گزارش سه ماهه نقض حقوق زنان در سه ماه،فروردین ،اردیبهشت وخرداد 1396

گزارش سه ماهه نقض حقوق زنان در فروردین،اردیبهشت و خرداد1396

تهیه و تنظیم: دیانا بیگلری فرد، بابک میری

اخبار زنان زندانی:

نامه مریم اکبری منفرد به خانواده اش در هشتمین نوروز در زندان؛ زمان تغییر و دگرگونی است(2 فروردین ،هرانا)

انتقال ۴ زندانی زن به سلولهای انفرادی بند ۲۴۱ اوین(6 فروردین، هرانا)

گزارشی از مرخصی های نوروزی زندانیان سیاسی زندان اوین(10 فروردین ،هرانا)

سهیلا کارگر به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد ،به اتهام «عضویت در گروه به قصد برهم زدن امنیت عمومی کشور»(12 فروردین ،هرانا)

۳۲ زندانی سیاسی خواستار رسیدگی به نقض حقوق بشر در زندانهای ایران شدند(11 فروردین)

درخواست بریتانیا برای آزادی نازنین زاغری در آستانه دومین سال بازداشت(14 فروردین ،هرانا)

تجمع در لندن برای آزادی نازنین زاغری(13 فروردین)

اعتصاب غذای خشک هنگامه شهیدی در اوین: رییسجمهور، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه مسوول هستند(12 فروردین)

آزیتا رفیعزاده، زندانی بهایی، وادار به بازگشت به اوين شد. وی دارای یک پسر ۷ ساله است.

علت دستگيري و حبس وي،  اعتقاد به بهاييت و اقدام عليه امنيت ملي، عنوان شده است. همسر این زندانی، پیمانکوشکباغی نيز، در زندان گوهردشت كرج محبوس است.(13 فروردین)

آتنا دائمی و خواهرانش به حبس محکوم شدند / سند(14 فروردین، هرانا)

اجرای حکم حبس جدید نرگس محمدی مدافع حقوق بشر(15 فروردین ،هرانا)

گزارشگران بدون مرز: خطر مرگ جان هنگامه شهیدی را تهدید میکند(15 فروردین ،هرانا)

ممانعت از برقراری تماس تلفنی زندانی امنیتی نازنین زاغری(15 فروردین، سبحانیوز)

نامه سرگشاده بیش از ۲۰۰ هوادار عرفان حلقه خطاب به خانواده های خود(17 فروردین، هرانا)

اعتصاب غذای آتنا دائمی در اعتراض به محکومیت اعضای خانوادهاش(19 فروردین ،هرانا)

خودداری کردن از اعزام نرگس محمدی به مرخصی علیرغم در اختیار داشتن وثیقه ۶۰۰ میلیونی(19 فروردین ،تارنگار)

تذکر مطهری به وزیر اطلاعات درباره وضعیت هنگامه شهیدی، خبرنگار بازداشتی(20 فروردین ،هرانا)

حاضرم بمیرم اما برده ظلم نباشم / نامه آتنا دائمی، زندانی در اعتصاب غذا(20 فروردین ،هرانا)

آتنا دائمی:ترجیح می دهد بمیرد ولی برده ظلم نشود(22 فروردین)

ترجیح میدهم مادر ایستاده بر تضمین حقوق انسانی فرزندان فردای سرزمینم باشم(21 فروردین، هرانا

ما در جای درست تاریخ ایستاده ایم(23 فروردین،هرانا)

ششمین روز اعتصاب غذای آتنا دائمی؛ تهدید و بی توجهی مسئولین(24 فروردین، هرانا)

زهرا زهتابچی، زندانی سیاسی بند نسوان اوین، از حق مرخصی محروم است(25 فروردین ،تارنگار

وضعیت وخیم آتنا دائمی در زندان اوین(9 فروردین، دانشجو آنلاین)

احضار آرش صادقی به دفتر حفاظت اطلاعات زندان پس از «دستدادن» با آتنا دائمی(30 فروردین ،تارنگار)

نامه مادر آتنا دائمی به گزارشگر حقوق بشر در دوازدهمین روز اعتصاب فرزندش(31 فروردین، هرانا)

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، طی روزهای اخیر از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند ۲۴۱ این زندان منتقل شده است. به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، هنگامه شهیدی روز پنجشنبه ۳۱ فروردین‌ماه با خانواده خود ملاقات داشته و اعلام کرده که چندی پیش از بند ۲۰۹ به بند ۲۴۱ زندان اوین انتقال یافته است و همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.(1 اردیبهشت ،تارنگار)

درخواست تجدید نظر نازنین زاغری ‘در دیوان عالی ایران رد شد’.دیوان عالی ایران درخواست نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی – بریتانیایی را برای تجدید نظر در حکم پنج سال زندان او رد کرده است.وکیل خانم زاغری با اعلام این موضوع به خانواده این زندانی گفت که بعد ازا ین مرحله هیچ راه قانونی دیگری برای تجدید نظر وجود ندارد. (4 اردیبهشت)

گلرخ ابراهیمی ایرایی کنشگر مدنی در بند نسوان (زنان) زندان اوین در نامه ای وضعیت جسمی آتنا دائمی مدافع حقوق بشر همبند خود را که از ۱۹ فروردین ماه در اعتصاب غذا به سر می برد به عنوان «شاهد دردهای روزهای سخت» وی شرح داده. خانم ایرایی در نامه خود اشاره می کند “آتنا با اعتصاب غذا موافق نبود و آن را نوعی خشونت علیه خود می دانست. حالا با همان نگاه به جایی رسیده که راهی جز این همه آسیبی که به خود می‌رساند نیافته و سلاح دیگری در دست ندارد.”(5 اردیبهشت، هرانا)

درخواست تجدیدنظر برای حکم پنج سال زندان نازنین زاغری شهروند ایرانی‌− بریتانیایی در دادگاه تجدیدنظر رد شد. این فعال مدنی به اتهام “تلاش برای براندازی نرم” از فروردین ۹۵ در زندان به سر می‌برد.این شهروند ایرانی بریتانیایی توسط اطلاعات سپاه دستگیر شده و با اتهام “براندازی نرم” به ۵ سال زندان محکوم شده است.(6 اردیبهشت، تسنیم)

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین، در نوزدهمین روز از اعتصاب غذای خود در شرایط جسمی وخیمی به سر می‌برد.(6 اردیبهشت، تارنگار)

زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر نرگس محمدي چهل و پنجمين سالروز تولد خود را روز اول اردیبهشت در زندان مخوف اوين گذراند.خانم محمدي سال گذشته متهم به اجتماع و تباني عليه امنيت ملي، تبليغ عليه نظام و تاسيس گروهي با هدف اخلال در امنيت ملي شد.(6 اردیبهشت)

نامه سه تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در حمایت از خواسته آتنا دائمی،نسبت به “آسیب‌های اجتماعی ناشی از نقض حقوق خانواده ها در بازداشت‌های غیرقانونی و ایجاد فضای بی اعتمادی در جامعه نسبت به استقلال قوه قضاییه” هشدار دادند.(7 اردیبهشت، هرانا)

گزارشی از وضعیت نوشین دخت میر عبدالباقی، زندانی سیاسی سالخورده و بیمار.نوشین دخت میر عبدالباقی زندانی ۶۴ ساله بند نسوان (زنان) زندان اوین علاوه بر کهولت سن از بیماریهای متعدد جسمی و روحی رنج می برد، وی که به آلزایمر پیشرفته مبتلا است و گواهی عدم تحمل حبس او توسط پزشکی صادر شده به دلایل عقیدتی به ۳۴ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. علاوه بر اتهامات متعدد توهین به مسئولان و بنیانگذاران نظام وی متهم به “سیاه نمایی وضعیت زنان و زندگی در ایران” شده است.(8 اردیبهشت، هرانا)

وکیل مدافع نرگس محمدی گفت که درخواست اعاده دادرسی موکلش از سوی شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور رد شد. محمود بهزادی گفت: “در پی تأیید حکم دادگاه بدوی موکلم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، درخواستی مبنی بر اعاده دادرسی به قوه قضاییه ارائه کردیم اما درخواست اعاده دادرسی ما از سوی شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور رد شد”.(8 اردیبهشت، همانا ،نقل از ایسنا)

مشکلات عدیده پزشکی و گزارش متفاوت بهداری زندان؛ بیست‌ودومین روز اعتصاب غذای آتنا دائمی آتنا دائمی مدافع حقوق بشر محبوس در بند نسوان (زنان) زندان اوین در اعتراض به محکومیت خواهرانش انسیه و هانیه دائمی به مثابه «گروگان» گرفته شدن خانواده های زندانیان سیاسی، از صبح روز شنبه ۱۹ فروردین ماه ۹۶ در اعتصاب غذا به سر می‌برد.(9 اردیبهشت، هرانا)

انتقال مهرناز حقیقی به بند زنان اوین پس از ۷۰ روز بازداشت . مهرناز حقیقی، کنشگر مدنی و پزشک ساکن بندرعباس، پس از گذشت ۷۰ روز از بازداشت، به بند نسوان (زنان) زندان اوین منتقل شد. خانم حقیقی اسفندماه ۹۵ توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شده بود.(13 اردیبهشت، هرانا)

بیهوشی هنگامه شهیدی به دنبال درگیری لفظی با مأمور زندان اوین/ انتقال به بهداری ، خانواده هنگامه شهیدی روز گذشته جهت ملاقات با این روزنامه‌نگار به زندان اوین مراجعه کردند؛ در حین ملاقات حضور یک مأمور موجب ایجاد تنش و درگیری گشته و خانم شهیدی به دلیل ضعف شدید جسمانی ناشی از اعتصاب غذا در میان اعتراض‌هایش نسبت به وضعیت خود، دچار بیهوشی شده است

(13 اردیبهشت، تارنگار)

رجایی شهر؛ توهین و بازرسی زندانیان سیاسی در سالن ملاقات. روز گذشته مسئولان زندان رجایی شهر کرج زندانیان سیاسی را در سالن ملاقات مورد توهین و بازرسی غیرقانونی قرار داده‌اند.(14 اردیبهشت، تارنگار)

هنگامه شهیدی؛ وکیل ندارم و حرفم را کسی گوش نمی‌دهد. ناهید کرمانشاهی مادر هنگامه شهیدی ضمن درخواست آزادی دختر خود به خاطر وضعیت جسمی، گفت که آقای مصطفی ترک همدانی را به عنوان وکیل معرفی کرده‌ام ولی هنوز در دستگاه قضایی تایید نشده است.(14 اردیبهشت، هرانا)

روز جاری، آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین در بیست‌وهفتمین روز از اعتصاب غذا به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شد. وزن خانم دائمی در طول مدت اعتصاب ۱۲ کیلو کاهش داشته و فشار سیستول خون وی کمتر از ۱۰ ثبت شده است. آتنا دائمی در اعتراض به “پرونده سازی” و محکومیت قضایی اعضای خانواده اش، از تاریخ ۱۹ اردی‌بهشت ماه سال جاری دست به اعتصاب غذا زده است.(15 اردیبهشت، هرانا)

انتقال یک پزشک زن ساکن بندرعباس به اوین . مهرناز حقیقی، کنشگر مدنی و پزشک ساکن بندرعباس، پس از گذشت ۷۰ روز از بازداشت، به بند نسوان (زنان) زندان اوین منتقل شد. خانم حقیقی اسفندماه ۹۵ توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شده بود.(15 اردیبهشت، حقوق بشر)

تداوم بلاتکلیفی مهسا رجعتی و مهرک کریم پورعندلیبی در بند ۲۴۱ زندان اوین .مهسا رجعتی و مهرک کریم پورعندلیبی، دو کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین، در چهارمین ماه از بازداشت، هم چنان به صورت بلاتکلیف در بند ۲۴۱ این زندان نگهداری می‌شوند.(17 اردیبهشت، تارنگار)

نامه امیرسالار داودی؛ زینب جلالیان دست به اعتصاب دارو زده است .امیرسالار داودی وکیل زینب جلالیان طی نامه ای به دادستان کل کشور خبر از اعتصاب درمانی موکلش داد و گفت که “ضمن ابراز شدید نگرانی از وضعیت سلامتی موکله ام، یک بار دیگر بر مسئولیت مقامات زندان خوی و مقامات امنیتی و قضایی شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی و در سطحی اعلی مقامات کشور در خصوص تضمین سلامتی روحی و جسمی موکله ام تاکید می کنم و اعلام می نمایم که اعتصاب درمانی موکله ام تا رفع مشکلات، ادامه خواهد داشت.”(19 اردیبهشت،هرانا)

اعزام آتنا دائمی به بیمارستان در سی‌اُمین روز از اعتصاب غذا(18 اردیبهشت، هرانا)

لیلا میرغفاری، فعال مدنی، بازداشت شد.لیلا میر غفاری، فعال مدنی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد، روز جاری ۱۸ اردیبهشت‌ماه، لیلا میرغفاری از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده است.(18 اردیبهشت، تارنگار)

فاطمه مثنی؛ قصور مسئولان زندان و پارگی مضاعف تاندون پا.زندانی سیاسی، فاطمه مثنی که سال گذشته از ناحیه پا در زندان دچار آسیب شده بود با تاخیری دو و نیم ماهه به بیمارستان اعزام و پای وی گچ گرفته شد. وی که پس از بازگشت از بیمارستان از رسیدگی پزشکی کافی برخوردار نبود مدتی بعد افزایش درد در ناحیه پا را به مسئولان بند گزارش کرد که با بی توجهی مسئولان بند و بهداری زندان روبرو شد، نهایتا پس از چند ماه تاخیر و تحمل درد، مرکز درمانی خارج از زندان پارگی مضمن تاندون و قصور مسئولین زندان در اعزام به موقع وی را مورد تایید قرار داد.(20 اردیبهشت،هرانا)

گذرنامه فرزند خردسال نازنین زاغری به خانواده‌اش برگردانده شد.گذرنامه گابریلا، فرزند سه ساله او به خانواده اش برگردانده شده. با این حساب پس از حدود یکسال توقیف پاسپورت و اقامت اجباری در ایران این کودک میتواند به خانواده اش در انگلستان ملحق شود. هر چند نازنین زاغری، مادر وی مشغول تحمل محکومیت ۵ ساله حبس خود در زندان اوین است.(20 اردیبهشت، هرانا)

ستوده فاضلی، زندانی سیاسی ۶۴ ساله در حالی در زندان اوین تحمل حبس می کند که با مشکلات متعدد پزشکی روبروست. وی که پیش تر به سرطان ابتلا داشته و دوره های شیمی درمانی را به تازگی به پایان رسانده بود در کنار مشکلات پزشکی و عدم دادرسی عادلانه مادر خود را در هفته اخیر از دست داده است. علیرغم فوت مادر و عرف سازمان زندانها با مرخصی ولو چند ساعته خانم فاضلی جهت شرکت در مراسم تدفین مادر مخالفت شده است.(22 اردیبهشت، هرانا)

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) طی بیانیه ای خواستار آزادی هنگامه شهیدی شد. این سازمان رفتار مقامات مسئول در ایران را که از آزادی خانم شهیدی خودداری می کنند غیرمسئولانه خواند. گفته میشود هنگامه شهیدی در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می برد.(23 اردیبهشت،هرانا)

نامه زنان زندانی اوین در باره وضعیت ‌آتنا دائمی(26 اردیبهشت،رادیو آلمان)

نامه‌ سرگشاده گلرخ ایرایی؛ به چه دلیلی در انتخابات شرکت کنم؟ در کدام دولت بازداشت و اهانت و اعدام نداشته‌ایم(26 اردیبهشت ،گلرخ ایرایی)

خانواده هنگامه شهیدی امروز چهارم خرداد ماه اعلام داشتند که قرار ملاقاتشان با این روزنامه نگار زندانی علیرغم موافقت دادستانی لغو شده و از وضعیت این روزنامه نگار در اعتصاب غذا بی خبراند. این خانواده پس از آخرین ملاقاتی که با هنگامه شهیدی داشتند، از وخامت حال وی ابراز نگرانی کرده وگفته‌ بودند که حال عمومی و شرایط جسمی وی به دلیل مشکلات حاد تنفس، بیماری قلبی و همچنین نارسایی کلیوی به شدت وخیم شده است. (سحبانیوز، 4 خرداد 1396)

امروز دادگاه تجدید نظر خواهران دائمی (آتنا، انسیه و هانیه) در شعبه ۴۸ تجدیدنظر استان به ریاست قاضی میراحمدی برگزار شد. پیشتر شعبه ۱۱۶۲ مجتمع قضایی قدس تهران، هر یک از خواهران دائمی را به سه ماه و یک روز حبس محکوم کرده بود. آتنا دائمی پس از محکومیت خواهرانش در دادگاه به حبس تعلیقی با درخواست «اعلام و ابلاغ برائت آنان» و هم‌چنین «استرداد کفالت ضبط شده» از ۱۹ فروردین ماه تا کنون دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است. خانم دائمی در مدت اعتصاب بیش از۱۷کیلوگرم از وزن خود را از دست داده و افت بسیار شدید فشار خون دارد. (هرانا، 6 خرداد 1396)

آتنا دائمی کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین امروز با محقق شدن مطالبه اش به ۵۴ روز اعتصاب غذای اعتراضی خود پایان داد. خانم دائمی به همین مناسبت نامه ای سرگشاده خطاب به افکار عمومی نوشته است که عینا در پی می آید. او در این نامه از دلایل اعتصاب غذا و آنچه گذشت سخن گفته و از همه افرادی که از او در این مدت حمایت کردند قدردانی کرده است. (11 خرداد 1396)

نرگس محمدی، زندانی سیاسی و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، دو روز پس از عمل جراحی دوباره به زندان اوین بازگردانده شد. او در بیمارستان نیز از ملاقات و حتی تماس تلفنی با اعضای خانواده‌اش محروم بوده است. نرگس محمدی، فعال مدنی که سه روز پیش در پییک ماه بیماری شدید از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، دیروز چهارشنبه (۱۰ خرداد/ ۳۱ مه) دو روز پس از عمل جراحی به زندان اوین بازگردانده شده است. (11 خرداد 1396)

مصطفی ترک‌همدانی وکیل مدافع هنگامه شهیدی می گوید که  تغییری در وضعیت موکلم ایجاد نشده و از طریق علی مطهری پیگیر موضوع هستیم. آقای همدانی در ادامه گفت که با توجه به اینکه وزارت اطلاعات شاکی پرونده هنگامه شهیدی است، آقای مطهری از وزیر راجع به رسیدگی به این پرونده سوال پرسیده و آقای علوی نیز پاسخ ایشان را دادند اما آقای مطهری قانع نشد. (هرانا، 24 خرداد 1396)

تقریباً 90 درصد از زندانیان زن جرایم غیرعمد به دلیل صدور چک بدون پشتوانه یا ضمانت بانکی روانه زندان شده‌اند. بسیاری از این زنان به دلیل عدم تجربه کافی، اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار جدید می‌کنند و بعضاً این اقدام آن‌ها با دریافت وام‌های کلان و صدور چک‌های متعدد با مبالغ سنگین همراه است و هنگامی که نمی‌توانند از عهده پرداخت وام‌ها یا بدهی‌های خود برآیند، سر از زندان درمی‌آورند و تعداد این زنان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. (پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان، 24 خرداد 1396)

میترا نوری، شهروند بهایی که پیشتر با حکم یک سال و نیم زندان مواجه شده بود، جهت اجرای حکم، خود را به زندان معرفی کرد. این در حالیست که ماموران امنیتی وزارت اطلاعات روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ در دو شهر گرگان و شاهین شهر دستکم ۹ تن از شهروندان بهایی را بازداشت و به زندان منتقل کردند. (آژانس ایران خبر، 25 خرداد 1396)

مریم حسین‌خواه، روزنامه‌نگاری که سال ۱۳۸۶ به مدت ۴۵ روز به دلیل فعالیت‌هایش در رابطه با حقوق زنان در زندان اوین تهران بازداشت بود، در سلسله روایت‌هایی که به مرور در آسو منتشر خواهد شد، زندگی زندانیانی را که در بند عمومی زندان زنان با آنها زندگی کرده به تصویر کشیده است. (سحبانیوز، 27 خرداد 1396)

نامه اعتراضی جمعی از زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت به خانم عاصمه جهانگیر: «. . . مدیریت زندان دست به اقدامات ضدانسانی برای بازرسی بدنیزندانیان و خانواده های آنها طی ملاقاتهای هفتگی می‌زند. بازرسی های ملاقات های کابینی هفته چنان توهین آمیز است که نمی توان آن را بازرسی معمولی تلقی کرد. هر هفته زندانیان و همسران و دختران شان از این رفتارهای به شدت توهین آمیز به خشم می‌آیند و نسبت به این بازرسی های بدنی غیر عادی شان شکایت دارند. . .» (ایران خبر، 28 خرداد 1396)

اعدام ها :

اعدام پایان تلخ یک رابطه سیاه. در واقع بخش زیادی از قتل‌ها در پی خیانت و روابط خارج از عرف رقم می‌خورد. آنچه در ادامه می‌آید سرگذشت زنی است که با خیانت به همسرش فاجعه غیرقابل جبرانی برای خود و دیگران رقم زد.(8 اردیبهشت)

آتنا دائمی مدافع حقوق بشر محبوس در زندان اوین در اعتراض به “پرونده سازی” و محکومیت قضایی اعضای خانواده اش، در بیست‌وپنجمین روز از اعتصاب غذا به سر می‌برد. خانم دائمی از روز گذشته به طور مداوم دچار حالت تهوع بوده و هراش می کند. این زندانی در نامه ای سرگشاده به تاریخ دو روز پیش (بیست و سومین روز از اعتصاب غذا) ضمن تاکید بر تداوم اعتصاب غذا، از تداوم بی توجهی مسئولان مربوطه خبر داده است.(13 اردیبهشت، هرانا)

تعداد زنان محبوس در بند زنان زندان مهاباد، نزدیک به ۵۰ زندانی زن است که همراه  تعدادی از آنها کودکان زیر سه سال نیز در بند زنان نگه‌داری می‌شود همچنین  در زندان مرکزی ارومیه حدود٣٠٠ زندانی زن دارد که  بنا بر اخباری کەجمعیت حقوق بشر بدست اوردە است  ، ١٠٠ نفر از آن‌ها با حکم اعدام مواجه هستند، در زندان سنندج  بيشتر از ٣٠ زندانى زن  وجود دارد. (جمعیت حقوق بشر کوردستان، 2 خرداد 1396)

مادر۶ کودک در حالی که ۲۹ سال سن دارد به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شده است. او که به همراه کودک یکماه خود به زندان برده شد اکنون پیش از اجرای حکم قریب الوقوع اعدام خود با فرزندش خداحافظی می کند. این زن که در ۱۵ سالگی ازدواج کرده فقر و مشکلات خانوادگی را زمینه ارتکاب عمل خود دانسته. (هرانا، 13 خرداد 1396)

پرونده مرجان داوری محقق و مترجم محبوس در ندامتگاه ری (زندان زنان قرچک) که با اتهاماتی از جمله عضویت در جنبش نوپدید عرفانی ”اکنکار“ به اعدام محکوم شده، پس از اعتراض در هفته های اخیر به شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور ارجاع شده است. (هرانا، 15 خرداد 1396)

دستگاه قضایيه ارومیه با درخواست لغو حکم اعدام یک زن به نام تهمينه دانش، مخالفت کرد. تهمینه دانش، ۴۰ ساله، دارای سه فرزند، در ۱۳ فروردین۸۴ به اتهام «قتل» و «رابطه نامشروع» دستگیر و در تاریخ۲۰ آبان ۸۵ در شعبه دوم دادگاه کیفری ارومیه به اعدام و ۹۰ ضربه شلاق محكوم شد. حكم شلاق وی در سه نوبت متوالی در زندان، اجرا شده است. (ایران خبر، 28 خرداد 1396)

احضار:

احضار ۵۰ فعال دانشجویی به مراجع قضایی(27 فروردین، تارنگار)

طی چند روز گذشته، شماری از فعالان کارگری از استانهای کردستان و خوزستان در آستانە “١می” ،روز جهانی کارگر، بە ادارە اطلاعات و دادگاه انقلاب احضار شدەاند.بنابر اخبار منتشره، طی چند روز اخیر ٧ فعال کارگری که دو نفر از آنان نیز از فعالین حقوق زنان محسوب میشدند، از طریق اس ام اس به دادگاه شهر دزفول احضار شدند.(7 اردیبهشت، کردپا)

هنا (حنا) خرسان، فعال فرهنگی اهل اهواز روز گذشته به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار شد. گفته میشود این احضار در ارتباط با برگزاری مراسم فرهنگی گرگیعان، از آیین های سنتی رایج بین عرب‌های خوزستان است. خانم خرسان، ۳۵ ساله است و یک گروه فرهنگی به نام نوارس را مدیریت می‌کند. گفته میشود این احضار در رابطه با برنامه گروه وی برای فیلمبرداری از مراسم فرهنگی گرگیعان بوده است. (هرانا، 10 خرداد 1396)

دادگستری اصفهان با انتشار بیانیه ای درباره پرونده قضایی شهربانو منصوریان ملی پوش ووشو اهل شهرستان سمیرم استان اصفهان توضیحاتی داد. روابط عمومی نهاد در این بیانیه اشاره کردخانم منصوریان به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق هیاهو و ایجاد تجمع در زمان انتخابات به دادسرا احضار و اتهامات در این خصوص به وی تفهیم شده است. (ایسنا، 22 خرداد 1396)

بازداشت :

بیش از ۳هزار زن در سال گذشته دستگیر شدند(2 فروردین ،وبسایت حکومتی)

پنج شهروند بهایی در اصفهان بدون اتهام مشخص بازداشت شده اند(12 فروردین، هرانا)

بازداشت هفت شهروند بهایی در بندرعباس(31 فروردین، هرانا)

جوان مجرمی که در پوشش مسافرکشی و با استفاده از خودروی شخصی وبا تهدید چاقو و اسید اقدام آزار و اذیت خانم جوانی کرده بود ، دستگیر شد.(2 اردیبهشت، ایرنا)

۳۶ دختر و پسر جوان در حال برگزاری یک مهمانی جشن در آبادان دستگیر شدند.بنا به این گزارش، همه این دختر و پسرهای جوان برای تحقیقات بیشتر در اختیار مقام قضایی قرار گرفته اند.(11 اردیبهشت، هرانا)

دستگیری ۷۰ زن و مرد در دو جشن شبانه در قم و اهواز. ۴۵ زن و مرد در یک مهمانی جشن شبانه در کارگاه تولید مبل در حاشیه شهر قم دستگیر شدند. به گفته وی، ۱۴ نفر از این شهروندان به زندان معرفی شدند و بقیه افراد با اخذ ضمانت تا رسیدگی نهایی آزاد شدند. از سوی دیگر،  ۲۵ دختر و پسر جوان که در یک پیتزا فروشی در حال برگزاری جشن تولد بودند توسط ماموران پلیس دستگیر شدند.  این پیتزا فروشی توسط ماموران پلیس پلمپ و متهمان دستگیر شده به مراجع قضائی معرفی شدند.(12 اردیبهشت، هرانا)

بازداشت یک فعال فضای مجازی در زرین شهر اصفهان رئیس کل دادگستری استان اصفهان از دستگیری یک فعال فضای مجازی به دلیل ترویج باورهای سیاسی خود در زرین شهر خبر داد.(16 اردیبهشت، هرانا)

بازجویی و تشکیل پرونده کیفری برای بازداشت‌شدگان یک مهمانی شبانه در گرگان .۶۰ دختر و پسر در یک مهمانی شبانه در گرگان دستگیر شدند و برایشان همراه صاحب ویلا در دادسرای عمومی و انقلاب گرگان پرونده تشکیل شده است.(21 اردیبهشت، تارنگار)

معاون دادستان مشهد، از دستگیری ۲۸ پسر و ۳۵ دختر در یک پارتی شبانه خبر داد. قاضی حسن حیدری در ادامه گفت که “ماموران به علت فرار چند تن مجبور به استفاده از تیراندازی هوایی شدند”.(29 اردیبهشت، هرانا)

در جریان دیدار ديشب تیم‌های استقلال و العین در مرحله یک‌هشتم‌نهایی لیگ‌قهرمانان،یک دختر که با ظاهری پسرانه در آزادی حاضر شده بود، توسط ماموران دستگیر شد! (بهارنیوز، 2 خرداد 1393)

دبیر قرارگاه امربه معروف و نهی از منکر سپاه سپیدان، از دستگیری۹۰ دختر و پسر در تور مختلط تفریحی درسپیدان خبرداد. سرهنگ رستمی دبیر قرارگاه امربه معروف و نهی از منکر سپاه سپیدان گفت: ”بسیجیان قرارگاه امربه معروف و نهی از منکر سپاه سپیدان با هماهنگی مراجع قضایی و طی مراحل قانونی به ارتفاعات روستای اردشیری این شهرستان مراجعه کرده و افراد را که در آب مشغول تفریح و آب بازی بودند را بازداشت کردند.“ (هرانا، 17 خرداد 1396)

طی روزهای اخیر سه زن کُرد اهل شهرهای سنندج و روانسر بدست نیروهای امنیتی حکومت ایران بازداشت شدەاند. روز یکشنبه ٢١خرداد ١٣٩٦، زنی اهل شهر ”شاهو“ از توابع روانسر بنام”فریده بهرامی“ ٢٣ساله، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است. در همین ارتباط، روز ٢شنبه ٢٢خرداد نیز نیروهای امنیتی با هجوم به دو روستای ”کانی کوزله“ و ”عباس آباد“ از توابع سنندج، وارد منزل شخصی چند شهروند کُرد شده و ٢ زن با مشخصات ”سهیلا زندی“ و”نسرین پرشنگدار“ را بازداشت کردند. دستگیری این سه زن در ارتباط با گروەهای سلفی و وهابی می‌باشد. (کردپا، 27 خرداد 1396)

محاکمات :

مرجان داوری، مترجم، به علت برگزاری کلاس و ترجمه کتاب درباره فرقه «اکنکار» بازداشت و به اتهام افساد فیالارض به اعدام محکوم شده است(9 فروردین)

چهار جوان بهایی در اصفهان محاکمه شدند .پگاه آگاهی، ارشیا روحانی، پروین نیک آئین و ادیب جانمیان، چهار شهروند بهایی در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه شدند. اتهاماتی که علیه این افراد مطرح شده تماما در رابطه با باورهای دینی آنان و بعضا تبلیغ باورهای مذهبی است و در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به پای میز محاکمه رفتند.(25 اردیبهشت ،هرانا)

آزادی زندانیان :

نرگس کلباسی تبرئه شد/ ظریف: صبر این بانوی خیر، قابل تقدیر است(5 فروردین، مهر)

 

 

تجمع و اعتراض :

تجمع اعتراضی علیه اعدام؛ برخورد خشونتآمیز مأموران امنیتی با خانوادههای محکومان مقابل مجلس(20 فروردین، تار نگار)

بیانیه بین الملل :

عفو بین الملل؛ آتنا دائمی، مدافع حقوق بشر همچنان در اعتصاب غذا، این سازمان در گزارش خود ضمن ارائه شرحی از دلایل اعتصاب و آخرین شرایط خانم دائمی به نقل از وی آورده است “دستگاه امنیتی از خانوادههایمان به عنوان ابزار شکنجه روانی و ایجاد فضای خفقان در جامعه استفاده کنند”. خانم دائمی از ۱۹ فروردین در اعتراض به محکومیت خود و دو خواهرش در اعتصاب غذا به سر می برد.(2 اردیبهشت ، هرانا)

عفو بینالملل درباره سلامتی نازنین زاغری رتکلیف هشدار داد.سازمان حقوق بشری عفو بینالملل با صدور بیانیهای درباره وضعیت نازنین زاغری رتکلیف و سلامت جسمی و روحی او هشدار داده و گفته بیم آن میرود که خانم زاغری خودکشی کند. عفو بینالملل بر پایه گفتههای خانواده خانم زاغری وضعیت سلامتی او “عمیقا نگرانکننده است”.(4 اردیبهشت)

«نهادی به نام “شورای جهانی حقوق زنان” وجود ندارد»جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که از عضویت در شورای جهانی حقوق بشر انصراف داده و قصد دارد در شورای جهانی حقوق زنان عضو شود. دکتر عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان، میگوید این ادعا یک نوع سیاست فرار به جلوست.(5 اردیبهشت)

تعرض جنسی و ملاحظاتی در باب مفهوم “رضایت”/ الهه امانی ،، تعرض جنسی”(Sexual Assaultt) در برگیرندهی هرگونه رفتار، فعالیت و یا تماس جنسی است که بدون رضایت کامل و آگاهانهی فرد بر وی تحمیل گردد.(5 اردیبهشت،ماهنامه خط صلح)

۹۰ نوجوان در ردیف اعدام در ایران؛ سازمان ملل خواهان توقف اعدامها شد.دستکم ۹۰ متهم نوجوان در ردیف اعدام در زندانهای ایران قرار دارند. برای اجرای اعدام دو تن از آنها زمان مقرر شدهاست. در واکنش، مسئولان حقوق بشر سازمان ملل خواهان توقف فوری روند اعدام متهمانِ زیر ۱۸ سال در ایران شدند.(9 اردیبهشت، سازمان ملل متحد)

سیاستمداران و فعالان حقوق بشر آزادی مطبوعات را در خطر میبینند. بسیاری از سیاستمداران، چهرهها و نهادهای حقوق بشری خواستار پایان دادن به سرکوب خبرنگاران و رسانههای آزاد جهان شدند. به گزارش سازمان ملل، کماکان بسیاری از رؤسای دولتها خبرنگاران را به چشم “دشمن” نگاه میکنند.(13 اردیبهشت،گزارشگر ویژه آزادی ، سازمان ملل متحد)

گزارشگران بدون مرز: بیش از ۵۵ میلیون رأی دهنده از اطلاعات آزاد و مستقل محروم هستند. بار دیگر نبود اطلاعات مستقل و آزاد در فضای رسانهای ایران را محکوم کرد(14 اردیبهشت، تارنگار)

وخامت حال آتنا دائمی؛ سازمان عفو بین الملل خواستار رسیدگی پزشکی فوری شد.ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز نوزدهم اردیبهشت ۹۶، سازمان عفو بین الملل در بیانیه اقدام فوری خود تاکید کرد: “آتنا مدافع حقوق بشر زندانی در زندان اوین تهران با ۳۱ روز اعتصاب غذا در وضعیت جسمی وخیم به سر می برد و نیازمند بستری شدن فوری است.”(19 اردیبهشت، هرانا)

سازمان دیده بان حقوق بشر طی بیانیه ای اعلام داشت که “در انتخابات ایران توجهی به زندانیهای سیاسی در حال اعتصاب غذا نمیشود”، این سازمان حقوق بشری خواستار توجه بیشتر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری علیه محکومیتها و بدرفتاریهای ناعادلانه شد. گفتنی است که آتنا دائمی، اسماعیل عبدی و هنگامه شهیدی از جمله زندانیانی هستند که در اعتصاب غذا اعتراضی به سر می برند.(20 اردیبهشت،هرانا)

کودک دامادها؛ اقلیتی دور از تیررس/ رایحه مظفریان .کارشناسان معتقدند ازدواج دختر و پسر در دوران کودکی یا نوجوانی، پیامدهای منفی و آسیبهای اجتماعی بسیاری به دنبال دارد؛ زیرا نوجوانی که هنوز به بلوغ کافی نرسیده، قادر نیست مسئولیت یک زندگی را بردوش بکشد. فقر فرهنگی، پایبندی به اصول و رعایت سنن قدیمی و سنتی توسط بسیاری از این خانوادهها سبب شده تا دختران و پسران کم سن و سال، گرفتار معضلات متعدد ناشی از ازدواج زودهنگام شوند.(25 اردیبهشت، ماهنامه خط صلح)

عفو بین الملل روز گذشته در بیانیه ای خواستار اقدام فوری براى آزادی مریم اکبرى منفرد شد. خانم اکبرى منفرد به علت نامه هاى سرگشاده اش در مورد کشتار سال ۶۷ تهدید به سه سال دیگر زندان و تبعید به زندانی در سیستان و بلوچستان شده است. (هرانا، 2 خرداد 1396)

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار درخواستی فوری نسبت به وخیم شدن وضعیت جسمی آتنا دائمی، زندانی سیاسی ایرانی، هشدار داده است. به گفته این سازمان وی از ۴۶ روز پیش در زندان اوین در تهران در اعتصاب غذا بسر می‌برد. در اطلاعیه عفو بین‌الملل آمده که بدن خانم دائمی در اثر اعتصاب غذا، از جذب آب خودداری می‌کند، ولی مقامات زندان، با وجود هشدار پزشکان، از اعزام او به بیمارستانی در خارج از زندان برای مداوا خودداری کرده‌اند.اعضای خانواده خانم دائمی گفته‌اند که او خون بالا آورده و دچار سرگیجه، تهوع، کلیه درد و افت فشار خون شده است. (هرانا، 3 خرداد 1396)

قتل و خشونت:

قتل سه نفر بر اثر اختلافات خانوادگی در جنوب کرمان ،2 زن و یک مرد در روستای حسین آباد جیرفت بر اثر اختلافات خانوادگی به قتل رسیدند.(8 فروردین، ایرنا)

قتل وحشیانه «فرخنده» از یادها نرفته است(9 فروردین)

یک کشته و یک زخمی حاصل تیراندازی در جشن عروسی(9 فروردین ،ایسنا)

یک زن جنایتکار ، زنی را در ایرانشهر به قتل رساند و جسد مثله شده این زن را به عنوان گوشت شتر برای خانواده خود در شیراز فرستاد.(19 فروردین ،خبر جنوب)

قتل مادر مقابل چشم دخترش برای سرقت طلا(20 فروردین ،جام جم )

پدری که دخترش را در تهران زنده به گور کرد(21 فروردین ،فارس)

هدی از شکنجه شیطانی 2 جوان در خانه مادربزرگ گفت(23 فروردین، جام جم آنلاین)

پشت پرده شوم شلیک خونین به یک زن در اراک(27 فروردین،جام جم آنلاین)

قصاص؛ مجازات قتل مادر مقابل کودکش(27 فروردین، جام جم )

رابطه شیطانی جان زن خیانتکار را گرفت(27 فروردین،  جام جم)

دختر راز قتل مادر را فاش کرد(29 فروردین، جام جم)

قتل به خاطر یک دختر(29 فروردین، جام جم آنلاین)

مردی که همسرش را به خاطر عضویت در شبکه های اجتماعی به قتل رساند محاکمه میشو(29 فروردین ،هرانا)

قتل خواهر توسط برادر شیشه ای(30 فروردین، جام جم آنلاین)

عاقبت تلخ رابطه پنهانی با مرد همسایه(30 فروردین)

عکس های هولناک از یک قتل شبانه در جنوب تهران/ بازپرس از مردم درخواست کمک کرد(31 فروردین، جام جم آنلاین)

دستگیری قاتل بی رحم 7 زن در گیلان + جزئیات جنایات، رسیدگی به این پرونده از اوایل اردیبهشت 95 و به دنبال کشف بقایای جسد زنی در منطقهای جنگلی در حوالی رشت در دستور کار پلیس قرار گرفت. ماموران با حضور در محل کشف جسد، متوجه شدند بقایای جسد متعلق به زنی میانسال و ناشناس است که در محل دیگری به قتل رسیده است.(2 اردیبهشت، جام جم)

راز قتل زن جوان در نیم تنه گمشده مقتول . با تحقیق از خانواده مقتول معلوم شد آنها به خواستگار 44 ساله دخترشان به نام «حمید» مشکوک هستند.این مرد بازداشت شد و در بازجوییها به قتل اعتراف کرد .(6 اردیبهشت، جام جم)

ساعات اولیه شب 31 فروردین 96 ، سه برادر با مراجعه به منزل یکی از بستگان خود به داخل خانه یورش برده و توسط پنجه بوکس پدرزن خود را زخمی کرده و به سمت اسلحه شکاری موجود در منزل میروند و با استفاده از اسلحه به افراد خانواده شلیک میکنند که 3 نفر زن در این حادثه زخمی و به بیمارستان پلدشت منتقل میشوند.(1 اردیبهشت، ایسنا)

معمای ناپدید شدن زنان در رشت با دستگیری قاتل سریالی فاش شد. مردی كه مدعي است پس از جدايي همسر اولش از زنان كينه به دل گرفته، در نقش مسافركش طعمههايش را شناسايي و پس از قتل و سرقتطلاهايشان، اجساد آنها را مثله ميكرد. اين مرد تاكنون به قتل 7زن اعتراف كرده اما او نقشههايش را چگونه عملي ميكرد.(2 اردیبهشت، همشهری)

دختر روستایی قربانی جنایت شیطانی . دوشنبه مردی میانسال با حضوردر دادسرای جنایی تهران از دو مرد به اتهام ربودن، آزار و اذیت و قتل دختر 18 سالهاش شکایت کرد.(6 اردیبهشت، جام جم)

شبنم متهم است پس از پنج ساعت درگیری و دعوا با پدر 74 سالهاش، او را با ضربههای مرگبار چاقو در طبقه اول ساختمانی در یکی از محلههای غرب تهران از پای درآورده است. بررسیها نشان میداد مقتول پسرعموی یکی از شاعران معروف کشور است. شبنم تحت تعقیب قرار گرفت و ساعاتی بعد خودرویش توقیف و او بازداشت شد.(6اردیبهشت،جام جم)

مرد 40 ساله جنایتهای خود را از سال 87 آغاز کرد و تا آذر سال 95 هفت زن را در شهرهای استان گیلان به قتل رساند. قاتل خونسرد با شکار زنان در تلگرام یا در پوشش مسافربر؛ آنها را به خانهاش کشانده و با ضربههای چاقو به قتل میرساند. او پس از دستگیری به قتل هفت زن اعتراف کرد که جسد شش زن تاکنون کشف شده است(6 اردیبهشت، جام جم)

نمی دانستم او هم به زنم علاقمند است برای همین.. + عکس.مرد جوانی به نام میلاد همراه مادرش به کلانتری پاکدشت رفت و از ناپدید شدن همسر 22 ساله اش به نام آرزو خبر داد. این مرد گفت: دو سال است که با همسرم ازدواج کرده ام. او دیشب بعد از یک مشاجره خانه را ترک کرد و دیگر بازنگشت. حرف های ضد و نقیض این مرد شک پلیس را برانگیخت و وی به عنوان نخستین مظنون بازداشت شد.در پایان جلسه هیات قضایی وارد شور شد و دیروز میلاد را به قصاص محکوم کرد(6 اردیبهشت ،جام  نیوز)

وقوع یک قتل ناموسی در منطقه خواجه ربیع مشهد. مرد ۴۲ ساله زمانی که فهمید دخترش با پسری در یکی از روستاهای مشهد در ارتباط است با اسلحه به روستا رفت و جنایت خونینی را رقم زد.(8 اردیبهشت،هرانا)

شوهرم کشته شد تا فرزندانم پیش من باشند . زن جوان باور نمیکرد که یک اشتباه این چنین زندگیاش را تحتالشعاع قرار میدهد. نمیخواست حضانت پسر خردسالش را به شوهرش بسپارد و از دوری او رنج میبرد. تصمیم گرفت هرطور شده مانع از این کار شوهرش شود، اما گمان نمیکرد تصمیم عجولانهاش به قیمت جان شوهرش تمام شود و او را اینچنین گرفتار و روانه زندان کند.(8 اردیبهشت)

زن ، سر شوهرسابقش را برید + عکس .تهران نو در جریان یک تراژدی هولناک در خیابان ششم نیروهوایی در منطقه پیروزی قرار گرفتند و خیلی زود تیمی ازماموران در محل حاضر شدند.(10 اردیبهشت. جام جم آنلاین)

زن 22 ساله ، شوهرش را با شلیک گلوله کشت .ساعت 12 ظهر امروز در تماس اهالی محله خیابان دولت از قتل یک مرد حدود 40 ساله مطلع شدند که در کنار خیابان با شلیک گلوله کشته شده است .این زن در حال حاضر تحت نظر است تا پرونده این قتل تکمیل شود.(10 اردیبهشت، جام جم آنلاین)

فوت دختر خردسال قربانی خشونت خانگی در مشهد .روابط عمومی بیمارستان شهید هاشمینژاد مشهد گفت که دختر خردسالی که به علت ضرب و شتم ناپدری دچار مرگ مغزی شد و در بیمارستان شهید هاشمینژاد بستری بود، فوت کرد.(11 اردیبهشت، هرانا)

دختر تاجر ثروتمند ارانی که چند سال قبل و در ازدواجی پنهانی همسر دوم یک مرد عراقی شده بود، در جریان سفر به تهران و پس از مشاجرهای شدید شوهرش را با شلیک گلوله کشت و گریخت اما ساعاتی بعد از سوی مأموران پلیس شناسایی و دستگیر شد. عامل جنایت، صبح دیروز در نخستین جلسه بازجویی و در حضور بازپرس جنایی پایتخت، جزئیات قتل شوهرش را فاش کرد.(11 اردیبهشت،ایسنا)

سرهنگ غلامرضا بزی گفت: در پی قتل مردی ۳۹ ساله و مجروح شدن ۳ فرزند وی در تاریخ بیست و ششم فروردین ماه سال جاری در یکی از روستاهای شهرستان نیکشهر واقع در سیستان و بلوچستان، بررسی موضوع به طور ویژه در دستور کار کاراگاهان پلیس قرار گرفت.(12 اردیبهشت ،جام جم آنلاین)

قاتل دختر دانشجو دستگیر شد.جانشین فرماندهی انتظامی استان فارس از دستگیری رانندهای که پس از تصادف با دو عابر پیاده در شهرستان جهرم سبب قتل غیر عمد یک دختر دانشجو شده بود، خبر داد.(12 اردیبهشت ،جام جم آنلاین)

بازداشت مظنونان قتل زن تنها ،دو مرد آشنا با گذشت چهار ماه از قتل زن میانسال در شرق پایتخت به عنوان مظنونان جنایت بازداشت شدند و پلیس جنایی در حال تحقیق از آنهاست.(12 اردیبهشت ،جام جم

خواستگار کینهجو برای تنبیه زن مورد علاقهاش و انتقامگیری، پسردایی خود را اجیر کرد تا روی زن میانسال اسید بریزد.(12 اردیبهشت، ایسنا)

دادستان عمومی و انقلاب رودبار جنوب از صدور حکم قصاص برای عاملان قتل فاطمه کودک خردسال رودباری و اعضای خانواده وی در این شهرستان خبر داد و اعلام کرد: متهمان ردیف اول و دوم به سه بار قصاص در ملاءعام محکوم شدهاند.(13 اردیبهشت، ایسنا)

لحظه قتل دختر جوان در کرمانشاه+فیلم .روز گذشته در شهر اسلام آبادغرب؛ استان کرمانشاه دو نفر (مادر و دختر) توسط جوانی مسلح مورد تیراندازی قرار گرفتند  به نقل از مشرق، ومتاسفانه دختر بر اثر اصابت گلوله در محل به قتل رسید و مادر وی به شدت مجروح شد.(13 اردیبهشت، جام جم آنلاین)

معرفی کارزار منع خشونت خانوادگی،۴ آذرماه ۱۳۹۵ در آستانه‌ی روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، ما تعداد انگشت‌شماری از فعالان حقوق زنان کارزار “منع خشونت خانوادگی” را به راه انداختیم. این کارزار هدف ساده‌ای را تعیین کرد که در حرکت‌های پیشین بسیاری از فعالان حقوق زنان مستتر بود؛ حساسیت سازی جامعه نسبت به مسئله‌ی خشونت خانگی علیه زنان. این هدف را با دو اقدام مشخص پیگیر شدیم. ابتدا جمع‌آوری روایت‌های زنان خشونت‌دیده و شاهدان خشونت خانوادگی از این پدیده‌ی اجتماعی تا در نبود آمار نشان دهیم چقدر این مسئله جدی و غیرقابل پوشش است و گواهی است بر ضرورت سازمان‌دهی همه‌جانبه برای پیشگیری از آن. دوم، جمع‌آوری نظرات افراد، به‌ویژه زنان خشونت‌دیده برای پیش‌نویس قانونی جهت منع خشونت خانوادگی علیه زنان. (13 خرداد 1396)

دقایقی پس از انتشار گزارش‌هایی از اسیدپاشی به ۱۶ نفر از شهروندان تهرانی، سرپرست دادسرای جنایی تهران اعلام کرد که شامگاه چهارشنبه فردی۴۰ ساله به دلایل «کاملا شخصی» و پس از یک دعوا به این افراد اسید پاشیده است. به گفته محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران، این فرد دستگیر شده است. این حادثه تنها ساعاتی پس از آن رخ داد که چند عضو گروه حکومت اسلامی، داعش، در دو حمله همزمان به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی در جنوب تهران بیش از ده نفر را کشته و ده‌ها نفر را روانه بیمارستان کردند. (فارس/ایسنا، 18 خرداد 1396)

مردی در خیابانهای شیراز دخترش را خفه کرد و جنازه را به پلیس تحویل داد. متهم مدعی است که از مدتی قبل به دخترش درباره رفتارهایش تذکر داده اما وقتی دیده که او دست بردار نیست، تصمیم به قتل وی گرفته است. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده که افرادی که مرتکب قتل های ناموسی می‌شوند از مجازات های سنگین معاف می کند. (هرانا، 30 خرداد 1396)

آزارجنسی :

عروس جوان خود را در خانه حلق آویز کرد(1 فروردین، انتخاب)

دختر 14سالهبندرعباسی در یکی از روستاها به طرز عجیبی مورد آزار قرار گرفت!(3 فروردین، جام نیوز)

خودکشی ۲ نفر طی دو روز در شهرستان اهر/ خودکشی زن ۳۵ ساله در اهر(11 فروردین ،مهر)

دختر جوان مریوانی بە زندگی خود پایان داد(12 فروردین ،کردپا)

خودسوزی دختر 16 ساله تهرانی در پارک جنگلی ، معلم او را هنگام تقلب گیر انداخته بود (20 فروردین ، جام جم آنلاین)(هرانا)

انتقام عجیب مدیرعامل از منشی شرکت(27 فروردین، جام جم)

دختر 13 ساله قربانی سناریوی شیطانی(29 فروردین، جام جم)

دو سال آزار و اذیت زن پسر عمو(30 فروردین)

آزار و اذیت با تهدید فیلم سیاه(30 فروردین، جام جم )

چندی پیش زن خانه داری برای رفتن به خانه سوار تاکسی می شود. در ادامه راننده تاکسی که نیت پلیدی در سر داشت از مسیر اصلی منحرف و به سمت کمربندی خلوت شهر می رود(1 اردیبهشت، جام جم آنلاین)

24 فروردین امسال خانم جوانی با مراجعه به کلانتری 152 خانی آباد به مأموران اعلام کرد که توسط راننده یک دستگاه خودرو پراید و با تهدید چاقو و اسید مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع آزار و اذیت جنسی و به دستور رئیس شعبه ششم دادگاه یک کیفری تهران، پرونده در اختیار اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.(1396 ،جام جم آنلاین)

آخرین روزهای فروردین ماه امسال دختری جوان در غرب تهران به سمت خانه در حال حرکت بود که پسر خواستگار سوار بر خودروی پژو 206 سفید رنگ جلوی پایش توقف کرد.با اصرارهای امیر سوار بر خودروی وی شد تا حرف های این جوان را بشنود.(3 اردیبهشت جام جم آنلاین)

دختر بازیگر به خلوتگاه کارگردان معروف در شمال تهران رفت و … / بیهوشم کرد (7 اردیبهشت، رکنا)

حسادت زنانهای که چهره دختر دانشجو را با اسید سوزاند + عکس،۶۲ بار جراحی کردهام و حدود ۱۸۰ میلیون تومان خرج بیمارستان و حدود ۵۰ میلیون تومان خرج داروهایم شده، یکی از چشمانم پیوند قرنیه شده و هر روز ۵۰ تا ۶۰هزار تومان هزینه قطرههایی میشود که برای چشمانم استفاده میکنم.(9 اردیبهشت، خبرنگاران پویا)

شهرستان جغتای؛ اسیدپاشی روی همسر به دلیل اختلاف خانوادگی .“در این حادثه که جمعه شب گذشته در شهرستان جغتای و در منزل پدری زن روی داد، مرد جوان که دچار اختلاف جدی با همسرش بود در پی حاضر نشدن زن به طلاق توافقی، اقدام به پاشیدن اسید به روی وی نمود و متواری شد”.(10 اردیبهشت.هرانا)

پسرجوانی که با مادرم صیغه بود به سراغ من آمد ، دختر جوان وقتی در خیابان ها سرگردان بود، توسط پلیس بازداشت شد. این دختر گفت از خانه گریخته است چون مادرش به عقد موقت پسر جوانی هم سن او درآمده است.(12 اردیبهشت، حوادث جام نیوز)

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، آنتونیو گوترش در پیامی به مناسبت روز جهانی حذف خشونت جنسی اظهار داشت: سازمان ملل متحدد همه تلاش خود را به منظور حل بنیادی خشونت جنسی مرتبط با مخاصمات با استفاده از دیپلماسی پیشگیرانه، ترویج برقراری صلح و توسعه، تشویق اقدام ملی و پایان دادن به تبعیض جنسیتی به کار خواهد گرفت. (ایرنا، 31 خرداد 1396)

اخباراجتماعی زنان :

حقوق معلمان حقالتدریس در برخی استانها هنوز واریز نشده است + توضیحات آموزش و پرورش(1 فروردین، تسنیم)

یک سال محرومیت برای بانوان اعزامی به مسابقات بیلیارد آزاد چین(1 فروردین، هرانا)

نگاهی آماری به جلوه هایی از نقض حقوق بشر در ایران در سالی که گذشت / اسلاید(2 فروردین، هرانا)

در زمان طلاق، اجرتالمثل در کنار مهریه بهترین تامینکننده حقوق اقتصادی زن است(2 فروردین، ایسنا)

خدمات جنسی به زنان پولدار توسط مردان تن فروش(  3 فروردین، هرانا)

۹۵، سالی که سال زنان نبود(2 فروردین، رادیوفردا)

پیامدهای ناآگاهیهای جنسی(3 فروردین، ایسنا)

امکان مطالبه اجرتالمثل با هدف حمایتی وضع شده است(3 فروردین ،ایسنا)

ازدواج درایران درحال دگرگونی است/برای ازدواج سفید مشاوره نمیدهیم(4 فروردین، مهر)

ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران تمدید شد(4 فروردین، هرانا)

کاهش مرگ و میر مادران/ میانگین سنی مادران کشور به 43 سال رسید(5 فروردین، ایرنا)

انتخابات شورای شهر: ۲۰۹ نامزد زن در رقابت با ۱۰۷۸ مرد در تهران(5 فروردین)

دخترانی که ناامیدی را هجی می کنند ، امید به زندگی و آینده در زنان از بقیه افراد آسیب پذیر کمتر است و در این میان دخترکان آسیب دیده بیش از همه نا امیدی را هجی می کنند(7 فروردین، ایرنا)

وقتی مادری از زبان دختر 14 ساله تمام واقعیت کثیفی که بر سرش آمده را فهمید دنیا روی سرش خراب شد!(8 فروردین ،جام نیوز)

هفتاد و یکمین شماره از ماهنامهی خط صلح منتشر شد(8 فروردین، هرانا)

نرخ بی سوادی دختران ایرانی بیش از پسران است(9 فروردین، هرانا)

دختر فراری ها شب ها در ترمینال غرب چه می کردند؟! / راننده اتوبوس پرده از چه رازی برداشت؟1(9 فروردین، جام نیوز)

نماینده آمریکا در سازمان ملل: سیاستمداران با در نظر گرفتن منافع خود در سال ۸۸ از حمایت معترضین ایرانی خودداری کردند(10 فروردین، تارنگار)

ماجرای قاتلی که پس از ازدواج در زندان از دالان اعدام عبور کرد + تصاویر(10 فروردین، باشگاه خبرنگاران)

9 درصد مردان و 49 درصد زنان سالمند تنها زندگی میکنند(10 فروردین، ایسنا)

تقدیر از تنها رفتگر زن ایرانی(7فروردین،برنا)

توسعه فردی و اجتماعی در گرو تصمیم های آگاهانه است(10 فروردین، آفتاب)

سه زنِ فرهادی/ مصطفی عزیزی(10 فروردین، ماهنامه خط صلح)

رئیس سازمان بهزیستی: تولد سالانه ۳۰ هزار معلول بدلیل اختلالات ژنتیکی(10 فروردین، هرانا)

سفره هفت سین کاملا زنانه بهنوش طباطبایی(11 فروردین ،فرتاک نیوز)

نگاهی به فعالیتهای صنفی معلمان در سال ۹۵/ محمد حبیبی(12 فروردین ،ماهنامه خط صلح)

ناگفتههای دخترانوا‌‌لیبالیست از حضور مایدا تا رؤیای لژیونرشدن(12 فروردین)

تاییدفوت دخترجوان شبستری براثر تزریق آمپول در بیمارستان شبستر(12 فروردین،شبستر نیوز)

زنان ورزشکار به جای تشویق به مدت یکسال از مسابقات محروم شدند(12 فروردین، ایسنا)

درآمدزایی میلیاردی برخی کارآفرینان زن استان تهران(13 فروردین ،ایسنا)

گزارشی از وضعیت فعلی سرطان در کشور(13 فروردین)

هیچ حمایتی از مربی ایرانی نمی شود/ می گویند یک سفر خارجی میروی!(14 فروردین، مهر)

نیلوفر بیضایی: در سینمای ایران سرکشی زن به سخره گرفته میشود(14 فروردین، ماهنامه خط صلح)

بازتاب شکست زنان ایران در سایتAFC (14 فروردین، ایسنا)

فاطمه حسینی: وضعیت مشارکت سیاسی زنان در ایران رو به پیشرفت است(14 فروردین ،ایسنا)

مادر احمدرضا جلالی: جان پسرم در خطر است / صدا(15 فروردین ،هرانا)

نخستین شغل مهتاب کرامتی چه بود؟(15 فروردین، ایسنا)

صدور حکم شلاق برای یک زن و مرد به اتهام “رابطه نامشروع”(15 فروردین ،تارنگار)

“خواب بودم که شوهرم دادند”؛ گزارشی از ازدواج کودکان در ایران(15 فروردین ،تارنگار)

17 خردادماه؛ رسیدگی به بخش دیگری از پرونده «ستایش»(16 فروردین ،ایسنا)

از فیبرمهای رحمی چه میدانید؟(16 فروردین)

پرداخت ۳۰ میلیاردی حق بیمه به بانوان سرپرست خانوار کرجی(16 فروردین،مهر)

ایران: ٥٣٠ تن در سال گذشته میلادی اعدام شده اند(15 فروردین،کردپا)

نقدی بر اقدام شتابزده دولت در ایجاد یک سندملی(15 فروردین، مهر)

مرگ خانواده 4 نفره مازندرانی در اثر سقوط پراید در داخل کانال آب(15 فروردین، فارس)

قتل زن جوان به خاطر پول مداوای یک سگ(15 فروردین، فارس)

زنان شوراها باید متعهد به زنان باشند نه جریانهای سیاسی(16 فروردین ،ایسنا)

طرح توان افزایی بانوان مدیر استان های شمالی در ساری برگزار می شود(16 فروردین ،مهر)

نود درصد زنان زندانی جرائم غیرعمد سابقه ندارند(16 فروردین ،هرانا)

کشف جسد زن باردار در رودخانه لرستان(16 فروردین،میزان)

مهسا ترابی به نشانه اعتراض در ماراتن مردانه شیراز دوید(16 فروردین)

محمد تنگستانی: نجابت در سینما معنی ندارد/ سیمین روزگرد(16 فروردین ،ماهنامه خط صلح)

از قیصر کیمیایی تا فروشنده فرهادی؛ تغییر تصویر زنان در سینمای ایران/ علی عجم(17 فروردین، ماهنامه خط صلح)

دام زورگیر بنزسوار برای دختران دم بخت(17فروردین ،ایسنا)

شوراها فرصتی برای حرکت پایدار زنان در مسیر مشارکتهای سیاسی(17 فروردین ،ایسنا)

مسایل فرهنگی، دلیل اصلی افزایش سن ازدواج(17 فروردین ،ایسنا)

تفکیک جنسیتی در دوی بینالمللی تهران(17 فروردین،هرانا)

زنان شورا در جهت ارتقای امنیت روانی زنان در محیطهای عمومی بکوشند)19 فروردین ،ایسنا)

هنرمند، ورزشکار بودن و نگاه جنسیتی نباید در انتخاب اعضای شورا دخالت داده شود(19 فروردین ،ایسنا)

راهاندازی مراکز غیراقامتی حمایت از زنان آسیبدیده و ویژه/ چالشهای بهزیستی با قوهقضاییه(19 فروردین ،ایسنا)

آمار 12.6 درصدی افسردگی در ایران/بیماری خود را پنهان نکنید(19 فروردین ،ایسنا)

سقوط مرموز زن مطلقه از پشت بام یک ساختمان در غرب تهران(19 فروردین، جام جم آنلاین)

آمار بی سوادی زنان، مشکل وسیع و نگران کننده جامعه ایران(19 فروردین)

علت مرگ دختر دانشجو مشخص شد(20 فروردین، جام جم آنلاین)

توهین مسئولان شهر مشهد به بانوان برای ممنوعیت ورود به استادیومهای ورزشی(20 فروردین)

کاریکاتور ماراتن دو برای زنان ایرانی(20 فروردین)

اعتیاد و سوختگی شدید سهم یک زن از دو بار ازدواج(20 فروردین ، افکار نیوز)

سرعت شیوع ایدز به سمت انتقال جنسی؛ دولت بودجه برنامه استراتژیک ایدز را از قلم انداخت(20 فروردین ،تا رنگار)

رجایی شهر؛ تداوم تبعیض و توهین به خانوادهها و کودکان زندانیان سنی مذهب در زمان ملاقات(20 فروردین، تارنگار)

اکثر زنان زندانی جرایم غیرعمد، سرپرست خانوار هستند(21 فروردین ،ایلنا)

مرگ دلخراش دانش آموز 7 ساله دشتستانی(21 فروردین ،جنوب نیوز)

لحظههای وحشت از زبان ۴ دختر گمشده کرمانی در کویر(21 فروردین،روزنامه ایران)

کشف جسد دختر ۲۰ ساله در دریاچه زریبار(21 فروردین ،ایلنا)

مرد نانوا که در دسیسهای شیطانی، دختر 11 ساله را به داخل نانوایی کشانده و نقشه جنایت شوماش را اجرا کرده بود پس از دستگیری به جرم خود اعتراف کرد.(20 فروردین ،ایران)

چرا دختر 16 ساله به همه خواسته های کثیف صمد تن می داد؟!(21 فروردین، جام نیوز)

آیا جامعه ایران آمادگی ریاست جمهوری یک زن را دارد؟(21 فروردین، دویچه وله)

عفو بینالملل: بدون احتساب چین، ۵۵ درصد کل اعدامهای جهان در ایران انجام شده است(22 فروردین،تارنگار)

«رجل سیاسی» شامل زنان نمیشود(22 فروردین)

مرگ مرموز دختر 14 ساله(22 فروردین، جام جم آنلاین)

بازداشت 2 نفر بخاطر شایعهپراکنیسایبری(22 فروردین ، جام جم آنلاین)

آمار ایرانیان دچار اختلالات شدید روانی(22 فروردین، ایلنا)

17 سال چشم انتظار دیدن مادر +عکس(23 فروردین،جام جم )

هر دقیقه ۹ طلاق در کشور رخ می دهد/ آمار بالای طلاق در تهران(23 فروردین، مهر)

دبیر کل جامعه فاطمیون: زد و بندهای پشت صحنه انتخاباتی در شأن زنان نیست(23 فروردین، ایسنا)

كارنامه تيم ملى فوتبال زنان ايران در مقدماتى جام ملتهاى آسيا(23 فروردین)

تربیت ۲.۵ میلیون سفیر سلامت خانوار/تبعات پایین بودن سواد سلامت(23 فروردین، ایسنا)

سالنمای ۱۳۹۶ زنان» منتشر شد(23 فروردین، تکاپوی زنان ایران)

پایان گروگانگیری 6 عضو یک خانواده در مشهد(23 فروردین، جام جم آنلاین)

سیمای زنان در تلویزیون ایران/ اندیشه جعفری(23 فروردین ،ماهنامه خط صلح)

دادگاه رسیدگی به اتهامات بازداشت شدگان روز جهانی زبان مادری برگزار نشد(23 فروردین،هرانا)

پریوش زنگ زد و گفت شوهرم به ماموریت رفته در خانه تنها هستم(24 فروردین، جام جم آنلاین)

نگاه به پوسترهای موجود در سطح شهر که زنان در آنها به ستایش مردان دعوت شدهاند همهکاره زن، شوهرش است!(25 فروردین،وقایع اتفاقیه)

در انتخابات شرکت میکنید یا نه؟ پاسخ جوانان داخل ایران(25 فروردین)

نسرین ستوده: صلاحیت ابراهیم رئیسی نباید تایید شود(25 فروردین)

مرگ پرستار تهرانی بر اثر فشار کاری شدید(25 فروردین، تارنگار)

شهرستان سیریک؛ مصدومیت دانش آموز دختر بر اثر ریزش گچ سقف کلاس درس(26 فروردین ،هرانا)

دام دختر آرایشگر برای خواستگاران پولدار(26 فروردین، همشهری)

وعده ازدواج راهی برای سرقت از دختر جوان(26 فروردین، شرق)

سیمای زنان در تلویزیون ایران(27 فروردین)

ظرف ۲ سال؛ ۱۹۲۴ شکایت تنبیه بدنی در مدارس کشور(28 فروردین، هرانا)

تاثیر برنامههای خانوادهمحور بر ارتقاء خانوادهها(28 فروردین، ایسنا)

تله 150 میلیونی برای مدیر بانک(29 فروردین، جام جم)

پشتپرده شلیک در مرکز مشاوره خانواده اراک(29 فروردین، ایسنا)

نتایج پژوهشی درباره خشونت علیه زنان در گیلان (انزلی، لاهیجان و املش): سکوت را بشکنیم. (28 فروردین)

اطلاع رسانی نقض حقوق بشر چه با روان زندانی و وجدان ما میکند؟/ رضا علیجانی(29 فروردین،ماهنامه خط صلح)

چرا غربالگری ایدز منع قانونی دارد؟(29 فروردین، ایسنا)

ایجاد محدودیت برای دانشجویان توسط نهادهای خارج از دانشگاه همراه با احضار دهها دانشجو به کمیتههای انضباطی(29 فروردین، کمپین بین الملل حقوق بشر)

ازدواج های فامیلی و پرشماری بیماران(29 فروردین ،ایرنا)

جنتی: اقلیت های مذهبی در انتخابات شوراها رد صلاحیت شوند!(29 ،فروردین .ایلنا)

خطر در کمین دختران سن بالا(30 فروردین، بهداشت نیوز)

تخصیص 100 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز و افزایش پارکهای بانوان استان تهران(30 فروردین. خبرنگاران جوان)

فیلم حقایقی درباره لوازم آرایشی و بهداشتی که از ما مخفی کردند(30 فروردین، باشگاه خبرنگاران پویا

نوع جدید خشونت علیه زنان/ 78 درصد زنان خشونت دیده دارای پدر معتاد(30 فروردین، ایسنا)

طلاق توافقی کاهش یافته است(30 فروردین، ایسنا)

رشد 43 درصدی زنان دهیار در مدت 3 سال(30 فروردین ،ایسنا)

پرستاران ایرانی: «نه» به وزیر بهداشت(30 فروردین، ایلنا)

ایران؛ گزارشی تکاندهنده از فاجعه صیغه(30 فروردین،انتخاب خبر )

نقشه شهلا برای سرقت از حامد(31 فروردین، جام جم آنلاین)

الهه راستگو باید تاوان نافرمانی خود را بدهد(31 فروردین، فارس)

تاکید اشرف بروجردی بر ضرورت حضور زنان در اداره و مدیریت شهر(31 فروردین، ایسنا)

شکاف معنیداری میان زنان و مردان در عرصه مدیریت شهری وجود دارد(31 فروردین، ایلنا)

رانتخواری و فساد زنان محدودتر از مردان است/ زنان باید در مقدرات اصلی کشور مداخله کنند(31 فروردین، ایلنا)

تجمع کارگران قند یاسوج به همراه خانوادهایشان(31 فروردین)

دوستی دردسرساز با سارق در اینترنت(31 فروردین، جام جم)

اعظم طالقانی:حق ریاستجمهوری زنان اگر لحاظ میشد، حقوق دیگری هم برای زنان تأمین میشد(30 فروردین)

دانشجویان زیر فشار نهادهای خارج از دانشگاه(31 فروردین)

دستگیری سه زن جیببر اتوبوس های بیآرتی(31 فروردین، ایسنا)

امید تازه دختر نوجوان برای نجات پدرش از قصاص(31 فروردین، ایسنا)

سارقان شیشهای زنان دستگیر شدند + عکس(31 فروردین، ایسنا)

حضور زنان در شورای شهر از الزامات اصلی توسعه است(31 فروردین، ایسنا)

از لبخند شیطانیاش فهمیدم نیت پلیدی در سر دارد(31 فروردین ،جام جم آنلاین)

تعداد لایکاینستاگرام نوعروس و شوهرش را به دادگاه کشاند!(31 فروردین، جام جم آنلاین)

زنانی که برای حفظ ازدواجشان با مردان غریبه میخوابند.تحقیقات بیبیسی نشان میدهد در بریتانیا خدمات اینترنتیبه وجودآمده که از زنان مسلمان برای پیداکردن “محلل” هزاران دلار پول میگیرند. بعضی زنان مومن پول میدهند تا با مردان غریبه ازدواج کنند، همبستر شوند و بعد طلاق بگیرند و بتوانند به شوهر اولشان برگردند.(1 اردیبهشت، بی بی سی)

به گزارش ایسنا، اگرچه قشرهای مختلف زنان به همین تعداد محدود نمیشود ولی همانگونه که ملاحظه شد،آنان مطالبات مشترکی دارند که لازم است شورای شهر بویژه نمایندگان زن این پارلمان محلی به آنها توجه کنند چون رضایت و شادابی زنان از فضایی که در آن زندگی میکنند ارتباط مستقیمی با رضایت عمومی جامعه دارند.(1 اردیبهشت ،ایسنا)

10 میلیون نفر حاشیهنشین داریم/ 16 درصد خانمها و 10 درصد آقایان دچار افسردگی هستند ،سیدحسن قاضی زاده هاشمی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه درباره آغاز هفته سلامت اظهار داشت: همه ساله در همچنین روزهایی در سراسر کشور بر اساس سازمان بهداشت جهانی روز جهانی سلامت اعلام میشود.(1 اردیبهشت، فارس)

رقابت خودی ها! تبلیغات انتخاباتی آغاز شد . سه بر سه، تقسیم عادلانه ای صورت گرفته است، از امروز نمایش تبلیغات انتخاباتی رسما شروع شده است، با اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان انتخابات دوازدهمین دوره ی ریاست جمهوری، توسط احمد جنتی، رئیس مادام العمر شورای نگهبان، تبلیغات ریاست جمهوری آغاز شد.(1 اردیبهشت)

راز پنهان فرار دختران 15 ساله لو رفت،دختر 15 ساله ای که به همراه یکی از دوستانش، ساعاتی پس از فرار از منزل توسط ماموران انتظامی به کلانتری هدایت شده بود، در حالی که عنوان می کرد نمی خواهیم نزد خانواده هایمان بازگردیم و ما را به بهزیستی تحویل بدهید(1 اردیبهشت ، جام جم آنلاین)

یک فعال حوزه زنان با طرح این پرسش که آیا حضور زنان در استادیومها از مطالبات عموم زنان است؟ گفت: قطعا اینگونه نیست. دولتها زمانی که در زمینه موضوعات جدی تر حرفی برای گفتن ندارند به مسائل جزئی میپردازند. زمانی مسئله حجاب بزرگ میشود و زمانی دیگر حضور زنان در استادیومها.(1 اردیبهشت ،ایسنا)

من هرگز رأی نخواهم داد!به چه کسی رأی بدهم که دستانش خونین نباشد؟ که ثروت و نان فرزندانم( بیت المال ) را بیت الوجود خود و خانواده اش نکرده باشد ؟…. رأی من یعنی . خندیدن به گریه ها و ضجه های مادرانی که همین روزها . جوانان شان را حلق آویز می کنند(1 اردیبهشت، مهین شهید فر)

حال نشر در ایران خوش نیست؛ در این کشور ناشر و نویسنده زیاد، اما تیراژهای نازل گواه کمبود کتابخوان است. میانگین تیراژ کتاب در سال گذشته به نسبت سال قبل حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است.؛(2 اردیبهشت)

یکچهارم جمعیت جامعه ایرانی دچار “افسردگی” هستند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با تاکید بر اینکه افسردگی بیماری بزرگ قرن است و بیش از یک چهارم جمعیت جامعه ما دچار افسردگی هستند، گفت: دانش آموزان بهترین مراقبتکنندگان از خانواده هستند.حمید درفشی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت هفته سلامت در مدرسه شاهد عفاف در رجایی شهر کرج صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: بیش از 40 درصد از کسانی که به پزشک مراجعه میکنند بیمار نیستند.(2 اردیبهشت، مهرخانه. نقل از تسنیم)

زن جوان زمانی که بعد از مدتها با پسری که در گذشته به او علاقهمند بوده ملاقات کرد، نمیدانست این ملاقات زندگی مشترکش را تحت تاثیر قرار میدهد و او را تا پای دادگاه خانواده میکشاند. او به درخواست شوهرش راهی دادگاه خانواده شد تا برای همیشه به زندگی مشترکش پایان دهد.(3 اردیبهشت، جام جم آنلاین .به نقل از میزان)

دهها هزار نفر در سراسر دنیا برای استقلال پژوهش و آزادی علم راهپیمایی کردند. دانشمندان آمریکایی در ۳۰۰ شهر این کشور به کاهش شدید بودجه علوم و تحقیقات توسط دولت ترامپ اعتراض کردند. در ۱۸ شهر آلمان هم تظاهرات برپا شد.(3 اردیبهشت، دویچه وله)

افزایش ۲۱۵ هزار نفری جمعیت بیکار جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال/ زنگ خطر بیکاری در بخش صنعت

بررسیهای آماری از دادههای مرکز آمار ایران نشان میدهد بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در عمر دولت یازدهم بیش از ۲۱۵ هزار نفر افزایش یافته است در حالیکه ۱۱۵ هزار نفر نیز از بخش صنعت خارج شدهاند.(3 اردیبهشت، فارس)

شورای نگهبان صلاحیت هیچ یک از ۱۳۷ زنی را که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در ایران شده بودند، تایید نکرد. اعظم طالقانی، فعال ملی مذهبی و دختر آیتالله طالقانی برای چندمین بار “برای روشن شدن تکلیف رجل سیاسی” ثبت نام کرده بود. او تنها چهره سیاسی در میان زنان داوطلب در این دوره از انتخابات بود.(3 اردیبهشت، شرق)

مدیر کل حقوقی مجلس شورای اسلامی از حذف بند ت ماده واحده قانون اصلاح مواد مخدر خبر داد که طبق آن دیگر بر اساس میزان مواد مخدر کشف شده، حکم اعدام صادر نمیشود.به گزارش خبرنگار قضایی، بنابر اعلام حجتالاسلام جلیل محبی، در جلسه امروز کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، بند«ت» ماده واحده قانون اصلاح قانون مواد مخدر ناظر بر میزان و مقادیر مواد مخدر موضوع مواد چهار و هشت قانون، حذف شد.(3 اردیبهشت، تسنیم)

بیمه زنان خانهدار و ممنوعیت ازدواج با «فرزندخوانده» همچنان در حال پیگیری،معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به لوایح حوزه زنان و خانواده گفت: لایحه «تامین امنیت زنان» را پایان سال ۹۵ به کمیسیون لوایح دولت ارسال کردیم و کارهای تخصصی آن در حال انجام است که پس از تصویب دولت به مجلس ارائه میشود؛ البته چندین لایحه در کمیسیون اجتماعی قرار دارد و یا از این کمیسیون خارج شده و در دستور کار دولت است.(3 اردیبهشت، ایسنا)

از تدوین سند «حمایت از قربانیان خشونت» تا برون سپاری «خانههای امن»در سال جاری این مراکز در کشور توسعه خواهند یافت به طوریکه تعداد خانههای امن کشور به 15 واحد خواهد رسید.(3 اردیبهشت، ایسنا)

مولاوردی: امیدوارم مردان قائل به عدالت جنسیتی در شورای شهر انتخاب شوند.معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: امیدواریم در انتخابات شوراهای شهر و روستاها هم زنان متخصص و کارشناس و هم مردانی که قائل به عدالت جنسیتی هستند، انتخاب شوند.(4 اردیبهشت، خبر آنلاین)

برگزاری ستاد ملی زن و خانواده، 17 اردیبهشت ماه ،معاون بررسیهای راهبردی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: نخستین ستاد ملی زن و خانواده در دولت یازدهم 17 اردیبهشتماه برگزار میشود.(4 اردیبهشت، ایسنا)

بررسی تدوین اسناد مرتبط با موارد تبعیض آمیز علیه زنان در زمینه کارآفرینی ،شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده در این جلسه با تاکید بر اینکه تا پایان دولت یازدهم بتوانیم قدم هایی را در زمینه رفع موانع کسب و کار زنان برداریم، اظهار کرد: ازابتدا این معاونت بنای تعامل را داشته است اما بررسی لوایح برنامه و بودجه قدری فاصله انداخته که امیدواریم بتوانیم ماهی یکبار این جلسات را برگزار کنیم.(4 اردیبهشت، ایسنا)

یکی از حقوق زنان، حق زنان بر شهر است.گفت: بهرهمندی از ظرفیتی که زنان و دختران در جامعه دارند در حوزه تکنولوژیهای نوین ضرورت دارد و نباید نسبت به آن بیتفاوت باشیم.(5 اردیبهشت، ایسنا)

نابه تازهترین گزارش «صندوق بینالمللی پول» درباره مقایسه میزان بیکاری در کشورهای جهان در سال گذشته میلادی، جایگاه ایران از نظر نرخ بیکاری رتبه رده شانزدهم جهان اعلان شده است. حال آنکه رتبه ایران در سال پیش از آن هجدهم بوده است.(5 اردیبهشت)

عاصمه جهانگیر گزارش ایرنا درباره خود را “افتراآمیز” خواند .عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارشی در خبرگزاری ایرنا را که او را متهم به دیدار محرمانه و غیر رسمی از عربستان سعودی علیه ایران کرده محکوم کرده است.(5 اردیبهشت،ایرنا)

جمعآوری زنان خیابانی از طریق سیاست مقابله به تنهایی ممکن نیست، بلکه دستگاههای اجرایی باید به گونهای عمل کنند که این افراد از چرخه این جرم خارج شوند.(5 اردیبهشت، تسنیم)

خشونت علیه زنان در جوامع سکولار شدیدتر از جوامع مذهبی است.یک استاد دانشگاه با اشاره به مسئله مبارزه با خشونت علیه زنان تأکید کرد: خشونت علیه زنان در همه دنیا هست ولی در جاهایی که مذهبیتر هستند این مسئله کمتر است و آنهایی که سکولارتر هستند بهمراتب شاهد خشونت بیشتری علیه زنان هستند.(5 اردیبهشت، تسنیم)

نخستین حضور تبلیغاتی همسر ابراهیم رئیسی: مصاحبهای که تکذیب شد.مصاحبهای که دو روز قبل از جمیله علمالهدی، همسر ابراهیم رئیسی در سایتی به نام «سمعکنیوز»، منتشر شده بود، «مخدوش و غیرقابل استناد اعلام شد(6 اردیبهشت، سمعک نیوز)

چندروز پیش ماموران پلیس فتای شهرستان بم هنگام رصد شبکههای اجتماعی متوجه شدند زنی با راهاندازی گروههای تلگرامی مدعی است در ارتباط با فروش نسخههای خوشبختی آنلاین و فالگیری فعالیت دارد و حتی پیشگویی میکند و خبر از آینده میدهد. بررسیها نشان میداد این زن با این ترفند کاربران زیادی را فریب داده و به کلاهبرداری و اخاذی ازآنها دست میزند.تا اینکه چند روز پیش ماموران فتا مخفیگاه او را شناسایی کردند و متهم زن بازداشت شد.(6 اردیبهشت، جام جم)

نقشه وقیحانه 2 زن برای مرد تنها .سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: با طرح شکایت مرد میانسال مبنی بر مزاحمت و تهدید به انتشار تصاویر خصوصیاش در فضای مجازی، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.(6 اردیبهشت، جام جم آنلاین)

مرگ ۲ دختر دانشجو درپی سقوط خودرو به رودخانه. تصادف که ساعت ۱۶دوشنبه در استان گیلان رخ داد، گفت: تخطی راننده پژو ۲۰۶ از سرعت مطمئنه در کیلومتر ۲۵۵ محور فرعی کیسم-آستانه باعث خروج این خودرو از جاده و سقوط در رودخانه و کشته شدن ۲نفر از سرنشینان شد.(6 اردیبهشت، جام جم آنلاین)

گزارش سالانه از وضعیت آزادی رسانهها؛ ایران همچنان کشوری «سیاه»ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان، در رده ۱۶۵ قرار دارد و جزء کشورهای «سیاه» برای رسانهها و خبرنگاران رده بندی شده است.به گزارش کمیته حمایت از روزنامهنگاران، ۳۳۲ روزنامهنگار در جهان طی پنج سال گذشته کشته شدهاند که بیشترین آمار مرگ روزنامهنگاران در این بازه زمانی طی ۲۸ سال گذشته است.(6 اردیبهشت)

گزارشگران بدون مرز؛ ایران، تاجیکستان و افغانستان در ردههای پایین جدول جهانی آزادی رسانهها(6 اردیبهشت، تارنگار)

روز نخست نشست زنان گروه ۲۰:حقوق زنان، حقوق بشر است.پیام نخستین روز نشست زنان ۲۰ در برلین این بود: حقوق زنان، حقوق بشر است و زنان باید هر چه بیشتر در فعالیتهای اقتصادی جهان مشارکت داشته باشند.(7 اردیبهشت)

بیش از 200 زن در سراسر ایران به دلیل جرایم غیرعمد در زندان هستند.معاون امور زنان و خانواده ریاستجمهوری گفت: در حال حاضر بیش از 200 زن در سراسر ایران به دلیل جرایمی در زندان هستند که عمدی نبوده و 90 درصد از آنها هیچ سابقه کیفری قبلی نداشتهاند.(6 اردیبهشت،ایسنا)

نقشه عجیب زن برای وصول طلب شوهر! +عکس .زن جوان برای این که طلب 200 هزار تومانی شوهرش را از بدهکار بگیرد، نقشه عجیبی را طراحی کرد. او با همدستی یک مرد معتاد بدهکار را کتک زده و قصد ربایش او را داشتند که ناکام ماندند.(7 اردیبهشت، جام جم)

فیلم؛ دهن کجی ورزشکار زن ایرانی به آخوندها .شیوا امینی، عضو تیم ملی فوتسال و بازیکن لیگ های برتر ایران، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: مسئولان ورزشی او را به دلیل بازی دوستانه در خارج کشور (ایتالیا) که بدون حجاب ظاهر شده بود، محروم کردهاند. وی نوشت: مگر خارج از كشور هم قانون حجاب اجباريه كه من بايد رعايت ميكردم؟(7 اردیبهشت)

روز جاری، بازیگران مطرح سینمای ایران در مراسمی با عنوان “جشن گلریزان آزادی زنان زندانی جرایم غیر عمد” حضور یافتند تا با کمک های نقدی خود باعث آزادی این زندانیان شوند.(7 اردیبهشت، هرانا)

اعظم طالقانی از نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ایران در گفتگویی به موانع پیش روی زنان ایرانی برای رسیدن به موقعیت کاندیداتوری پرداخت. خانم طالقانی در قسمتی از سخنانش اشاره کرد “ما یک روز در قم به خدمت علما رسیدیم تا موصوع حضور زنان در انتخابات ریاستجمهوری را حل کنیم ولی آنها تنها به جز یکی از علما که در این مورد سکوت کردند باقی علما با این امر مخالفت کردند( 7 اردیبهشت، هرانا)

شیوا امینی، عضو تیم ملی فوتسال و بازیکن لیگ های برتر ایران، به دلیل شرکت در یک بازی دوستانه در خارج از کشور و انتشار عکس و فیلم از این بازی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، از تیم ملی حذف شد. (7اردیبهشت، هرانا)

شورای اروپا: ایران از فهرست قرمز اینرپل برای بازداشت مخالفان سیاسی سوء استفاده می کند.شورای اروپا اعلام کرد ایران و روسیه درمیان کشورهایی هستند که از فهرست قرمز پلیس بین الملل برای بازداشت مخالفان سیاسی، سوء استفاده میکنند.(7اردیبهشت، هرانا)

برنامه توسعه پایدار یک فرصت و چالش برای خانوادههاست.معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برنامه توسعه پایدار از یک سو خواهان مشارکت تک تک افراد جامعه است و از سوی دیگر نباید امنیت خانواده را دچار مشکل کند، بنابراین یک فرصت و یک چالش برای خانوادهها محسوب میشود.(8 اردیبهشت، ایسنا)

زنی 33 ساله که به قصد خودکشی خود را به رودخانه کارون انداخته بود با تلاش ماموران امداد و نجات سازمان آتش نشانی خرمشهر نجات یافت(8 اردیبهشت، پارس نیوز)

امور زنان به قایقی برای موج سواری نامزدها تبدیل شده است/ توئیتهای بدون آمار و توهمی مولاوردی. فعال حقوق زنان با بیان اینکه پرداختن به امور زنان در زمان انتخابات تنها برای رأی آوری بیشتر است، گفت: مطالبه زنان پایان دادن به استفاده ابزاری از مسائل آنان است؛ اینکه دولتها با واحد معاونت امور زنان، نان این امور را میخورند دیگر بس است(8 اردیبهشت.فارس)

“حضور پررنگ زنان در شنبه بازار رامسر” برنده نهمین مسابقه عکاسی دویچه وله.(9 اردیبهشت ،دویچه وله)

آخرین خبر از طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار.معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به توافقات انجام شده میان این معاونت و وزارت کشور،  طرح جامع توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در فاز دوم «اجرای طرحهای شورای اجتماعی کشور»، اجرا خواهد شد.(9 اردیبهشت، ایسنا)

مشاوره پیش از ازدواج به این معنی نیست که افراد سه ماه مانده به ازدواج به مشاور مراجعه کنند چراکه مشاوره ازدواج از کودکی آغاز می شود زیرا ازدواج یک جزیره جدا شده از زندگی نیست.(9 اردیبهشت،ایسنا)

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: براساس تلاشهای صورت گرفته از ابتدای استقرار دولت تدبیر و امید، جایگاه زنان در این دولت نسبت به گذشته ارتقا یافته است.(9 اردیبهشت، ایسنا)

فشار مضاعف زندگی، پیامد اصلی طلاق در زنان است. عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد با بیان این که فشار مضاعف زندگی، پیامد اصلی طلاق در زنان است، اظهار کرد: طلاق و فروپاشی زندگی منجر به برهم خوردن تعادل روانی عاطفی افراد خانواده می‌شود و از آنجا که خود یک استرس بسیار شدید محسوب می‌شود، ابتلا به اختلالات روانی به وی‍‍ژه در زنان، امری بسیار محتمل است .(9 اردیبهشت، ایسنا)

تایید دارویی برای پیشگیری از مرگ هزاران مادر باردار ،بررسی‌ها نشان می‌دهد داروی ترانگزامیک اسید که چندین دهه قبل تولید شده می‌تواند از مرگ هزاران مادر در سراسر جهان که به دلیل از دست دادن خون زیاد هنگام وضع حمل جان خود را از دست می‌دهند پیشگیری کند.(9 اردیبهشت، ایسنا)

دختر جوان، قصاص زن برادر اسیدپاش خود را خواستار شد.دختر جوانی که سال گذشته عروس اشان به خاطر حسادت روی او اسید پاشیده بود، برای متهم درخواست قصاص کرد.(10 اردیبهشت، هرانا)

نجات جان دختر ۱۳ ساله در سد تنگاب .فوریتهای پزشکی استان فارس گفت: این دختر نوجوان در دریاچه سد تنگاب فیروزآباد غرق شده بود که با کمک مردم و نیروهای هلال احمر پیکر نیمه جان این دختر از آب گرفته شد.(9 اردیبهشت، جام جم آنلاین)

بازیهای رایانهای، آفت کانون خانواده ،امروزه سادهترین فناوری که بهوسیله آن میتوانید در کوتاهترین زمان ممکن و بدون محدودیت مکانی با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنید، گوشی تلفن همراه شما و اینترنت است. آثار سوء فضای مجازی نیز حقیقتی غیرقابل انکار است که از آن جمله میتوان به تخریب و افول فرهنگ بومی و گاه قربانی شدن ارزشها اشاره کرد.(10 اردیبهشت)

یک فعال حوزه زنان با بیان اینکه تاثیر اشتغال زنان بر خانواده و جامعه و موضوع تحکیم بنیان خانواده یک بحث جدی است،گفت: آقای روحانی در نخستین مناظره اشارهای به این موضوعات کردند اما کاندیداهای دیگر نظر خود را در این زمینهها مطرح نکردند.(10 اردیبهشت ایسنا)

منشور حقوق شهروندی سند شفافیت با مردم است. مدیر کل امور بانوان و خانواده استاداری تهران گفت: ارائه منشور حقوق شهروندی توسط دولت، دلیل شفاف بودن دولت با مردم است. ثریا شارقی در جلسه ای گفت: ارائه منشور حقوق شهروندی توسط دولت، دلیل شفاف بودن دولت با مردم است. این اقدام دولت نشان می دهد که هیچ هراسی از بالا رفتن آگاهی حقوقی مردم نسبت به حقوق و مطالبات خودشان ندارد. برعکس به دنبال این است مردم را به سوی مطالبه گری سوق دهد.(10 اردیبهشت، مهر)

مرگ دو کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار؛ مرگ ۱۴ پرستار در سال گذشته در اثر استرس ناشی از کار.  سخنگوی اورژانس بابل از مرگ کارگری ۳۰ سالهبر اثر سقوط سقف ساختمان در ۱۰۰ متری اورژانس بابل خبر داد. از سوی دیگر، یک کارگر تعویض روغنی در ساوه براثر انفجار جانش را ازدست داد. همچنین، رئیس سازمان نظام پرستاری از مرگ ۱۴ پرستار بر اثر فشار کاری در سال گذشته خبر داد.(11 اردیبهشت، هرانا)

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی در یک مناظره سه ساعته با عنوان «مناظره فرهنگی و اجتماعی» شرکت کردند که حتی یکی از شش سؤال اصلی این مناظره درباره زنان نبود.(11 اردیبهشت)

رئیس کمیته کنترل مسابقات آسیایی والیبال گفت که در دومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا در اردبیل حضور بانوان ورزشکار بلامانع است. به گفته وی، بانوانی که در رشته والیبال یا سایر رشته های تربیت بدنی تحصیل می کنند ویا مربی و داور هستند می توانند جهت تماشای بازیها در سالن های ورزشی میزبان حضور یابند.(11 اردیبهشت،هرانا)

ساخت شهرک بازتوانی زنان آسیب دیده باعث کاهش کودکان کار میشود. استانداری تهران گفت: با اجرای طرح ساخت شهرک بازتوانی زنان آسیب دیده یا در معرض آسیب بهطور قطع ما رشد کودکان کار را هم در آینده کاهش میدهیم.(11 اردیبهشت، ایسنا)

یک مددکار اجتماعی حل معضلات اجتماعی تهران را نیازمند تدوین و اجرای برنامههایی بسیار قدرتمندتر و مفصلتر از برنامههای فعلی دانست و گفت: تاکنون به نیازهای اجتماعی و فرهنگی شهر تهران کمتر توجه و همواره بر مسائل اقتصادی و سیاسی تهران تاکید شده است؛ اما امروز تهران نیازمند نگاهی اجتماعی و فرهنگی در سطح مدیریتی و تصمیمگیری است.(11 اردیبهشت، ایسنا)

رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت گفت:۸۰ درصد بیمارستانهای کشور برای ترویج زایمان طبیعی، مناسبسازی شده است.(11 اردیبهشت، ایسنا)

مطالبات کارگران ایران در بیانیه تشکلهای مستقل .تشکلهای مستقل کارگری ایران به مناسبت روز جهانی کارگر خواستار افزایش دستمزد، پایان اخراج و اقدام علیه پرداختهای معوقه شدهاند. آنها با سرکوب و بازداشت فعالان کارگری مخالفت کرده و خواهان آزادی فعالان زندانی هستند(11 اردیبهشت

خرید و فروش رأی یعنی پرداخت پول یا کالا در قبال رأی دادن به نامزدی است. خرید و فروش رأی نمونه بارزی است از فساد مالی در امر انتخابات و از تخلفاتی به شمار میرود که بنیان مردمسارانه انتخابات را متزلزل میسازد. رأیدهنده به دلیل نیاز مالی یا ناآگاهی از حقوق شهروندی، رأی و نظر خود را به مبلغی ناچیز میفروشد؛ تا سیاستمداری به قدرت برسد که منافع رای دهنده اولویت نخست وی نیست.(11 اردیبهشت)

توضیح وزارت ورزش و جوانان درباره آمار وام ازدواج در پاسخ به رئیسی. افزایش وام ازدواج در دولت جناب دکتر روحانی حدود 4 برابر بوده است  و برای اشتباه تایپی پیش آمده در خبر اولیه وام ازدواج از سوی این مرکز  از مردم پوزش می خواهیم. در خبر روز گذشته وزارت ورزش و جوانان رشد وام ازدواج در دولت یازدهم به اشتباه ۴۰ برابراعلام شده بود.(12 اردیبهشت، ایسنا)

افزایش خشونت علیه زنان و کودکان در سایه بیقانونی .نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به افزایش چشمگیر خشونت علیه زنان و کودکان، گفت که در این عرصه، مجازاتها نه تنها اثرگذار نبوده، بلکه ساز و کار لازم برای شناسایی و برخورد با عوامل خشونت هم وجود ندارد.(12 اردیبهشت،هرانا)

تفکیک جنسیتی؛ ابزار سیاسیکارییا غیرت ارزشی. قالیباف در دفاع از تفکیک جنسیتی گفته بود ما غیرت دینی داریم، حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار میدهد.(12 اردیبهشت، ایلنا)

تفسیر سردبیر دویچهوله: دموکراسی در خطر است. اینس پوهل، سردبیر دویچهوله، در تفسیری به مناسبت روز جهانی مطبوعات، علاوه بر دفاع از روزنامهنگاران دربند، “ظهور پدیدهی هشداردهندهی دیگری” را بررسی میکند که برای دموکراسی کشنده است(12 اردیبهشت، دویچه وله)

دولت به ازای هر بیمهشده تأمین اجتماعی ۳۱میلیون ریال بدهکار است.نماینده سابق مجلس با اشاره به نارضایتی کارگران، معلمان و فرهنگیان از وضعیت معیشتی خود گفت: دولت در ۴ سال گذشته نسبت به اجرای نظام هماهنگ خدمات کشوری تعلل کرده است.(12 اردیبهشت، مهر)

رایزنی وزیر دادگستری برای آزادی ادمینهای کانالهای تلگرامی: تاکنون بینتیجه .مصطفی پورمحمدی روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که قوه قضاییه در پاسخ به رایزنیهای انجام شده تأکید کرده است بازپرسیها هر چه زودتر تکمیل شود و اگر واقعاً سوء نیتی در میان نبوده است، این افراد آزاد شوند.(13 اردیبهشت)

یک و نیم قرن زندان؛ نگاهی به وضعیت ۲۵ زندانی بهایی در تهران و البرز.بهاییان ایران در زمره شهروندانی هستند که از حداقل حقوق انسانی و شهروندی به دلیل باورهای دینی خود محروم مانده اند. تبعیض، سیاه نمایی، کینه توزی، پیش داوری، نفرت پراکنی، آزار و قتل در کنار حبس اشکالی از بهایی ستیزی در ایران هستند. در حال حاضر شهروندان بهایی زیادی در سراسر کشور در زندانها به سر می برند(13 اردیبهشت، هرانا)

بحث مرد یا زن بودن در هزاره سوم در تعریف رجل سیاسی خوب نیست.معاونت امور زنان گفت: رجل سیاسی یعنی کسی که توانمندیهایی در حوزههای سیاسی یا دینی دارد و دیگر بحث مرد یا زن بودن در هزاره سوم در جمهوری اسلامی خوب نیست.(13 اردیبهشت، ایسنا)

یک فعال حوزه زنان گفت: امیدواریم در انتخابات 1400 با تفسیر و تعبیر درست از اصل 115 قانون اساسی شاهد حضور زنان در منصب ریاست جمهوری باشیم.(13 اردیبهشت، ایسنا)

به مساله “رجل سیاسی” باید پاسخ داده شود/ رد صلاحیت زنان در هیاهوی رد صلاحیت مردان گم شد

معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده گفت: رجل سیاسی یک مساله است که باید به آن پاسخ داده شود و با پاک کردن صورت مساله نباید گمان شود که این مساله حل شده است.(13 اردیبهشت، ایسنا)

تحقق عدالت جنسیتی در آزمون استخدامی/ قبولی 53 درصدی زنان. آزمون استخدامی سال گذشته در حالی با تعویق برگزار شد که به دستور رییس جمهور تبعیض جنسیتی آن برطرف شد و آنطور که روحانی در نخستین مناظره انتخابات گفت: بیش از ۵۳ درصد پذیرفته شدگان این آزمون «زن» بودند(13 اردیبهشت، ایسنا)

انتقاد بهزیستی از طرح «ساخت شهرک بازتوانی زنان آسیبدیده»؛ طرح مبنای علمی و عملی ندارد. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران طرح «ساخت شهرک بازتوانی زنان آسیبدیده یا در معرض آسیب» را فاقد مبانی علمی و عملی بیان کرد(13 اردیبهشت. ایسنا)

کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان با مصرف آسپرین .مشخص شد مصرف دوز پایینی از آسپرین حداقل سه بار در هفته خطر ابتلا به سرطان پستان را تا حدود ۲۰ درصد در زنان کاهش میدهد.(13 اردیبهشت، ایسنا)

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران: تلگرام برای روزنامه نگاران ایرانی امن نیست .برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا و برنامه فناوری کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، یک سازمان مدافع آزادی بیان، با انتشار گزارشی مشترک هشدار داده اند که پیامرسان تلگرام ممکن است به اندازه کافی برای روزنامه نگاران ایرانی امن نباشد.(13 اردیبهشت)

زنان میپرسند: ما ۴۹ درصدیم، سهم ما کجاست؟در انتخابات ریاست جمهوری در ایران مطالبات زنان کمتر از زبان کاندیداها شنیده میشود اما همین اشارات اندک هم بهانهطرح مطالبات زنان در فضای جامعه و شبکههای اجتماعی شده است.(14 اردیبهشت)

زنان کارگر؛ شرایطی که تغییر نمیکند.از سال گذشته تاکنون کمترین تغییری در وضعیت زنان کارگر ایجاد نشده است. آمار بیکاری که سال گذشته علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر ایران اعلام کرده بود که در زنان کارگر دوبرابر شده،همچنان به قوت خود باقیاست. علی ربیعی، وزیر کار دولت حسن روحانی میگوید که از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده، «بخش اعظمی» به زنان اختصاص داشته اما هیچ آماری در مورد آن ارائه نکرده است.(14 اردیبهشت، رادیو فردا)

اهالی روستای گزاب از فقدان آب، مدرسه و شناسنامه رنج می برند / تصاویر.مردم روستای گزاب بخاطر نبود آب اجبارا از آب هایی که با بارش باران جمع می شوند و حیوانات نیز از آن استفاده میکنند می نوشند. اهالی این روستای بخش زرآباد شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان از نداشتن شناسنامه و نبود مدرسه و فقر شدید نیز رنج می برند.(14 اردیبهشت، هرانا)

زنان کارگر: در چنبره طبقه و جنسیت .زن کارگر، تجسم رنج مضاعف انسانی است که بهواسطه دو عامل جنسیت و طبقه، به قعر سلسلهمراتب اجتماعی رانده شده و محکوم به زیستن در شرایط دشواری است که سیستم نابرابر اجتماعی-اقتصادی برایش رقم زده است.(11 اردیبهشت، روزنامه وقایع اتفاقیه)

خدمات “پرستار در منزل” همچنان بدون حمایت .سازمان نظام پرستاری گفت: حداقل میتوان به سه فایده خدمت “پرستار در منزل” اشاره کرد که اولی کاهش دو سوم هزینههای بستری، دوم کنترل و حذف عفونتهای بیمارستانی و سوم اینکه بیمار در کنار خانواده خود مراقبت میشود که تاثیر بسیاری خواهد داشت.(17 اردیبهشت، تسنیم)

معاونت زنان تنها به دنبال حواشی و تامین مطالبات سازمانهای بینالمللی است .(11 اردیبهشت،فارس

کنشگران حقوق زنان مطالبات خود را از نامزدهای ریاستجمهوری منتشر کردند. حقوق زنان گفته که در انتخابات ریاست جمهوری امکان طرح مطالبات زنان، ساماندهی دوباره جنبش زنان، تحرک بیشتر فعالان زن، هم ارتباط با اقشار مختلف جامعه مدنی، طرح کاستیهای قوانین موجود در رابطه با برخورداری زنان از حق مشارکت در سطوح بالای مدیریت سیاسی وجود دارد. (17 اردیبهشت)

مخالفت خامنه ای با اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو. خامنهای امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت با غیر مجاز خواندن اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو، اظهار کرد:”باید مراقبت میکردند و نباید میگذاشتند کار به جایی بکشد که ما جلوی آن را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است”(17 اردیبهشت)

پرداختن به بحث «رجل سیاسی» در آستانه انتخابات یک شانتاژ خبری است .دبیرکل جامعه فاطمیون پرداختن به بحث رجل سیاسی در واپسین روزهای انتخابات را یک شانتاژ خبری خواند و تاکید کرد: این حرکت نابهنگام بوده و هیچ کمکی به مسائل پیش روی مدیریت زنان نمیکند.(15 اردیبهشت، فارس)

توجیهات اژهای درباره پرونده ۲۰۰ میلیونی قاچاق کالای دختر وزیر آموزش و پرورش. اژه ای وی در خصوص صحبتهای انجام شده در مورد پرونده موسوم به محموله پوشاک دختر وزیر آموزش و پروروش گفت: با توجه به اظهارات اولیه، دادسرای لواسان اعلام میکند که قاچاق مربوط به تعزیرات است. پس از گذشت چهار روز پرونده به تعزیرات ارسال میشود و تعزیرات هم در ۴۸ساعت حکم صادر میکند. (18 اردیبهشت ،مهر)

زهرا نعمتی پرچمدار بازیهای پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته تیر و کمان از سوی همسرش ممنوعالخروج شد. همسر وی عدم تمکین خانم نعمتی از او و اصرارش بر جدایی را دلیل این ممنوع الخروج کردن اعلام کرد. در ایران خروج زن از کشور منوط به اجازه شوهر است.(18 اردیبهشت،هرانا)

از دست رفتن اختیار تربیتی کشور و نابودی مفهوم خانواده با پذیرش سند ۲۰۳۰ در کشور.رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: با پذیرش سند 2030 یونسکو، اقدامات تربیتی جمهوری اسلامی دیگر نه بر اساس احکام شرعی اسلام بلکه بر اساس اهداف مورد نظر سردمداران جهانی قرار خواهد گرفت(19 اردیبهشت ،فارس)

مشکل خروج زهرا نعمتی حل شد.طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به ممنوع‌الخروج شدن زهرا نعمتی توسط همسرش گفت که خوشبختانه براساس آخرین اخباری که به دست ما رسیده، با رایزنی‌های صورت‌گرفته از سوی رئیس کمیته‌ ملی پارالمپیک، مشکل خروج این ورزشکار از کشور به طور ویژه برطرف شده و او می‌تواند در تورنمنت بین‌المللی حضور پیدا کند.(19 اردیبهشت، ایسنا)

سلامت پرستاران در معرض تهدید.همه ما در بیمارستان یا مراکز پزشکی با پرستاران مواجه میشویم.فرقی نمیکند بیمار یا همراه بیمارباشیم. در هر وضعیتی که باشیم از پرستاران بیمارستان انتظار داریم ما را در دستیابی به سلامت همراهی کنند(21 اردیبهشت)

نامه شیما بابایی به کاندیداهای ریاست جمهوری: «با انصراف از انتخابات، بستر را برای یک رفراندوم آزاد مردمی فراهم کنید» گفته است: «از شما میخواهم تا دیر نشده یک بار برای همیشه مخالف روند ۳۸ سالهتان که بهطور مداوم در جهت منافع نظام گام برداشتهاید، این بار در کنار مردم و همسو با منافع ملی و مردمی گام برداشته و پیش از انتخابات انصراف خود را از این جایگاه اعلام کرده و بستر را برای یک رفراندوم آزاد مردمی زیر نظر سازمان ملل و نمایندگان مردم مبنی بر اینکه خواستار حکومت اسلامی هستند یا خیر فراهم کنید.»(21 اردیبهشت)

بروز مشکلات بهداشتی درپی قطعی آبگرم در بند زنان اوین .قطعی آب گرم در بند زنان زندان اوین که بسیاری از زندانیان آن مادرانی رنج کشیده هستند از حدود یک ماه پیش آغاز شده است، عدم دسترسی به آب گرم در شرایطی که امکانات بهداشتی در حداقل است موجب افزایش مخاطرات بهداشتی و سلامتی شده است. زنان زندانی در این محل همچنین از عدم دسترسی به سیستم گرمایشی و سرمایشی رنج می برند(21 اردیبهشت .هرانا)

میزبانی سال گذشته ایران از رقابتهای شطرنج قهرمانی بانوان جهان با حاشیه آغاز شد و با دردسرهای بزرگ بهپایان رسید. همین میزبانی، شطرنج ایران را در آستانه تعلیق از رقابتهای جهانی قرار داده است.(21 اردیبهشت )

حسن  روحانی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسنادانقلاب اسلامی چاپ شده است در مورد الزامی کردن طرح حجاب در ارتش در سال 57 میگوید: طرح مسئله پوشش و حجاب زنان در اسفند 1357 بدون مشکل نبود و تا مدتها مسؤلین را به خود مشغول کرد.(23 اردیبهشت، افکار نیوز)

سعید رضائی، یکی از هفت مدیر سابق جامعه بهائی ایران، محبوس در زندان رجایی شهر کرج در آستانه دهمین سال حبس بدون مرخصی خود قرار دارد. شهین رضایی، همسر این زندانی عقیدتی به بهانه گذشت نه سال از روزی که همسرش به دلیل باورهای دینی به زندان برده شد نامه ای سرگشاده نوشته است و در پایان آن از امید به آزادی همسرش و سایر انسانهای دربند گفته است. (24 اردیبهشت،هرانا)

حکم عجیب دادگاهی در ایران برای یک زن: دو سال شستن مردهها در غسالخانه .بر اساس این خبر، زن جوانی به اتهام رابطهای که «رابطه شیطانی با مرد غریبه» خوانده شده است، با حکم قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری تهران به «دو سال شستن مردهها در غسالخانهها و ۷۴ضربه شلاق» محکوم شده است(23 اردیبهشت ، روزنامه ایران)

انتخابات ایران: زنان می توانند رئیس جمهوری آینده را تعیین کنند؟وقتی ایرانیان هفته آینده پای صندوق های رای می روند تنها خواهند توانست نام مردانه را بر برگه های رای بنویسند. در تاریخ تقریبا چهار دهه ای جمهوری اسلامی ایران هیچ کاندیدای زن تا به حال اجازه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری را نیافته است ولی این وضع قطعا به دلیل تلاش نکردن زنان نیست.(22 اردیبهشت،بی بی سی)

واکنش پدرام کریمی به تحریف صحبتهایش در دورهمی:صحبتمن در تایید شأن و جایگاه بانوان بود/ بانوانى که به جهت نیاز مالى سر کار مىروند از آقایان قابل احترامتر هستند/ همسرم به خواست خودش کار نمیکند اما فعالیت اجتماعی داردمجری تلویزیون به تحریف صحبتهایش در برنامه دورهمی واکنش نشان داد و نوشت: فعالیت اجتماعى داشتن بانوان، با کار به جهت کسب درآمد متفاوت است و بانوانى که به جهت نیاز مالى سرکار مىروند بسیار بیشتر از آقایان قابل احترام هستند.(25 اردیبهشت،فارس)

ابعاد تازه ای از پرونده زهرا کاظمی!.حدود یک هفته پس از فوت (قتل) خانم زهرا کاظمی با دستور وزیر وقت اطلاعات تیمی پنج نفره مامور رسیدگی و روشن نمودن این ماجرا می شود که متاسفانه من یکی ازاین افراد بودم.طی بازجویی ها و گفتگو هایی که با دادستان وقت تهران ،ریاست زندان اوین ،سربازان نیروی انتظامی،نماینده وزارت اطلاعات در زندان اوین و همچنین بازجویان پرونده داشتیم مشخص شد.(25 اردیبهشت)

انصراف لیلا ارشد، فعال مدنی از کاندیداتوری انتخابات شوراهای شهر تهران ..لیلا ارشد بنیانگذار نهاد مدنی “خانه خورشید” و کاندیدای شورای شهر تهران در پیامی بر روی شبکههای اجتماعی انصراف خود را از شرکت در انتخابات شورای شهر تهران اعلام کرد. (25 اردیبهشت)

سحر قریشی بازیگر سینما و تلویزیون با تکذیب حمایتش از روحانی گفت: هیچگونه حمایتی از جریانها، رنگها و فرد و جناح خاصی نداشته و در کنار تمامی اقشار جامعه و علی الخصوص قشر مستضعف و عشایر زحمتکش خواهم ایستاد و امیدوارم تا در سال اقتصاد مقاومتی چرخه تولید و اشتغال به حرکت درآید.(25 اردیبهشت ،فارس)

عقبنشینی دولت از وعدههایش به زنان: رهبر فصلالخطاب است.شورای اطلاعرسانی دولت با صدور بیانهای درباره سند ۲۰۳۰ تاکید کرده که نظر رهبر جمهوری اسلامی درباره سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»،که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ در دیدار با معلمان مطرح شد، از همان لحظه «مورد توجه و اهتمام جدی دولت» قرار گرفته است. این بیانیه، عقب نشینی آشکار دولت روحانی از وعدههایی است که برای چهار سال اول ریاست جمهوری خود داده بود.(25 اردیبهشت)

 

سیاوش حیاتی، سخنگوی “مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان”، به “کمپین حقوق بشر در ایران” گفته است اغلب نامزدهای متعلق به اقلیت یارسان (اهلحق) در انتخابات شوراهای شهر و روستا رد صلاحیت شدهاند. در شهر هشتگرد تقریبا همه نامزدهای یارسان و حتی چند نفری که در شورای قبلی شهر حضور داشتند، کنار گذاشته شدهاند.(26 اردیبهشت)

در حالیکه نهادهای مدافع حقوق همجنسگرایان آلمان علیه تبعیضهای حقوقی در زمینهی ازدواجزوجهای همجنسگرا و دگرجنسگرا مبارزه میکنند، سازمانهای ایرانی برونمرز خواهان لغو مجازات اعدام برای این گروه در ایران است.(25 اردیبهشت)

فاطمه آلیا مدعی شده بود معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری لیستی از زنان مطلقه ۲۰ تا ۲۵ سال به سازمان ملل به منظور اعزام به آنتالیا ارائه کرده است. معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت که پیگیری قضایی و شکایت از اظهارات و ادعاهای سراسر کذب و خلاف واقع فاطمه آلیا را از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری به جریان انداختهایم و پیگیریهای لازم را تا مختومه شدن این پرونده انجام میدهیم(26 اردیبهشت ،هرانا)

سخنگوی دولت: هیچ کشوری در دنیا جز ایران اشکالی در سند ۲۰۳۰ سازمان ملل ندید/ تا رفع ابهامات سند ۲۰۳۰ متوقف میشود.(26 اردیبهشت، هرانا)

جمیله علم الهدی: برابری جنسیتی برای زنان، پرداخت نفقه به آنان است. جمیله علم الهدی، همسر ابراهیم رییسی در یک همایش انتخاباتی در شهر همدان با عنوان «همایش بانوان انقلابی» از اظهارات حسن روحانی درباره اینکه برخی رقبای اصولگرایش میخواهند «میان زنان و مردان در پیاده روی خیابانها» دیوار بکشند به شدت انتقاد کرده است. او انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را صحنه تقابل میان دو جریان فکری بر سر حقوق و مسائل زنان دانسته است.(26 اردیبهشت)

گزارشگران بدون مرز در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با انتشار بیانیهای از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواستهاست که به آزادی بیان و آزادی رسانهپایبند باشند.بنا بر این گزارش، جمهوری اسلامی ایران دهها روزنامهنگار و وبنگار را با اتهامهایی چون «اقدام علیه امنیت ملی» یا «فساد اخلاقی»، بازداشت و زندانی میکند.(27 اردیبهشت گزارشگر بدون مرز)

سند ۲۰۳۰ و سو استفادهای که دلواپسان از یک نگرانی کردند. سند ۲۰۳۰ مکمل سند «آموزش برای همه» است. سندی که اجرای آن از سوی ایران در سالهای ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۵ تقدیر نهادهای بینالمللی را برانگیخت.(26 اردیبهشت)

اجرای طرحی ویژه در مناطق حاشیهنشین مشهد در دستورکار بهزیستی .معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرحی ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: در حال حاضر مشهد از جمله شهرهایی است که بیشترین آمار حاشیه نشینی را به خود اختصاص میدهد و از آنجایی که زیبنده نیست در جوار حرم امام رضا (ع) حاشیه نشین وجود داشته باشد، طرح ویژهای را به منظور کاهش آمار حاشیه نشینی در این شهر در دستور کار داریم.(27 اردیبهشت، ایسنا)

مشروعیتبخشی به نظام در برابر کدام امتیاز برای زنان؟با توجه به شریط خاص ایران که در آن ساختار سیاسی نظام شهروندان را مدام در مقابل انتخاب بین و بد بدتر قرار میدهد زنان و دیگر شهروندان درجه دو نظیر اعضای اقلیتهای زبانی و مذهبی، اگر هم تصمیم میگیرند پای صندوقهای رای بروند، شایسته است که چند مسئله را مد نظر قرار دهند.(27 اردیبهشت)

مطالبات زنان در انتخابات ریاست جمهوری .مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان و عضو کانون شهروندی زنان در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که موضع‌‌گیری و وعدههای کاندیداهای ریاست جمهوری درباره مسائل زنان، نشان میدهد که علیرغم همه فشارها و همه سرکوبها جنبش زنان دارد نتیجه ۴۰ سال تلاش خود را میبیند.(28 اردیبهشت کمین حقوق بشر )

تغییر نحوه تعیین تابعیت کودکانی که مادر ایرانی و پدر خارجی دارند.معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که نحوه صدور تابعیت برای فرزندانی که مادر آنها ایرانی و پدرشان خارجی است و در ایران متولد شده اند، تغییر می کند.(28 اردیبهشت، هرانا)

دارنده مدال برنز مسابقات جودو قهرمانی آسیا گفت: سر صحبت من با رئیس‌جمهور و وزیر ورزش و جوانان است که چرا به بانوان در ورزش رسیدگی نمی‌شود. زهرا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس با انتقاد از اینکه نام او در بین نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا نیست‌، گفت: «طی چند روز گذشته اسامی نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شد اما نمی‌دانم که چرا نام من در بین نفرات نیست . . . .» (فارس، 1 خرداد 1396)

سلامت زنان ایرانی در معرض تهدید دو عامل خطر بسیار ساده قرار دارد؛ کم تحرکی و تغذیه نامناسب. طرح این موضوع تازگی ندارد، اما همچنان آمارهای چاقی و تغذیه زنان تغییری را نشان نمی‌دهد. (ایسنا، 2 خرداد 1396)

دیده‌بان حقوق بشر گفت قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان مزاحم حق اشتغال زنان ایرانی می‌شوند. زنان با مجموعه‌ای از محدودیت‌ها، مثل محدودیت سفر به خارج از کشور، ممنوعیت اشتغال در حرفه‌هایی خاص، و نبود حفاظت‌های قانونی اولیه روبه‌رو هستند. (هرانا، 4 خرداد 1396)

حبیب الله دهمرده با اشاره به ضرورت ایجاد شرایط مناسب برای ادامه تحصیل دختران در مناطق محروم، روستایی و عشایری، گفت: اگرچه پس از انقلاب اسلامی، به واسطه تغییر فرهنگ جامعه، خانواده‎ها در مناطقی همچون سیستان و بلوچستان به دختران خود اجازه ادامه تحصیل دادند اما به دلیل ضعف امکاناتی و زیرساختی همچنان بسیاری از دختران در این مناطق از تحصیل باز می‌مانند. (پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان، 6 خرداد 1396)

جامعه پرستاری کشور که پیشقراول نظام سلامت کشور است، آنطور که باید مورد توجه تصمیم گیران حوزه سلامت قرار نگرفته و از همین رو، از وضعیت و جایگاهی که دارند، گله مند هستند. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که در تابستان سال ۱۳۸۶ با اکثریت آرای نمایندگان خانه ملت به تصویب رسیده است، هنوز در حال خاک خوردن است. (مهر، 6 خرداد 1396)

مدیر بخش عفاف و حجاب کارگروه ساماندهی مد و لباس با اعلام خبر اجرای طرح نذر حجاب در بخش عفاف و حجاب بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: امسال حدود 75 هزار چادر نماز با قیمت نازل و در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب عرضه خواهد شد. به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، نشست خبری «نذر حجاب – چادر نماز» در جهت ارتقای کیفیت چادر اماکن متبرکه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در محل خبرگزاری فارس با حضور علی‌اصغر زیلایی مدیر بخش عفاف و حجاب کارگروه ساماندهی مد و لباس و امیر خناسی تولید کننده چادرهای نماز برگزار شد. (فارس، 8 خرداد 1396)

رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد کشف حجاب و روزه‌خواری در خودروی شخصی جرم است و پلیس راهور متخلفان را به دستگاه قضایی تحویل می‌دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، سه شنبه، ۹ خرداد، تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا در رابطه با کشف حجاب و روزه‎خواری در خودروی شخصی گفت: «درست است که خودرو از مصادیق حریم شخصی محسوب می‌شود، اما حکم آن حکم خانه نیست.» (مهر، 9 خرداد 1396)

عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران با بیان آنکه نرخ عفونت اچ آی وی با سرعت بیشتری نزد زنان در مقایسه با مردان در حال افزایش است و درمیان زنان هم زنان جوان، بیشتر در معرض خطر قرار دارند گفت: آنچه نگرانی ها را در مورد ایدز در کشور ایران افزایش می دهد نسبت به سرعت رو به رشد تعداد موارد ابتلا از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده در مقایسه با سایر روش‌های انتقال ویروس است که با آغاز ”موج سوم ایدز“ در ایران شناخته شده است. (ایسنا، 9 خرداد 1396)

از ماه آینده (تیرماه) بازرسی از ادارات استانی و شهرستانی در حوزه عفاف و حجاب توسط گروه‌های بازرسی ستاد صیانت استان آغاز شود. این بازرسی ها شامل اداراتی چون دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و بانک‌های دولتی و خصوصی خواهد بود. (هرانا، 10 خرداد 1396)

سخنگوی وزارت کشور می‌گوید برنامه‌ای برای بازرسی وضعیت پوشش زنان در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در دستور کار نیست. یک روز پیشتر روزنامه خراسان نوشته بود این کار از اول تیرماه آغاز می‌شود. (10 خرداد 1396)

آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: چشم و هم چشمی برای عقب نماندن از همسالان و دوستان، تلاش عوامانه و غیرعلمی برای لاغری و رفع چروک پوست از علل اصلی افزایش اعتیاد در زنان است. به گزارش ایسنا، دکتر مجید ابهری درباره تاثیر رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در اجتماع گفت: فعالیت در زمینه‌های پیشگیری اگر با حضور پررنگ و فعال اقشار جامعه نباشد، نتایج موثر و مفیدی نخواهد داشت.  (ایسنا، 10 خرداد 1396)

مسئولان از ارائه آمار مصرف کنندگان مواد مخدر و دخانی خودداری می کنند. نگاه سیاسی مشکل اصلی مبارزه با اعتیاد است. (تابناک، 15 خرداد 1396)

شیوا گنجی، مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگار مقیم آمریکا بهبود وضعیت حقوق بشر در دولت روحانی را بعید می‌داند. آژانس خبررسانی کُردپا طی مصاحبه‌ای با شیوا گنجی، مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگار مقیم آمریکا وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد بررسی قرار داده است. شیوا گنجی و همسرش چند روز پیش به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری از سوی وزارت اطلاعات مورد تهدید قرار گرفتند. این فعال حقوق بشر چند سال پیش به‌همراه همسرش به دلیل فشار نیروهای اطلاعاتی مجبور به ترک ایران شدند. (کردپا، 15 خرداد 1396)

روز گذشته و در حین مراجعه به سامانه بلیت فروشی رقابت های لیگ جهانی والیبال برای نخستین بازی ایران مقابل بلژیک مشخص شد که گزینه‌ای هم برای خرید بلیت توسط بانوان برای نخستین بار در نظر گرفته شده است. با این حال اندک زمانی پس از آغاز فروش بلیت ها بسیاری از بانوانی که برای خرید بلیط تلاش می‌کردند با پیامهایی مبنی بر تمام شدن سهمیه زنان روبرو شدند. (هرانا، 17 خرداد 1396)

شهیندخت مولاوردی، در مراسم افتتاح مرکز «مهر مادر» در منطقه سیاه سنگ شهرستان پردیس با بیان این که زنان، 10 درصد معتادان کل کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: هم برای پیشگیری و هم در جهت درمان این بانوان نیازمند توسعه مراکز بهبودی و مراقبتی هستیم. (ایسنا، 17 خرداد 1396)

بازیکن تیم والیبال بانوان شهرداری ارومیه گفت: در شهر ارومیه که عنوان پایتخت والیبال آسیا را یدک می‌کشد بانوان والیبالیست از امکان انجام تمرین تدر بسیاری از ایام سال محروم هستند. (تسنیم، 17 خرداد 1396)

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت که این معاونت به سخنان حاشیه‌ساز امام جمعه ساوه واکنشی نشان نخواهد داد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیر موضوع خواهد بود. شهیندخت مولاوردی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای حضور وزیر زن در کابینه تلاش می‌کنیم اما اینکه چند نفر و کدام وزارتخانه‌ها شامل این موضوع شوند، هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. (ایسنا، 18 خرداد 1396)

”فقر“ درد بیماری ناشناخته زهرا را مضاعف کرد/ کار ناچیز دختر دلفانی برای تأمین هزینه‌های درمان، زهرا دختر بیمار دلفانی به دلیل بیماری و نداشتن هزینه‌های درمان این روزها خوراکی فروشی می‌کند و پس از ماه‌ها درد و رنج همچنان منتظر عملی شدن وعده مسئولان برای درمان بیماری‌اش است. (تسنیم، 19 خرداد 1396)

هیات عمومی دیوان عالی کشور با بررسی پرونده اصراری به علت عدم تعادل روانی زوج، رای شعبه پانزدهم دیوان عالی را مبنی بر متارکه زوجین ابرام کرد. (ایسنا، 19 خرداد 1396)

در واکنش به اجرای دستور «منع قانونی اقامت زنان تنها یا مجرد در هتل‌ها»، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت چنین دستوری صادر نشده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی رحمانی موحد روز دوشنبه ۲۲ خرداد گفت: «این سازمان هیچ محدودیتی برای حضور بانوان به هر شکلی، در اماکن اقامتی قائل نیست و دستوری در این راستا صادر نکرده است.» (ایسنا، 24 خرداد 1396)

«سعیده ساجدی نیا»، انصاف نیوز: یک استاد دانشگاه تهران با بیان این که «۹۰ درصد معلمان مقطع ابتدایی مدارس زن هستند»، معتقد است که «با توجه به این که سن بلوغ در کشور کاهش یافته است شایسته نیست برای پایه‌ی پنجم و ششم دانش آموزان پسر از معلم خانم استفاده شود». (انصاف نیوز، 24 خرداد 1396)

وزارت بهداشت، نسبت به رونمایی از لباس جدید پرستاری در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، واکنش نشان داد. معاون پرستاری وزارت بهداشت در این رابطه گفت: تصمیم مذکور درسطح وزارت بهداشت به هیچ عنوان مورد تایید نیست و توصیه می شود از این گونه تصمیمات شخصی و سلیقه ای در مسائلی با ابعاد کشوری پرهیز شود. (هرانا، 24 خرداد 1396)

دكتر ژاله عزتي از معاونان سازمان نظام پرستاري، در مورد شرايط كاري پرستاران گفت: «سال گذشته ١٥ پرستار تحصيل‌کرده ما ضمن کار فوت کردند. همه آنها به دليل فشار کاري، کمبود نيرو و نياز شديد مالي مجبور هستند دو شيفت کار کنند … اجبار براي ساعات اضافي کار و اين فشارها موجب شد تا هر دفعه در يکي از استان‌ها يکي از پرستاران‌مان را از دست بدهيم. آخرين مورد نيز در استان کرمان بود که پرستار ٣٥‌ساله در بيمارستان به دليل سکته قلبي فوت کرد». (24 خرداد 1396)

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استاندارییزد با اشاره به اجرای طرح همسرانه در استان، گفت: ارتقاییادگیری مهارت همسرداری و ماردانه نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «مجید جوادیان‌زاده» در جریان بازدید از روند اجرای طرح همسرانه و مادرانه در شهر یزد، با اشاره به نقش زنان در خانواده، اظهار کرد:‌ ارتقای سطح آگاهی و یادگیری مهارت‌های مختلف همسرداری و مادری نقش مهمی در توسعه اجتماعی و کاهش آسیب‌های خانوادگی ایفا می‌کند. (ایسنا، 24 خرداد 1396)

سیده فرانک موسوی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ در وهله اول باید متذکر شد که مردم عملکردها را می‌بینند و بر اساس این عملکردها، ارزیابی می‌کنند. بخش عمده‌ای از علت عدم راه‌یافتن کاندیداهای زن به دوره پنجم شورای شهر اهواز، محقق نشدن مطالبات بانوان اهواز به طور جدی است. (ایسنا، 24 خرداد 1396)

دانشجویان دختر خوابگاه معصومه دانشگاه چمران اهواز، دومین شب اعتراض خود را پشت سر گذاردند. پس از اعتراض شب اول، مسئولان تعدادی پنکه میان دانشجویان توزیع کردند و گفتند برای۲۰۰ نفر محل اسکان دیگری درنظر گرفته شده اما دانشجویان حاضر به ترک خوابگاه‌ نشدند. خبر ناکارایی سیستم سرمایشی خوابگاه‌ معصومه در هوای۵۰ درجه اهواز انعکاس گسترده‌اییافت. در فضای مجازیهشتگ ”دانشجوپزی“ ترند شد. (رادیو زمانه، 27 خرداد 1396)

خبر ناگهانی محرومیت‌های سنگین برای دختران تیم ملی والیبال امید ایران، شائبه‌های زیادی را برای این سه بازیکن ایجاد کرد. حکمی که طی آن نگین شیرتری ، پاسور تیم زیر 23 سال را 2 سال، شقایق شفیع را 3 سال و منا رمضانی را به مدت یک سال از تمام فعالیت‌های ورزشی محروم شده بودند. آن هم تنها با یک توضیح مختصر : «ایجاد حاشیه‌های نامناسب برای تیم!» (باشگاه خبرنگاران جوان، 27 خرداد 1396)

حسین الله ‌کرم، رئیس کنونی شورای هماهنگی حزب‌الله، در صفحه‌ی اینستاگرام خود بیانیه‌ی این شورا درباره‌ی ”دانشجویان حزب‌الله نماز جمعه“ را منتشر کرده است. در بخش پایانی بیانیه، از وزارت ورزش و جوانان شکایت شده که ”صدها تماشاگر دختر و زن را بطور غیرقانونی و غیرشرعی به مسابقات اخیر والیبال مردان کشانده است“ و از قوه‌ی قضاییه خواسته شده که برای موضوع ورود بانوان به مسابقات والیبال دستور رسیدگی صادر کند و هشدار داده شده که ”والا مجبوریم بر اساس بند (م) وصیت‌نامه امام راحل و امر آتش به اختیار امام خامنه‌ای جلوگیری کنیم“. (ایلنا، 28 خرداد 1396)

نایب رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد، تاکید کرد که زنان تا همین۳ سال پیش بدون هیچ مشکلی وارد ورزشگاه‌ها می‌شدند و با بیان این‌که نظرات همه نهادهای فرهنگی، مذهبی و سیاسی دریافت شده است، گفت: بنابر قانون ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است. (28 خرداد 1396)

تیم چمران لارستان، قهرمان لیگ برتر هندبال زنان کشور که نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا است به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت مسئولین این تیم از حضور در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا انصراف داد. (برنا، 28 خرداد 1396)

لاله افتخاری نماینده سابق مجلس در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس بر زمین ماندن بیمه زنان خانه‌دار را از جمله مطالبات بر زمین مانده زنان خانه دار عنوان کرد. وی با بیان اینکه موضوع بیمه زنان خانه‌دار در برنامه پنج توسعه دیده شده بود و  در سال 92 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید گفت: بیمه زنان خانه دار لایحه گره گشایی برای زنان و خانواده بود که در دولت یازدهم به آن توجهی نشد. (فارس، 30 خرداد 1396)

اینجا زنان بالغ قادر به تامین حداقل نیازهای بهداشتی نیستند. با یک روسری سبز موهاییکدست سفیدش را پوشانده؛ با فشار می‌سابد تا چرک از لباس کم شود، در کنارش یک گودال پر از آب گل آلود است، بیشتر می‌سابد و در آخر با همان آب؛ لباس را آب می‌کشد. در دنیای او جریان پیدا می‌کنم؛ می‌خواند و با فشار می‌سابد . . . (هرانا، 30 خرداد 1396)