گزارش نقض حقوق زنان در مرداد‌ماه 1397

تهیه کننده: بابک میری، مهران فاضل‌زاده، نیلوفر ایمانیان

 یادآوری

این گزارش به صورت کوتاه و فشرده قسمت‌هایی از نقض حقوق زنان در مرداد 1397 را به اطلاع می‌رساند. علیرغم  سانسور خبری حاکم درایران، تلاش شده است اخبار و اطلاعات از خبرگزاری‌های مورد تایید گردآوری گردد.

بازداشت و زندان

فتانه نبیل زاده، شهروند بهایی ساکن مشهد جهت گذراندن دوران محکومیت یک ساله خود راهی زندان مرکزی این شهر شد. (هرانا، 1 مرداد 1397)

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار پس گرفته شدن همه اتهامات مطرح شده، علیه ریحانه طباطبایی شد. آنتونی بلانژه، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این باره گفت: «ما به شدت نگران اتهاماتی هستیم که متوجه این روزنامه‌نگار شده است». (رادیوفردا، 1 مرداد 1397)

مصطفی ترک همدانی، وکیل هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی می‌گوید که موکل او یکی از متهمان به همکاری با کانال خبری «آمدنیوز» در خارج از کشور است. به گفته ترک همدانی، برای هنگامه شهیدی کیفرخواست جداگانه‌ای صادر و به دادگاه انقلاب ارسال شده اما دادگاه هنوز پرونده را وصول نکرده است.  (رادیوزمانه، 1 مرداد 1397)

الهام احمدی، از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. (هرانا، 2 مرداد 1397)

حسن دزفولی مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر دزفول از بازداشت پنج دختر توسط پلیس امنیت اخلاقی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر دزفول خبر داد، دزفولی علت این دستگیری را “کشف حجاب و هنجارشکنی” عنوان کرد. (هرانا، 2 مرداد 1397)

سیما انتصاری، از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم، که در تاریخ ۱۲ تیرماه سال جاری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود با انتشار نامه‌ای سرگشاده از حق درخواست تجدیدنظر خواهی انصراف داد. (هرانا، 3 مرداد 1397)

 مدیرعامل بنیاد تامسون رویترز اعلام کرد که بر اساس گفته های قاضی، نازنین زاغری، کارمند این بنیاد که در تهران زندانی است، تا پرداخت نشدن بدهی قدیمی بریتانیا به ایران آزاد نخواهد شد. (صدای امریکا، 4 مرداد 1397)

بنیاد حقوق بشر در نیویورک شکایت نامه ای علیه بازداشت شاپرک شجری زاده، فعال ایرانی حقوق زنان، به سازمان ملل متحد تسلیم کرد. (صدای امریکا، 4 مرداد 1397)

سپیده مرادی و شکوفه یداللهی دو تن از زنان درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین، روز گذشته پس از ۵ ماه پیگیری‌های مستمر به مراکز درمانی اعزام و سپس به زندان بازگردانده شدند. (هرانا، 4 مرداد 1397)

سپیده مرادی و شکوفه یداللهی دو تن از زنان درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین، برای سومین بار در اعتراض به محرومیت درویشان زندانی از حق داشتن وکیل و عدم رعایت تشریفات قانونی در روند دادرسی از حضور در دادگاه خودداری کردند. (هرانا، 7 مرداد 1397)

ریحانه طباطبایی، از خبرنگاران اصلاح‌طلب در توییتر خود به نقل از برادر نرگس محمدی نوشت: «نرگس از وقتی از بیمارستان برگشته دچار حالت تهوع و استفراغ شده و دو روز تقریبا چیزی نخورده و به بهداری برده شده و فقط آمپول ب۶ تزریق شده است (صدای مردم، 7 مرداد 1397)

وکیل دانشجویان بازداشتی دی ماه گفت “من دیدم که خانم مولاوردی گفته‌اند دولت پیگیری‌هایی انجام داده و ما در مرحله تجدیدنظر نتیجه این پیگیری‌ها را خواهیم دید و این حرف یک مقدار نگران‌کننده‌تر است. فرض کنید این پیگیری‌ها در مرحله تجدیدنظر هم هیچ نتیجه‌ای ندهد و این یعنی ما همه مراحل را به امید پیگیری از دست می‌دهیم و آنگاه با یک حکم قطعی روبرو خواهیم بود و آن موقع چکار می‌شود کرد؟” (هرانا، 7 مرداد 1397)

شکوفه یداللهی، درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین روز یکشنبه ۷ مرداد پس از ۵ ماه پیگیری‌های مستمر برای دومین بار به بیمارستان سینا منتقل شد. (هرانا، 8 مرداد 1397)

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، از تمدید بازداشت موقت همسرش خبرداد. (هرانا، 9 مرداد 1397)

زینب جلالیان به همراه نه زندانی جرائم عادی در اعتراض به محرومیتشان از ملاقات هفتگی و امکانات اولیه زندان اقدام به اعتصاب غذا کردند. (شبکه حقوق بشر کُردستان 9 مرداد 1397)

پرونده زینب طاهری وکیل داگستری و حقوقدان به دادگاه انقلاب ارسال شده و به اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” و “تبلیغ علیه نظام” برای وی کیفرخواست صادر شده است. (هرانا، 9 مرداد 1397)

مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع هنگامه شهیدی گفت که با گذشت تقریبا یک ماه از خروج پرونده از دادسرا ولی هنوز پرونده به دادگاه واصل نشده است. (هرانا، 11 مرداد 1397)

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه دوم مرداد از دستگیری شش زن در دزفول توسط پلیس امنیت اخلاقی به علت برداشتن حجاب خبر دادند. ستاد امربه معروف و نهی از منکر دزفول روز دوشنبه نیز از دستگیری پنج دختر که اقدام به «هنجارشکنی» در سطح شهر دزفول کرده بودند، خبر داده بود. (سحبانیوز، 11 مرداد 1397)

روحیه نریمان شهروند بهایی ساکن شیراز در شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر این شهر به دو سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. همچنین فرزاد دل‌آرام همسر وی نیز به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. (هرانا، 11 مرداد 1397)

مریم فرسیابی، از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. (هرانا،۱۵ مرداد۱۳۹۷)

با مخالفت مسئولین زندان از اعزام نرگس محمدی نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر به پزشک مغز و اعصاب جلوگیری شد. خانم محمدی قرار بود امروز صبح پزشک متخصصی خانم محمدی را در خارج از زندان ویزیت کند. (هرانا،۱۶ مرداد۱۳۹۷)

سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای در واکنش به بازداشت نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر که  از ۲۳ خردادماه در زندان اوین نگهداری می‌شود با صدور بیانیه‌ای گفت که “او با اتهاماتی از قبیل “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” رو به رو شده است. اساس این اتهامات فعالیت حرف‌های او به عنوان وکیل مدافع زنانی است که به طور مسالمت‌آمیز علیه حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند. نسرین ستوده یک زندانی عقیدتی است”. (هرانا،۱۷ مرداد۱۳۹۷)

زینب طاهری وکیل داگستری و حقوقدان با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. (هرانا،۱۸ مرداد۱۳۹۷)

نوکیش مسیحی شاپور جوزی و همسرش پرستو ظریف طاش توسط دادگاه انقلاب بوشهر به حبس محکوم شدند. (هرانا،۱۸ مرداد۱۳۹۷)

مادر نادر افشاری، از بازداشت شدگان تظاهرات گوهردشت کرج اعلام کرد که هنوز پس از گذشت هفت روز بازداشت پسرش، از اتهام او بی اطلاع است. (صدای امریکا،۱۸ مرداد۱۳۹۷)

شکوفه یداللهی، درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین، امروز برای چهارمین بار از زندان زنان قرچک به بیمارستان منتقل شد. (هرانا،۱۹ مرداد۱۳۹۷)

سپیده مرادی، از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم، توسط دادگاه انقلاب تهران و با رأی غیابی قاضی صلواتی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی محکوم شد. (هرانا،۱۹ مرداد۱۳۹۷)

الهه نعمت‌ اللهی، درویش گنابادی و مادر رضا نعمت‌ اللهی از درویشان زندانی محبوس در تیپ سه زندان تهران بزرگ که روز گذشته در محوطه بیمارستان امام خمینی توسط مأموران انتظامی بازداشت شده بود، صبح امروز با قرار وثیقه آزاد شد. (هرانا،۲۰ مرداد۱۳۹۷)

سعید خلیلی وکیل مدافع پریسا رفیعی فعال صنفی و دانشجوی هنرهای زیبا دانشگاه تهران، از رسیدگی به پرونده موکلش در روز دوشنبه ۲۲ مردادماه، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده خبر داد. گفتنی است که اواخر سال گذشته بود که خانم رفیعی دستگیر و ۲۳ روز بازداشت شد. او سرانجام با پیگیری‌های فراوان خانواده و دوستان در آخرین روز سال ۹۶ با وثیقه آزاد شد. (هرانا، 21 مرداد۱۳۹۷)

نرگس محمدی نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، در پی وخامت حال عمومی از زندان اوین به بیمارستان امام خمینی منتقل شد، هفته گذشته از اعزام وی به مراکز درمانی جلوگیری شده بود. (هرانا، 23 مرداد۱۳۹۷)

شکوفه_یداللهی درویش محبوس در زندان_قرچک که یکم اسفندماه در حادثه گلستان_هفتم بازداشت شده بود با رأی قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و با استناد قاضی به ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی به ۲ سال ممنوعیت و محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محروم شد. (تلگراف، 24 مرداد ۱۳۹۷)

وکیل مدافع نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که اکنون در بازداشت به سر می‌برد، از تشکیل دو پرونده جدید برای موکلش خبر داد. (هرانا، 24 مرداد۱۳۹۷)

دادگاه پریسا رفیعی، فعال دانشجویی دانشگاه تهران روز ۲۲ مرداد در حالی برگزار شد که تاکنون برای نوزده دانشجوی بازداشت شده همزمان و یا پس از دی ماه ۹۶، مجموعا بیش از صد سال زندان و در مواردی محرومیت سیاسی-اجتماعی و ممنوعیت خروج صادر شده است. (هرانا، 25 مرداد۱۳۹۷)

به گفته وکیل نسرین ستوده، دو پرونده جدید برای این حقوقدان و فعال حقوق بشر تشکیل شده است. اتهام “جاسوسی” نیز اینک به حکم زندان خانم ستوده افزوده شده است؛ حکمی که به گفته وکیل او با کیفرخواست مطابقت ندارد. (دویچه‌وله، 25 مرداد۱۳۹۷)

مهین‌تاج احمدپور از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه سال گذشته که پیشتر توسط دادگاه انقلاب تنکابن و شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شهرستان تنکابن به اتهامات “تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” مجموعا به ده ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان نشتارود تنکابن منتقل شد. (هرانا، 26 مرداد۱۳۹۷)

سازمان دیده‌بان حقوق بشر پرونده‌سازی جدید علیه نسرین ستوده و جرم‌انگاری فعالیت‌های حقوق بشری را نکوهش کرد. مدیر بخش خاورمیانه این نهاد می‌گوید وزارت اطلاعات در کنار سازمان اطلاعات سپاه، عامل سرکوب مدافعان حقوق بشر است. (دویچه‌وله، 29 مرداد۱۳۹۷)

صبح روز جاری نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بطور جداگانه با در دست داشتن حکم شعبه ۷ دادسرای اوین به منازل شخصی رضا خندان، محمدرضا (داوود) فرهادپور و ژیلا مکوندی رفته و منازل آنها را بازرسی کرده و تعدادی از وسایل شخصی‌شان را ضبط کردند. (هرانا، 29 مرداد۱۳۹۷)

«پرستو صالحی»، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار ویدیویی، از احضار و بازجویی خود در روز یک شنبه از سوی قوه قضاییه خبر داد . او گفت دلیل این احضار و بازجویی، صحبت‌های انتقادی وی نسبت به اوضاع کشور عنوان شده است. پرستو صالحی پس از بازگشت از جلسه بازجویی، ویدیویی منتشر کرد و گفت روز چهارشنبه هفته گذشته احضار تلفنی شده و ساعت 15 روز یک شنبه ۲۸ مردادماه در واحد نظارت و پی گیری قوه قضاییه حضور یافته و بازجویی شده است. به گفته وی، بازجویان دلیل این احضار و بازجویی را پست‌های انتقادی وی نسبت به اوضاع کشور در صفحه اینستاگرامش عنوان کرده اند. او در این پست ها درباره کودک‌آزاری، تجاوز، اختلاس، زندانیان سیاسی، قیمت دلار و امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر از سوی ایران پرداخته است. (ایران‌وایر، 31 مرداد۱۳۹۷)

فرهنگی و اجتماعی

در حالی که لایحه «حمایت از زنان در برابر خشونت» بیش از سه سال است که در قوه قضائیه ایران در حال بازنگری ست، شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی ابراز امیدواری کرد که این لایحه به سرنوشت لایحه حمایت از کودکان «که چندین سال است خاک می‌خورد» دچار نشود. (ایلنا، 1 مرداد 1397)

حمیده زرآبادی نماینده و عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت که ازدواج فرزند خوانده با سرپرست در تمامی شرایط باید ممنوع شود. (هرانا، 2 مرداد 1397)

یک دختر ۹ ساله آبادانی به دلیل مورد آزار و اذیت قرار گرفتن از سوی پیرمرد همسایه با خوردن تعداد زیادی قرص دست به خودکشی زد. (رادیو زمانه،3 مرداد 1397)

معاون فرهنگی کمیته امداد استان زنجان، از اعزام دختران بازمانده از ازدواج به اردوی آموزشی و تفریحی خبر داد. (ایسنا، 4 مرداد 1397)

جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: حجاب یک عقلانیت اجتماعی است. در واقع اگر بی حجابی باشد هیچ پیشرفت اقتصادی صورت نمی‌گیرد چون آرامش روانی برای این کار وجود ندارد. (تسنیم، 4 مرداد1397)

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، از انفعال این فراکسیون در بررسی طرح های مهم انتقاد کرد. (مهر، 6 مرداد 1397)

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که به مرور تعداد طرفداران اقداماتی چون گشت ارشاد،«كاهش قابل توجهی» داشته است. (ایسنا، 7 مرداد 1397)

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاست‌های حجاب و راهکارهای پیش رو در این خصوص پرداخته است. این گزارش تاکید می کند که حجاب شرعی تنها برای حدود ۳۵ درصد افراد جامعه ارزشمند است و نزدیک به ۷۰ درصد جامعه یا اعتقادی به حجاب ندارند یا جزو بدحجاب‌ها هستند. (هرانا، 7 مرداد 1397)

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد از ثبت ۹ مورد ازدواج کمتر از ۱۰ سال طی سال گذشته در این استان خبر داد. (هرانا، 8 مرداد 1397)

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال گذشته ۱۰۳۰ کودک از مادران معتاد در بیمارستانها متولد شدند که نیمی از آنها به بهزیستی سپرده شدند. (فارس، 8 مرداد 1397)

چالش فیش‌های حقوقی معلمان در اعتراض به کاهش حقوق معلمان از هفته گذشته شروع شد. یکی از مصادیق این کاهش، حذف حق عایله‌مندی زنان مجرد است اما مدیران آموزش و پروش می‌گویند که حق عائله‌مندی تنها شامل حال زنان سرپرست خانوار می‌شود. (ایلنا، 9 مرداد 1397)

یک دختر نوجوان اهل سقز کە پیشتر اقدام بە خودکشی نمودە بود، جانش را از دست داد. (هەنگاو، 9 مرداد 1397)

متاسفانه گزارش های رسمی و غیررسمی نشان می دهد موضوع تجاوزهای زنجیره ای به دختران ایرانشهر به جای این که به طور قانونی و عادلانه پیگیری شود، با روندی امنیتی رو به رو شده است؛ چنان چه معترضان به این تجاوزها، دستگیر و با اتهامات امنیتی رو به رو شده اند. و دعوت به سکوت درباره تجاوز به جای دادرسی قانونی از سوی مقامات بالای قضایی، شائبه سیستماتیک بودن این تجاوزها را تقویت می کند. (ماهنامه خط صلح،۱۱ مرداد ۱۳۹۷)

موافقان: باید با زن بی‌حجاب برخورد کرد. مخالفان: برخوردها نتیجه عکس داشته است. آمارها نشان می‌دهد که حجاب نسبت به گذشته ارزشمندی خود را از دست داده و تغییر شکل پیدا کرده است؛ این در حالی است که هنوز عده‌ای برای ترویج حجاب کامل دست و پا می‌زنند و به هر طریقی اعم از برخوردهای قهری و .. می‌خواهند آن را به مردم حقنه کنند. (خبر انلاین،۱۱ مرداد ۱۳۹۷)

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: طبق آمار ثبت احوال بین سنین ۱۵تا ۲۹ سال بیش از ۱۹ میلیون در انتظار ازدواجند؛ درچنین شرایطی به دنبال تصویب قانون افزایش سن ازدواج هستند. با کمی بررسی می‌بینیم یکی از موارد مندرج در سند “۲۰۳۰” همین قانون است. (باشگاه خبرنگاران پویا،۱۵ مرداد۱۳۹۷)

یک مددکار اجتماعی با اشاره به پائین آمدن سن درگیرشدن دختران در آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد گفت: این مساله نشان دهنده بی توجهی به نیازهای عاطفی، خانوادگی و اجتماعی زنان مانند داشتن شغل مناسب است که سبب افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه می شود. (ایرنا،۱۵ مرداد ۱۳۹۷)

خیلی پیچیده نیست؛ زنان قدرت تحریک و تحریض بالایی برای شکل‌دهی به اعتراضات دارند. فریاد یک زن چندین برابر موثرتر از یک مرد است، از سویی برخورد با یک زن تاثربرانگیزتر است و در نهایت، آسیب‌دیدن یک زن حساسیت برانگیزتر. (جهان نیوز،۱۶ مرداد۱۳۹۷)

عضو فراکسیون زنان گفت:«قاچاق زنان درآمد کلان و سود گزافی را روانه جیب عاملان آن می کند. متاسفانه به جای برخورد قاطعانه با عاملان این پدیده، بعضا وجود پدیده قاچاق زنان به کلی انکار می شود . (برنا،۱۸ مرداد۱۳۹۷)

دکتر کیهان نیا اما در این گفتگوی کوتاه با نگاه به مسئله تجاوز و آزار جنسی در ایران و علت یابی آن، بارها بر «اجرای دقیق قانون و مو به موی قانون» تاکید کرد و گفت که «وقتی قانون به موقع و درست اجرا نمی شود، افراد به خود اجازه می دهند که دست به این گونه اعمال بزنند. (ماهنامه خط صلح،۱۸ مرداد۱۳۹۷)

مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پوشش تحصیلی دختران در مقطع متوسطه اول ۹۲ درصد است، گفت: این میزان در مقطع متوسطه دوم برای دختران به ۸۱ درصد کاهش پیدا می‌کند که این نشان دهنده افزایش تعداد دختران بازمانده از تحصیل است. (ایسنا،۱۹ مرداد۱۳۹۷)

دختر ۱۷ ساله‌ای امروز در یکی از محله‌های شرق شهر بابل اقدام به خودکشی کرد و به زندگی‌اش پایان داد. (هرانا،۱۹ مرداد۱۳۹۷)

در روستای مشا ازروستاهای دماوند، قرار است یک مدرسه‌ ابتدایی که ۴۰ سال است دختران و پسران در آن به شکل مختلط درس می‌خوانند تفکیک جنسیتی شود. بر اساس تصمیم آموزش و پرورش دماوند، از این پس پسر‌ها باید برای تحصیل به روستای اوره بروند و دختر‌های از اوره به روستای مشا بیایند. (رادیوزمانه،۲۰ مرداد۱۳۹۷)

دکتر محمدعلی صادقی‌پور معاون پیشگیری بهزیستی استان یزد گفت که ازدواج های واکنشی در سن ۱۴ و ۱۵ سال در یزد افزایش یافته است. (هرانا، 22 مرداد۱۳۹۷)

مائده طی سخنانی به کمپین فعالین بلوچ گفته، از سوی یک فرد نزدیک به ارگان‌های امنیتی به نام “ع.ت” مورد آزار جنسی قرار گرفته است. طی آخرین خبرها یک زن جوان بلوچ قربانی تجاوز جنسی در ایرانشهر که شکایتش راه به جایی نبرده بود در نهایت برای حفظ آبروی خانواده به عقد فرد متجاوز در آمد. (کمپین فعالین بلوچ، 23 مرداد۱۳۹۷)

یک کارشناس حوزه کار نرخ بیکاری زنان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بیش از ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: اگر ساختار اقتصاد کشور متحول شود، ظرفیت‌های بازار کار افزایش و نرخ بیکاری کاهش می‌یابد. (ایسنا، 24 مرداد۱۳۹۷)

صبح امروز، دختر جوانی در بوکان خود را به آتش کشید. روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بوکان با اعلام این خبر، افزود “دختر جوان، از ناحیه دست و صورت بشدت بشدت دچار سوختگی شدو توسط ماموران اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان انتقال داده شد”. (هرانا، 25 مرداد۱۳۹۷)

کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به ازدواج دختربچه‌ها در روستاهای استان گفت که شهرستان خنداب در این زمینه نسبت به سایر شهرستان‌های استان دارای شرایط ویژه است به‌طوری‌که در این شهرستان ۳۵ دختر زیر ۱۰ الی ۱۳ سال ازدواج کرده‌اند. (هرانا، 25 مرداد۱۳۹۷)

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: ما موافق حضور بانوان ورزشکار، نخبه و زائر در عرصه‌های مختلف هستیم، اما این امر مستلزم اذن همسر است. (دانشجو، 25 مرداد۱۳۹۷)

یک مدرس حوزه رسانه معتقد است “زن نمایشی” در عرصه رسانه ملی نمادی از توجه بی حد و حصر به بُعد جسمانی زن است تا از این طریق جذب مخاطب صورت گیرد؛ لذا رسانه ملی جایگاه ارزشی زنان را تنزل داده است. (تسنیم، 28 مرداد۱۳۹۷)

مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت که از ۴ هزار و ۵۲۰ وقایع ازدواج ثبت شده در استان در ۴ ماهه سالجاری ۹۷۰ مورد معادل ۲۱ درصد زنان کمتر از ۱۸ سال و در آقایان هم ۳۶ مورد معادل ۸ دهم درصد کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند. (هرانا، 28 مرداد۱۳۹۷)

رومینا عسگری دانشجوی مقطع کارشناسی به دلیل بهایی بودن، از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز اخراج شده و از ادامه تحصیل محروم شد. (هرانا، 29 مرداد۱۳۹۷)

حسین اسماعیل‌زهی نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه خشکسالی، روستاها را از جمعیت خالی کرده است، گفت که جوان‌ها به خاطر بیکاری مجبور به قاچاق مواد مخدر و سوخت شده‌اند. با ادامه شرایط موجود اگر فکری برای منطقه نشود، دودش به چشم مسئولان می‌رود. اسماعیل‌زهی در رابطه با سن ازدواج دختران هم گفت که “خوشبختانه سن ازدواج تا حدودی بالا آمده و دختران از ۱۵ سالگی به بعد ازدواج می‌کنند. درست است که ۱۵ سالگی هم سن کمی محسوب می‌شود اما هنوز مناطقی در کشور وجود دارند که در آنها از ۹ سالگی دختران را شوهر می‌دهند”. (هرانا، 29 مرداد۱۳۹۷)

مدیرکل ارتباطات و رسانه شورایعالی انقلاب فرهنگی اخبار منتشر شده درباره بررسی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در این شورا را تکذیب کرد. (اقتصادنیوز، 30 مرداد۱۳۹۷)

مکارم شیرازی، مرجع تقلید درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: جو حاکم بر ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست. (اقتصادنیوز، 30 مرداد۱۳۹۷)

شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اینکه روند ازدواج دختران با سنین زیر ۱۵ سال در چند سال اخیر کاهشی بوده است، گفت: توافقی با مجلس برای سن ازدواج دختران نداشتیم. (مهر، 30 مرداد۱۳۹۷)

در حالی معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری درخصوص هتک حرمت به زنان مسلمان ایرانی در فرودگاه تفلیس اظهار بی‌اطلاعی می‌کند که وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به این واقعه موضع گیری کرده است. (مشرق، 30 مرداد۱۳۹۷)

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور را نگران کننده خواند و تاکید کرد که آسیب‌های اجتماعی به سمت زنانه شدن پیش می رود. (ایسنا، 31 مرداد۱۳۹۷)

یک وکیل دادگستری ضمن بیان قوانین موجود در ایران در خصوص ازدواج کودکان، گفت: متاسفانه آمارهای رسمی و غیر رسمی خبر از ازدواج‌هایی زیر سنین تعیین شده می‌دهند که نشانگر کافی نبودن چنین قوانینی در این زمینه است. (ایسنا، 31 مرداد۱۳۹۷)

ورزشی

عضو تیم ملی فوتسال بانوان ایران که در بین ۱۰ بازیکن برتر جهان قرار گرفت و دوبار عنوان برترین بازیکن آسیا را کسب کرده، یکسال است در انتظار جلسه با وزیر ورزش و مطرح کردن مشکلاتش است! (مهر، 7 مرداد 1397)

سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان بر این باور است که پس از ۱۵ سال حضور در لیگ در سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و ناامیدکننده‌ترین نقطه ممکن قرار دارد. (مهر، 11 مرداد 1397)

کبری خزعلی ضمن انتقاد از طرح ورود زنان به ورزشگاه‌ گفت: آیا اولویت زنان این است؟ آیا نیاز تمام زنان کف و سوت زدن در ورزشگاهی است که در آن ورزشکاری نیست؟ (تسنیم،۱۱ مرداد ۱۳۹۷)

نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال گفت: از قول من محکم بنویسید که اعزام تیم بسکتبال پنج نفره بانوان را مطرح کردیم اما کمیته ملی المپیک مخالفت کرد. (ایسنا،۱۳ مرداد ۱۳۹۷)

ملیحه فضلی درباره حضورش در کنار تیم ملی کشتی آلیش بانوان گفت: من به کشتی مدیون هستم و تیم را برای حضور در مسابقات جهانی همراهی خواهم کرد و امیدوارم نایب قهرمانی ۲ سال پیش تکرار شود. (مهر،۱۴ مرداد۱۳۹۷)

شهربانو منصوریان، کاپیتان تیم ملی ووشوی زنان ایران و الهه منصوریان، خواهر او و دیگر قهرمان ووشوی زنان ایران به خاطر «عدم رعایت پوشش» از یک استودیوی رادیو صداوسیمای ایران اخراج شدند. (رادیوزمانه،۱۵ مرداد۱۳۹۷)

معاون مجموعه آفتاب انقلاب می‌گوید که به این دلیل که سانس بدنسازی مردان بوده لیلا رجبی نتوانسته است از مجموعه انقلاب استفاده کند. (ایسنا،۱۹ مرداد۱۳۹۷)

بهداشت و سلامتی

فعال حقوق زنان در مورد مشکلات زنان حاشیه نشین گفت: «در میان زنان ساکن حاشیه شهرها؛ بیماری ایدز بیداد می‌کند و همچنین بیماری‌های مقاربتی بسیاری هم تحت عناوینی دیگر بسیار شایع شده است. (برنا، 8 مرداد 1397)

پزشکان در یک بررسی هشدار دادند که مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در میان زنان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۴۳ افزایش می‌یابد. (ایسنا،۱۳ مرداد ۱۳۹۷)

مدیر مرکز نگهداری ماده 16 خراسان‌ رضوی گفت: بیشترین زنان معتاد کارتن‌ خواب استان، در رده سنی 20- 45 سال هستند. (ایسنا،23 مرداد ۱۳۹۷)

در استان قم حدود 75 درصد بیماران ام اس را بانوان تشکیل می‌دهند و این نشان دهنده شیوع بالای این بیماری در میان بانوان و در محدوده سنی بین 20 تا 40 سال است. (فارس،23 مرداد ۱۳۹۷)

خانواده

۱۰ درصد زنان سرپرست خانوار کمتر از ۲۵ سال دارند.به گزارش ایسنا، فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به اینکه در کشور بیش از سه میلیون زن سرپرست خانوار هستند گفت: از این تعداد حدود یک‌میلیون نفر تحت حمایت کمیته امداد هستند که بر این اساس ۶۱ درصد از سرپرست خانوارهای تحت حمایت این نهاد زن هستند. (ایسنا،۱۱ مرداد۱۳۹۷)

یک مطالعه پژوهشی تأثیر سبک زندگی زوجین بر نگرش آن‌ها به پدیده طلاق را مورد بررسی علمی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که بیش از ۶۳ درصد زوجین متقاضی طلاق، نگرشی مثبت به این پدیده دارند. (ایسنا،۱۸ مرداد۱۳۹۷)

خانمی که دو سال گذشته از همسرش طلاق گرفته بود توسط او مورد اسیدپاشی قرار گرفت. دادستان اردبیل با اعلام این خبر گفت “شوهر قبلی این خانم بعد از این که از قصد همسر سابقش برای ازدواج مجدد آگاه می‌شود اقدام به اسیدپاشی می‌کند که در این حادثه همسر سابقش دچار سوختگی شدید شده و هم‌اکنون به تبریز اعزام شده است و عامل اسیدپاشی نیز پس از ارتکاب این جرم اقدام به خودکشی کرده که در نهایت سبب فوت وی شده است”. (هرانا،۱۸ مرداد۱۳۹۷)

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از وضعیت قرمز طلاق در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: استان کرمانشاه نیز در زمره این استان‌ها قرار دارد. (ایسنا، 24 مرداد۱۳۹۷)

قتل‌های ناموسی

برادری که در پی سوء ظن به خواهرش به خاطر ارسال پیامک ناشناس، او را با وارد آوردن ضربات متعدد چاقو به قتل رسانده بود، توسط ماموران اداره جرایم جنایی پلیس آگاهی دستگیر شد. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده که افرادی مرتکب قتل‌های ناموسی می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف می‌کند. (هرانا، 31 مرداد 1397)‏‎