فوتبالیست‌های ‘نیمه لخت’، زنان چشم انتظار

بی‌بی‌سی

اظهارات محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، درباره حضور زنان در استادیوم برای تماشای فوتبال با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

آقای منتظری در مصاحبه‌ روز گذشته (چهارشنبه ۲۵ مهر) گفت: “وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه‌عریان مواجه می شود، گناه اتفاق می‌افتد.”

او همچنین تهدید کرد که اگر این حرکت‌ها ادامه داشته باشد، برخورد قضایی می‌شود.

تعداد بسیار محدودی از زنان به دلیل تهدید فیفا در بازی ایران بولیوی به شکل “گزینشی” امکان حضور در استادیوم را یافتند.

این زنان شامل همسران و خانواده بازیکنان فوتبال می‌شدند.

با این حال از ورود شماری از زنان که شخصا برای دیدن مسابقه رفته بودند جلوگیری شد.

واکنش مقامات به اظهارات دادستان کل کشور

علی مطهری، نماینده مجلس ایران در واکنش به اظهارات آقای منتظری گفت: “قاعدتا حضور بانوان در مسابقاتی مثل شنا، کشتی، بسکتبال و شاید والیبال مردان اشکال شرعی دارد اما در مسابقات فوتبال به نظر می‌رسد نباید اشکال شرعی وجود داشته باشد،” که همین حرفها هم باعث واکنشهایی شد اما بیشتر واکنش ها به سخنان دادستان کل بود.

اعتماد

سخنان او در واکنش به دادستان تیتر یک امروز روزنامه اعتماد شد.

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در توییتر خود در واکنش به اظهارات دادستان کل نوشت که حضور زنان در ورزشگاه منع قانونی ندارد.

عزت الله ضرغامی، رئیس سابق صدا م سیما نیز در توییتر خود با انتقاد از اظهارات دادستان نوشت: “حضور زنان در ورزشگاه حریم شکنی نیست. آیا گناه و خلاف شرع در زندان ها، کمتر از ورزشگاه هاست؟!”

اما در میان مقاماتی که نسبت به این اظهارات موضع گرفتند، بودند کسانی که با سخنان دادستان همدل بودند.

عبدالله حاج صادقی، نماینده رهبر ایران در سپاه در حمایت از سخنان آقای منتظری گفت: “وارد کردن بانوان داخل استادیوم‌ها یک‌ خطر است!احتمالا در آینده بانوان و آقایان به صورت مختلط فوتبال را در استادیوم مشاهده خواهند کرد. نباید اجازه این کار‌ها را بدهیم.”

دیگر واکنش‌ها

ترانه علیدوستی، بازیگر سینمای ایران در واکنش به سخنان آقای منتظری در توییتر خود نوشت: “در ورزشگاه احتمال داره ما این جوانان نیمه‌لخت رو از صدها متر دورتر ببینیم. اما در صداوسیما بارها این سر و وضع گناه‌آلود رو در نماهای خیلی بسته تماشا کردیم. حالا چیکار کنیم؟”

خبرنگار خبرگزاری فارس نیز در توییتی به اظهارات دادستان اعتراض کرد.

یکی از کاربران توییتر نیز با انتشار عکسی از کشتی نوشت: “گویا فقط فوتبال خار داره، دادستان محترم! کاش همون میگفتی جو استادیوم فعلا مناسب نیست.”

کاربر دیگری در اعتراض به انتخاب گزینشی حضور تعدادی از زنان برای تماشای بازی ایران بولیوی و واکنش دادستان کل ایران در توییتر نوشت: “اینارو دستچین کرده بودند که برن گناه کنند آیا؟!|

تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی نیز با هشتگ زانو به سخنان دادستان کل واکنش نشان دادند.

کاربری در این رابطه در توییتر خود نوشت: “نوبت مردها که می شه زن‌ها باید خودشون رو بپوشونن، نوبت زن‌ها که می شه باز زن‌ها باید چشمشون رو ببندن.”

کاربر دیگری نیز در واکنش به سخنان آقای منتظری درباره وظایف دادستان کل پرسیده است.

واکنش‌ها به اظهارات دادستان کل ایران با هشتگ‌های مختلفی مانند #استادیوم_آزادی، #زنان_ورزشگاه، #نیمه_لخت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

بحث حضور زنان در استادیوم برای تماشای فوتبال نزدیک به دو دهه است که در ایران مطرح است. اما با همه تلاش‌هایی که فعالان زنان و زنان علاقمند به تماشای فوتبال انجام داده‌اند، تاکنون امکان حضور آزادانه در استادیوم به زنان ایرانی داده نشده است.

در استفتایی که پیشتر از آیت الله ناصر مکارم شیرازی انجام شد، او عنوان کرده است: “جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست. اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند؛ به خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.”

فعالان حقوق زنان می‌گویند که ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها یک تبعیض جنسیتی است و تا وقتی نگاه ابزاری به زنان کنار گذاشته نشود، امکان تحقق وعده‌ها برای بهبود شرایط زنان در ایران دور از دسترس است.