65 درصد زنان استان کهگیلویه و بویراحمد دچار ناهنجاری‌های اجتماعی هستند.

فرستند ه خبر خانم لیدا اشجعی ۹۵/۱۱/۰۵

خبرگزاری فارس: 65 درصد زنان استان کهگیلویه و بویراحمد دچار ناهنجاری‌های اجتماعی هستند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه دهدشت گفت: 65 درصد زنان استان کهگیلویه و بویراحمد دچار ناهنجاری‌های اجتماعی هستند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، ظهر امروز دکتر کوروش داوری در نشست هدایت تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبنی بر سلامت مادر وکودک در راستای ارتقای نرخ باروری کلی که با حضور روسای شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های گچساران و باشت و همچنین پرسنل این شبکه که در سالن فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: بهداشت در خانواده نقش اساسی در کل کشور دارد.

وی در ادامه با اشاره به کشورهای توسعه یافته و نیافته در دنیا گفت: در کشورهای جهان سوم در کشور افغانستان به ازای 100 زایمان تعداد زیادی از مادران در سالهای گذشته فوت می‌کردند ولی همچنین در کشور اروپا به ازای 100 زایمان فقط 4 مادر منجر به فوت می‌شدند.

داوری تصریح کرد: میانگین کار مفید در کشور ژاپن 7 ساعت است اما متاسفانه در کشور ایران میانگین کار مفید فقط 20 دقیقه است.

این مسوول جامع شناس با اشاره به آمار طلاق در شهرستان گچساران اذعان کرد: در سالجاری آمار طلاق در شهرستان گچساران به 25 درصد رسیده است.

وی به شهرهای دیگر استان کهگیلویه وبویراحمد اشاره و افزود: آمار طلاق در یاسوج 17 درصد و در شهرستان دهدشت به 38 درصد رسیده است.

داوری بیان کرد: در سالجاری استان کهگیلویه و بویراحمد 6درصد کاهش نرخ ازدواج را دارد.

وی به انواع طلاق اشاره و اظهار کرد: 5 نوع طلاق وجود دارد که اعم از طلاق اقتصادی، اجتماعی، طلاق حقوقی و اخلاقی، درصد علل زوجین و خودکشی وجود دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در شهرستان گچساران ارتباط با فضای مجازی حداقل 6 ساعت و هم صحبتی با همسر فقط 15 دقیق در روز است.

دکتر داوری اذعان کرد: به طور میانگین هر ایرانی به طور متوسط 16 کیلوگرم نان ، 149 کیلوگرم روغن و 5 کیلوگرم قند در سال را مصرف می‌کند در حالی که در کشورهای دیگر درصد مصرف آنها نسبت به ایران کمتر است.

این مسوول ادامه داد: کشورهایی مانند هند و چین که دو برابر جمعیت ایران هستند روزانه 4 میلیون لیتر بنزین ولی متاسفانه در کشور ایران روزانه 97 میلیون لیتر بنزین استفاده می‌شود.

داوری با اشاره به دانشجویان گفت: 99 درصد دانشجویان ما پسران و دختران از گروه خونی خود اطلاع ندارند.

وی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان کهگیلویه وبویراحمد و چهارمحال بختیاری ، استان چهارمحال بختیاری بعد از استان ما رتبه اول را داشته که امسال این استان گوی سبقت را از استان کهگیلویه و بویراحمد ربوده است.

این مسوول افزود: 65 درصد زنان کهگیلویه وبویراحمد وقتی که به کلینیک بهداشتی مراجعه می‌کنند دچار یک ناهنجاری‌های اجتماعی هستند.

دکتر داوری ادامه داد: در هر جامعه‌ای 35 درصد از درآمدها صرف خوراک می‌شود اما در شهرستان‌های گچساران و دهدشت 39 درصد از درآمدها صرف خوراک می‌شود و این جامعه یک جامعه محرومی از تفریحات است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: مابقی درآمد زندگی 25 درمان، 20 درصد مسکن، 2/5 درصد دخانیات در خانواده‌ها هزینه می‌شود.

داوری به فضای سبز در شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: به ازای هر شهروند 17 مترمربع باید فضای سبز وجود داشته باشد که در استان اصفهان به ازای هر شهروند 40 مترمربع وجود دارد و 35 درصد جمعیت این شهرستان در حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

وی به شهرستان مشهد اشاره کرد و افزود: در مشهد 30 هزار کودک بدون شناسنامه در حاشیه این شهر زندگی می کنند که پدران افغانی و مادران ایرانی هستند.

داوری بیان کرد: 97 درصد دختران در دانشگاه دچار بیماری افسردگی هستند که 35 درصد آنها فقط نیاز به درمان دارند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: در استان کهگیلویه وبویراحمد در یک سال حداقل 10 مورد هپاتیت جدید داریم.

وی به میانگین اعتیاد در شهرستان دهدشت اشاره و عنوان کرد: میانگین سنی اعتیاد در شهرستان دهدشت 13 سال است.

داوری خاطرنشان کرد: در شهرستان دهدشت که از بعد اقتصادی نسبت به استان شهرهای دیگر کمتر است اما از لحاظ استفاده مواد پروتئینی مقام اول را دارد و لبنیات مقام هشتم و همچنین سبزیجات مقام آخر را در این شهرستان دارد.

انتهای پیام/82031/ج40/