بایگانی بخش زنان

فرستنده خبر لیدا اشجعی 1396/2/11

سهم زنان از یک مناظره سه ساعته: یک جواب دو دقیقه‌ای

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی در یک مناظره سه ساعته با عنوان «مناظره فرهنگی و اجتماعی» شرکت کردند که حتی یکی از شش سؤال اصلی این مناظره درباره زنان نبود.

اعتراض در لبنان به قانون تجاوز جنسیفعالان مدنی در لبنان کارزاری برای اعتراض به قانونی جنجالی که فرد متجاوز را در صورت ازدواج با قربانی آزاد می‌کند راه انداخته‌اند. نمایشگاهی از لباس‌های عروس به دار آویخته.

زنان سعودی با موبایل‌هایشان قیمومیت مردان را به چالش می‌کشندکارزار «بردگی زنان سعودی را متوقف کنید» ۲۳۰ روز از ترندهای توییتر بوده است. زنان زیادی در عربستان سعودی آشکارا علیه کنترل مردان بر زندگی‌شان سخن گفته‌اند اما همچنان این مردان هستند که حرف…

اعظم طالقانی:‌ حق ریاست‌جمهوری زنان اگر لحاظ می‌شد، حقوق دیگری هم برای زنان تأمین می‌شداعظم طالقانی برای ثبت‌نام با واکر به ستاد انتخابات رفته بود. او را پیرزن از کار افتاده خواندند اما در بیانیه‌ای نوشته که باید حق نیمی از جمعیت ایران را ادا کرد.

پوسترهای شهرداری تهران: زن خوب فرمانبر پارسا بر دیوارهای شهرشهرداری تهران بار دیگر پوسترهای جدیدی را به مناسبت روز پدر بر در و دیوار شهر آویخته‌ است که تصویری تمام‌ عیار از ایده‌آل‌های یک زندگی مردسالارانه است.

آزار جنسی از آنچه در آیینه می بینید به زنان نزدیکتر استاحتمال مورد آزار جنسی واقع شدن یک زن در طول زندگی‌اش بسیار بالاست و همین آن‌ها را به یکی از گروه‌های آسیب پذیر تبدیل کرده است. در این میان اما زنان قربانی آزار یا…

ختنه زنان در آمریکا: محاکمه پزشکی که ۱۲ سال دختربچه‌ها را ختنه می‌کرداین اولین بار است که فردی پس از تصویب قانون ممنوعیت ناقص‌سازی جنسی زنان ۲۰۱۳ در آمریکا به انجام چنین عملی متهم می‌شود. او ممکن است به حبس ابد محکوم شود.

نامه‌های منتشر نشده سیلویا پلات: راز خشونت خانگی و آرزوی مرگنامه‌های منتشر نشده سیلویا پلات، شاعر و نویسنده مشهور آمریکایی به درمانگرش، حاکی از این است که او از تد هیوز همسرش که شاعر مشهوری بود، کتک می‌خورده. بر اساس این نامه‌ها تد هیوز به…

«رجل سیاسی» شامل زنان نمی‌شودآخرین بار شورای نگهبان اعلام کرده بود که رویه قبلی این شورا در زمینه «رجل سیاسی» برقرار است. وزیر کشور یک بار دیگر این سیاست تبعیض‌آمیز را یادآوری کرد.

دویدن با خطر دستگیریزنان شرکت‌کننده که حضورشان در مسیر اصلی ماراتن تهران ممنوع شده بود، مسیر خود را برای مسابقه تعیین کردند تا ماه‌ها تمرین‌شان هدر نرود و ثابت کنند که زنان هرکاری بخواهند می‌توانند بکنند.

تایید خرید و فروش نوزادان از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدرقائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبرهایی را که در سال‌های گذشته درباره خرید و فروش نوزادان زنان معتاد منتشر می‌شد تایید کرده است.

مادرت تصمیم می‌گیرد تو با کی ازدواج کنیوسط شانگهای، پدرومادرها فرزندان‌شان را عرضه می‌کنند: در یک خیابان صدمتری پشت یک چتر می‌نشیند و روی چتر اطلاعیه‌ای شامل مشخصات اصلی، تاریخ تولد و گاهی یک شماره تلفن ارائه می‌کنند. اسم این‌جا «بازار ازدواج»…

زنان پاکستانی برای مطالبه سهم بیشتر از فضای عمومی رکاب زدندزنان پاکستان از حضور در فضاهای اغلب مردانه این کشور احساس راحتی نمی‌کنند. این مسابقه تلاشی بود برای شکستن این موانع.

اولین زن فضانورد: انسان‌ها نباید پول را بابت جنگ هدر بدهند۱۹۶۳ ترشکووا اولین زنی بود که به فضا رفت. این تجربه باعث شد عنوان نخبه جماهیر شوروی را به دست بیاورد؛ جایگاه رفیعی که به قیمت همه عمر او تمام شد: مجموعه‌ای از تعهدات دشواری…

نرخ بی‌سوادی در دختران بیش‌تر از پسران استدر سال ۱۳۹۵، ۳۶۰ هزار زن در نهضت سوادآموزی ثبت نام کردند. ازدواج‌های زودهنگام، مسائل عقیدتی، نبود مدرسه، فاصله زیاد مدرسه تا خانه از دلایل بی‌سواد ماندن دختران است.

قتل وحشیانه «فرخنده» از یادها نرفته استسال گذشته در سالگرد قتل فرخنده برای بزرگداشت او در مکانی که به قتل رسیده بود بنای سنگی ساخته شد. مردم هر چند وقت یک بار از سنگ یادبود او دیدن می‌کنند.

زنان و انتخابات شوراها: نبرد در شهرهای ضد زنحضور شش درصدی زنان در مقابل حضور ۹۳ درصدی مردان چه تاثیری در انتخابات شوراهای شهر و روستا و بر مدیریت شهری و روستایی ایران خواهد داشت؟