شرايط سخت زنان پرستار و فوت ۱۵نفر در حین کار

فرستنده خبر:نوید احمد فخرادین

بسیاری از فارغ التحصیلان پرستاری به دلیل نارضایتی از نظام سلامت و نداشتن مجوز استخدام از ایران مهاجرت می کنند.

دكتر ژاله عزتي از معاونان سازمان نظام پرستاري، در گفتگويي به مشكلات زنان پرستار در ايران پرداخت و گفت: «ما مستند داريم که ٩٧درصد از پرستاران از طرح تحول نظام سلامت به‌شدت ناراضي هستند. ما فارغ‌التحصيل رشته پرستاري کم نداريم؛ اما بسياري از اينان، مجوز استخدام بعد از فارغ‌التحصيلي ندارند. در ‌حال‌‌حاضر بسياري از اين فارغ‌التحصيلان اقدام به مهاجرت مي‌کنند».

 

ژاله عزتي در مورد شرايط كاري پرستاران نيز گفت: «سال گذشته ١٥ پرستار تحصيل‌کرده ما ضمن کار فوت کردند. همه آنها به دليل فشار کاري، کمبود نيرو و نياز شديد مالي مجبور هستند دو شيفت کار کنند… اجبار براي ساعات اضافي کار و اين فشارها موجب شد تا هر دفعه در يکي از استان‌ها يکي از پرستاران‌مان را از دست بدهيم. آخرين مورد نيز در استان کرمان بود که پرستار ٣٥‌ساله در بيمارستان به دليل سکته قلبي فوت کرد».

وي در مورد حقوق زنان پرستار نيز تصريح كرد:  «براساس استانداردهاي جهاني نيستيم يعني در ايران براي هر پرستار، ١٥٥ بيمار است اما در استاندارد جهاني، هر يك يا چهار بيمار يک پرستار مراقب دارد. تفاوت حقوق پرستار و پزشک در ٩٩ درصد کشورهايي که حرف اول را مي‌زنند حداکثر سه برابر است اما در ايران بالاتر از صدها برابر است و گاهي فيشي که ٥٠٠ برابر بوده است هم داشتيم. اين درحالي است که بسياري از پزشکان مي‌آيند و مي‌گويند ما فقط حق ويزيت يا حق جراحي را مي‌گيريم و مي‌روند بعد همه کارها مي‌ماند و پرستار. در اين شرايط پرستار هم نمي‌تواند همان حقوق هشت سال پيش خود را بگيرد، ولي حقوق همکار ديگر روي صد يا ٥٠٠ برابر باشد.»

وي افزود: «تحقيقات ما نشان مي‌دهد مهاجرت پرستارها ٣٠٠ برابر شده. وقتي پرستاري مي‌بيند همکار پزشک، ٣٠٠٠ برابر او دستمزد مي‌گيرد، احترام‌شان را نگه نمي‌دارند و حجم و فشار کار تا اين حد بالاست که ديگر جايی برای ماندن نمي‌بيند، مي‌گذارد و مي‌رود»