سازمان عفوبین الملل با انتشار گزارشی از اعتصاب غذای آتنا دائمی، فعال حقوق بشر خبر داد

فرستنده خبر نوید احمد فخرالدین  1396/2/2 

سازمان عفوبین الملل که مقر آن در لندن است با انتشار گزارشی از اعتصاب غذای آتنا دائمی، فعال حقوق بشر خبر داده است. این سازمان در گزارش خود ضمن ارائه شرحی از دلایل اعتصاب و آخرین شرایط خانم دائمی به نقل از وی آورده است “دستگاه امنیتی از خانواده‌هایمان به عنوان ابزار شکنجه روانی و ایجاد فضای خفقان در جامعه استفاده کنند”. خانم دائمی از ۱۹ فروردین در اعتراض به محکومیت خود و دو خواهرش در اعتصاب غذا به سر می برد.

گزارش سازمان عفو بین الملل در رابطه با اعتصاب غذای آتنا دائمی را در ادامه بخوانید:

مدافع حقوق بشر آتنا دائمی از ۱۹ فروردین در زندان اوین تهران اعتصاب غذا کرده است. اعتراض او به حکم زندان تعلیقی صادر شده برای دو خواهرش هانیه و انسیه به اتهام «توهین به ماموران هنگام انجام وظیفه» است. او مقامات امنیتی ایران را متهم کرده که از اذیت و آزار خانواده‌ها به عنوان ابزاری برای تحمیل درد و رنج بیش‌تر به زندانیان سیاسی استفاده می‌کنند.

مدافع حقوق بشر آتنا دائمی که به ناحق برای فعالیت‌های حقوق بشری‌اش زندانی شده، اعتصاب غذایش را از ۱۹ فروردین در زندان اوین آغاز کرده است.

بر اساس گفته‌های خانواده‌اش، آتنا دائمی از آن زمان وزنش را از دست داده و دچار تپش قلب و مشکلاتی عفونتی در کلیه و مجرای ادراری شده است.

آتنا دائمی به حکم خوهرانش هانیه و انسیه دائمی اعتراض دارد که توسط دادگاهی در تهران در ۳ فروردین ۱۳۹۶ به سه ماه و یک روز زندان به صورت تعلیقی بر اساس اتهام «توهین به ماموران هنگام انجام وظیفه» محکوم شدند. آتنا دائمی نیز حکم مشابهی گرفته که به محکومیت ۷ سال زندان‌اش اضافه شده است.

محکومیت آن‌ها در ارتباط با برخوردی است که بین آنها و سه مأمور سپاه پاسداران که در ۶ آذر ۱۳۹۵ برای بازداشت آتنا دائمی به خانه‌ی والدینش حمله کرد اند پیش آمد. به گفته آتنا دائمی این ماموران از ماسک استفاده ‌کرده بودند و هیچ مدرک شناسایی و حکم بازداشتی ارائه نکردند و زمانی که او به صورت مسالمت آمیز به روش غیرقانونی بازداشت خود اعتراض کرد،

مأموران سپاه او را مورد ضرب شتم و زدن اسپری فلفل قرار دادند. آن‌ها همچنین با مشت به سینه‌‌ خواهرش هانیه کوبیدند که می‌خواست جلوی آن‌ها را بگیرد. پس از بازداشت، آتنا دائمی از سپاه پاسداران به دفتر داستان در زندان اوین شکایت کرد اما مقامات پروسه‌ی شکایت را به جریان نیانداخته و گفتند که «نامه‌ی شکایت او گم شده است». به جای این و در اقدامی ظاهرا تلافی جویانه، آن‌ها پرونده‌ی کیفری علیه او و خواهرانش به جریان انداختند.

عفو بین الملل روند محاکمه ایی که منتهی به احکام صادره علیه آتنا دائمی و خواهرانش شده است را ناعادلانه اعلام کرده و تاکید کرده است که هانیه و انسیه دائمی در صورت بازداشت شدن زندانیان عقیدتی محسوب خواهند شد که تنها به خاطر رابطه خانوادگی با آتنا دائمی مورد پیگرد قرار گرفته اند.آتنا دائمی در نامه‌ی که در ۸ آپریل در زندان اوین نوشته، گفت: «تا آخرین ذره وجودم از حق بر حق خواهرانم دفاع خواهم کرد و اجازه نمی دهم دستگاه‌های امنیتی علاوه بر زیر پا گذاشتن قانون خود نوشته‌شان، از خانواده‌هایمان به عنوان ابزار شکنجه روانی و ایجاد فضای خفقان در جامعه استفاده کنند.»