سفارت ایران در لندن: احتمال ۱۶ سال زندان برای نازنین زاغری واقعیت ندارد

ایرنا

یکی از مسئولان سفارت ایران در لندن گفته است احتمال صدور حکم ۱۶ سال زندان برای نازنین زاغری “صرفا حدس و گمان” است و این حکم با اتهامات تازه علیه او “منطبق نیست.”

بدون نام بردن از این مقام آگاه به نقل از او نوشته است: “خانم زاغری در جلسه‌ای که در دادگاه برگزارشده است با توجه به اطلاعات جدیدی که مسئول پرونده به دست آورده، در خصوص برخی اقدامات غیرقانونی خود تفهیم اتهام شده است. این موارد در حال حاضر در حد اتهام است و بایستی بر اساس رویه دادگاه مورد بررسی قضایی قرارگرفته و به اثبات برسند.”

نازنین زاغری شهروند بریتانیایی ایرانی که حدود یک سال و نیم پیش به همراه فرزند خردسالش به ایران رفته بود٬ توسط سپاه کرمان بازداشت شد و دادگاه به او حکم پنج سال زندان داد.

کمپین تلاش برای آزادی خانم زاغری، دیروز یکشنبه ۱۶ مهر اعلام کرد که او به دادسرای اوین منتقل و در آنجا به او گفته شده که سپاه پاسداران سه اتهام جدید علیه او مطرح کرده است.

  • این اتهام‌ها شامل عضویت در سازمان‌هایی است که “برای براندازی نظام” تلاش می‌کنند. دریافت پول از موسسه‌های رویترز و بی‌بی‌سی و شرکت در تظاهراتی در مقابل سفارت ایران در لندن اتهام‌های دیگری است که به خانم زاغری زده شده است.

دیروز ریچارد رتکلیف٬ همسر نازنین زاغری٬ به بی‌بی‌سی گفت که همسرش که در انتظار آزادی بوده٬ با شنیدن این اتهام‌های تازه شوکه شده و بیم آن می‌رود که بر مدت محکومیت او حتی تا شانزده سال زندان اضافه شود.

امروز در واکنش٬ سفارت ایران در لندن آقای رتکلیف را به جنجال و انتشار مطالب نادرست متهم کرده است. با این حال سفارت ایران اصل موضوع را تایید کرده که اتهام‌های تازه‌ای علیه خانم زاغری مطرح شده است.

این فرد مسئول در سفارت ایران گفته است که نازنین زاغری در دفاع از خود در برابر اتهام‌های تازه “کاملا مانند گذشته” از حقوق قانونی مانند دسترسی به وکیل برخوردار است و امکان تقاضای تجدیدنظر هم دارد.

ریچارد رتکلیف٬ همسر نازنین زاغری که بیش از ۱۸ ماه از او و فرزندش دور بوده٬ به بی‌بی‌سی فارسی گفت که به توصیه سفارت ایران٬ برای سفر و دیدار فرزند و همسرش درخواست ویزا کرده و با وجود درخواست شخصی از محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ با درخواست ویزای او هنوز موافقت نشده است.