فاطمه مثنی؛ قصور مسئولان زندان و پارگی مضاعف تاندون پا

فرستنده خبر فردادعسکری ۱۳۹۶/۰۲/۲۰

خبرگزاری هرانا – زندانی سیاسی، فاطمه مثنی که سال گذشته از ناحیه پا در زندان دچار آسیب شده بود با تاخیری دو و نیم ماهه به بیمارستان اعزام و پای وی گچ گرفته شد. وی که پس از بازگشت از بیمارستان از رسیدگی پزشکی کافی برخوردار نبود مدتی بعد افزایش درد در ناحیه پا را به مسئولان بند گزارش کرد که با بی توجهی مسئولان بند و بهداری زندان روبرو شد، نهایتا پس از چند ماه تاخیر و تحمل درد، مرکز درمانی خارج از زندان پارگی مضمن تاندون و قصور مسئولین زندان در اعزام به موقع وی را مورد تایید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاطمه مثنی زندانی محبوس در بند زنان اوین با محکومیت ۱۵ سال حبس، از سال گذشته که در محل هواخوری این بند دچار آسیب از ناحیه پا شد در سایه عدم رسیدگی پزشکی لازم، کماکان از آسیب دیدگی تاندون پا رنج می برد.

خانم مثنی پس از آسیب دیدگی به مدت یک هفته بدون هیچ گونه رسیدگی در بند، با درد شدید پا مواجه بود. نهایتا در بهداری زندان، پای ایشان آتل بندی شد. اما به دلیل ادامه درد و عدم بهبود، پس از دوماه ونیم، به بیمارستان اعزام و بنا بر نظر پزشکان پایشان گچ گرفته شد.

بهمن ماه سال گذشته پس از ویزیت مجدد که در پی درد شدید پا انجام گرفت، ام آر آی اورژانسی تجویز شد. به دلیل کم کاری مسئولین جهت اعزام، هفته آخر اسفندماه این آزمایش انجام و تنیجتا پارگی مزمن تاندون پا تشخیص داده شد.

به گفته پزشکان بیمارستان آسیب وارده به خانم مثنی به راحتی قابل پیشگری بود، رویداد آن از این منظر صرفا بخاطر کوتاهی پزشکان بهداری و مسئولین زندان اوین بوده است.

این عدم رسیدگی در زمان ریاست دکتر محمدی و عباس خانی در بهداری زندان اوین اتفاق افتاده است.

لازم به یادآوری است، فاطمه مثنی ۴۷ ساله، مورخ ۹ بهمن ماه سال ۹۱ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و مدت ۷۵ روز در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ نگهداری شد. پس از بند ۲۰۹ به بند نسوان منتقل و در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۲ با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

خانم مثنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب توسط قاضی احمدزاده همراه همسرش حسن صادقی با اتهام «بغی و محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق» هر کدام به ۱۵ سال حبس محکوم شدند. هشتم مهرماه سال ۹۴ جهت اجرای حکم حبس بازداشت و مجددا به بند نسوان منتقل شد.

در زمان بازداشت اولیه در سال ۹۱، پسر نوجوانش همراه آنها بازداشت شده بود.

در حال حاضر مغازه آقای صادقی و منزل مسکونی آنان مصادره شده، پسر ۲۱ساله و دختر ۱۳ ساله وی بی سرپرست مانده‌اند.

خانم مثنی از مرخصی محروم بوده و از بیماری های کولیت روده و میگرن شدید عصبی نیز رنج می برد.

لازم به یادآوری است فاطمه مثنی برای نخستین بار، در دهه شصت در حالیکه فقط ۱۳ سال سن داشت همراه خانواده اش مدت دوسال و نیم تحمل حبس کرده بود.