رضا خندان با قرار کفالت آزاد شد/ پایان اعتصاب غذای نسرین ستوده و فرهاد میثمی

هرانا

رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده وکیل دادگستری، ساعتی پیش با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد. محمد مقیمی ضمن تائید این خبر از اتمام اعتصاب غذای فرهاد میثمی و نسرین ستوده در پی آزادی رضا خندان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایرنا، رضا خندان همسر نسرین ستوده وکیل دادگستری که در حبس به سر می‌برد، امروز یکشنبه ۲ دی‌ماه ۹۷، با قرار کفالت از زندان آزاد شد.

محمد مقیمی وکیل مدافع رضا خندان عصر یکشنبه با اعلام این خبر گفت: در پی برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات رضا خندان و فرهاد میثمی و استماع دفاعیات صورت گرفته و موافقت دادگاه رسیدگی کننده با درخواست تبدیل قرار تامین وثیقه به قرار کفالت، دقایقی پیش موکلم رضا خندان با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

اتهامات رضا خندان که ۱۳ شهریور امسال در منزلش دستگیر و بازداشت شد، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «اشاعه و ترویج بی‌حجابی در جامعه» است.

فرهاد میثمی هم پزشک و فعال مدنی است که نهم مرداد ماه امسال در محل کارش دستگیر و اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» به وی تفهیم شد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات این ۲ نفر هفته گذشته برگزار و دادگاه پس از اخذ آخرین دفاع، ختم رسیدگی را اعلام کرد.

گفتنی است که هرانا مورخ سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۷، در گزارشی از بازداشت رضا خندان در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی خبر داده بود. وی در همان روز پس از تفهیم اتهام در شعبه ۷ بازپرسی دادسرای اوین و صدور قرار وثیقه به زندان اوین منتقل شده بود.

بازداشت وی در پی احضار تلفنی روز دوشنبه ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۷، صورت گرفته و آقای خندان گفته بود به دلیل غیرقانونی بودن احضار تلفنی به اداره اطلاعات نمی‌رود و تهدید به بازداشت شده بود.

همچنین پیشتر هرانا مورخ شنبه ۲۷ مردادماه ۱۳۹۷، در گزارشی از بازرسی منزل رضا خندان، محمدرضا (داوود) فرهادپور، ژیلا کرم‌زاده مکوندی و خواهر آقای خندان توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات خبر داده بود.

رضا خندان پیشتر در ارتباط با این بازرسی گفته بود: “نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات فقط به دنبال (پیکسل‌)هایی بودند که روی آنها جمله “من به حجاب اجباری اعتراض دارم” نوشته شده است. در حین بازرسی تعدادی از نامه‌های همسرم نسرین ستوده که از زندان نوشته بود را نیز با خود بردند”.

محمد مقیمی وکیل دادگستری همزمان با تائید این خبر با انتشار یادداشتی گفت: “با آزادی رضا خندان و برآورده شدن یکی دیگر از خواسته‌های بحقه موکلم دکتر فرهاد میثمی، ایشان نیز به اعتصاب غذای خود پایان دادند. همچنین، بانو ستوده دیگر موکلم نیز به اعتصاب غذای خود پایان دادند”.

فرهاد میثمی، فعال مدنی محبوس در بند ۸ زندان اوین که از تاریخ ۱۰ مردادماه و یک روز پس از بازداشت در اعتراض به بازداشت خود و سلب امکان معرفی وکیل اختیاری دست به اعتصاب غذا زده بود در تاریخ ۴ مهرماه با خشونت و برخلاف میلش به بهداری زندان منتقل شد که به موجب قرنطینه و قطع ارتباط وی با خارج از زندان شده بود.

به دنبال وخامت وضعیت عمومی فرهاد میثمی، که به دلیل بازداشت رضا خندان حاضر به پایان دادن به اعتصاب غذای خود نبود، نسرین ستوده وکیل دادگستری نیز از تاریخ ۵ آذرماه در حمایت از وی دست به اعتصاب غذا زده بود.