تفکیک جنسیتی در دوی بین‌المللی تهران

فرستنده خبر دیانا بیگلریفرد 1396/1/17

خبرگزاری هرانا ــ مسابقه دوی بین‌المللی تهران در بخش مردان برگزار شد و قرار است که زنان در رقابتی جداگانه عصر امروز مسافت ده کیلومتری را دور دریاچه ورزشگاه آزادی بدوند. همچنین مسیر این مسابقه نیز با مخالفت شورای تامین تهران تغییر کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، رقابت‌های “دوی بین المللی پارس”، قبل از شروع با جنجال‌هایی همراه شد. در فاصله دو روز مانده تا مسابقه در حالی که قرار بود مسیر این مسابقه استادیوم آزادی، میدان آزادی و میدان فردوسی و بالعکس باشد، با مخالفت شورای تامین تهران، مسیر این مسابقات تغییر کرده و دوندگان مسیر ورزشگاه آزادی، دهکده المپیک و برعکس را می‌دوند.

مجید کیهانی، رئیس فدراسیون دو و میدانی در مورد برگزاری مسابقه در مسیری که مردم قادر به تماشای آن نبودند، گفت: ” ما باید آرام آرام مردم را با دوومیدانی آشنا کنیم. حضور همین جمعیتی که هم‌اکنون در ورزشگاه آزادی حضور دارند برای ما رضایت‌بخش است. به نظرم تداوم برگزاری این مسابقه باعث شناخت بیشتر مردم می‌شود.” همچنین در حالی که پیش‌تر گفته شده بود ۲۸ آمریکایی برای شرکت در این مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند، آقای کیهانی از عدم حضور آن‌ها خبر داد و گفت: “مجوز شورای برون مرزی برای همه کسانی که ثبت‌نام کرده بودند صادر شد، اما پروسه صدور ویزا ممکن است طولانی‌تر شود و همین مسئله باعث عدم حضور بعضی از ورزشکاران شد. تا آنجا که من اطلاع دارم از آمریکا هیچ ورزشکاری شرکت نداشت. البته یک ورزشکار ایرانی‌الاصل که چندین سال است در آمریکا زندگی می‌کند در این رویداد حضور یافته بود.”

با این که به نظر می‌رسید این مسابقات با شرکت زنان انجام می‌شود، اما قبل از مسابقه مسئولان ایرانی اعلام کردند که زنان تنها دور دریاچه ورزشگاه آزادی می‌دوند. حمید سعادت مدیر روابط عمومی فدراسیون دو و میدانی در رابطه با دلیل عدم اجازه به زنان برای دویدن کنار مردان گفت: “ما نمی‌توانیم به دونده‌های زن خارجی بگوییم ۴۲ کیلومتر با مقنعه و لباس بدوند.”

سال گذشته یک دوره مسابقه بین‌المللی ماراتن در شیراز برگزار شد که زنان در آن اجازه دویدن پیدا نکردند.