حضور 600 قاضی زن در دادگاه ها، بدون حق انشا و امضای رای

٦ مهر ١٣٩٢
Female-Judge
شهرزادنیوز:به گفته علی نظری، مدیرکل گزینش قضات قوه‌قضاییه، 80 قاضی زن در سال 92 جذب دادگاه ها می شوند. زنانی که با وجود گذراندن مراحل علمی برای قاضی شدن، قرار است به عنوان مستشار و دادیار در دستگاه قضایی مشغول به کار شوند.

به گزارش «شبکه ایران زنان»، سال گذشته هم 150 قاضی زن بعد از موفقیت در آزمون و مصاحبه، به گزینش قوه‌قضاییه معرفی شدند. قضاتی که با حضورشان در شوراهای حل اختلاف موافقت شد و قرار شد بخشی از قضات مورد نیاز شورای حل اختلاف که حدود 500 نفرند، از قضات زن انتخاب شوند.

همچنین در سال 90 دادستان تهران از اعزام یک هیأت پنج نفره از قضات زن به زندان اوین خبر داد. خبری که انتقاد بسیاری از مخالفان قضاوت زنان را به دنبال داشت. این مخالفان آزاد شدن 124 نفر از بین 900 زندانی زن توسط همین قضات زن را امری احساسی دانستند.

براساس آخرین آمارهای رسمی، در حال حاضر در حدود 600 قاضی زن در دادگاه‌های کشور در حال فعالیت‌اند که بیشتر آن‌ها در دادگاه‌های خانواده مشغول به کارند. جذب قضات زن در سال‌های گذشته در حالی از زبان مسئولان قوه‌قضاییه اعلام می‌شود که این قضات حق انشا یا همان امضا پای حکم‌هایشان را ندارند. در حال حاضر اگر قضات زن رایی را هم صادر کنند، نمی‌توانند امضای نهایی حکم را امضا نمایند و این امر به قضات مرد سپرده می‌شود.

در حال حاضر زنان دادیار تحقیق یا مستشار قضایی‌اند و قضات در بعضی موارد از نظر آن‌ها نیز استفاده می‌کنند؛ اما زنان حق انشا و امضای رای را ندارند و این امر بر اساس قول «فقها» ست که معتقدند زن نباید عهده‌دار امر قضاوت باشد.
http://www.1oo1nights.org/index.php?page=1&newsitemId=8864