دختران انقلاب؛ فتوای خطرناک مرجع حکومتی

صدای مردم

مکارم‌شیرازی: اگر فردی در ملاعام اقدام به بی‌حجابی کرد، مردم [چماق بدستان]باید با آن برخورد کنند.او گفت: اموری در اسلام مانند دزدی، رشوه‌خواری و بی‌حجابی ممنوع است، اما اگر فردی در ملاعام اقدام به انجام این امور ممنوع کند هم مردم و هم حکومت باید با آن برخورد کند…به گزارش تسنیم آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: بی‌حجابی ازجمله اموری است که فرد وقتی اقدام به انجام آن می‌کند باید با او برخورد شود، «لا اکراه فی الدین» مربوط به اصول اعتقادی است که نمی‌توان عقاید باطنی انسان‌ها را تغییر داد اما رشوه‌خواری، دزدی و بی‌حجابی مربوط به اعمال انسان است.

این در حالیست که مریم شریعتمداری (عکس بالا) اعلام کرده است، حاضر به سپردن وثیقه برای آزاد شدن نیست و جرمی مرتکب نشده‌ که وثیقه سنگین برای آزادی بگذارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این دختر انقلاب که در پی برخورد خشن نیروی انتظامی دچار شکستگی در ناحیه پا شده است، اکنون در زندان قرچک ورامین در وضعیت نامساعدی به سر می برد.

سرکرده انتظامی، دختران انقلاب را تهدید کرد

سرکرده انتظامی تهران بزرگ به حواشی پیش آمده پیرامون انتشار تصاویری از برخورد پلیس با چند دختر معترض به حجاب اجباری واکنش نشان داد و تاکید کرد که هر فردی که بخواهد اقدام به هنجارشکنی بکند با برخورد قاطع پلیس روبرو خواهد شد.

در حالیکه انتقادات از نحوه برخورد خشن با یکی از زنان موسوم به دختران خیابات انقلاب (پرت کردن او توسط مامور مرد از روی پست برق) ادامه دارد، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: «پلیس تهران برخورد قاطع‌تری با بانوانی که اقدام به کشف حجاب می‌کنند، خواهد داشت.»

وی در خصوص نحوه برخورد پلیس با بانوانی که اقدام به کشف حجاب می کنند گفت : «پلیس تهران با بانوانی که در سطح شهر و خیابان‌ها اقدام به کشف حجاب می‌کنند، برخورد قاطع‌تری خواهد داشت. ما به تمام ماموران دستور داده ایم تا با رعایت شئونات با این افراد برخورد شود و از این پس نیز ماموران زن پلیس مسول برخورد با آنان خواهند بود و برخوردها قاطع‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه با خاطیان قوانین کشور برخورد قاطع خواهد شد گفت: اجازه نخواهیم داد کسی امنیت کشور را خدشه دار کند. وی افزود : رفتار بانوانی که در خیابان ها اقدام به کشف حجاب می کنند برخلاف قانون جمهوری اسلامی است و برخورد با بی قانونی کار پلیس است.

حجاب اجباری و سرکوب؛ اعتراض زنان مستندساز

نزدیک به ۷۰ زن مستندساز در نامه‌ای سرگشاده به رؤسای سه قوه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به رفتار خشونت‌آمیز با زنان مخالف حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند. آنان برخورد مأموران با معترضان را “خشن و غیرانسانی” توصیف کرده‌اند.

به گزارش دویچه وله، امضای ۶۸ تن از زنان مستندساز در زیر این نامه سرگشاده دیده می‌شود. آنها نوشته‌اند که به دلیل “رفتارهای خشونت‌آمیز اعمال‌شده بر زنانی که به شکلی مسالمت‌آمیز خواهان حجاب اختیاری و حق انتخاب پوشش هستند”، به شدت “خشمگین و آزرده‌خاطر”ند.

به نوشته امضاکنندگان نامه «قانون و شرع به مجریان و ضابطان آن مجوز نداده است تا با زنانی که بدون هرگونه خشونت، به حجاب اجباری که آن را ناعادلانه می‌دانند و معترض هستند، با ضرب و شتم، توهین و انتساب افتراهای ناروا برخورد کنند».

به نظر نویسندگان این نامه اعتراضی، به‌رغم تعهد قوای سه‌گانه بر حسن اجرای قانون، برخورد مأموران و ضابطان قانون با شهروندان معترض “خشن و غیرانسانی” است.

“تاب مخالفت‌های مدنی را داشته باشید”

نویسندگان این نامه سرگشاده ضمن اشاره به مخالفت برخی “علمای دین” با حجاب اجباری، خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه ایران نوشته‌اند: «این‌گونه رفتارهای خشونت‌آمیز و غیرمدنی در برابر اعتراض مسالمت‌آمیز و صلح‌طلبانه دختران خیابان انقلاب، قبل از هر چیز اعتبار شما را در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی زیر سؤال خواهد برد».

در ادامه نامه زنان مستندساز آمده است: «مجریان شما در برابر دیدگان شهروندان، دختران خیابان انقلاب را از سکوهایی که برای اعتراض مسالمت‌آمیزشان انتخاب کرده‌اند، به پایین پرت می‌کنند و دست و پایشان را می‌شکنند، و حتی می‌شنویم در خفا و بازداشت آنان را کتک می‌زنند.»

نویسندگان نامه سپس خواستار “احترام” رؤسای سه قوه و نمایندگان مجلس به زنان ایرانی شده‌اند و نوشته‌اند: «حرمت‌ها را حفظ کنید و تاب مخالفت‌های مدنی و صلح‌طلبانه را داشته باشید». زنان مستندساز در نهایت تأکید کرده‌اند که آنها “ثبت‌کنندگان وقایع اجتماعی” نیستند، بلکه “تاریخ هم آن‌ها را ثبت خواهد کرد”.

ستوده: وضعیت دختران انقلاب بازداشت شده

مریم شریعتمداری، ٣٢ساله از دانشجویان امیرکبیر است که از روی جعبه به پایین پرتاب شد (فیلم زیر). یکی از افرادی که پیگیر وضعیت مریم است، گفت که مادرش به آنها گفته که او را به زندان اوین برده‌اند. میترا جمشیدزاده، مادر مریم در اعتراض به بازداشت دخترش روز گذشته به کلانتری وزرا مراجعه می‌کند.

او در کلانتری خواهان آزادی دخترش شده و به روند موجود اعتراض می‌کند که همین امر هم سبب بازداشت موقت او می‌شود. در نهایت مأموران مادر مریم را آزاد می‌کنند اما ظاهرا او به نشانه اعتراض در کلانتری باقی می‌ماند. با‌این‌حال به طور مشخص روشن نشده که مریم شریعتمداری هم‌اکنون در کدام زندان به سر می‌برد. به گفته دوستان او، زانوی او دچار آسیب شده است که بعد از بازداشت و بخیه‌زدن او را مجددا به زندان منتقل کرده و آنتی‌بیوتیک به او نرسیده است.

شاپرک شجری‌زاده، دختر دیگری است که پنجشنبه گذشته بازداشت‌ شده و نسرین ستوده وکالت او را برعهده گرفته است. ستوده در گفت‌وگو با شرق گفت که ظاهرا ابتدا او به وزرا منتقل شده و بعد هم زندان قرچک فرستاده شده است.

“شاپرک شجری‌زاده”، در بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. وی مادر فرزندی خردسال است.

ستوده که وکالت نرگس حسینی، دومین دختر خیابان انقلاب را هم برعهده دارد، درباره اتهاماتی که نرگس امروز در دادگاه با آنها مواجه است، گفت: «نرگس حسینی با سه اتهام، ظاهرشدن بدون حجاب شرعی در معابر، تظاهر به عمل حرام و تشویق به فساد، امروز در دادگاه قضائی ارشاد محاکمه می‌شود».

نرگس که بعد از دستگیری به زندان قرچک منتقل شده بود، با وثیقه ۶٠ میلیون تومانی آزاد شده است. ستوده در ادامه توضیح داد که سنگین‌ترین اتهام، تشویق به فساد است که بین یک تا ١٠ سال زندان در پی دارد. او در توضیح اینکه ظاهرشدن بدون حجاب در معابر در کدام ماده از قانون مجازات اسلامی اشعار شده است هم گفت: «تبصره ماده ۶٣٨ قانون مجازات اسلامی می‌گوید که حضور زنان بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی بین پنج تا ۵٠ هزار تومان جریمه نقدی و ١٠ روز تا دو ماه حبس در پی‌دارد».

او در ادامه گفت: «موکل من بدون حجاب شرعی نبوده است. او لباس زمستانی بر تن داشته و بدن او پوشیده بوده است. اگر موکلم از این اتهام تبرئه شود، از اتهام بعدی یعنی تظاهر به عمل حرام هم مبرا خواهد شد».

پای این زن جوان معترض را شکستند

لیلا میرغفاری هفته گذشته در مقابل ستاد پیگیری سازمان اطلاعات استان تهران از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس بازداشت شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ۲۷ بهمن ماه نیروهای امنیتی لیلا میرغفاری را در حالی که در مقابل ستاد پیگیری سازمان اطلاعات استان تهران نوشته ای با محتوای «خشونت علیه زنان را متوقف کنید» در دست داشته، بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار دادند که منجر به شکستگی پای وی گردیده است.

خانم میرغفاری پس از یک شب نگهداری در بازداشتگاه وزرا با قرار ضمانت آزاد شد.

لیلا میرغفاری که سابقه بازداشت متعددی دارد، پیش از این در سال ۹۴ به همراه چند تن از فعالین مدنی در پی تجمع اعتراضی مقابل زندان اوین بازداشت و پس از انتقال به دادسرای دو زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی در آذرماه ۱۳۹۴ با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد گشت.

وی مجدداً در آذر ماه سال ۹۵ به دلیل شرکت در مراسم سالگرد ریحانه جباری در بهشت‌زهرا احضار و بازجویی شده بود.