انتخابات شورای شهر: ۲۰۹ نامزد زن در رقابت با ۱۰۷۸ مرد در تهران

فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی۵ فروردين ۱۳۹۶

فردا آخرین روز ثبت نام برای انتخابات شورای شهر است. علی‌اصغر ناصر بخت، معاون سیاسی فرماندار تهران درباره تعداد ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر گفته از ۱۲۸۷ نفری که برای این انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند، ۲۰۹ نفر زن هستند. او پیش‌تر گفته بود که میزان زنان داوطلب در این انتخابات ۱٫۵ درصد افزایش داشته است.

 بر اساس اخبار غیر رسمی، در شهرستان‌ها حضور زنان برای تصدی پست شورای شهر چشمگیر‌تر است چنانکه گزارش شده در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۷۷ زن برای انتخابات شورای شهر و روستا ثبت‌نام کرده‌اند.

تهران اکنون نزدیک به ۱۳ میلیون جمعیت دارد که حدود ۷.۵ میلیون نفر از این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند اما با وجود این سهم آنها از شورای شهر چهارم تهران تنها سه نماینده بوده است.

در دوره گذشته انتخابات شورای شهر و روستا که در سال ۱۳۹۲ برگزار شد، سهم زنان در نامزدی شورای شهر تنها ۴ درصد بوده است.

در آن دوره ۱۲ هزار زن نامزد شدند که نسبت به دوره قبل یک و هفت دهم برابر افزایش یافته بود.

در انتخابات دوره گذشته، ۱۷۹ هزار و ۲۹۲ نفر برگزیده شدند که ۱۷۳هزار و ۲۰۰ نفر مرد و شش هزار و ۹۶ نفر زن بودند.

در روزهایی که آعاز ثبت نام برای شورای شهر گذشته، زهرا صدراعظم نوری، نخستین زن شهردار تهران در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی و مشاور رییس سازمان محیط زیست دولت حسن روحانی، افسانه اقبال، مسوول سازمان زنان حزب اسلامی کار، تهمینه دانیالی، مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی و معاون اجتماعی شهرداری منطقه ۶ در زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد، شهربانو امانی، نماینده دوره پنجم و ششم مجلس و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست دولت حسن روحانی و الهه راستگو، عضو حزب اسلامی کار برای انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کرده‌اند.

بیتا سحرخیز، بازیگر سینما و تلویزیون هم در اولین روز ثبت‌نام انتخابات شوراها با حضور در فرمانداری تهران نام‌نویسی کرد.

در هفته‌های گذشته، مجمع زنان اصلاح‌طلب از «زنان شایسته» برای ثبت‌نام در انتخابات شوراها دعوت کرد و و از آنها خواست «این فرصت فراهم آمده را برای بروز شایستگی‌های خود در مسئولیت پذیری مدیریت امور شهری ارج نهند.»

این گروه در بیانیه خود نوشته بود: «با تکیه بر روش‌های اصلاحی و در پرتو قانون و اراده جمعی می‌توان تبعیض‌ها، فسادها، محرومیت‌های اقتصادی و اجتماعی و رفاهی را کاهش داد مشروط بر اینکه زمینه برای مشارکت موثر و فراگیر زنان درمدیریت شوراهای شهر و روستا فراهم گردد.»

رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان هم اعلام کرده بود که «حضور پررنگ» زنان در این نهاد به کارآمدتر شدن آن منجر می‌شود.

محمدرضا عارف، رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، در پیامی به مناسب روز زن در ایران گفته بود که شوراها «یکی از جلوه‌های مشارکت زنان در اداره امور جامعه» است.

آذر منصوری، قایم‌مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش، هم روز ۲۰ اسفند اعلام کرده بود که اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها، در تمام کشور ۳۰ درصد از لیست‌های انتخاباتی خود را به زنان اختصاص می‌دهند. او لیست‌هایی را که چنین سهمی برای زنان قایل نباشند فاقد «فاقد برند اصلاح طلبی» معرفی کرده بود.

هنوز مشخص نیست که تا پایان ثبت‌نام‌ها آیا تعداد زنان افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت یا نه و‌ آیا زنان اصلاح‌طلب با توجه به برنامه‌ریزی برای لیست ۳۰ درصدی حضور قابل توجهی در شوراهای شهر و روستا خواهند داشت یا نه.