فردا؛ محاکمه مجدد آتنا دائمی و خواهرانش با شکایت سپاه پاسداران / سند

فرستنده خبر خانم دیانا بیگلریفرد ۱۳۹۵/۱۲/۲۲

خبرگزاری هرانا – آتنا دائمی و خواهرانش در رابطه با پرونده شکایت سپاه پاسداران که پیشتر در دادسرای شهید مقدس زندان اوین تبرئه شده بودند، بایستی مجددا فردا در مجتمع قدس حضور یافته و به اتهامات مطروحه پاسخ دهند. همزمان مشخص شده ریاست زندان اوین «به طور خودسرانه و غیرقانونی» نامه اعتراض خانم دائمی به صدور قرار منع تعقیب در رابطه با شکایت وی از سپاه پاسداران را به دادستانی ارسال نکرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آتنا دائمی و خواهرانش انسیه و هانیه دائمی بایستی فردا ۲۲ اسفندماه ۹۵، برای رسیدگی به اتهامات مطرحه در پرونده شکایت سپاه پاسداران که در آن یکبار تبرئه شدند، در مجتمع قدس حضور یابند.

یک منبع نزدیک به خانواده دائمی با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “سپاه به طور خودسرانه پرونده ای که آتنا و خواهرانش در آن تبرئه شده بودند را از شعبه ۴ دادسرای اوین گرفته و به شعبه دیگری داده است.”

این منبع آگاه ادامه داد: “هم به آتنا و هم به خواهرانش ابلاغ شده که بایستی فردا ۲۲ اسفند در مجتمع قدس برای پاسخگویی به اتهامات شکایت سپاه حاضر شوند.”

منبع نزدیک به خانواده دائمی در پایان تصریح کرد: “از طرف دیگر، آقای چهارمحالی رئیس زندان اوین نیز نامه اعتراض آتنا به صدور منع تعقیب برای سپاه در پرونده ای که او از سپاه شکایت کرده را نگه داشته، در صورتی که در حیطه کاری اش نیست و این یک اقدام غیرقانونی است.”

شایان ذکر است، چندی پیش، این خبرگزاری در دو گزارش پی در پی گفته بود، آتنا دائمی و خواهرانش در این پرونده جدید در شعبه ۴۴ بازپرسی دادسرای شهید مقدس اوین تبرئه شدند.

در تاریخ ۲۸ دی ماه، جلسه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی، در این پرونده، در دادسرای شهید مقدس زندان اوین برگزار شد. در این جلسه اتهامات «توهین به رهبری، توهین به مسئولین و نشر اکاذیب» که پیش تر طرح شده بود از پرونده برداشته شد و تنها دو اتهام «توهین به مامورین هنگام بازداشت و ممانعت از اجرای حکم» در پرونده مانده بود. این تغییر در پرونده درپی «احضار و شهادت دادن ماموران نیروی انتظامی، دفاعیه وکیل و انکار ویدئوی ضبط شده هنگام بازداشت» روی داده بود.

همچنین، مورخ چهارم بهمن ماه جلسه رسیدگی به اتهامات سه عضو خانواده آتنا دائمی در دادسرای شهید مقدس زندان اوین برگزار شد. دو خواهر و یکی از دامادهای این خانواده در این جلسه حضور پیدا کردند. بر اساس نظر بازپرس، داماد این خانواده از اتهامات تبرئه شد و خانم ها انسیه و هانیه دائمی پس از تفهیم اتهام با صدور قرار کفالت آزاد شدند.

در این جلسه، برای انسیه و هانیه دائمی با تفهیم اتهامات «ممانعت از اجرای حکم و توهین به ماموران نظام» قرار ۴۰ میلیون تومان کفالت صادر و حسین فاتحی داماد این خانواده از اتهامات مطروحه تبرئه شد.

پیش تر، این مدافع حقوق بشر زندانی با شرح اتهامات مطرح شده توسط سپاه ثارالله در پرونده جدید مفتوحه علیه خود «دفاعیه ای» سرگشاده  در مقابل آن نوشته بود. خانم دائمی در این نوشتار به رفتارهای غیرقانونی نیروهای بازداشت کننده خود و چگونگی پرونده سازی خلاف واقعیت آنان پرداخته است.

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، صبح روز ۲۹ آذرماه ۹۵، آتنا دائمی در شعبه چهارم دادسرای شهید مقدس اوین با اتهامات «توهین به رهبری، نشر اکاذیب، توهین به مسئولین نظام، ممانعت از اجرای حکم قضایی و ضرب و شتم مامور حین انجام وظیفه» تفهیم اتهام شد.

خانم دائمی در این جلسه با رد اتهامات عنوان کرده است که شاکی این پرونده در همان روز بازداشت، او بوده است و این او بوده که شکایت کرده و بایستی به شکایت وی رسیدگی می شده است چراکه تاریخ حکم بازداشت آنها برای چند روز بعد بوده است.

لازم به یادآوری است، ساعت ۸ صبح روز ششم آذر ۹۵، آتنا دائمی فعال مدنی جهت تحمل ۷ سال حکم حبس در منزل پدری‌اش «با خشونت و تهدید» توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی از ماموران بازداشت کننده‌‌اش شکایتی را نیز از همان روز بازداشت در دست پیگیری دارد.

وی در نامه‌ای سرگشاده از زندان با بیان اینکه توسط مامور زن مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مامور مرد قرارگاه ثارالله سپاه تهران هم اقدام به استفاده از اسپری فلفل نموده، خبر از شکایت خود از آن‌ها داد. خانم دائمی در این نامه اجمالا روند بازداشتش را شرح داده بود. او در این نامه تاکید کرده که در راه زندان توسط این مامورین تهدید به پرونده سازی شده و به او گفته‌اند “آشی برایت می‌پزیم که دیگر فکر بیرون آمدن از زندان را از سر بیرون کنی”.

آتنا دائمی ۲۹ ساله، بیست‌و‌نهم مهرماه سال ۹۳ بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

این فعال مدنی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفند ٩٣ در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده به نام‌های امید علی شناس، ئاسو رستمی و علی نوری مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد.

پیش‌تر، قاضی دادگاه تجدید نظر با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه موافقت و پس از شانزده ماه بازداشت موجب آزادی این فعال مدنی در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه سال گذشته از بند زنان زندان اوین شد.

در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران توسط قضات قمی‌زاده و حوزوان برای چهار فعال مدنی حکم این فعال مدنی به ۷ سال تقلیل یافت.

بر اساس حکم صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برای چهار فعال مدنی؛ آتنا (فاطمه) دائمی، امید علی‌شناس، ئاسو رستمی و علی نوری، به ترتیب احکام حبس دادگاه بدوی آن‌ها از ۱۴، ۱۰، ۷ و ۷ سال حبس به ۷، ۷، ۲ و ۲ سال حبس کاهش یافت.