بررسی تدوین اسناد مرتبط با موارد تبعیض آمیز علیه زنان در زمینه کارآفرینی

فرستنده خبر دیانا بیگلریفرد 1396/2/4

فراکسیون زنان

فراکسیون زنان مجلس در جلسه امروز خود بررسی تدوین اسناد مرتبط با موارد تبعیض آمیز علیه زنان در زمینه کارآفرینی را در دستور کار داشت.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این جلسه با تاکید بر اینکه تا پایان دولت یازدهم بتوانیم قدم هایی را در زمینه رفع موانع کسب و کار زنان برداریم، اظهار کرد: از ابتدا این معاونت بنای تعامل را داشته است اما بررسی لوایح برنامه و بودجه قدری فاصله انداخته که امیدواریم بتوانیم ماهی یکبار این جلسات را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه باید اسناد و قوانین بررسی شود و از موازی‌کاری بپرهیزیم، گفت: با مشارکت وزارت کار، سند توان‌افزایی زنان تهیه شده و راهکارهای لازم هم دیده شده است. اما زمانی که به دستگاه ها ارائه و اعلام نظر شد در برخی از موارد بر این نظر بودند که موضوعات مشابه وجود دارد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری  اظهار کرد: در حال حاضر نیز موضوع رفع موانع کسب وکار در دستور کار دولت قرار دارد.

بر اساس این گزارش پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه قوه مجریه، مقننه و نهادهای مدنی به دنبال رفع مشکلات اشتغال که یکی از آنها مربوط به حوزه زنان می‌شوند، هستند، گفت: مجلس هم اقدامات لازم را انجام داده، به عنوان مثال مسئله سن ازدواج از جمله موضوعاتی است که فراکسیون زنان آن را در دستور کار خود قرار داده و آن را پیگیری می کند. البته مذاکراتی هم در مرکز پژوهش های مجلس انجام شده است.

وی ادامه داد: مصوبات خوبی هم مجلس در برنامه ششم داشته که نمونه آن طرح جامع توانمند سازی زنان به عنوان اولویت کلان مطرح شده است. البته زنان مجلس به دنبال این هستند که بتوانند اقدامات موثری را برای حوزه های مربوط به زنان انجام دهند و ما برای قانونگذاری آمادگی داریم که کمک کرده و دریغ نخواهیم کرد.

سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران نیز در این نشست اظهار کرد: برخی از قوانین بوده که  در دستور کار مجلس قرار گرفته اما عملا کار خاصی نمی شد انجام داد اما بعضی از موارد هم تا جایی که امکان داشته پیش رفته و ما این آمادگی را داریم که در این مجلس تلاش خود را انجام دهیم تا ببینیم چه  نتیجه ای حاصل می شود.

وی افزود: مهمترین کار که انجام شده در خصوص سیاست های اشتغال زنان از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و این امکان وجود دارد که برخی قوانین را از این طریق پیگیری کرد.

پروانه مافی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید تقسیم کاری مربوط به حوزه اجرا و تقنین انجام شود، گفت: مباحث مربوط به کسب و کار زنان وسیع است. برخی موارد را نمی توان مورد بررسی قرار داد مانند ارث. اینها تغییر پذیر نیستند به نظر می‌رسد که باید قوانینی را که امکان بررسی آنها وجود دارد را در اولویت قرار داده و رسیدگی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین اظهار کرد: باید فعالیت های عملیاتی و اجرایی شروع شود و به نتیجه برسد که جامعه زنان هم خوشبین و امیدوار شود که فعالیت هایی در حال انجام است.

مافی خاطرنشان کرد: این آمادگی وجود دارد که برخی موضوعات را به صورت قانون در مجلس مطرح کنیم البته در نظر داشته باشید که اگر در صحن علنی مجلس حساسیت ایجاد شود قطعا همراهی نمی کند اما من می توانم این قول را بدهم که این توان را داریم تا بدون ایجاد حساسیت رای مثبت را در صحن علنی کسب کنیم.

به گزارش ایسنا، فریده اولاد قباد نیز در این جلسه با تاکید بر اولویت بندی اشتغال زنان گفت: یکی از این اولویت ها می تواند مسئله زنان سرپرست خانوار، بد سرپرست و یا آسیب دیده اجتماعی باشد که اشتغال آنها می تواند از برخی رفتارها پیشگیری کند. البته تا جایی که اطلاع دارم در معاونت زنان مناطقی به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده اند که این کارها در آن مناطق انجام شود.

فاطمه حسینی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه سیاست‌های تشویقی در برنامه ششم و بودجه به عنوان پیشنهاد مطرح بود اما فرصتی برای تصویب آنها نشد، گفت: اینکه در مجلس به دنبال راه حل‌هایی برای رفع این مشکل هستیم خوب است که کارآفرینان هم در جریان باشند که کارهایی در جهت توان افزایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 60 پیشنهاد چاپ شده در لوایح برنامه و بودجه مربوط به اشتغال زنان وجود داشت، گفت: پیگیری حضور زنان در هیئت مدیره بانک‌ها و یا در سفارتخانه از جمله موضوعاتی بوده که به وزرای امورخارجه و اقتصاد در این باره تذکر و یادآوری شده است.

فاطمه ذوالقدر نیز در این نشست گفت: به نظر می‌رسد معاونت زنان باید قوی‌تر و جدی‌تر وارد شده و از کارآفرینان زن حمایت کند.

بر اساس این گزارش محتشمی پور مدیر اجرایی انجمن زنان کارآفرین نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: در سال 78 نیازسنجی از دختران جوان بین 15 تا 30 سال انجام شد که نیاز اولیه شان را اشتغال مطرح کردند و از مجلس و دولت هم مطالبه اشتغال را داشتند.

وی افزود: واقعیت این است که همه نسبت به مسائل اشتغال اظهار تاسف دارند درحالیکه که باید راهکار ارائه دهند.

انتهای پیام