گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده : manijeh a r
1392/06/30 – 2013/09/21 – 20:51
15159
گزارش این هفتە گیسو بە ٣ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان و همچنین ١٤ مورد نقض حقوق زنان شامل انتقال دو زندانی سیاسی بە بیمارستان، ممانعت از اعزام مطهرە بهرامی بە مرخصی درمانی، بازگشت بهارە هدایت بە زندان و تایید حکم ١ سال حبس معصومە دهقان و آزادی ٩ تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین می‌پردازد.

کُردستان

خودکشی ٣ زن در مریوان و مهاباد

با انتشار خبر خودکشی یک زن باردار در مهاباد و همچنین خودکشی دو زن در مریوان آمار زنان کُردی کە از ابتدای سال جاری اقدام بە خودکشی کردەاند بە ٤٤ تن رسید.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، روز شنبه بیست و سوم شهریورماه یک شهروند مهابادی به نام “ناهید علی‌نژاد” به علت “اختلافات خانوادگی” با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد.

گفته می‌شود این زن، باردار بوده است که به علت اختلافات و مشکلات خانوادگی خود را با طناب دار حلق‌آویز کرده است.

از دیگر سو، طی هفتە گذشتە خبر خودکشی ٢ زن کُرد کە هویتشان برای رسانە‌های خبری نامعلوم می‌باشد، در شهرستان مریوان انتشار یافت کە بعضی از منابع خبری حکایت از آن دارند کە این دوزن بە قتل رسیدەاند.

بر پایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، طی هفتە گذشتە، زنی ٢٠ ساله و مادر یک فرزند، ساکن روستای تازەآباد شهرستان سروآباد، به دلیل جراحات ناشی از سوختگی جان خود را از دست داد.

خانواده‌ی این زن، دلیل سوختگی ٩٠ درصدی وی را ناشی از انفجار سماور عنوان کردەاند.

وقوع حادثه‌ی مزبور در حالی است که به گفته‌ی افراد مطلع، همسر این زن همواره با وی دچار اختلاف و مشکل بوده است.

افراد مطلع اعلام کردەاند کە سوختگی این زن ناشی از انفجار سماور نبوده و این رویداد هیچ گونه ارتباطی با انفجار نداشته است و هیچ مدرکی دال بر اثبات ادعای این خانواده وجود ندارد.

از دیگر سو، مدتی پیش در مریوان یک زن با طناب‌دار اقدام به خودکُشی نموده و به زندگی خود پایان داد.

در همین رابطه، بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی یک منبع مطلع، این زن توسط فرد یا افرادی خفه شده است و سپس برای منحرف‌نمودن افکار عمومی، وی را حلق‌آویز کرده‌اند.

ایران

وضعت زندانیان و فعالین سیاسی زن در زندان‌های ایران

انتقال محبوبە کرمی و مریم شفیع‌پور بە بیمارستان

محبوبە کرمی، فعال حقوق بشر
طی هفتە گذشتە محبوبە کرمی از فعالان حقوق بشر و مریم شفیع‌پور از دانشجویان محروم از تحصیل محبوس در بند زنان زندان اوین ، پس از وخامت وضعیت جسمانی بە بیمارستان انتقال یافتند.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، محبوبە کرمی هفتە گذشتە و در پی وخامت حالش بە بهداری زندان اوین انتقال دادە شد. هنوز از وضعیت این زندانی سیاسی و علت وخامت حالش خبری در دست نمی‌باشد.

محبوبە کرمی در ١١ اسفند‌ماه سال ١٣٨٨ بازداشت و بە اتهام عضویت در “مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران” به تحمل دو سال حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور” نیز به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

وی روز چهارشنبە ٢٧ شهریور‌ماه بە صورت مشروط از زندان آزاد گردید.

مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی
از دیگر سو، مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی بازداشت شدە در پی وخامت حالش بە بیمارستان منتقل شدە است.

وی از بی حسی دست راست و درد شدید دندان نیز رنج می‌برد.

همچنین از روز دوشنبە ٢٥ شهریور‌ماه هر گونە ملاقات با این زندانی سیاسی ممنوع شدە است.

مریم شفیع‌پور روز شنبە پنجم مرداد‌ماه پس از احضار بە شعبە‌ی ٢٠ دادسرای شهید مقدس و پس از بازجویی مقدماتی بازداشت شدە بود.

این دانشجوی ستارەدار، در سال ١٣٨٩ نیز بە دلیل فعالیت‌هایش از سوی دادگاه انقلاب قزوین بە یک سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود.

درخواست ٦٠٠ میلیون تومان وثیقە برای اعزام مطهرە بهرامی بە مرخصی درمانی

مطهرە بهرامی از زندانیان محبوس در بند زنان زندان اوین
مسئولین زندانی اوین، از اعزام مطهرە بهرامی از زندانیان محبوس در بند زنان زندان اوین کە از درد کمر رنج می‌برد بە مرخصی درمان جلوگیری بە عمل آوردە و از وی تقاضای ٦٠٠ میلیون تومان تودیع وثیقە کردەاند.

مطهرە بهرامی حقیقی کە با ٦٢ سال مسن‌ترین زندانی زن زندان اوین می‌باشد از نارحتی دیسک کمر رنج می‌برد، علی‌رغم تشخیص پزشکان مبنی بر عمل جراحی این زندانی سیاسی تاکنون با مخالفت دادستانی از اعزام وی بە بیمارستان جلوگیری شدە است.

خبر‌ها حاکی از آن می‌باشد کە دو مهرە کمر این زندانی سیاسی آسیب جدی دیدەاند و کاملا در راه رفتن با مشکل روبرو شدە است.

مسئولین زندان درحالی از وی درخواست ٦٠٠ میلیون تودیع وثیقە کردەاند کە همسر و پسر وی نیز در زندان اوین بازداشت و محکوم بە اعدام می‌باشند.

مطهرە بهرامی کە در ٦ دی‌ماه سال ٨٨ و در منزل شخصی خود بازداشت شدە بود، بە ١٠ سال زندان و بە همراه تبعید بە زندان رجایی شهر کردج محکوم شدە بود.

بازگشت بهارە هدایت بە زندان و تایید حکم ١ سال حبس معصومە دهقان

طی روزهای گذشتە حکم بدوی ١ سال حبس معصومە دهقان از سوی دادگاه تجدید نظر تایید و بهارە هدایت کە هفتە گذشتە بە مرخصی کوتاه مدت آمدە بود بە زندان بازگشت.

معصومە دهقان همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر
بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، شعبە ٥٤ دادگاه انقلاب تهران، حکم دادگاه بدوی معصومە دهقان مبنی بر ” یک سال حبس تعزیری و ٥ سال ممنوعیت خروج از کشور” را در دادگاه تجدید نظر تایید کرد.

شعبە ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، این حکم را در تاریخ ٨ آبان‌ماه سال ١٣٩٢ برای معصومە دهقان همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر صادر نمودە بود.

اتهام خانم دهقان، “مشارکت در دریافت مال نامشروع از طریق دریافت جایزه حقوق بشر شهر نورنبرگ” عنوان شده است.

این جایزه در سال ۲۰۰۹ به عبدالفتاح سلطانی اعطا شد. وی که ممنوع‌الخروج شده بود، نتوانست برای دریافت جایزه به آلمان برود و به همین دلیل همسرش خانم دهقان به نیابت از طرف آقای سلطانی در این مراسم شرکت و جایزه را دریافت کرد.

عبدالفتاح سلطانی از اعضای هیات رئیسه‌کانون وکلای دادگستری، به ۱۳ سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شدە است.

بهارە هدایت، فعال دانشجویی و از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت
از دیگر سو، بهارە هدایت، فعال دانشجویی و از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت کە روز پنج‌شنبە ١٤ شهریورماه، بە مرخصی ٣ روزە اعزام شدە بود، بە علت عدم تمدید مرخصی روز پنجشنبە ٢٨ شهریور‌ماه خود را بە زندان اوین معرفی کرد.

بهارە هدایت در جریان حوادث بعد از انتخابات ١٣٨٨ و در ١٠ دی‌ماه ٨٨ و در دادگاه بە اتهام “اجتماع و تبانی علیە نظام” بە پنج سال حبس، بە اتهام “توهین بە رهبری” بە دو سال و بە اتهام “توهین بە رئیس جمهوری” و “تبلیغ علیە نظام” حبس محکوم شدە بود.

همچنین حکم ٢ سال حبس تعلیقی وی بە اتهام “تجمع ٢٢ خرداد ٨٥ ” از حالت تعلیق خارج و و بە این حکم‌ها اضافە شد.

وی در کل با ١٥ مورد اتهام بە ٩ سال و نیم حبس محکوم شدە و در زندان اوین بە سر می‌برد.

بهارە هدایت کە یکی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بود، چندی پیش جایزە “هرالد ادلستام” سوئد را بە دلیل “شجاعت و تعهد بە عدالت فعالانە در برابر نقض حقوق بشر در ایران” دریافت کردە بود.

٩ تن از زندانیان سیاسی زن محبوس در زندان اوین آزاد شدند

طی هفتە گذشتە، ٩ تن از زندانیان سیاسی زن محبوس در بند زنان زندان اوین بە نام‌های نسرین ستودە، محبوبە کرمی، مهسا امرآبادی، مریم جلیلی، میترا زحمتی، ژیلا کرم‌زادە مکوندی، کفایت ملک‌محمدی، فرح واضحیان و صغری غلام‌نژاد بە صورت مشروط آزاد شدند.

نسرین ستودە وکیل دادگستری و فعال زنان
بر پایەی اخبار انتشار یافتە، نسرین ستوده وکیل زندانی و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، روز چهارشنبە ٢٧ شیریور‌ماه، از زندان آزاد شد.

هنوز مشخص نشدە است کە وی بنا بە آزادی مشروط یا عفو آزاد شدە است.

نسرین ستودە وکیل دادگستری و فعال زنان،در شهریور‌ماه سال ٨٩، از سوی شعبە ٥٤ دادگاه تجدید نظر استان تهران، بە اتهام “فعالیت تبلیغی علیهە نظام” بە ٦ سال حبس تعزیری و ١٠ سال محرومیت از حرفە وکالت محکوم شد.
وی از شهریور‌مای ١٣٨٩ در بازداشت بە سر می‌برد.

محبوبە کرمی، از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین
محبوبە کرمی، از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین نیز، کە تنها چند ماه از اتمام دوران محکومیت ٢ سالەاش باقی ماندە بود در همان روز و بە صورت مشروط آزاد شد.

محبوبە کرمی در ١١ اسفند‌ماه سال ١٣٨٨ بازداشت و بە اتهام عضویت در “مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران” به تحمل دو سال حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور” نیز به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

مهسا امرآبادی روزنامەنگار و فعال مطبوعاتی نیز بە صورت مشروط آزاد شد.

مهسا امرآبادی روزنامەنگار و فعال مطبوعاتی
مهسا امرآبادی در ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ در اعتراض به حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان بازداشت و در ٢٢ خرداد‌ماه ١٣٩٠، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه و گزارش‌از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

وی در ٢٢ اردیبهشت‌ماه سال جاری جهت گزراندن دوران محکومیت خود را بە زندان اوین معرفی نمودە بود.

از دیگر سو مریم جلیلی و میترا زحمتی دو تن از نوکیشان محبوس در بند ٢٠٩ زندان اوین پس از گزراندن بیش از ٢ سال از دوران محکومیت خود، روز چهارشنبە ٢٧ شهریور‌ماه بە صورت مشروط از زندان آزاد شدند.

مریم جلیلی و میترا زحمتی دو تن از نوکیشان محبوس در بند ٢٠٩ زندان اوین
این دو شهروند مسیحی در تابستان ١٣٩٠ از سوی نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدە و هر کدام بە ٢ سال و نیم زندان تعزیری محکوم شدە بودند.

مریم و میترا در حالی بە صورت مشروط آزاد شدند کە تنها ٤٥ روز از دوران محکومیت آنها باقی ماندە بود.

ژیلا کرم‌زادە مکوندی از مادران پارک لالە نیز از جملە زندانیان سیاسی بود کە همزمان با ٨ تن دیگر بە صورت مشروط از زندان آزاد شد.

ژیلا کرم‌زادە مکوندی از مادران پارک لالە
خانم کرمزادە‌کوندی در ١٩ بهمن‌ماه سال ٨٨ از سوی ماموران امنیتی و در منزل شخصی خودش در تهران بازداشت شد. دادگاه بدوی حکم ٤ سال حبس تعزیری را برای وی صادر نمود.

دادگاه تجدید نظر این حکم را بە ٢ سال حکم تعزیزی و ٢ سال حکم تعلیقی کاهش داد و از ٢٢ شهریور‌ماه٩١ بە اجرا در آمد.

از دیگر سو سە تن از زندانیان زن محبوس در بند زنان زندان اوین کە اتهام حمایت از “سازمان مجاهدین خلق” بازداشت شدە بودند در همان روز و بە صورت مشروط آزاد شدند.

کفایت ملک‌محمدی از زندانیان سیاسی دهە ٦٠ کە با داشتن ٦١ سال سن یکی از مسن‌ترین زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین بود، روز چهارشنبە از زندان آزاد شد.

کفایت ملک‌محمدی از زندانیان سیاسی دهە ٦٠
وی در دی‌ماه ١٣٨٧ بازداشت و از سوی شعبە ٢٨ دادگاه انقلاب تهران بە اتهام “اجتماع و تبانی بە قصد اقدام علیە امنیت ملی کشور ” بە ریاست قاضی مقیسە، بە ٥ سال حبس محکوم گردید. حکم وی در شعبە ٥٤ دادگاه تجدید نظر نیز تایید شدە بود.

نزدیک بە ١ سال از دوران محکومیت این زندانی سیاسی باقی ماندە بود کە بە صورت مشروط آزاد گردید.

فرح واضحیان نیز بعد کە از حوادث عاشورای ۸۸ به همراه همسر و دو فرزندش در محل سکونتش بازداشت و در تاریخ ۱۳ مرداد ماه همان سال به اتهام محاربه و شرکت در اعتراضات خیابانی و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شدە بود، بە صورت مشروط از زندان آزاد گردید.

فرح واضحیان
پس از تایید حکم فرح در دادگاه تجدید نظر، دیوان عدالت اداری حکم وی را به ۱۷ سال حبس تعزیری کاهش دادە بود .

وی کە خود از بیماری‌های متعدد جسمی رنج‌می‌برد چندی پیش جهت پرستاری از همسر بیمارش بە مرخصی آمدە بود.

صغرا غلام‌نژاد نیز کە به اتهام ارتباط با «سازمان مجاهدین خلق» به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم گرديده بود بە صورت مشروط از زندان آزاد گردید.

تنها چند‌ماه بە پایان دوران محکومیت این زندانی سیاسی باقی ماندە بود.

http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=12167