بازداشت این زنان در حالی بود که آن‌ها حتی وارد ورزشگاه هم نشده بودند و تنها در محوطه اطراف آن حضور داشتند. تعدادی از زنان در دقایق قبل از بازی دستگیر شدند و تعدادی دیگر از آن‌ها را میان دو نیمه دستگیر و به بازداشتگاه منتقل کردند. این در حالی بود که خبر دستگیری زنان را خبرگزاری تسنیم منتشر کرد و نوشت:« دربی 86 در حالی میان دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود که پیش از بازی، دو هوادار خانم که قصد ورود به ورزشگاه را داشتند، دستگیر شدند. یک خانم با پرچم پرسپولیس و یک هوادار خانم با پرچم استقلال قصد ورود به ورزشگاه را داشتند که توسط ماموران نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شدند». البته تعداد هواداران دستگیر و بازداشت شده دو نفر نبود و طبق گفته سخنگوی وزرات کشور 35 نفر بودند. در حالی که در ساعت‌های اول بازی خانواده دختران و زنان بازداشت شده پیگیر ماجرا بودند یکی از خانواده ها اعلام کرد که تماس های‌شان به مسئولان به آنجا رسیده که به آن‌ها گفته اند که ان‌شاءا… به زودی آزاد می شوند. این در حالی است که ایستادن در اطراف محوطه ورزشگاه، آزادی جرم نیست.

در این میان سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور خبر داد: « بانوان در محل مناسبی نگهداری می شوند و پس از اتمام بازی راهی منزل خواهند شد». او در ادامه صحبت‌هایش گفت:« هیچ یک از بانوان مراجعه‌كننده به ورزشگاه آزادی بازداشت نشده اند و در محل مناسبی نگهداری می شوند و پس از تمام شدن بازی راهی منزل می‌شوند». این در حالی بود که به خانواده دختران و زنان دستگیر شده که پیگیر آزادی آن‌ها بودند، گفته شد برای آزادی آن‌ها به بازداشتگاه وزرا مراجعه کنند. ساعت هشت شب از راه رسید و طیبه سیاوشی در حساب توییتری خود نوشت که دختران دستگیر شده در مقابل ورزشگاه آزادی آزاد شده اند. البته به گفته بعضی از خانواده ها تعدادی از این دختران تا نیم ساعت بعد از ساعت هشت و نیم آزاد شدند. این در حالی است که دختران آزاد شده گفته اند که آن‌ها را به شرط امضا کردن برگه تعهد آزاد کرده اند.

قطع نشست خبری وزیر ورزش از تلویزیون به‌علت سوال درباره حضور زنان در ورزشگاه

بازداشت دختران هوادار تیم های استقلال و پرسپولیس دراطراف ورزشگاه آزادی در حالی اتفاق افتاد که چند ساعت قبل از بازی، نشست خبری این بازی که با حضور مسعود سلطانی فر بعد از دیدار با جیانی اینفانتینو برگزار شد. تلویزیون در حال پوشش زنده این نشست از شبکه خبر بود که ناگهان صدا و سیما همزمان با سوال یکی از خبرنگارها مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه، آنتن برنامه زنده صدا و سیما و پخش مستقیم را قطع کرد.

خبرآنلاین این خبر را اعلام کرد و در ادامه نوشت: «رسانه ملی همچنان برابر این مساله موضع خبری سکوت دارد و حتی چندی قبل پیمان یوسفی به دلیل اشاره به حضور بانوان سوری در ورزشگاه آزادی و آرزو برای ورود بانوان ایرانی برای مدتی روی آنتن نرفت و توبیخ شد!» همچنین روز پنج‌شنبه یکی از خبرنگاران ورزشی زن در اطراف ورزشگاه آزادی ایستاده بود تا به محض رسیدن جیانی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی با او درباره مشکل به ورزشگاه رفتن زنان صحبت کند که این اجازه به او داده نشد و نتوانست حتی یک کلمه با ريیس فدراسیون جهانی فوتبال صحبت کند. جیانی اینفانتینو در تمام مدت تماشای دربی در جایگاه ویژه و در کنار محمدجواد جهرمی نشسته بود و لبخند زنان مسابقه را تماشا می کرد.

جرمي مرتکب نشده اند اما بازداشت می شوند

اوایل هفته گذشته زنان توانستند مسابقه بسکتبال دو تیم ایرانی را در ورزشگاه آزادی تهران تماشا کنند. معصومه ابتکار درباره حضور زنان در ورزشگاه ها با اشاره به مطالبه زنان برای ورود به ورزشگاه گفت: «با پیگیری موضوع، خوشبختانه روز گذشته زنان توانستند به تماشای مسابقه ورزشی بسکتبال بنشینند که در این راستا با آیت‌‌ا…مکارم جلساتی برگزار و داستان اصلی را برای‌شان توضیح دادم که ایشان تاکید کردند که اصلا نمی‌دانستند ماجرا این است. به من چیز دیگری گفتند که من آن واکنش را نشان دادم». این در حالی است که آیت ا…مکارم در گذشته اعلام کرده بود:«مگر مشکلِ کشور ما ورود زنان به ورزشگاه است؟ مشکل مردم ،گرانی نان و بیکاری جوانان تحصیلکرده و اشتغال و مشکل بانک بوده که مردم را بیچاره کرده است. دولت به جای نوشتن آيین‌نامه برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها، برای گران نشدن نان و رفع مشکلات بیکاری و معیشتی مردم آيین نامه بنویسد».

همچنین دیروز محمدرضا تابش، رییس فراکسیون ورزش مجلس از جلسه این فراکسیون با وزیر ورزش برای بررسی حواشی حضور روز گذشته بانوان در ورزشگاه آزادی و بازداشت برخی از آن‌ها خبر داد و گفت: «هیچ محدودیت و ممنوعیت قانونی برای حضور خانم‌ها در ورزشگاه وجود ندارد که بخواهد جرم تلقی باشد و افرادی که این مساله را جرم قلمداد کرده‌اند، باید پاسخگو باشند». به گزارش ایلنا محمدرضا تابش با اشاره به تعدادی از زنان که در حاشیه بازی پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی به بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی منتقل شدند، گفت: «قاعدتا ورود به ورزشگاه آزادی که بالغ بر ۷۰ الی ۸۰ هزار نفر در آن تجمع کردند و تلویزیون هم مسابقه را پخش مستقیم نشان می‌دهد، یک محیط امن است و نمی‌تواند محیط ناامن باشد».رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «ورود خانم‌ها به ورزشگاه هیچ‌گونه منع شرعی و قانونی ندارد، منتهی یک مقدار ملاحظاتی وجود دارد تا بستر حضور آن‌ها فراهم شود و مسئولان باید هرچه زودتر اقدامات را انجام دهند».

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی بسکتبال ایران و عراق عنوان کرد: «خانم‌ها در مسابقات بسکتبال حضور داشتند و این حضور مشکلی را به وجود نیاورد. اینکه آن سیاستی که پیشرفت کرده بود چگونه یک دفعه به عقب بازگشت، محل ابهام و پرسش ما نیز است». وی از طرح این موضوع در جلسه فردای اعضای فراکسیون ورزش با وزیر ورزش و جوانان خبر داد و گفت:‌ «هیچ محدودیت و ممنوعیت قانونی برای حضور خانم‌ها در ورزشگاه وجود ندارد که بخواهد جرم تلقی باشد و افرادی که این مساله را جرم قلمداد کرده‌اند، باید پاسخگو باشند».

حق قانونی حضورمان در ورزشگاه را می خواهیم

تعدادی از دخترانی که روز دربی دستگیر و بازداشت شدند، دهه هشتادی هستند. یکی از این دخترها که خود را نماینده تمام زنانی می داند که می‌خواهند با حضور در ورزشگاه ها تیم محبوب‌شان را تشویق کنند، می گوید:« در هیچ جای دنیا کسی را به خاطر اینکه در اطراف ورزشگاه حضور داشته، دستگیر نمی کنند. واقعا نمی دانم ما را به چه جرمی چند ساعت بازداشت کردند. اما مهم این است که ما دست از تلاش برنمی داریم و باز هم این راه را تا روزی که درهای ورزشگاه به روی مان باز شود ادامه می دهیم». در هیچ بندی از قانون اساسی جمهوری اسلامی نوشته نشده است که رفتن زنان به ورزشگاه جرم محسوب می شود. تعدای زا مسئولان و مراجع قم هم درباره منع ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه هاصحبت کرده اند اما همچنان زنان برای رفتن به ورزشگاه دستگیر و بازداشت می شوند.