بهزیستی مسئولیت معتادان متجاهر را نمی‌پذیرد/ معتاد با مدرک دکترا هم داریم

ایسنا

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز مدعی شد اداره کل بهزیستی استان فارس به بهانه نبود اعتبار، خود را مسئول ساماندهی 240 معتاد متجاهر دانسته و از قبول مسئولیت مرکز نگهداری زنان معتاد امتناع کرده است.

‌به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی شورای شهر شیراز، محمدرضا محمدحسن‌پور معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در جلسه هم اندیشی مسئولان برای ساماندهی معتادان متجاهر و متکدیان شیراز، گزارشی از عملکرد شهرداری شیراز برای جمع‌آوری و نگهداری معتادان خیابانی ارائه کرد.

او اضافه کرد: طبق قانون، بهزیستی مسئول نظارت و ساماندهی معتادان متجاهر یا خیابانی است و شهرداری نیز در کنار آن مشارکت دارد‌.

وی اضافه کرد: سال گذشته مرکز ماده ۱۶ با بیش از ۸ میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری این نوع معتادان در محل بیمارستان سلامی تجهیز شده اما بهزیستی به بهانه نبود اعتبار خود را فقط مسئول نگهداری ۲۴۰ معتاد می‌داند‌.

معاون شهردار شیراز ابراز کرد: برای نگهداری معتادان زن در شیراز مرکزی تجهیز شده اما بهزیستی از پذیرش آنان خودداری می‌کند‌.

انتقال معتادان سایر استان‌ها با اتوبوس به شیراز!!

وی افزود: مستنداتی محکمی هم در شهرداری و هم در ستاد مبارزه با مواد مخدر استان داریم که از دیگر استان‌های همسایه معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و با اتوبوس به شیراز می‌آورند‌.

محمدحسن‌پور با بیان اینکه افراد تحصیلکرده تا مقطع دکترا بین معتادان متجاهر وجود دارد، بر حفظ کرامت آنان تاکید و اضافه کرد: هفته گذشته مقام‌های مسئول ماده ۱۶ را به شیراز دعوت کردیم و قول مساعد دادند ظرفیت پذیرش را ۵۰۰ نفر دیگر در شیراز افزایش دهند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه گفت: در جوامع توسعه یافته همه وظایف اجتماعی برعهده شهرداری است ولی درایران هنوز مدیریت یکپارچه شهری شکل نگرفته به همین دلیل امروز شهرداری با مدیریت‌های دیگر مشارکت می‌کند‌.

ابراهیم صبوری افزود: اگر مدیریت یکپارچه شهری محقق شود بسیاری از مدیریت‌ها حذف خواهد شد و همه تابع شهرداری خواهند شد‌.

صبوری بر تغییر نگاه مدیران استان فارس تاکید کرد و افزود: باید شرکت‌های خصوصی بزرگ که در شهر کار می‌کنند نیز در راستای نگهداری شهر مشارکت و حق خود را در این زمینه پرداخت کنند‌.

نایب رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه همه باید برای رفع معضلات اجتماعی همراهی و مشارکت کنند، گفت: بهزیستی به صورت ویژه در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر و متکدیان مسئولیت دارد و شهرداری و بقیه سازمان‌ها باید درکنار بهزیستی مشارکت کنند‌.

صبوری با اشاره به آمادگی شورای شهر در راستای همکاری با سایر نهادها در این زمینه افزود: شورای شهر همواره شهرداری را ملزم به پیگیری این مسائل کرده است‌.

نایب رئیس شورای شیراز ادامه داد: به منظور راه اندازی مراکز دیگر در کنار مراکز ماده ۱۶‌، بودجه‌ای در ردیف بودجه سال اینده پیش بینی خواهد شد‌.

مدیرکل بهزیستی فارس نیز گفت: اداره کل بهزیستی به دلیل محدودیت منابع امکان پذیرش بیش از ۲۴۰ نفر معناد متجاهر را ندارد، در حالیکه شهرداری نزدیک به ۳۶۰ نفر معتاد را به مرکز ماده ۱۶ تحویل داده است‌.

موسوی ادامه داد: بهزیستی وظایف دیگری هم دارد و خدمات دیگری هم ارائه می‌کند و نمی‌تواند همه توان خود را درگیر موضوع معتادان متجاهر کند‌.

مدیرکل بهزیستی فارس با تصریح اینکه ورود به حوزه معتادان متجاهر از وظایف شهرداری‌ها است، افزود: تا زمانی که اعتبار لازم از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین نشود، اجازه نمی‌دهیم بیشتر از ۲۴۰ معتاد در مرکز ماده ۱۶ نگهداری شود‌.