشر کانون‌های وکلای دادگستری مرکز و فارس از ادامه اعمال خشونت علیه زنان در “تمامی جوامع” انتقاد کرد. این نهاد می‌گوید بخش بزرگی از خشونت علیه زنان ایران “به دلیل ساختارهای حاکم بر جامعه” در سکوت رخ می‌دهد.(دویچه وله فارسی، 5 آذر1397)

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از تماسها و مداخلات اورژانس اجتماعی مربوط به خشونت علیه زنان است گفت: ۴۸ درصد خشونت ها در زنان ۳۰ تا ۳۹ سال رخ داده است.(شهرخبر، 7 آذر 1397)

احتمالاً اغلب اهل نظر و رسانه اطلاع یافته اند که اخیراً در یکی از روستاهای دماوند، کالبد یک بانوی بهایی را (ظاهراً شبانه) از گور در آورده و در بیابان رها کرده و بعد نیروی انتظامی پیکر را یافته و به اعضای خانواده اطلاع داده و از آن ها خواسته که جسد را به تهران برده و در آن جا دفن کنند و به دلیل امتناع خانواده از این پیشنهاد (البته صرفاً به دلیل محدودیت مذهبی) جنازه را بدون رضایت خانواده به تهران برده و در گورستان اختصاصی بهاییان به خاک سپرده اند.(خط صلح، 8 آذر 1397)

در حالی که بیش از دو سال از تشکیل دوره دهم مجلس شورای اسلامی در ایران می گذرد، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، رسما تایید کرده که مینو خالقی به دلیل اینکه تصویری از دست دادن او با مردان وجود داشت علیرغم پیروزی در انتخابات، رد صلاحیت شد و از ورود به مجلس بازماند.(بی بی سی، 8 آذر 1397)

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب‌های اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه طی شش ماه نخست امسال ۵۰۷ مورد همسرآزاری به مرکز اورژانس اجتماعی استان گزارش شده است، گفت که” این آمار در بازه زمانی مشابه در سال قبل ۳۰۶ مورد بوده است که مقایسه آماری بیانگر افزایش چشمگیر این مراجعات است”.(هرانا، 9 آذر 1397)

محمد صحفی معاون مطبوعاتی اسبق وزارت ارشاد و رییس کمیته تحقیق پرونده مرگ زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی – کانادایی در سال ۱۳۸۲، جزییات نقش سعید مرتضوی دادستان وقت تهران در این حادثه و تحولات پس از آن را تحلیل و تبیین کرد.(هرانا، 9 آذر 1397)

حکم ۹۹ ضربه شلاق مرد و زنی که متهم به داشتن “رابطه خارج از ازدواج” بودند در دیوان عالی کشور تأیید شد. بدین ترتیب حکم دو متهم به زودی اجرا می‌شود. متهمان در تمامی جلسات دادگاه اتهام خود را انکار کرده‌ بودند. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.(هرانا، 9 آذر 1397)

یک استاد حقوق گفت: توقع ما این است مجلس شورای اسلامی در قوانین به‌روز و در فقه پویا پیشگام شود، متأسفانه حرکت مجلس در حوزه زنان کند است؛ خدای نکرده اتفاقی نیفتد که ببینیم جامعه از دین زده شود و بگوید دین امکان تحول در دسترسی زنان به عدالت را ندارد.(ایسنا، 9 آذر 1397)

یک نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در مناظره ای پیرامون پوشش بانوان ایرانی گفتند مواجهه دستگاه های اجرائی و نظارتی با پدیده حجاب سلبی بوده و این رویکرد اثربخش نخواهد بود.(ایرنا، 11آذر 1397)

جنگ بر سر پرونده زاغری، بیش از اینکه یک جنگ سیاسی و حقوقی باشد، یک جنگ روایت است. آیا رسانه‌های ایران می‌توانند از این بازی برنده بیرون بیایند؟نازنین زاغری، مادر است یا جاسوس؟
حضور جرمی هانت، وزیر خارجه انگلستان در ایران، باز هم پرونده نازنین زاغری، محکوم امنیتی که به پنج سال حبس محکوم شده، را بر سر زبان‌ها انداخته است. اما ماجرای این پرونده چیست؟(ایرنا پلاس، 11 آذر 1397)

اکرم محمدی امینی اولین مدال‌آور بیلیارد زنان ایران دو سال از حضور در اماکن ورزشی و شرکت در کلیه مسابقات محروم شده است.(رادیو فردا، 12 آذر 1397)

ساعی گفت: در خصوص انتصاب زنان در پست های مدیریتی چون وزیر و … بارها با دولت و مجلس مکاتبه کرده ایم، تذکر داده ایم اما متاسفانه هنوز در نظام اداری نگاه مردسالارانه وجود دارد و اعتماد به توانمندی بانوان کم است بنابراین با تلاش، حمایت و همبستگی بانوان با یکدیگر به طور حتم این شروع مثبت را به سرانجام خواهیم رساند.(برنا، 14 آذر 1397)

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ضمن انتقاد از رواج چندهمسری در صداوسیما گفت: متاسفانه در کنار چندهمسری با مشکلات و چالش‌هایی مانند آسیب‌های ناشی از خیانت و روابط خارج از ازدواج نیز مواجهیم که نگران‌کننده‌است. (ایلنا، 14 آذر 1397)

عضو شورای نگهبان گفت: خانم‌ها نقش و جایگاه بسیار عظیمی در اسلام دارند و حق بزرگی بر انسان دارند ولی همین خانم ها هم می توانند با برخی کیدها روی روند قضایی تاثیرگذار باشند؛ حقوق‌دانان نباید زنان را در محل کارشان به تنهایی راه ندهید تا بتوانید این روابط را کنترل کنید.(جنوب نیوز 14 آذر 1397)

محمدرضا برومی مسئول کارگروه خانواده در جریان نشست بحران جنسی در ایران، با ارائه آمارهایی از وضعیت فعلی ازدواج و طلاق در کشور، گفت که “۱۳ میلیون مجرد قطعی، چهار میلیون زن بیوه، ۳.۲ میلیون پسر ۱۵ تا ۲۰ سال مجرد در جامعه وجود دارند که این آمارها نشان می‌دهد مجموعا ۲۰ میلیون نفر در کشور برای تامین نیاز جنسی خود دچار مشکل هستند.( هرانا، 16 آذرماه1397)

امروز شاهد حضور بیش از پیش زنان در جایگاه‌های مختلف اجتماعی هستیم. همچنین برای زنان در دنیای مدرن امکان تحصیل و کسب مهارت‌ شکل گرفته است، هرچند شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی میان زنان هستیم؛ چرا که زنان در هر مرحله از حضور اجتماعی خود با مشکلات متعدد روبه‌رو می‌شوند و فقدان قوانین حمایتی گویی فرش قرمزی برای افرادی که حقوق زنان را نادیده می‌گیرند، پهن می‌کند. با وجود شرایط سخت، زنان میدان را خالی نکرده‌اند و به نظر نمی‌رسد که در آینده هم چنین شود. ( سلامت نیوز، 17 آذرماه1397)

فاطمه راکعی گفته است در شهرداری تهران برخی زنان را به عنوان یک گروه اجتماعی تعریف می‌کنند و نگاهشان به آنها مانند اقلیت‌های قومی، مذهبی و معلولین است. ( محبت نیور، 17 آذرماه1397)

طراح مرکز رصد امور اجتماعی وزارت کشور گفت: جمعیت دختران و پسران مجرد قطعی در کشور به ترتیب 105 و 36 هزار نفر است که غالبا در شهرهای مرکزی ایران ساکن هستند. طراح مرکز رصد امور اجتماعی وزارت کشور همچنین گفت: طی 20 سال گذشته نرخ خانوارهای تک نفره در کشور 2 برابر شده و دلیل اصلی این موضوع نبود برنامه‌های یکپارچه و متوالی در دولت‌هاست. ( ایرنا، 19 آذرماه1397)

محسن مدیروستا، بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی درباره جزییات خودکشی دختر جوان در ساختمان اداری دانشگاه الزهرا(س) گفت: این خانم متولد سال ۶۳ و فارغ‌التحصیل دانشگاه الزهرا(س) بوده که در سال ۹۱ فارغ‌التحصیل و در سال ۹۲ مدرک خود را دریافت کرده بود. (همشهری، 19 آذر 1397)

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، تاکید کرد: بر اساس اصل سوم قانون اساسی مبنی بر جلوگیری از تبعیض ناروا تعیین سهمیه برای زنان در انتخابات درست نیست زیرا مانع حضور گسترده آنها می‌شود. وی افزود: با تعیین سهم مشخص زنان را محدود می‌کنیم، شاید مردم در زمانی قائل به اختصاص 90 درصد کرسی‌های سیاسی به زنان باشند اما اگر طرحی که به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارایه شده، به تصویب برسد تنها 25 درصد سهم به زنان داده می‌شود. ( اقتصاد نیوز، 19 آذرماه1397)

خرمشاهی گفت: به نظر می رسد که برای نجات زنان خیابانی فقط به جمع آوری آنها فکر کرده ایم و به زندگی پس از آزادیشان، هیچ نگاهی نداشته و برنامه ریزی در جهت بهبود شرایطی که منجر به خیابانی شدنشان شده است، نداریم. مدت هاست مسئولان از جمع آوری زنان خیابانی با افتخار سخن می گویند اما همان مسئولان از خود نمی پرسد که نتیجه این گونه جمع آوری ها در نهایت چه می شود و چقدر  آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد؟ آیا زنان دستگیر شده متنبه می شوند و پس از آزادی، راه صحیح زندگی را در پیش خواهند گرفت؟ آیا پس از آزادی، مشکلاتی که به دلیل آن به خیابانی شدن روی آورده اند، حل می شود؟ یا با همان مشکل منتهی با برچسب حبس کشیده، دوباره به زندگی سراسر سیاه خود بازمی گردنند. ( برنا، 19 آذرماه1397)

آمل – معاون دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: گروه سنی زنان آسیب دیده از ۱۸ سال به ۱۶ سال کاهش یافته است و نوعی هشدار محسوب می شود. (مهر،20 آذرماه1397)

سازمان توسعه و همکاری‌های بین‌المللی، ایران را در کنار پاکستان و یمن، به عنوان بدترین کشورهای جهان از نظر برابری جنسیتی معرفی کرده است. در گزارش سالانه برابری جنسیتی سازمان توسعه و همکاری‌های بین‌المللی، مانند گذشته بر شاخص‌های قانونی و عرفی مانند تبعیض‌های خانوادگی، خشونت فیزیکی علیه زنان، دسترسی زنان به منابع و آزادی‌های اجتماعی و امکانات قانونی برای پیشرفت، برای بررسی وضعیت زنان در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. (دماوند، 20 آذر1397)

دبیر کل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان گفت: لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت 92 ماده داشت که اکنون به 52 ماده رسیده و اخیرا مدیرکل تدوین لوایح قوه قضاییه نیز مواد این لایحه را 5٠ ماده عنوان کرده است. نگران این موضوع هستیم که چه موادی از آن در قوه قضاییه حذف شده است.( ایرنا، 21 آذر1397)

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین از ازدواج های غیرقانونی زنان ایرانی با مردان خارجی و پیامدهای غیرمنطقی آن با منافع جامعه ابراز نگرانی کرد. وی اظهار کرد: ضرورتاً به لحاظ اهمیت موضوع و همچنین جایگاه دهیاران در نظام مدیریت روستایی و به عنوان واسط بین دولت و مردم حوزه تحت مسئولیت خود در این راستا می توانند نقش مهمی را ایفا کرده و سفیران حُسن نیت سیاست ها و جهت گیری های دولت باشند.( نوداد، 21 آذر1397)

معاون رییس جمهور در حوزه زنان و امور خانواده گفت: اشتغال آبرومند یک نیاز مهم برای همه افراد اعم از زن و مرد است و باید زمینه کسب درآمد عزتمند برای بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار و دختران با تحصیلات عالی فراهم شود. ( برنا، 21 آذرماه1397)

دخترک ١٣ساله‌ای که نه چیزی از مادر بودن می‌داند، نه حسی نسبت به آن دارد، تنها خواسته‌اش خلاص‌شدن از جنینی است که در بطن او نفس می‌کشد. روایت زندگی روشنک شبیه فیلم‌هایی است که پند و نصیحتی را به گل‌درشت‌ترین شکل در چشم مخاطب فرو می‌کند. اما این‌جا خبری از فیلم نیست و «واقعیت» به شکل کوبنده‌ای به شنونده سیلی می‌زند. گزارش کوتاه زندگی روشنک را با پیش‌فرض دختری که ١٣سال دارد، نخوانید. این‌جا یک نفر «جوانمرگ» شده است. ( هرانا، 21 آذرماه1397)

اصلاح قوانین و فرهنگسازی در جامعه، دو اصل محوری‌ای بود که در نشست « هم‌اندیشی صلح و منع خشونت علیه زنان» برای ارتقای حقوق زنان در جامعه بر آن تاکید شد. دکتر «خلیل میرزایی»، «مدیر گروه جامعه‌شناسی صلح» و استاد دانشگاه که در نشست هم اندیشی «صلح و منع خشونت علیه زنان» در موسسه مطالعات و تحقیقات زنان، صحبت می‌کرد، با بیان اینکه «وقتی پدیده ای به بحران تبدیل می‌شود کاری از مشاوران و روانشناسان برنمی‌آید» گفت که در این شرایط جامعه‌شناسان نیز باید «سطوح کار را بررسی کنند.» ( ایسنا، 22 آذرماه1397)

مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش خبر داد که ۴۲ دانش‌آموز در استان خراسان شمالی در دوره ابتدایی ازدواج کردند و به همین دلیل از ادامه تحصیل بازماندند. فرحناز مینایی‌پور روز پنجشنبه گفت که «فقر اقتصادی و فرهنگی یکی از عواملی است که باعث ازدواج زود هنگام دختران می‌شود. (ایسنا، 24 آذر1397)

ظهر امروز، دختری حدودا هجده ساله با پریدن از پل پیروزی اصفهان اقدام به خودکشی کرد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است. عباس عابدی مسئول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ضمن تایید این خبر گفت: “فرد مصدوم هوشیار و زنده است و تنها دچار چند شکستگی شده است”.از علت خودکشی وی اطلاعی در دست نیست.(هرانا، 24 آذر 1397)

ناتوانی بازار کار در جذب فارغ‌التحصیلان آموزش عالی معضلی است که در همه گروه‌های اجتماعی در ایران نمود دارد، اما آمار ها نشان می‌دهد زنان در این میان بیشتر گرفتار بیکاری شده‌اند. اشتغال زنان در ایران همواره و در طول تاریخ موضوعی جنجالی و مناقشه برانگیز بوده است. (سلامت نیوز، 26آذر 1397)

دو شهروند بهایی ساکن کرج به نام‌های پروان معنوی و الهام سلمانزاده که در تاریخ ۲۴ مهرماه سال جاری پس از تفتیش منازل و ضبط لوازم شخصی و کتاب‌ها توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند، روز جاری با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شدند. (هرانا، 26آذر 1397)

شعبه اول دادگاه تجدید نظر دیوان عدالت اداری پس از ۴ سال انتظار، اعتراض ترانه قیامی دانشجوی محروم از تحصیل بهایی نسبت به رای صادره در دادگاه بدوی را رد کرد. این شهروند بهایی در جریان کنکور سراسری سال ۹۳ در پی محرومیت از تحصیل از سازمان سنجش به دیوان عدالت اداری شکایت برده و شکایت وی توسط شعبه اول دیوان عدالت اداری به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر عدم پذیرش بهائیان در دانشگاه‌ها رد شده بود. (هرانا، 27 آذر1397)

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه جمعیت دختران فارغ التحصیل رو به افزایش است، گفت: حدود دو تا سه برابر مردان، بیکاری در بین دختران فارغ التحصیل وجود دارد. (ایسنا، 29آذر1397)

یکتا میرشکار، مونا خسروپرست و صبا عربی، سه دختر بچه زاهدانی، دیروز به جای این که بعد از مدرسه، به خانه بروند و با عروسک‌هایشان بازی کنند، سوختند… جان دادند… و هرگز به خانه برنخواهند گشت. این اولین بار نیست که بخاری نفتی، در مدارس ایران، فاجعه می آفریند. وزارت آموزش و پروش ایران می گوید سیستم گرمایش ۴۲ درصد مدارس ایران امن نیست.(بی بی سی، 30آذر1397)

مریم نوکندی چهارمین دانش آموز حادثه آتش سوزی مدرسه «اسوه حسنه» زاهدان فوت کرد. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد که ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه امشب متاسفانه «مریم نوکندی» چهارمین دانش آموز حادثه آتش سوزی مدرسه «اسوه حسنه» زاهدان فوت کرد. (هرانا، 30 آذر1397)

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: کمیت پژوهش ها در حوزه زنان بالا است، اما کارایی و اثرگذاری لازم در سیاست ها و برنامه ریزی ها را نداشته است. وی خاطرنشان کرد: موانع و مشکلات زنان در نظام ارتقا زیاد است که متاسفانه اکنون درصد اندکی از زنان در سطح استاد تمام در دانشگاه ها داریم. (ایرنا، 30آذر1397)

معاون روحانی می‌گوید لازم است انجمن‌های کارآفرینی زنان تقویت و تکثیر شوند زیرا بیکاری بین دانش‌آموختگان دختر، دو تا سه برابر پسران است. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، شمار مردان فعال در بازار کار چهار برابر زنان است. (دویچه وله، 30آذر1397)

مدیرکل پزشکی قانونی کهکیلویه و بویراحمد از تشکیل ۴۲۹ پرونده در رابطه با همسرآزاری در پزشکی قانونی استان طی ۶ ماهه امسال خبر داد و گفت که در این مدت ۲۵ مورد از شکایت در رابطه با همسرآزاری‌ها در حوزه مردان و ۴۰۴ نفر زن بوده است. (هرانا، 1 آبان 1397)

جمعیت زنان بیکار طی سالهای ۹۰ تا ۹۶ از ۸۳۰ هزار، ۹۹۶ نفر به بیش از یک میلیون و ۳۷ هزار نفر افزایش یافته که از افزایش ۲۰۰ هزار نفری این جمعیت در این فاصله زمانی حکایت دارد.(ایسنا، 1 آبان 1397)

در قوانین کشور ما از برابری حقوق زن و مرد گفته شده است و ممنوعیت ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه‌ها بر خلاف منشور حقوق شهروندی است.(سلامت نیوز، 4 آبان 1397)

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با بیان اینکه نرخ بیکاری زنان استان ١٩.٢ درصد است، گفت: 40 درصد زنان دارای تحصیلات عالیه استان مرکزی بیکار هستند.(ایسنا، 8 آبان 1397)

دخترانی که شش ماه پیش به حجاب اجباری معترض شدند و حکومت با آنها برخورد کرد، از اقدام یک دختر دیگر که روز دوشنبه در میدان انقلاب با برداشتن روسری‌اش به حجاب اجباری اعتراض کرد، استقبال کردند.(صدای امریکا، 9 آبان 1397)

دبیر کل خانه پرستاری ایران با بیان اینکه به دلیل محدودیت مالی و ندادن مجوز استخدام ۳۰ هزار نفر نیروی پرستار بیکار در ایران داریم، گفت که “برای دریافت خدمات پرستاری مناسب باید نسبت جمعیت به پرستار ۴ باشد که متوسط دنیا به ازای هر هزار نفر ۶ پرستار است؛ اگر بخواهیم حداقل نیروی پرستار به ازای جمعیت ۸۰ میلیونی داشته باشیم، باید ۲۴۰ هزار پرستار در سراسر ایران مشغول به فعالیت باشند این در حالی است که تنها در حدود ۱۶۰ هزار پرستار مشغول به ارائه خدمات بهداشتی درمانی هستند”. همچنین رئیس نظام پرستاری اصفهان، از کمبود نیرو پرستار خبر داد و گفت که “کمبود پرستار، علاوه بر فشار کاری، باعث فرسودگی شغلی و افزایش میزان خطاهای پرستاری و در نتیجه افزایش مرگ و میرهای بیمارستانی خواهد شد”.(هرانا، 10 آبان 1397)

شهردار تهران در مراسم تکریم و معارفه معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه مهم ترین نیاز یک سازمان انسجام، وحدت رویه و تلاش هم زمان است، گفت: در دوران انتخابات از خانم و جوانان حرف می زنیم اما وقتی انتخابات تمام می شود تا دوره بعدی آنها را فراموش می کنیم و این موضوع عجیبی است که تا به امروز در شهرداری معاون زن نداشتیم.(برنا، 12 آبان 1397)

اجرای نمایش «فاندو و لیز» به کارگردانی هوشمند هنرکار در تماشاخانه مهرگان متوقف شد. مهدی علی‌نژاد مدیر تماشاخانه مهرگان در این‌باره اظهار کرد که “آقای هنرکار در نمایش خود برای بازیگر زن از «کلاه‌گیس» قرمز استفاده کرده  است. ضمن اینکه تیزر نمایش را هم بدون مجوز در فضای مجازی پخش کرده بودند و از آنجا که نتیجه پخش تیزر بدون مجوز یک نمایش دیگر را هنوز فراموش نکرده‌ایم (نمایش رویای شب تابستان که منجر به بازداشت موقت کارگردان و مدیر سالن شد) در نهایت تصمیم گرفتم سالن نمایش خالی بماند و پولی هم نگیرم ولی از حاشیه دور باشم و این کار با این شرایط اجرا نشود”.(هرانا، 13 آبان 1397)

دانشگاه آزاد اسلامی پوشیدن “لباس راحتی” برای زنان را در محیط عمومی خوابگاه ممنوع اعلام کرده و مردان را هم به پوشیدن پیراهن آستین بلند ملزم کرده است.(بی بی سی، 13 آبان 1397)

دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز به حضور «گشت ارشاد» در در این دانشگاه اعتراض کردند.(صدای امریکا13 آبان 1397)

مرکز آمار جمهوری اسلامی نرخ بیکاری رسمی در تابستان امسال را ۱۲/۲ درصد اعلام کرد که در مقایسه با تابستان ۱۳۹۶، هفت دهم درصد بیشتر شده است. براساس این گزارش شمار بیکاران رسمی در تابستان امسال ۲۳۷ هزار تن افزایش یافت و به سه میلیون و ۳۲۶ هزار تَن رسید.(رادیو زمانه، 14 آبان 1397)

چه ایرادی دارد که برای اولین بار در تاریخ تهران یک شهردار زن مدیریت شهری پایتخت ایران را به دست بگیرد؟ مردان تا امروز چه گلی به سر این شهر زده‌اند که یک زن نتواند؟(ایسنا، 14 آبان 1397)

آفتاب تیغ‌ انداخته در محوطه کارواش، چندمشتری به صف منتظرند تا نوبت شست‌و‌شوی خودرویشان برسد تا اینجا همه چیز یک کارواش عادی مثل هزاران کارواش دیگر در تهران را نشان می‌دهد اما؛ کمی که چشم بچرخانی چند خانم جوان که دستمال به دست مشغول شستن و خشک کردن خودروها هستند توجه‌تان را جلب می‌کنند، اگر برای بار اول است که وارد این کارواش می‌شوید حتماً متعجب خواهید شد، هنوز درکش و قوس تعجب‌تان هستید که یکی از آنها با خوشرویی و البته جدیت از شما می‌خواهد که برای گرفتن قبض به صندوق مراجعه کنید.(ایسنا، 14 آبان 1397)

منیر آمدی قمی -مدیر سابق مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان گفت : احساس تنها بودن در یک جامعه شلوغ، نبود اطمینان از آینده، تامین اقتصادی، اجتماعی، روانی و احساسی از آسیب‌هایی است که زنان معلقه را تهدید می کند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، بررسی روابط عاطفی زوجین نشانگر رشد آمار زنان معلقه است . زنانی که نه مطلقه هستند و نه مجرد . زنان بدسرپرست و مورد خیانت قرار گرفته از جمله زنان معلقه به حساب می آیند. (برنا، 16 آبان 1397)

عضو هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی گفت: اعتیاد در بیش از نیمی از طلاق های ثبت شده، نقش محوری دارد و اگرچه طلاق یک پدیده تک علتی نیست اما ردپای اعتیاد به طور مستقیم و غیرمستقیم در بسیاری از طلاق ها دیده می شود. وی افزود: آمارها نشان می دهند که اعتیاد علاوه بر طلاق، در کودک آزاری و همسرآزاری نیز نقش بسیار پررنگی دارد؛ بنابراین برای کار در حوزه خانواده لازم است برنامه های پیشگیری از اعتیاد را در اولویت قرار داد.(ایرنا، 16 آبان 1397)

پیکر یک شهروند بهایی اهل گیلاوند از توابع شهرستان دماوند به نام شمسی اقدسی اعظمیان چند روز پس از آنکه  در تاریخ ۲ آبان‌ماه در آرامستان بهاییان گیلاوند (گلستان جاوید) به خاک سپرده شد توسط افراد ناشناسی نبش قبر شده و در بیآبان‌های جآبان از توابع همان شهرستان رها شد، هیچ فرد یا نهادی مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته است هر چند پیشتر از سوی نیروهای امنیتی به بهاییان گیلاوند گفته شده بود حق دفن اموات خود را در این محل ندارند و باید دفن اموات خود را صرفا در تهران انجام دهند. (هرانا، 17 آبان 1397)

امیر رئیسیان، وکیل مدافع افراد احضار شده به دادسرا به خبرگزاری رسمی دولت ایران گفته است که در هفته جاری احضاریه‌ای از سوی دادسرای اوین برای تعدادی از فعالان حوزه زنان که تعدادشان فعلاً ۹ نفر است و امکان هم دارد بیشتر باشد، ارسال شده است.در شرایطی که هویت افرادی که به دادسرا احضار شده‌اند هنوز مشخص نیست، رئیسیان علت احضار آنها را بر طبق آنچه در احضاریه‌‌ها نوشته شده «حضور جهت ادای پاره‌ای توضیحات» عنوان کرد و گفت فعلا اطلاع بیشتری در این باره ندارد. (صدای آمریکا، 17 آبان 1397)

طی یک ماه گذشته دست‌کم ۹ شهروند شامل پنج زن، یک نوجوان و سه مرد در شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر، مریوان، بانه، روانسر، بندر ترکمن و کرمانشاه به دلایلی از جمله “فقر و مشکلات اقتصادی” و “مشکلات و اختلافات خانوادگی” اقدام به خودکشی و خودسوزی کرده‌اند. (هرانا، 17 آبان 1397)

موسساتی که دو تن از شهروندان بهایی بازداشت شده در شیراز به نام‌های نورا پورمرادیان و الهه سمیع زاده در آن فعالیت می‌کردند به دلیل “دادن اجازه فعالیت به این افراد” به دستور نهادهای قضایی پلمب شدند. زمینه فعالیت این موسسات آموزش موسیقی به کودکان است. این دو شهروند بهایی پیشتر در تاریخ ۲۵ شهریورماه سال جاری بازداشت و در تاریخ ۱۸ مهرماه با قرار وثیقه آزاد شده بودند. (هرانا، 18 آبان 1397)

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه برخی افراد هجمه هایی را به حجاب وارد می کنند، تاکید کرد: حجاب اجباری و اختیاری معنایی ندارد و ملت ایران با افتخار پذیرای حجاب اسلامی شدند. (ایسنا، 19 آبان 1397)

فرمانده نیروی انتظامی کازرون گفت که دختری ۲۲ ساله با مواد اشتعالزا در یکی از خیآبان‌های این شهرستان خود را به آتش کشید. سرهنگ محمد عبادی نژاد فرمانده نیروی انتظامی کازرون امروز بیان کرد: “در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک فقره خود سوزی در یکی از خیآبان‌های سطح شهر، کارکنان انتظامی برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند”.وی افزود: “پس از بررسی، ماموران مطلع شدند که دختری ۲۲ ساله به علت اختلافات خانوادگی مواد اشتعالزا را بر روی خود ریخته و اقدام به خودسوزی کرده است”. (هرانا، 20آبان 1397)

براتی سده با بیان اینکه برای اجرای قانون ممنوعیت ازدواج در سنین پائین به کمک علما و فقها نیاز است، گفت:ثبات عقلانی ورشد بلوغ فکری از اصلی ترین پیش شرط های لازم برای ازدواج است. بررسی ها در سطح کشور خصوصا در شهر های مرزی ، نشان میدهد که امروزه آمار ازدواج ها در سنین پائین رو به افزایش است. با توجه به تغییر روند رشد جسمانی و روحی دختران امروزی در سنین پائین این امر موجب دل نگرانی بسیاری از اهالی جامعه شناسان و فعالان اجتماعی شده است. (برنا، 20آبان 1397)

بر پایه اعلام مرکز آمار ایران، متوسط دستمزد کارگر میوه چین مرد ۵۷ هزارتومان و متوسط دستمزد کارگر میوه چین زن۴۲هزار تومان بوده که حکایت از تفاوت ۱۵ هزار تومانی دستمزدها دارد. مرکز آمار ایران، در بخش دستمزد نیروی کار، در تابستان سال ٩٧، متوسط دستمزد کارگر میوه چین مرد ٥٧٢٤١٩ ریال و متوسط دستمزد کارگر میوه چین زن ٤٢٢١٩٥ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ١٤.١٧ و ١٦.٤٤ درصد افزایش داشته است. به علاوه، متوسط دستمزد کارگر تنک کار مرد ٥٤٢٧٥٩ ریال و متوسط دستمزد کارگر تنک کار زن ٤١٣٣٦٦ ریال بوده که به ترتیب نسبت به تابستان ٩٦ معادل ١٣.٦٧ و ١٣.٢٥ درصد افزایش نشان می دهد. (کارگرانلاین، 21آبان 1397)

یک پژوهشگر آسیب های اجتماعی گفت: ختنه زنان در کشور رو به کاهش است اما این معضل همچنان وجود دارد در حالیکه هنوز هیچ متولی مشخصی برای مقابله با این معضل وجود نداشته و برنامه و سیاستی در این حوزه وجود ندارد. (برنا، 21آبان 1397)

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به طرح افزایش حداقل سن ازدواج دختران گفت:«ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۶ سال خلاف شرع است و تصویب یک فرویت بررسی طرح اصلاح قانونی مدنی یک کار هیجانی بود». حجت الاسلام حسن نوروزی درباره طرح اصلاح قانون مدنی درباره ازدواج دختران زیر 16 سال و پسران زیر 18 سال به خبرنگارنسیم آنلاین گفت: موضوع منع ازدواج دختران زیر16 سال در قانون مجازات اسلامی به عنوان یک امر ممنوع وجود داشت و الان هم شورای نگهبان به دلیل مخالف شرع بودن، به آن ایراد گرفته است. ما هم وقتی در دادگاه ها بودیم برای نظریه شورای نگهبان اهمیت قائل می شدیم و اگر کسی شکایت می کرد ما بر مبنای نظر شورای نگهبان  آن رد می کردیم. (نسیم، 22آبان 1397)

عضو فراکسیون بانوان مجلس می‌گوید: ایجاد برخی محدودیت‌ها برای زنان، شأن زن را در جامعه پایین می‌آورد و به نوعی بازگشت به عقب و براساس اصل 20 و 21 قانون اساسی خلاف قانون است. (ایرنا، 23آبان 1397)

دوشنبه هفته جاری یک دانش‌آموز دختر در شهر لیکک شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است. (هرانا، 23آبان 1397)

یکی از مراجع تقلید گفت: دولت باید بیشتر به فکر مردم بوده و با مسئله حضور زنان در ورزشگاه مردم را سرگرم نکند و به فکر واقعیت‌ها باشد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم گفت: باید نسبت به دنیای امروز شناخت لازم را داشته باشیم در غیر این صورت گرفتار اشتباه و خطا می‌شویم؛ اینکه تصور کنیم در دنیای امروز حقوق بشر حاکم بوده و شورای امنیت و سازمان ملل در آن دخیل هستند، اشتباه کرده‌ایم. (مشرق، 24آبان 1397)

امروز، یک دانش‌آموز دختر در ساری از بالای بام ساختمان مدرسه اقدام به خودکشی کرد و بر روی یکی از معلمان مدرسه افتاد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، ساعاتی پیش دختر جوانی از بالای بام ساختمان مدرسه از ارتفاع سقوط و بر روی یکی از معلمان مدرسه افتاد. هر دو فرد به بیمارستان انتقال یافتند و خوشبختانه دختر محصل زنده و معلم مصدوم شد. از علت خودکشی این دختر اطلاعی در دست نیست.(هرانا24، آبان 1397)

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: در نیمه نخست سال جاری، ۹۳ درصد از موارد مصدومین حادثه کار از میان بانوان بودند. غفور راستین در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در نیمه نخست امسال بالغ بر ۶۰۴ حادثه کار در اصفهان به وقوع پیوسته است که بیشترین مصدومین آن زنان بودند. وی بیان داشت: از ۶۰۴ حادثه کاری که در سطح استان رخ داده است  ۵۶۳ مورد زنان و ۴۱ مورد مردان را شامل می‌شود. (مهر، 25آبان 1397)

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای از “وخیم تر شدن وضع حقوق بشر در ایران” انتقاد کرده است. در این قطعنامه با اشاره به گزارش‌های دبیرکل سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه حقوق بشر آمده است، حکومت ایران در یک سال گذشته سرکوب معترضان، روزنامه نگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی را افزایش داده است.وقطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی با رای مثبت ۸۵ کشور به تصویب رسیده است. (هرانا، 26آبان 1397)

در موسیقی پاپ به‌جز اجرای جمعه گذشته کنسرت گروه «دلیار» در فرهنگسرای نیاوران که ویژه بانوان بود تنها یک اجرای دیگر سهم زنان است. کنسرت سیمین غانم قرار است روزهای اول، دوم و هشتم آذر در تالار وحدت برگزار شود. نکته عجیب در مورد این کنسرت‌ها زمان برگزاری آن است. زنان برای دیدن این کنسرت باید ساعت دو بعد از ظهر به تالار وحدت بروند! نکته جالب درباره این کنسرت‌ها این است که هنوز خبری از افزایش قیمت بلیت‌ها نیست و واکنش‌ها به تئاترهای لاکچری روی موسیقی هم تأثیر گذاشته است. (پارس نیوز، 26آبان 1397)

هویت یک دیگر از بازداشت شدگان مرداد‌ماه مشخص شد. مژده رجبی نیز همراه یاسمن آریانی و صبا کردافشاری در زندان روبروی پارک شهر بازداشت شد و الان در زندان اوین است. مژده رجبی 24 ساله دانشجوی رشته ی ژنتیک است. (تلگراف، 26آبان 1397)

مخالفت شورای نگهبان با طرح مقابله با کودک همسری؛ ازدواج کودکان همچنان قانونی است. طیبه سیاوشی نماینده مجلس با اشاره به روند تصویب این طرح گفته است که طرح مقابله با کودک همسری با کمک و حمایت نمایندگان مرد با توجه به اینکه آسیب‌های این مساله را کاملا درک کرده بودند، به تصویب رسید و هم اکنون این طرح در دستور کار کمیسیون امور حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد. این طرح که با قید یک فوریت در مهرماه ۹۶ در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. اما با وجودی در صحن مجلس رای آورد، در مسیر در صحبت‌های اولیه با شورای نگهبان هم به نتیجه نرسیده‌ایم. (هرانا، 28آبان 1397)

یک مردم شناس از معامله دختران در برخی استان های مرزی کشور خبر داد و گفت: در این مناطق مراسمی وجود دارد که براساس آن خانواده دختر اگر فقیر باشد مبلغی را به عنوان دستمزد از خانواده پسر می گیرد. وی گفت: این پول در صورتی از خانواده مرد گرفته می شود که خانواده دختر بی بضاعت، یا آسیب دیده مانند خانواده درگیر اعتیاد باشد یا در مواردی که یکی از طرفین خصوصا شوهر از اتباع خارجی است. وی ادامه داد: این پول شیربها نیست، بلکه مساعده یا دستمزدی است که خانواده داماد به خانواده عروس می دهد آنهم در شرایطی که خانواده داماد وضع مالی خوبی داشته باشد. (برنا، 28آبان 1397)

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به بخشنامه هیات کوهنوردی خراسان رضوی درباره الزامی شدن اجازه همسر برای کوه‌نوردی زنان متاهل خراسان‌رضوی واکنش نشان داد. فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با پانا در این باره گفت: چنین قانونی در کشور نداریم که برای کوهنوردی زنان اجازه همسر یا ولی نیاز باشد و این موضوع فقط برای دانش‌آموزانی است که به سن قانونی نرسیده‌اند اما برای زنانی که بالای 18 سال سن دارند و عاقل و بالغ هستند، نشان‌دهنده تنگ‌نظری‌هاست و مبنای قانونی ندارد. (پانا، 28آبان 1397)

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تهران گفت: آمار جهانی می‌گوید که 33 درصد زنان جهان خشونت می‌بینند، در حالیکه آمار کارشناسان می‌گویند که 66 درصد زنان ایرانی با خشونت مواجه هستند. (ایسنا، 28آبان 1397)

در حالی که در عصر تجدد و مدرنیته بسر می بریم ،هنوز هستند نوعروسان و کودکانی از اهالی روستای محروم «پیرخوشاب» در جنوب کرمان که به دلیل نبود درمانگاه ،راه مناسب و آب آشامیدنی سالم به پای محرومیت ذبح می شوند. به گزارش ایرنا، پیرخوشاب یکی از ده ها روستای محروم منطقه جنوب استان کرمان در 100کیلومتری بخش جازموریان است، روستایی که نبود امکانات اولیه زندگی، مردمانش را محکوم به مرگ کرده است. رسیدگی نکردن به روستاهایی مانند پیرخوشاب که به جای آب و آبادی، محرومیت، عقرب و مارهای گزنده، آب ناسالم و گرمای بالای 60 درجه دارد، مرگ را به اهالی این خطه پیشکش می کند. و اما اکنون مرضیه نوعروس 17 ساله پیرخوشاب که حدود هشت ماه از زندگی مشترکش می گذشت، به حکم فقر پیش پای محرومیت ذبح شد و با جنین هفت ماهه اش در دل خاک آرمید.( ایرنا، 30 آبان 1397)

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: فعالیت زنان خیابانی در جامعه ما مورد پذیرش نیست و گاهی نیز وجود آنان انکار می‌شود که این امر مشکلات زیادی را برای آن‌ها و جامعه به بار می‌آورد. مسعود هنربخش گفت: مراجعه این زنان به مراکز کاهش آسیب (دی.آی.سی) شرایطی را برایشان فراهم می‌کند تا از حضور ماما، پزشک و… موجود در این مراکز استفاده کنند و تحت مراقبت درمانی قرار گیرند. متأسفانه فروش نوزادان توسط این زنان خیآبانی اتفاق تلخی است که به وقوع می‌پیوندد.(ایسنا 30 آبان1397)

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه باید بپذیریم بخشی از مدیریت جامعه در اختیار زنان قرار گیرد گفت: ۴۰ درصد از کارمندان جمهوری اسلامی زن هستند این درحالیست که بسیاری از آنها از توانمندی علمی و تجربه کافی برخوردارند اما به آنها فرصتی داده نشده است.( افکارنیوز،30 آبان1397)

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص لایحه منع خشونت علیه زنان گفت: به طور مجدد از قوه قضاییه خواستیم تا در اعلام نظر نهایی‌شان تسریع کنند و امید است که این لایحه به مجلس برود(ایسنا، 4 مهر 1397)

تاثیر حضور قضات زن در دادگاه‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست و همواره بر این مساله تاکید شده است، اما این یک روی سکه است و روی دیگر آن این است که زنان در دستگاه قضا در سمت مشاوره فعالیت می‌کنند، اما اجازه صدور رأی ندارند. این مساله ریشه شرعی دارد(ایرنا، 5 مهر 1397)

زنان سرپرست خانوار بخش آسیب پذیری از جامعه محسوب می شوند که با وجود کمک نهادهای حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد با مشکلات و چالش های بسیاری روبرو هستند.(مهر، 9 مهر 1397)

خبرهای غیررسمی نشانگر موانع جدی بر سر راه حضور وزیران زن در دولت دوم روحانی است. به نظر می‌رسد که مراجع سنتی شیعه مانع اصلی باشند. رهبر جمهوری اسلامی هم تمایل خاصی به حضور زنان در سطوح عالی ندارد(دویچه وله، 8 مهر 1397)

کنشگران مدنی داخل و خارج ایران به افزایش فشار بر فعالان حقوق زنان اعتراض کرده و طی بیانیه‌‌ای خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط دستگیرشدگان این حوزه شده‌اند(هرانا 8 ، مهر 1397)

برخی مدیران استان در حالیکه همواره دم از ایجاد اشتغال در استان می‌زنند، با مانع تراشی از امکان ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار جلوگیری کردند(ایسنا، 8 مهر1397)

شاپرک شجری زاده که به حجاب اجباری معترض است، بعد از اعتراض علنی با برخورد قوه قضاییه روبرو شد و ایران را ترک کرد.(صدای امریکا،۳ مهر۱۳۹۷)

بر اساس یک گزارش در میان ۴۶۲ پست مدیریتی در مجموعه شهرداری تهران، تنها ۳۱ زن حضور دارند، در حالی که در دوره محمدباقر قالیباف شهردار پیشین، تعداد پست‌های مدیریتی زنان بیش از ۴۲ نفر بود که دست کم ۲۲ نفرشان در پست مشاور شهردار در امور بانوان مشغول به فعالیت بودند.(بی بی سی، ۱۱ مهر۱۳۹۷)

حمیده زرآبادی من در حال حاضر پیگیر مشخص کردن رده سنی برای واژه رشیده هستم و مکاتباتی با فقها و اعضای شورای نگهبان داشتم و در تلاش هستم که این عدد متغیر از بین برود. به هرحال قانون ما نقص دارد و باید این ناقصی از بین رود. (خبر فوری،۱۲مهر۱۳۹۷)

بختیار مرادی معاونت مالی و اداری کمیته امداد ثلاث باباجانی درباره زنان کولبر می‌گوید که “بیشتر زنان ثلاثی پشتیبان مردانشان هستند و اینجا تعداد زنان کولبر بسیار اندک است. هم‌اکنون زنان کولبر به دو صورت کار می‌کنند. برخی زنان با مجوز دولت و در مرزهای مشخص شده اجناس را پایین می‌آورند و گروه دیگر هم به‌صورت قاچاق این کار را می‌کنند که این گروه یکی یا دو سالی می‌شود که دیگر کار نمی‌کنند”.(هرانا، ۱۳ مهر ۱۳۹۷)

گمرک ایران، از دستگیری ۱۲ نفر به جرم قاچاق انسان خبر داد و اعلام کرد که در میان این افراد ۳ دختر جوان از جمله یک تبعه گینه هم شناسایی شده که قصد داشتند در داخل بار پتروشیمی به صورت قاچاقی از مرز خارج شوند.(هرانا، ۱۳مهر۱۳۹۷)

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت که ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان به خاطر یادداشت‌هایم در خصوص “انتخاب نوع پوشش حق زنان است” شکایت کرده و هم‌اکنون به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شده‌ام.(هرانا، ۱۴مهر۱۳۹۷)

دخترانی هستند از جنس درد و رنج که هنوز 12 یا 13 بهار را بیشتر ندیده اند و به یکباره زنانی می شوند بی پناه و پشتوانه و مادرانی خسته از دردهای روزگار.(ایرنا، ۱۵مهر۱۳۹۷)

دکتر «فرشته روح افزا»:  یک خانم در بنگاه املاک کار کند یا در مسافرتهای هوایی به عنوان میهماندار با ظواهر غیراسلامی فعالیت کند از اشتغالهای غلط است.(محبت نیوز،۱۶مهر۱۳۹۷)

علی زاهدی نیا مدیرکل ثبت احوال خراسان‌شمالی گفت که طی نیمه نخست امسال، ۶۵۰ دختر ۱۱ تا ۱۴ ساله در خراسان شمالی ازدواج کرده اند.(هرانا،۱۷مهر۱۳۹۷)

پروین بختیار نژاد که سالیان دراز در زمینه حقوق زنان و به طور مشخص خشونت علیه زنان فعالیت مدنی و نوشتاری کرده بود، نیمه‌شب سه‌شنبه ۱۷ مهر در تهران درگذشت. او همسر رضا علیجانی فعال ملی مذهبی بود.(دویچه وله، ۱۸ مهر۱۳۹۷)

در ماده واحده طرح اصلاحی ماده ۱۰۹۴ قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از ۱۶ سال تمام شمسی، ممنوع شده است. (نوداد، ۱۸ مهر۱۳۹۷)

نمایندگان مجلس ایران در نشست علنی روز یکشنبه ۵ مهر با ۸۴ رأی مخالف، ۷۴ رأی موافق و ۱۲ رأی ممتنع با کلیات “طرح اعطای تابعیت فرزندان ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و مردان خارجی” مخالفت کردند.(ایران وایر، ۱۸مهر۱۳۹۷)

سعید فریور مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی گفت که از آغاز سال جاری تاکنون تعداد ۵۵۲ مورد گزارش همسرآزاری از ۱۴ مرکز اورژانس اجتماعی در سطح استان گزارش شده است. فریور اظهار کرد که “زوجین دارای اختلافات خانوادگی بیشترین مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی هستند و بعد از آن زوجین متقاضی طلاق، همسرآزاری و کودکان کار در رتبه های بعدی قرار دارند”.(هرانا، ۱۸مهر۱۳۹۷)

دادستان عمومی و انقلاب کردستان گفت:“تحقیقات از جهات مختلف در مورد مرگ دختر بچه هفت ساله آغاز شده ولی علت مرگ هنوز مشخص نشده است”. پس از این حادثه، برخی اخبار در فضای مجازی منتشر شد که دنیا پیش از اینکه فوت کند، مورد “تعرض و تجاوز” قرار گرفته و این احتمال وجود دارد که ریزش دیوار، سناریویی برای قتل دنیا و مخفی کردن تجاوز به او صورت گرفته باشد. (هرانا، ۱۹مهر۱۳۹۷)

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش ما برای افزایش مشارکت سیاسی زنان ادامه دارد، احتمالا دولت در لایحه جامع انتخابات پیشنهاد افزایش تعداد نمایندگان زن را مطرح می کند. (ایرنا،۲۰مهر۱۳۹۷)

معصومه ابتکار معاونت زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری درباره روند رسیدگی به لایحه منع خشونت علیه زنان گفت که این لایحه به قم فرستاده شده که امیدوارم با نتایج خوب بازگردد. (هرانا،۲۰مهر۱۳۹۷)

دادستان کل کشور به ورود زنان به ورزشگاه آزادی در بازی شب گذشته تیم‌های ملی ایران و بولیوی واکنش نشان داد. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در آئین تکریم و معارفه دادستان قزوین گفت: حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد؛ چرا مخالف هستیم؟ چون گناه صورت می‌گیرد؛ تماشای بازی ایراد ندارد، اما گناهی که صورت می‌گیرد، جای اشکال است. نظام ما اسلامی است، ما مسلمان هستیم، وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه لخت مواجه می‌شود و آنها را می‌بیند، گناه می‌کند و برخی دنبال این هستند که حریم‌ها را بشکنند. (رکنا، 26 مهر 1397)

مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات زنان گفت: سن اعتیاد به رده سنی 15 تا 18 سال و حتی زیر 15 سال کاهش یافته و دختران و زنان را نیز درگیر کرده که این مساله بسیار نگران کننده است. وی خاطرنشان کرد: البته تریاک همچنان رتبه نخست مصرف مواد مخدر را در میان زنان دارد و اکنون حدود 10 درصد معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور را بانوان تشکیل می دهند. (ایرنا، 24 مهر 1397)

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از اعضای سپاه خواسته «غیرت دینی» خود را به جوش آورند و اجازه ندهند که زنان به ورزشگاه‌ها بروند.حجت‌الاسلام عبدالله حاج صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران پنج‌شنبه ۲۶ مهر با بیان این‌که «اجازه ندهیم برخی افراد داخل انقلاب، انقلاب‌زدایی کنند»، گفت: «وارد کردن بانوان داخل استادیوم‌ها یک‌ خطر است. (رادیوزمانه، 27 مهر 1397)

ورزشی

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین راهکار برای حل مشکل حضور زنان در ورزشگاه‌ها، واقع‌نمایی است.(نامه نیوز، 5 آذر 1397)

کارشناسان حقوق بشر فدراسیون بین‌المللی فوتبال، موسوم به فیفا، می‌خواهند برای رفع ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها فشار به ایران را افزایش دهند. برای این منظور فیفا می‌خواهد برای ایران مهلت قانونی تعیین ‌کند.(شهرخبر، 7 آذر 1397)

هیات حقوق بشر فدراسیون بین‌المللی فوتبال، بر تحت فشار قرار دادن ایران برای پایان ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها تاکید کرد.(صدای امریکا، 8 آذر 1397)

پرسپولیس با تساوی برابر السد قطر جشن صعود خود به فینال لیگ قهرمانان آسیا را در ورزشگاه صدهزار نفره آزادی جشن گرفت آن هم در شرایطی که نه تنها زنان در ورزشگاه اجازه حضور نداشتند بلکه ماموران زن نیروی انتظامی برای جلوگیری از ورود زنان با گریم مردانه در اطراف ورزشگاه مستقر شده بودند.(صدای امریکا، 3 آبان 1397)

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: علی رغم اینکه اسلام مترقی ترین قوانین را در 1400 سال پیش در خصوص زنان بیان می کند، تغییر نگرش نسبت به زنان در جامعه، باید فرهنگ سازی شود و فرهنگ سازی با قانون انجام می شود.(برنا، 10 آبان 1397)

در حالی که امروز غلامحسین زمان آبادی٬ مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال٬ خبر از آماده بودن ورزشگاه برای حضور زنان در بازی بین دو تیم پرسپولیس و کاشیما داد٬ روزنامه پیروزی خبر از عدم صدور قطعی مجوز برای ورود زنان به ورزشگاه داد.(زیتون، 15 آبان 1397)

سخنگوی وزارت کشور گفت که هیچ یک از بانوان مراجعه کننده به ورزشگاه آزادی بازداشت نشده‌اند و بر اساس آخرین گزارش حدود ۳۵ نفر از بانوان که امروز برای مشاهده مسابقه فوتبال امروز به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده بودند توسط ماموران نیروی انتظامی به محل مناسبی هدایت می‌شوند که پس از اتمام بازی راهی منزل خواهند شد. (هرانا، 17 آبان 1397)
اخبار شبکه سه هیچ اشاره ای به حضور بانوان در ورزشگاه آزادی نکرد. ساعتی پس از پایان دیدار فینال، بخش خبری ساعت ۲۲ شبکه سه در حالی که گزارش کاملی از بازی پرسپولیس و کاشیما را پخش کرد، هیچ اشاره ای به این اتفاق مهم نکرد و عملا حضور زنان در ورزشگاه را سانسور کرد. (خبرآنلاین، 21آبان 1397)

هیات کوه‌نوردی خراسان‌رضوی در بخشنامه‌ای به باشگاه‌های استان اعلام کرد که اجازه همسر زنان متاهل و اجازه ولی زنان مجرد و زیر 20 سال برای شرکت در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی الزامی است. این بخشنامه 13 آبان امسال به باشگاه های کوهنوردی ابلاغ شده است و در آن آمده است: «گسترش روزافزون فعالیت های به اصلاح ورزشی با عناوین تورهای طبیعت گردی، کوه پیمایی و … به صورت مختلط که با برنامه های هدفمند یا کسب درآمد نامشروع نسبت به ترویج بی بند و باری اخلاقی، کشف حجاب بانوان و رواج بی حیایی و بی قیدی و … صورت می گیرد، منجر به ارتباطات غیراخلاقی و نامشروع مردان و زنان گردیده و فرهنگ و ریشه اصیل ایران، اسلامی و بنیان خانواده ها را هدف قرار داده است.» در بند دوم این بخشنامه اعلام شده: «در جهت رعایت ماده 1105 قانون مدنی و نیز فتاوای علمای دین، برای صیانت از بنیان و اساس خانواده ها، اجازه همسر برای شرکت خانم های متاهل و اجازه ولی قهری برای خانم های مجرد و نوجوانان تا سن 20 سال الزامی است.» (ایرنا، 23 آبان 1397)

زنان ایرانی بعد از سال‌ها چانه‌زنی بالاخره توانستند در یک بازی رسمی فوتبال وارد ورزشگاه آزادی شوند. این موضوع هم مثل خیلی موضوعات دیگر، قسمتی از جامعه را که پیگیر یا حداقل علاقه‌مند به حقوق زنان است به دو دسته تقسیم کرده است. برخی ورود عده‌ای از زنان هرچند به صورت اغلب گزینشی را پیروزی بزرگ، شکسته‌شدن سد مقاومت و آغاز روندی بی‌بازگشت می‌دانند و برخی هم یک فریبکاری مزورانه زیر فشارهای بین‌المللی که فقط در بازی‌های حساس که یک طرف آن تیم خارجی قرار دارد و به صورت نمایشی تکرار خواهد شد. (بی بی سی،  26آبان 1397)

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران با تاکید بر تقویت ورزش زنان گفت: این استان در بخش ورزش بانوان شکست خورده است. ثریا شارقی تهران اظهارداشت: برخی بانوان کارمند حتی از سه ساعت زمان ورزش نیز در ادارات استفاده نمی کنند. وی علت استفاده نکردن از ساعت ورزش بانوان را کمبود سالن خواند و اظهارداشت: علاقه مندان به ورزش که در ادارات خود سالن ورزشی ندارند می توانند در نمازخانه های ادارات ورزش کنند یا به استانداری خبر دهند تا سالن در اختیار آنها قرار دهد. به گزارش ایرنا برخی مشاوران بانوان نهادهای اجرایی استان در این نشست اعلام کردند که بعضی مدیران اجازه استفاده از مدت زمان ورزش را به کارمندان بانو نمی دهند.(ایرنا، 28آبان1397)

شهرزاد نظیفی، شهروند بهایی و از قهرمانان و مربیان موتورکراس بانوان در ایران روز یکشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه زندان اوین منتقل شده است. نیروهای امنیتی پس از بازداشت ایشان به منزل وی رفته و پس از حدود ۵ ساعت تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی از جمله کتب، تلفن همراه، لپتاپ، شهرزاد نظیفی را همراه خود بردند.(هرانا، 28آبان 1397)

مسئولان برگزاری سومین دوره بازی های انتخابی المپیک در آرژانتین به دلیل داشتن حجاب “مارال مردانی” اجازه حضور بروی تاتامی را به وی ندادند.(محبت نیوز، ۱۸مهر۱۳۹۷)

مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت اعلام کرد تا این لحظه مجوزی برای حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار تیم ملی فوتبال با تیم ملی بولیوی از سوی مراجع قانونی صادر نشده است. این گزارش می افزاید، در صورت صدور هرگونه مجوز، مراتب از سوی پلیس تهران بزرگ اطلاع رسانی خواهد شد. (مهر، 25 مهر 1397)

بهداشت و سلامتی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از نجات یک زن جوان پس از اقدام به خودکشی خبر داد.(ایسنا، 5 آذر 1397)

یک زن کُرد اهل شهرستان بوکان با خوردن قرص اقدام به خودکشی و جان خود را از دست داد.(آژانس کردپا، 5 آذر 1397)

رئیس شبکه بهداشت کاشمر از اسید پاشی به صورت و گردن یک زن در این شهر خبر داد و گفت که این اسیدپاشی بر اساس آنچه اعلام شده توسط همسر سابق این زن صورت گرفته است.(هرانا، 6 آذر 1397)

در کمتر از یک ماه، هفت شهروند در شهرستان‌های میاندوآب، ایلام، پیرانشهر، بوکان، پاوه، دیواندره و اشنویه اقدام به خودکشی و خودسوزی کرده و جان خود را از دست داده‌‌اند که شامل سه زن و چهار مرد است(هرانا، 15 آذر 1397)

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ظرفیت‌های حیاتی و سلامتی دختران طی 15 سال گذشته به دلیل کمبود فضا و تحرک، 11 درصد کاهش یافته است. وی خاطرنشان کرد: اگر به این مقوله‌ها توجه نکنیم، افزایش بیماری‌های غیرواگیر را نیز به صورت فزاینده خواهیم داشت و این مسئله در مورد سالمندی نیز مصداق پیدا می‌کند.(برنا، 21 آذر 1397)

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک در ایران دوران محکومیت خود را در زندان می گذراند در نامه ای به دادستان تهران از این مقام قضایی خواست تا شرایط مراقبت های پزشکی و دسترسی خود و دیگر زندانیان به پزشکان متخصصی که سال ها تحت مراقبت آنها معالجه شده اند و همچنین دسترسی به داروهایشان را فراهم آورد.( صدای آمریکا، 25 آذر1397)

یک روانشناس سلامت گفت: جامعه ما ازحالت سنتی به سمت مدرنیته رفته و جامعه ای در حال گذار است که چنین جامعه ای قطعا مشکلات خود را خواهد داشت، یعنی جامعه سنتی تکلیفش با خودش معلوم است، اما در جامعه در حال گذار ما، مطالبه دختران برای تحرک بیشتر و داشتن فضای ورزش مناسب با میزان امکانات در نظر گرفته شده برای آنها همخوانی ندارد.(برنا، 30آذر1397)

لیلا ارشد گفت: اگر نتوانیم زنان را پس از ترک اعتیاد مورد حمایت های همه جانبه قرار دهیم و برای آنها حمایت های شغلی، حقوقی، اجتماعی و مسکن را داشته باشیم و او از زندگی جدید خود احساس رضایت نکند همیشه خطر سقوط وی وجود دارد.(برنا، 7 آبان 1397)

سیما شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مادر 40 ساله تحت مراقبت پزشک متخصص زنان و زایمان بود و بدون هیچ مشکلی سومین فرزندش را در یک زایمان طبیعی به دنیا آورد.( ایرنا، 12 آبان 1397)

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد تماس گیرندگان با «خط ملّی اعتیاد»، زنان هستند، گفت: بیشترین تماس‌ها به ترتیب مرتبط با شیشه، تریاک، گل و هروئین بوده است.(افتاب نیوز، 12 آبان 1397)

دکتر مسعود مردانی، دبیر علمی کنگره بین المللی ایدز و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اخبار بد ایدز در دنیا اظهار کرد: «موارد بروز HIV در برخی کشور‌ها به‌خصوص کشور‌های خاورمیانه مانند ایران، متاسفانه رو به افزایش است. همچنین سن ابتلا به HIV در خاورمیانه پایین آمده است و دختر‌ها بیشتر گرفتار این بیماری می‌شوند.»به گفته دکتر مردانی این درحالی است که “از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ در جهان موارد جدید ابتلا بهHIV،  ۳۴ درصد کم شده و در همین بازه زمانی مرگ و میر ناشی از ایدز ۳۸ درصد کاهش یافته است.”او با بیان اینکه آمار ابتلا به HIV در بین زنان و مردان در ایران تقریبا برابر است، گفت: «این وضعیت در حالی به وجود آمده است که حدود ۲۰ سال پیش این آمار در مردان ۹۰ درصد و در زنان ۱۰ درصد بوده است.»( ایران‌پرس‌نیوز، 30 آبان1397)

زهرا همتی، مدیرکل اداره بهزیستی ایلام می‌گوید «چهار استان ایلام، کرمانشاه، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد در کشور به لحاظ اقدام به خودکشی رتبه بالاتری نسبت به استان‌های دیگر دارند و همیشه در اولویت یک تا چهار اقدام به خودکشی ایران هستند.(ایلنا، ۱۵ مهر۱۳۹۷)

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: بیشترین شکایات در مورد قصور پزشکی مربوط به قسمت زنان و زایمان است.(فارس،۱۷مهر۱۳۹۷)

استادیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: سندرم PCOS یکی از بیماری های با شیوع بالا در زنان ایرانی است که علائم آن از دوران نوجوانی می تواند بروز کند. صدیقه حسینی، نازایی را یکی از مشکلات زنان جامعه عنوان کرد و افزود: عدم تخمک گذاری در زمینه تخمدان پلی کیستیک و سندرم PCOS یکی از بیماری های با شیوع بالا در زنان ایرانی است که علائم این سندرم از دوران نوجوانی می تواند بروز کند و در صورتی که مورد توجه و پیگیری قرار نگیرد، ممکن است به ناباروری در سنین تولید مثل منجر شود. (مهر، 24 مهر 1397)

خانواده

دبیر گردهمایی بین المللی و هفتمین سمینار ایدز گفت: ۲۰ درصد زنان باردار و شیرده مبتلا به ایدز از دسترسی به درمان محرومند.(مهر، 4 آذر 1397)

برای برطرف کردن مشکلات زنان سرپرست خانوار باید تغییر ایجاد شود که این تغییرات مستلزم هزینه‌های بسیاری است. در زمینه فرهنگی هم باید فرهنگ جامعه، نگاه مردم و دیدگاه‌ها نسبت به این افراد تغییر کند.(ایسنا، 4 آذر 1397)

حادثه چند روز گذشته واژگونی مینی بوس زنان کارگر در جاده اسلام آباد ساری باعث شد تا بار دیگر چهره مشکلات و مسائلی که این قشر جامعه به آن دچار هستند، رخ نمایی کند.(ایرنا، 5 آذر 1397)

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالف ازدواج سن قانونی ازدواج از ۱۳ سال است گفت که این مساله مخالف سیاست های کلی نظام است. حداقل سن ازدواج فعلی در ایران مغایر با کنوانسیون های حقوق کودک است.(هرانا، 7 آذر 1397)

سه ماه از آن روز می‌گذرد. روزی که رقیه دختر بچه ۹ ساله افغانستانی را از پای سفره عقد با مردی که اختلاف سنی زیادی با او داشت به بهزیستی بردند. این ازدواج حاشیه‌های زیادی به همراه داشت و پای دادستان و بهزیستی را به ماجرا کشاند. دستگاه قضائی نیز گفت از ازدواج این دختربچه جلوگیری کرد.(هرانا، 11 آذر 1397)

نرگس محمدی نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، با نگارش نوشته‌ای برای سالروز تولد فرزندان دوقلویش “کیانا و علی” که در هفتم آذر ماه، ۱۲ ساله شده‌اند، از حس‌های مادرانه‌اش سخن گفته است. نرگس محمدی در بخشی از این نامه نوشته است که “طی چهارسال ۱۱۹ بار (شنبه) صدای کودکانه و مامان نرگس سلامتان را شنیده‌ام، بی‌آنکه ببینمتان. صدایتان را برایم حد زده‌اند. دیدنتان را برایم غیرممکن کرده‌اند”.(هرانا، 11 آذر 1397)

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ضمن انتقاد از رواج چندهمسری در صداوسیما گفت: متاسفانه در کنار چندهمسری با مشکلات و چالش‌هایی مانند آسیب‌های ناشی از خیانت و روابط خارج از ازدواج نیز مواجهیم که نگران‌کننده‌است.(ایلنا، 12 آذر 1397)

رئیس فراکسیون خانواده مجلس در نشست با مشاوران امور زنان دستگاه‌ها و سازمان‌ها ضمن اشاره به کاهش آمار طلاق در ۶ ماه نخست سال ۹۷ خواستار ارائه سیاست‌های اجرایی برای کاهش طلاق، کنترل و پیشگیری آسیب‌های ناشی از آن شد .(تسنیم،  14 آذر 1397)

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در اواخر امسال انتخابات شورا یاریها برگزار خواهد شد گفت: زنان در این زمینه مسئولند چراکه باید کمک کنند چهره شهر تغییر کند. ما بیش از ۵۰۰۰ زن شهید داریم که به ندرت کوچه‌ها به اسم آنها نام گذاری شده است. وی بیان کرد: یکی از اشتباهاتی که زنان و مردان مسلمان به آن دچار می‌شوند اثبات دین اسلام است؛ دین خدا، دین خداست. اگر رفتارمان مطابق با شاخصهای دین باشد اسلام هم سرجای خودش است. (ایسنا، 19آذر1397)

یک فعال حوزه زنان گفت باید پرسید آیا ابتکار و همفکرانش با مطرح کردن بحث «برابری اشتغال» به دنبال این هستند که تامین نیمی از مخارج زندگی برعهده زنان گذاشته شود و قصد دارند در این زمینه قانون تصویب کنند؟ (فارس، 19آذر1397)

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان از افزایش 10 درصدی مراجعین نزاع در هشت ماهه امسال در این استان خبر داد. وی اظهار کرد: در هشت ماهه سال جاری، 3426 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان مراجعه کردند. وی افزود: در آبان ماه سال جاری نیز آمار مراجعین نزاع نسبت به مدت مشابه سال قبل با 15 درصد افزایش، به 355 نفر افزایش یافته است.(ایسنا، 19آذر1397)

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، از وقوع یک خانوادگی در خیابان جمال زاده خبر داد که طی آن مردی ۸۰ ساله همسرش را به قتل رساند.(ایلنا، 20آذر1397)

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد از مراجعه بیش از 4000 نفر با ادعای نزاع به ادارات پزشکی قانونی این استان طی 8 ماه امسال خبر داد. وی خاطرنشان کرد: میزان معاینات مراجعین مدعی نزاع در هشت ماهه امسال 1.13 درصد افزایش یافت.(برنا، 21آذر1397)

فرماندار ملسا برغ دابا از ثبت بیش از ۱۰۰۰ مورد ازدواج در ۸ ماهه اول سال در شهرستان خبرداد و گفت که “در شهرستان ۳۸ مورد ازدواج زیر ۱۵ سال به ثبت رسیده است و جا دارد دستگاه های متولی این مورد را مورد توجه قرار داده و خانواده ها هم با انجام مشاوره سن ازدواج فرزندان خود را در نظر داشته باشند که این موضوع می تواند در زندگی آینده افراد بسیار اثر گذار باشد.(هرانا، 21آذر1397)

زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه همواره نقش بسزایی در رشد و توسعه کشور ایفا کرده اند اما در این راه خصوصا در زمینه ورود به بازار کار و اشتغال، برخی اوقات به دلایل مختلف با خشونت اقتصادی نیز مواجه بوده اند. طبق نظر متخصصان، اشتغال زنان در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره و کسب درآمد و داشتن استقلال مالی همواره با چالش های زیادی در جامعه رو به رو بوده است. یکی از نشانه های این امر بالا بودن نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان است.(ایرنا، 22آذر1397)

زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار چندسالی است به صدا درآمده، زنانی که میان زنانگی و مردانگی سرگردانند و برای اداره زندگی باید ازظرافت خود دست بکشند ودر این تعارض ها آبستن آسیب می شوند. زنان سرپرست خانوار جزو آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که هم در سطح فردی و هم اجتماعی با مشکلات و مسائل جدی دست و پنجه نرم می کنند و همین مساله سبب شده شرایط زندگی برای این قشر دشوارتر از سایر اقشار جامعه باشد.(مهر، 25آذر1397)

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در مناطقی که فردگرایی و احترام به حقوق فردی مطرح است گزارش هایی که به دست ما می رسد بیشتر است و مردم به موارد آسیب بیشتر اهمیت می دهند و با آن آشناتر هم هستند، اما در برخی جوامع هنوز به آن بلوغ اجتماعی نرسیده ایم. (برنا، 26آذر1397)

رییس اورژانس اجتماعی خراسان جنوبی گفت: همسرآزاری در رتبه دوم آسیب‌های اجتماعی در استان است. حسین اردنیدر شورای اداری شهرستان بیرجند اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های مهم برای مسئولان است.رییس اورژانس اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه خدماتی که در اورژانس اجتماعی به مردم ارائه می‌شود، تخصصی است و مداخلات لازم را ارائه می‌دهند. (ایسنا، 29آذر1397)

ازدواج‌های فامیلی در اسلام نه تنها منع نشده که توصیه هم شده. ازدواج دختر عمو و پسرعمو حتی پیوندی مقدس و عقدی در آسمان‌ها دانسته شده است؛ یکی از دلایل مذهبی‌اش؟ ازدواج دختر پیامبر مسلمانان با امام اول شیعیان. امروز اما علم ژنتیک از احتمالات ترسناکی در سرنوشت

فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها حرف می‌زند. احتمالاتی که در طول سالیان نمونه‌های بسیاری از آن به ثبت رسیده. علم می‌گوید جهش ژنتیکی در این ازدواج‌ها می‌تواند شانس بروز اختلالات ژنتیک را در فرزندان حاصل این ازدواج‌ها بالا ببرد. در تابوی این هفته دکتر تقی کیمیایی اسدی، پزشک متخصص مغز و اعصاب در واشینگتن و آیت‌الله محمد موسوی بجنوردی در تهران بر سر همین موضوع بحث می‌کنند. (رادیوفردا، 30 آذر1397)

معاون مبارزه با جرایم جنایی تهران بزرگ از دستگیری مرد جوانی خبر داد که در پی اختلاف با همسرش اقدام به اسیدپاشی به او کرده و به تهران متواری شده بود.(فارس ، 11 آبان 1397)

زن ۲۵ ساله ای که در پی اعلام سرقت همسرش از واحد آپارتمانی به کلانتری احضار شده بود در حالی که بیان می کرد هیچ سرقتی از منزلمان رخ نداده و من لوازم شخصی و مدارکم را به خانه مادرم برده ام به تشریح ماجراهای وحشتناک زندگی اش پرداخت .(خراسان، 12 آبان 1397)

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: براساس آمار وزارت کار، حدود 50 هزار کودک بدون شناسامه در کشور هستند که با تصویب لایحه دولت در مجلس شناسامه می گیرند البته آمار غیررسمی بیش از این است و بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل نیز این مشکل را دارند. معصومه ابتکار گفت: پس از مدت ها در جلسه هیات دولت در روز یکشنبه هفته جاری تصویب شد که زنان ایرانی دارای همسر خارجی می توانند برای فرزندان زیر 18 سال خود تقاضای تابعیت ایرانی کنند. که با این اقدام، اصلاح قانون تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی پدر خارجی تصویب شد. .(ایرنا، 16 آبان 1397)

معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: لایحه اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی، اصلاح و تکمیل نظام تابعیت خون است و بر این اساس، تابعیت از طریق مادر نیز برای فرزندان محقق می شود. لعیا جنیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: مبنای تابعیت در ایران، خون است و تاکنون تابعیت فقط از طریق پدر مبنا قرار داشته است اما با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، نظام حقوقی ایران با اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی از حقوق کودکان و زنان حمایت می کند و این اقدام، گام ارزشمندی برای تامین حقوق زنان و گام بزرگتری برای حمایت از حقوق کودکان است. (ایرنا، 16 آبان 1397)

خانمی 27 ساله و دارای یک فرزند یک ساله هستم. همسرم واقعا مرد خوبی است ولی به شدت روی تنها بچه مان حساس است و به خاطررفتار های او جلوی همه مرا کتک می زند.(خراسان، ۱۲ مهر ۱۳۹۷)

روستای پست دره در منطقه مراوه تپه شهرستان گرگان محل زندگی یک زن سرپرست خانوار است که در شرایطی سخت با دو فرزند کوچک خود زندگی می کند.(مهر، ۱۵مهر۱۳۹۷)

فرمانده انتظامی شهرستان همدان گفت که مرد ۳۷ ساله‌ای در شهر همدان مقابل چشمان خانواده همسرش خود را به آتش کشید و به علت شدت سوختگی پس از گذشت ۲ روز جان سپرد. بنابرخبری دیگر، زن ۴۴ ساله ای در مشهد به دلیل نامعلومی، اقدام به خودسوزی کرد و در بیمارستان بستری شد.(هرانا، ۱۷مهر۱۳۹۷)

رییس کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده با بیان اینکه مشاوره‌های به هنگام می‌تواند از آمار طلاق و سایر پرونده‌های قضایی بکاهد گفت: افزایش آمار طلاق و رشد انواع ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها درون خانواده‌، زنگ خطری برای اجتماع است.(ایسنا، ۱۷مهر۱۳۹۷)

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان به دنبال حذف حبس و زندانی شدن افراد در قانون مهریه هستند.نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس با تاکید بر اینکه در این تغییرات اصل بر حبس زدایی و بازداشت افراد به دلیل مهریه است، اضافه کرد: ما می‌خواهیم این را در قانون مهریه بگنجانیم که “شخصی به دلیل مهریه بازداشت و حبس نشود.” (تسنیم، 23 مهر 1397)

زنی پس از به اجرا گذاشتن مهریه خود، توسط همسرش با خودرو زیر گرفته شد و جان خود را از دست داد. مردی پس از آن که همسرش مهریه‌اش را به اجرا گذاشت، با خودرو او را زیر گرفت و در سه نوبت پیاپی از روی او گذشت.بخشدار «رخ» روز سه شنبه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: “این زوج از اهالی روستای «سرهنگ» واقع در بخش رخ تربت حیدریه هستند و حادثه دو روز پیش در این روستا روی داده است”. جعفر رضوانی افزود: “همسر مقتول با اجرا گذاشتن مهریه خود، زمین و دیگر اموال همسرش را مطالبه کرده بود و قاضی ابتدا دستور صلح و سازش می دهد، اما هنگام دعوا و مشاجره لفظی، مرد کنترل خود را از دست داده و این اتفاق رخ می دهد”.(هرانا، 25 مهر 1397)

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: “طرح تسهیل خروج زنان از کشور” هنوز در دستورکار کمیسیون قرار نگرفته است.

محمدعلی پورمختار»در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص “طرح تسهیل خروج زنان از کشور” گفت: این لایحه به دستور کار کمیسیون نرسیده و در نوبت است. رسیدگی به طرح و لوایح نوبتی است و طبق نوبت در دستورکار کمیسیون قرار می‌گیرد.(برنا، 26 مهر 1397)

اعدام

حکم اعدام یک زن زندانی به نام شراره الیاسی روز سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷، در زندان مرکزی سنندج به اجرا درآمد.شراره الیاسی ۲۷ ساله،  به اتهام قتل کاوه غلام ویسی در جریان یک نزاع خانوادگی از سال ۹۲ در زندان مرکزی سنندج محبوس بوده است. اعدام وی با وجود تجمع و تلاش تعدادی از فعالین کارگری و اجتماعی و مردم آزادیخواه و انساندوست و مخالفین اعدام شهر سنندج، در مقابل زندان مرکزی شهر سنندج اجرا شد.( مانیتورینگ حقوق بشر ایران، 23 آبان 1397)

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با صدور بیانیه‌ای اعدام زینب سکانوند را روز دهم مهرماه در زندان ارومیه اجرا شد، محکوم کرد. جرم انتسابی به خانم سکانوند در ۱۷ سالگی روی داده بود.(محبت نیوز، ۱۶مهر۱۳۹۷)

مرد روستایی که با همدستی دوستش در اقدامی جنایتکارانه همسر خود و برادر او را به قتل رسانده بودند، به دار مجازات آویخته شدند.

ساعت ۲۲ شامگاه دهم فروردین سال ۹۴ اهالی یکی از روستا‌های شهریار با صحنه دلخراشی مواجه شدند. آن‌ها جسد خواهر و برادری را داخل خانه‌شان درحالی پیدا کردند که مردی قمه به دست سعی داشت از خانه آن‌ها فرار کند. اهالی روستا مرد را دستگیر کرده و تحویل پلیس دادند. (هرانا، 24 مهر 1397)