حذف طلاق از شناسنامه؛ کتمان واقعیت جامعه

تهیه پیش نویس

۱۶ مرداد ۹۶ حمید درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور از تهیه پیش نویس حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه خبر داد. به دنبال اعلام این خبر، سلمان خدادادی عضو «کمیسیون اجتماعی مجلس» روز ۲۳ مرداد ۹۶ اعلام کرد: «دولت در صدد ارائه لایحه‌ای است که وقتی ازدواج منجر به طلاق شد واژه طلاق از شناسنامه حذف شود تا اثرات منفی را بر زنان باقی نگذارد.» خدادادی تصریح کرد: «یکی از اثرات روانی و منفی در ذهن و وجود زنان واژه طلاق در شناسنامه است… زنان پس از طلاق به همسر قبلی خود تعلق ندارند؛ بنابراین ضرورتی برای ذکر نام همسر در شناسنامه آن‌ها وجود نخواهد داشت بر این اساس می‌توان با در نظر گرفتن تدابیری، واژه طلاق را از شناسنامه حذف شود».

حذف صورت مسئله

نظام ولایت فقیه ناچارا به فکر حذف واژه طلاق افتاده است، با این یقین که «زنان مطلقه» در ایران با موانع و مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. با این حال  نظام ولایت فقیه که از ارائه راه حل بنیادین این موضوع عاجز است، آسان‌ترین راه را برگزیده‌ است؛ حذف کردن صورت مساله.

مشکلات زنان درایران

زنان در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه از آغاز روی کار آمدن این نظام، همواره با تبعیض و ضایع شدن حقوقشان مواجه بوده‌اند. [ایران؛ معامله کودک یا ازدواج کودک؟]، [اشتغال زنان؛ ۱۵۰ هزارتومان یا هیچ]. «کسب اجازه از شوهر» برای مسافرت به خارج از کشور، وجود «چندهمسری» برای مردان، عدم برخورداری از «مرخصی زایمان» که در جمهوری اسلامی! تصویب شد، اما بلافاصله با پدیده اخراج زنان باردار از کار مواجه شد، عدم امکان تحصیل در خیلی از رشته‌های تحصیلی دردانشگاهها، عدم امکان قضاوت، حق آزادانه ازدواج و طلاق، برخورداری از امکان انتخاب آزادانه پوشش و… اندکی از دریای مشکلات و تبعیض‌هایی است که بر زنان در این نظام روا می‌شود.

پیامد‌های منفی

در خصوص حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان «نسرین شریعت پناه»، «فعال حوزه زنان» در گفت‌وگو با «قانون» اظهار داشته است: «حذف عنوان مطلقه از شناسنامه زن، اگرچه در کوتاه مدت پیامدهای مثبتی چون تسهیل روند پیداکردن شغل یا اجاره کردن مسکن و غیره دارد، اما در طولانی مدت پیامدهای منفی چون بی‌اعتمادی اجتماعی را در جامعه رواج می‌دهد و بدبینی جامعه به زنان جایگزین تابو طلاق می‌شود.» به گفته این فعال حقوق زنان، «نگاه حذفی به پدیده طلاق می‌تواند نشات گرفته از قبح و تابو بودن طلاق در تاریخ جامعه ایرانی باشد؛ نگاهی که زن یا مرد مطلقه را متهم و مجرم می‌دانند و البته این نگاه مجرمانه در مورد زن ایرانی شدت بیشتری دارد.»

نفرت از طرح‌های نظام

در این خصوص همچنین «ناهید توسلی» پژوهشگر حوزه زنان معتقد است «مگر زنان موش آزمایشگاهی هستند که گاه به گاه قانون‌هایی از این دست را روی‌شان امتحان می کنند؟ البته که در حال حاضر چنین قوانینی دیگر قادر نیستند وجود زنان را مختل کنند. باور دارم که حتی تصویب و اجرای چنین قوانینی، حقانیت خود بودن و باورمندی به خویش انسانی زنان را در آن‌ها فربه‌تر می‌کند».

تا ۶۰ طلاق از هر ۱۰۰ ازدواج

در ۲۳ مرداد ۹۶ «ناهید تاج الدین» دبیر «کمیسیون اجتماعی مجلس» به افزایش نرخ طلاق در جامعه ایران اشاره و عنوان کرد: «به طور میانگین از هر ۱۰۰ ازدواج، ۲۲ طلاق صورت می‌گیرد که این آمار در برخی استان ها به ۳۷ یا حتی ۶۰ طلاق نیز می‌رسد.»

شکسته شدن تقدس خانواده

جمهوری اسلامی یکی از شعارهایش تقدس خانواده بوده است که مانند بقیه شعارهایش تو زرد درآمد و هم برعکس واقعیت. مثل شعار در مورد حکومت مستضعفان! بر اثر عملکرد زن ستیزانه این نظام و نفی کردن هر گونه قانون حمایتی از زنان و مادران،‌ نه تنها طلاق که بن مایه تقدس خانواده را به هم میریزد افزایش پیدا کرده، بلکه رواج و رسمیت هم یافته است. حذف عنوان مطلقه از شناسنامه ها هر چند ظاهر حمایت از فضای روانی علیه زنان مطلقه دارد، اما زنان مطلقه را از هرگونه ادعا برای کسب حمایت، تحت عنوان زنان خود سرپرست خارج می‌کند و هیچ گونه بودجه ای را برای آنان تصویب نمی‌کند. بنا براین در این طرح رژیم هم خودش را یک مدافع حقوق زنان معرفی کرده و هم خودش را از پرداخت حقوق زنان مطلقه رها کرده است. به این می‌گویند مردرندی آخوندی!

درمان چیست؟

از دلایل اصلی طلاق می‌شود به فقر و اعتیاد اشاره کرد که نظام ولایت فقیه از پرداختن به آن  حتی اعلام آمار واقعی آن طفره می‌رود.[اعتیاد؛ پنهان کردن آمار واقعی] حل این معضلات از توان و خواست ولایت فقیه بیرون است. حکومت ولایت فقیه با تمام قوا به دنبال حفظ قدرت و بقای خود است تا درمان دردها و معضلات اجتماع.