صدیقی: ۳۰ درصد دانشجویان دختر فعالیت ورزشی نداشته‌اند

مهر

معاون وزیر علوم در مراسم بزرگداشت روز جهانی ورزش دانشگاهی گفت: طبق آمار ۳۰ درصد دختران دانشجو و ۲۲ درصد پسران دانشجو هیچ فعالیت ورزشی در طول هفته نداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت روز جهانی ورزش دانشگاهی امروز چهارشنبه با حضور معاون وزیر علوم و هم‌چنین مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم و رئیس فدراسیون ورزش های دانشگاهی برگزار شد. ابتدا مراسم افتتاحیه این روز جهانی انجام شد و مسوولان ورزش دانشگاهی به همراه شرکت‌کنندگان در مراسم افتتاحیه به پیاده‌روی پرداختند.

سپس نشست خبری مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان، محمد پورکیانی مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم و محمدرضا دهخدا رییس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی برگزار شد.

صدیقی با بیان اینکه مراسم امسال نسبت به سال گذشته با تاخیر چند روزه برگزار شد، گفت:  قصد داشتیم انجمن‌های ورزشی دانشجویی حضور گسترده‌ای در این مراسم داشته باشند تا با هم‌افزایی هر چه بیش‌تر به سمت توسعه و رشد ورزش‌های دانشگاهی گام برداریم.

وی با اشاره به نتایج کاروان ایران در مسابقات یونیورسیاد دانشجویان جهان تصریح کرد: افتخارات زیادی در حوزه ورزش قهرمانی توسط دانشجویان ورزشکار ایران به دست آمد که مهم‌ترین آن‌ها کسب عناوین ارزشمند در رقابت‌های یونیورسیاد دو دوره اخیر بود. کما این که در یونیورسیاد کره جنوبی تیم ایران به عنوان نهمی رسید و امسال نیز در یونیورسیاد تایوان، تیم ایران موفق شد در میان ۱۴۴ کشور جهان به عنوان ارزشمندی دهمی برسد. در این دوره از رقابت‌های یونیورسیاد ۸۵ دانشجوی ایران شرکت داشتند که ۳۰ درصد کاروان ایران را دختران دانشجو تشکیل دادند و خوشبختانه نمایش بسیار خوبی داشتند که جا دارد از همکاری بخش‌های مختلف ورزش دانشگاهی و وزارت ورزش و کمیته المپیک نیز قدردانی کنیم.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در سال ۹۵ طبق آمار اخذ شده ۳۰ درصد دختران دانشجو و ۲۲ درصد پسران دانشجو هیچ فعالیت ورزشی در طول هفته نداشته‌اند که برای جلوگیری از این مشکل و بهبود آمار افزایش فضاهای ورزشی، گسترش فعالیت‌ انجمن‌های ورزشی و برنامه‌ریزی برای حضور هر چه بیش‌تر دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی مورد تاکید قرار گرفت تا ان‌شاءالله به وضعیت مناسب در این بخش برسیم.

در ادامه،محمدرضا دهخدا، رییس فدراسیون ورزش‌ دانشگاهی به ذکر برنامه های این فدراسیون پرداخت و گفت: از همین الان استارت حضور در یونیورسیاد دو سال آینده که قرار است در ناپولی ایتالیا برگزار شود را زده‌ایم و به دنبال موفقیت هر چه بیش‌تر دانشجویان ایرانی هستیم. ورزش دانشگاهی ایران پتانسیل بسیار زیادی برای کسب موفقیت دارد و کسب عناوین نهم و دهم در دو دوره پیشین یونیورسیاد نشان دهنده جایگاه بالای ورزش دانشگاهی ایران در جهان است.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت فدراسیون ورزش‌های بین دانشگاهی، گفت: هر تشکیلات ورزشی برای این که ادعای جهانی شدن داشته باشد باید به تایید کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی برسد در حالی که این فدراسیون در هیچ نهاد بین‌المللی نظیر IOC به ثبت نرسیده و صرفا تعداد انگشت‌شماری دانشگاه هستند که برای خودشان مسابقه برگزار می‌کنند و حتی شاهد این بوده‌ایم که از مربی به جای بازیکن نیز استفاده کرده‌اند. مسابقاتی که حتی با سه یا دو تیم برگزار می‌شود و جایگاهی در فدراسیون جهانی ورزش دانشگاهی ندارد. حتی مسوولان دانشگاه آزاد نیز اعلام کردند از این فدراسیون حمایت مالی نمی‌کنند و مشخص نیست آن‌ها چگونه چنین ادعایی دارند.

محمد پورکیانی مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم دیگر سخنران این مراسم بود. پورکیانی گفت:‌ ورزش دانشگاهی در ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد و نیازمند حمایت همه‌جانبه بخش‌های مختلف است. در بحث تامین فضاهای ورزشی هر چند اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. در گذشته میزان سرانه فضاهای ورزشی یک متر و ۱۸ سانتی‌متر در دانشگاه‌ها بود که تا پایان امسال به یک متر و نیم خواهد رسید.

مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم با اشاره به این که در دنیا توجه ویژه‌ای به بحث ورزش دانشگاهی و پتانسیل آن در حمایت از مدال‌آوری کشورها می‌شود، گفت: چند روز پیش رییس کمیته بین‌المللی المپیک در بازدید از یکی از دانشگاه‌های خارجی عنوان کرد ورزش دانشگاهی ظرفیت بسیار زیادی برای پیشرفت دارد و بر همین اساس IOC و فدراسیون جهانی ورزش دانشگاهی تفاهمنامه‌ای را به امضا رساندند تا هر چه بیش‌تر از ظرفیت‌های ورزش دانشگاهی استفاده کنند.

پورکیانی هم‌چنین به راه‌اندازی انجمن رباتیک و هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: مطمئنا این انجمن ظرفیت‌های بسیار خوبی را در اختیار توسعه ورزش دانشگاهی خواهد گذاشت که از جمله آن‌ها ربات‌های تحلیل‌کننده مسائل فنی در رشته‌های مختلف ورزشی است که می‌تواند به ورزش ملی ایران کمک زیادی کند. هم‌چنین انجمن کارآفرینی و اشتغال‌زایی نیز چند ماه پیش ایجاد شد تا در زمینه توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی به فعالیت بپردازد.