مشکلات بازنشستگی نتیجه عدم تقارن جنسیتی بازار کار است

مهر

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: بین سال‌های ٢٠٠٦تا ٢٠١٣ میلادی، تعداد مطلق اشتغال زنان کاهش و همین میزان در مردان افزایش را تجربه کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، مسعود نیلی در نخستین کارگاه بین المللی مطالعات کار با اعلام اینکه بین سالهای ٢٠٠٦ تا ٢٠١٣ میلادی، تعداد مطلق اشتغال زنان کاهش و همین میزان در مردان افزایش را تجربه کرده است، گفت: این نسبت طی سه سال گذشته روند بر عکسی داشته؛ این در حالی است که بازار کار ایران از قبل از سال ٢٠٠٦ تا کنون، تحولات زیادی را در زمینه نرخ تحصیلات تجربه کرده است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد بین زنان و مردان در زمینه آموزش عالی، تقارن وجود دارد؛ در حالی میزان مشارکت مردان در بازار کار، بیش از زنان است که حاکی از عدم تقارن است.

به گفته نیلی، نرخ مشارکت مردان در بازار کار از سال٢٠٠٦ تاکنون، کاهش یافته که در نتیجه آن، مشکلات موجود در زمینه بازنشستگی های زودهنگام به وجود آورده است؛ در حالیکه این نرخ در همین مدت برای زنان، روند عکس را تجربه کرده است.

نیلی با اشاره به اینکه ضرورت برگزاری نخستین کارگاه بین المللی مطالعات بازار کار شباهت بازار کار ایران با کشورهای منطقه است، گفت: جمعیت جوان و تحصیل کرده ایران در حال رشد بوده و نسبت به گذشته افزایش یافته است. همزمان سهم زنان در بازار کار نیز رو به افزایش است. این در حالی است که مصر و ترکیه از نظر مقیاس کار و اندازه بازار کار شبیه ایران هستند.

به گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد ورود جمعیت دانشجو در جمعیت کشور رو به کاهش است. به موازات این ورود بخشی از افرادی که وارد فضای دانشگاهی نمی شوند نیز به بازار کار می پیوندند. به جرات می توان گفت مشکل آینده بازار کار مسئله عدم تطابق جنسیتی در ورود به بازار کار است که به این ترتیب تقاضا به سمت زنان است، در حالی که عرضه خودش را برای ایجاد اشتغال آنها هماهنگ نکرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سهم اشتغال زنان در بازار کار ۱۷ درصد است، گفت: این درحالی است که سهم ورود زنان به بازار کار رقم ۵۰ درصد را به خود اختصاص می دهد. از سوی دیگر حضور افراد بالای ۳۰ سال در بازار کار بیشتر بوده است.