زنان ایرانی الگوی سومی برای نقش زن ارائه کرده‌اند/ تحقیر ۱۰۰ ساله زن به بهانه دفاع از حقوق

فارس

معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان گفت:‌ اتفاقی که در ۱۰۰ سال اخیر به اسم دفاع از زن افتاده چیزی جز تحقیر زن نبوده است.

 به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشترک زنان در دفاع مقدس در نشستی با موضوع نقش الگوی سوم در تحقق نوین اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در خصوص تمدن نوین اسلامی و تحقق آن بیاناتی داشته‌اند که انقلاب اسلامی و نظام‌سازی پس از آن و تشکیل دولت اسلامی از مقدمات آن بوده است. بنابر نظر ایشان آنچنانکه باید رسالت انقلاب اسلامی نتوانسته تا به امروز برای تحقق تمدن نوین اسلامی گام بردارد.

وی افزود: در این نشست در خصوص اینکه زنان چه نقشی در فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی دارند سخن گفته می‌شود. اما سؤال اینجا است که آیا این مسئله خروج محور بوده و یا یک فرایند است.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشترک زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه این نشست را مقدمه‌ای برای شکل‌گیری مباحثی در این زمینه دانست و گفت:‌ شکست غربی‌ها در پروژه پایان جهان و مخدوم شدن تاریخ و پیروزی نهایی لیبرالیسم دموکراسی زمینه‌ای ایجاد کرد که به آرمان خودمان (تمدن نوین اسلامی) نزدیک شویم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی که پس از آن ایجاد شد هیمنه تمدن غربی را شکسته است.

مجتهدزاده اظهار داشت: وقتی از فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی صحبت می‌کنیم باید این سؤال مطرح شود که آیا تمدن گذشته اسلامی از میان رفته یا ضعف‌هایی بر آن وجود دارد، آیا می‌خواهیم به اوج تمدن اسلامی در قرن سه و چهار هجری بازگردیم. به نظر می‌رسد تمدن نوین اسلامی دارای تفاوت‌هایی است.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشترک زنان در دفاع مقدس تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله و هدف برای دستیابی به این مهم نزدیک کردن قلب‌های ملت‌های مسلمان است.

وی نزدیک شدن شش کشور در غرب آسیا، ایران، سوریه، افغانستان، لبنان و… را از نشانه‌های نزدیکی قلب‌ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی دانست.

در ادامه هاجر چنارانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه تنها زن عضو کمیسیون ملی هستم، گفت: تلاش می‌کنم که در زمان حضورم در مجلس شورای اسلامی قوانینی برای زنان نگاشته شود که در بهبود شرایط زندگی آنها تأثیرگذار باشد.

وی با طرح این سؤال که پس از موفقیت زنان ایرانی در دفاع مقدس باید پرسید وظیفه زنان امروز چیست، اظهار داشت: در روزهای گذشته در قالب عضو مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای از شورای بین‌المجالس آسیایی شرکت کردم و تمام تلاشم را کردم که پیام مظلومیت مردم میانمار را اعلام کنم.

چنارانی گفت: همانطور که امام خمینی (ره) گفته‌اند از دامن زن مرد به معراج می‌رسد اما باید پرسید قوانین جمهوری اسلامی در قبال زنان فداکار ایران چه کرده است.

در ادامه حکیمیان معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان با اشاره به اینکه پروژه‌ای به نام داعش یک پروژه قدیمی بوده و بیش از 100 سال قدمت دارد، اظهار داشت: برای مقابله با این پروژه ویرانگرانه نیازمند سرباز هستیم.

حکیمیان تصریح کرد: این جنگ یک جنگ نرم است که در 100 سال اخیر در حوزه زنان و خانواده دستاوردهایی هم داشته است. ما باید همانطور که مدافعان حرم با اسلحه می‌جنگند با تولید محتوا و تفکر به جنگ نرم با این پروژه 100 ساله بپردازیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع هنرمندان که 313 نفر یار حضرت مهدی در قیام‌شان را از میان آنان برشمرده بود، گفت: آنچه در این نشست به عنوان الگوی سوم یاد می‌شود از منشور طلایی است که برای مقابله با این طولانی‌ترین جنگ نرم تاریخ نگاشته شده است.

وی افزود: حدود 6 سال است که جامعه بسیج زنان سعی کرده است به تبیین این الگوی سوم بپردازد اما با وجود برگزاری همایش‌ها و جلسات سخنرانی تنها 5 درصد از زنان ایران و جهان چیزی از این منشور طلایی شنیده‌اند در حالیکه این منشور قرار است عزت و شرافت بشر را به او بازگرداند.

معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان با تأکید براینکه انبیا، اولیا و آزادگان عالم زن را موجودی مقدس دانسته‌اند. ابراز داشت: فضای مجازی هالیوود و فرهنگ غربی چه به روزگار این وجود مقدس آورده است اتفاقی که 100 سال اخیر به اسم دفاع از زن افتاده چیزی جز تحقیر زن در پی نداشته است.

حیکمیان به تشریح برخی از فرازهای منشور طلایی پرداخت و گفت: این پیام به مناسبت بزرگداشت 7 هزار بانوی شهید اسلامی از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است و در آن آمده؛ برای تعظیم به ارزش هزار نفره زنانی که در تغییر مسیر تاریخ اسلامی و کشور نقش شایسته‌ای داشته‌اند و از جان مقدس‌شان در مسیر اسلام مایه گذاشته‌اند صحبت می‌کنیم.

وی افزود: این زنان تعریف جدیدی از زن ارائه کرده‌اند که از قالب شرقی که عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی است و متمایز از قالب غربی به مثابه موجودی که جنسیتش بر انسانیتش می‌چربد، بوده است.

معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان اضافه کرد: شیرزنان دفاع مقدس الگوی سوم نه شرقی و نه غربی را ارائه داده‌اند و الگوی جدیدی را پیش روی چشمان ما گشودند این الگو همان الگوی سوم است که می‌تواند در آن زن عفیف، محجبه، شریف و در عین حال در متن و مرکز جامعه باشد. زن در الگوی سوم می‌تواند سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشته و در عرصه اجتماعی سنگرسازی جدیدی بکند و فتوحات بزرگی را به ارمغان آورد.

در ادامه این نشست همسر شهید مصطفی بدرالدین از فرماندهان حزب‌‌الله لبنان اظهار داشت: با حضور در برخی مجامعی که شرکت کرده‌ام به این درک رسیدم که اگر تمام زندگی و عمر زنان دیگر را محاسبه کنیم به اندازه مقاومت زنان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نبوده است.

وی ادامه داد: زنان عرب و غیر عرب را دعوت می‌کنم که مانند زنان ایرانی هم قوام خانواده را حفظ کنند و هم به قوام جامعه بپردازند.

همسر شهید بدرالدین الگوبرداری از بسیج و سپاه را موجب ایجاد شاکله اصلی حزب‌الله لبنان دانست و گفت: تجلی و جلوگاه وحدت اسلامی که همان پیش‌شرط تحقق تمدن نوین اسلامی است در جنگ یمن و سوریه در میان ایرانیان و لبنانی‌ها دیده شد.