دیروز و امروز؛ برگزاری پنج تجمع اعتراضی کارگری

فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۱۰/۲۲

خبرگزاری هرانا ـ صبح امروز گروهی از کارگران شهرداری شهر کوزران در استان کرمانشاه و در روز گذشته کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد، کارگران کارخانه پشم سنگ، کارگران شرکت تولید تجهیزات سنگین «هپکو» اراک و کارگران کارخانه های کانسرام و سیمان با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، گروهی از کارگران شهرداری شهر کوزران در استان کرمانشاه، صبح امروز در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود دست از کار کشیده و در مقابل شهرداری شهر تجمع کرده‌ا‌ند.

یکی از منابع خبری در شهرداری کوزران گفت: “این کارگران که در واحدهای خدماتی وفضای سبز شهرداری کوزران بصورت قراردادی  مشغول کارند صبح امروز (۲۱ دی ماه) در اعتراض به معوقات مزدی خود به نشانه اعتراض مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده‌اند”.

براساس این گزارش، حدود ۴۵ نفر از کارگران شهر کوزران که در طی دست‌کم پنج ماه گذشته دستمزد آنان پرداخت نشده است؛ می‌گویند با تغییر شهردار که از تقریبا دو ماه گذشته انجام شده؛ بازهم ما با مشکلات معیشتی ناشی از عدم دریافت مزد مواجهیم.

طبق اظهارات آنان، بی‌توجهی مسئولان شهرداری و شورای شهر کوزران به پرداخت مطالبات آن‌ها باعث شده سال گذشته نیز حدود ۴ ماه از حق بیمه آنان به تامین اجتماعی واریز نشود.

همچنین به نقل از کارگران خدماتی شهر داری کوزران گفته می‌شود بی‌توجه‌ای به پرداخت مطالبات آن‌ها، باعث شده است تا از لحاظ معیشتی دچار مشکلات زیادی شوند.

در همین رابطه سه نفر از اعضای شورای شهر کوزاران که صبح امروز در اجتماع صنفی کارگران شهرداری حاضر شده بودند مشکل کارگران شهرداری کوزران را تامین منابع مالی اعلام کرده وقول پی گیری مطالبات مزدی وبیمه‌ای آنان را داده‌اند.

روز گذشته / ۳۸ روز تجمع کارگران کشت و صنعت در هوای سرد؛ دیروز گفتند چادر‌ها را جمع کنید

به گزارش ایلنا، روز گذشته در سی و هفتمین روز از تجمع صنفی، کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد مجبور شدند چادرها را جمع کنند. این کارگران همچنان به تجمع خود ادامه می‌دهند.

کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد در تماس‌های جداگانه با ایلنا از ادامه تجمع صنفی خود خبر دادند.

به گفته این کارگران، روز (بیستم دی ماه)، ۳۸ امین روز از تجمع صنفی این کارگران در بیرون مجتمع و در فضای باز است.

بیش از ۵۰ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد که پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ۱۶ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، در سی و هشت روز گذشته، در هوای سرد چادر زدند و با افروختن آتش در سرما به تجمع خود ادامه دادند.

حالا نماینده این کارگران که همچنان بیرون مجتمع ایستاده‌اند و در حال اعتراض هستند، می‌گوید: “در روز سی و هفتم تجمع، آمدند و از ما خواستند که چادر‌ها را جمع کنیم. نیروی انتظامی با حکم آمد و گفت چادر‌ها غیرقانونی است؛ باید جمع شود”.

این کارگر با بیان اینکه مسئولان محلی و استانی در این مدت طولانی اعتراض، پاسخگوی کارگران نبوده‌اند؛ ادامه داد: “نه تنها حق و حقوق ما را ندادند بلکه مجبورمان کردند چادر‌ها را هم جمع کنیم. مراجعات ما به مقامات هیچ نتیجه‌ای نداشته است اما چه با چادر چه بدون آن، به اعتراض ادامه می‌دهیم”.

در عین حال که این کارگران همچنان به اعتراض خود ادامه می‌دهند، تلاش خبرنگار برای تماس تلفنی با نماینده مردم مهاباد در مجلس تا این لحظه بی‌نتیجه مانده است.

روز گذشته / کارگران کارخانه پشم سنگ مقابل کارخانه تجمع کرده‌اند

به گزارش ایلنا، در حدود ۲۰۰ کارگر کارخانه سنگ پشم واقع در جاده مخصوص کرج، از حوالی ساعت ۹ صبح دیروز در اعتراض به عدم دریافت ۲ ماه از دستمزد خود (آبان و آذر ماه) سال ۹۵ مقابل این کارخانه تجمع کرده‌اند.

این کارگران در تماس جداگانه گفتند: “در حدود ۲۰۰ کارگر هستیم که دستمزد آبان و آذر سال ۹۵ خود را دریافت نکرده‌ایم و برای این مدت تنها در حدود ۵۰۰ هزار تومان پول به صورت علی الحساب برایمان واریز شده است. ضمن اینکه هنوز عیدی سال ۹۵ خود را دریافت نکرده‌ایم”.

از این ۲۰۰ کارگر، در حدود ۶۰ نفر رسمی و الباقی قراردادی هستند. آنطور که کارگران پشم سنگ می‌گویند مدیریت کارخانه از مرداد ۹۳ از ساعات اضافه کاری کارگران قراردادی کاسته است و در ماه‌های اخیر کارگران رسمی نیز تمامی ایام هفته را در کارخانه حضور ندارند.

کارگران تاکید دارند که کارخانه پشم سنگ تولیدات خود را به فروش می رساند و با این اوضاف آنها نبایست در چنین شرایطی باشند.

تجمع کنندگان می گویند: “ما فقط خواستار مطالبات صنفی خود هستیم و برای همین است این اجتماع اعتراضی را در محوطه کارخانه برپا کرده ایم زیرا خانواده‌های ما در موقعیت کنونی دیگر تحمل فشار اقتصادی ناشی از به تاخیر افتادن مطالبات مزدی را ندارند”.

روز گذشته / تجمع کارگران هپکو وارد سومین روز شد

به گزارش ایلنا، صبح دیروز کارگران شرکت تولید تجهیزات سنگین «هپکو» اراک برای سومین متوالی در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفیشان، در محوطه این واحد تولیدی اجتماع کردند.

اعتراض صنفی کارگران «هپکو اراک» امروز در حالی وارد سومین روز خود شد که در جریان اعتراض صنفی روز گذشته، یک تشکل صنفی کارگری استان مرکزی با ارسال نامه‌ای از مسئولان سازمان گسترش نوسازی ایران در خواست کرده است تا مسئولیت مدیریت این واحد تولیدی را دوباره برعهده بگیرد.

منابع کارگری در شرکت هپکو با اعلام این خبر گفتند: “که نامه مذکور از سوی مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی نوشته شده است”.

در عین حال این منابع گفتند که صبح روز (دوشنبه ۲۰ دی ماه) کارگران کارخانه هپکو برای سومین روز متوالی در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفیشان به تبع ناتوانی مالی بخش خصوصی کارخانه در محوطه کارخانه اجتماع کردند.

بیش از ۵۰۰کارگر کارخانه ماشین سازی هپکو اراک از روز شنبه ۱۸ دی ماه تاکنون با برپایی تجمع در محوطه این کارخانه ومیدان اصلی شهر اراک خواستار پرداخت دست کم ۵ ماه حقوق معوقه و همچنین تعیین تکلیف سهامدار اصلی این کارخانه شده‌اند.

به گفته این کارگران شرکت هپکو، در حالی سهامدار اصلی کارخانه این واحد را در سال ۸۶ به ارزش مالی ۷۰ میلیارد تومان خریداری کرده است که قرار بود وی در ابتدا بعد از پرداخت ۲۰ درصد از مبلغ توافق شده مابقی را طی چهارو نیم سال آینده بصورت اقساطی پرداخت کند.

طبق ادعای کارگران بخش خصوصی نه تنها کارفرمای بخش خصوصی بعد از گذشت ۵ سال از زمان تعهدات مالی خود نتوانسته است بدهی مالی خود را بصورت اقساطی پرداخت کند بلکه چند سالی است قصد دارد این کارخانه را به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی تعطیل ومنحل کند.

به گفته معترضین ادعای نداشتن توجیه اقتصادی در حالی از سوی سهامدار بخش خصوصی مطرح است که طبق اسناد موجود فقط در سال نخست واگذاری (سال ۸۶) شرکت هپکو این سهامدار بیش از ۱۷ میلیارد تومان سود سهام برداشت کرده است.

به ادعای کارگران معترض هپکو، قصد سهامدار اصلی کارخانه مبنی بر فروش زمین کارخانه است. به گفتهٔ آن‌ها قیمت بالای ۱۱۵ هکتارزمینی که کارخانه در آن قرار دارد باعث شده سهامداران در صدد فروش آن باشند و در این بین با متوقف کردن تولیدات و به تاخیر انداختن دستمزد کارگران قصد دارند کارخانه را به تعطیلی ودر ‌‌‌نهایت به انحلال بکشانند. کارگران می‌گویند، مشخص نیست در این بین تکلیف حق و حقوق کارگران که مرتب به تعویق می‌افتد چه می‌شود.

روز گذشته / تجمع کارگران کانسرام و سیمان در مقابل فرمانداری طبس

به گزارش ایلنا، کارگران کارخانه های کانسرام و سیمان مقابل روز (دوشنبه ۲۰ دیماه) برای چهارمین مرتبه مقابل فرمانداری ویژه طبس تجمع کردند.

کارگران کارخانه های کانسرام و سیمان مقابل روز (دوشنبه ۲۰ دیماه) برای چهارمین مرتبه مقابل فرمانداری ویژه طبس تجمع کردند.

در این تجمع که صبح امروز انجام شد تعداد حدودا ۲۰ کارگر خواستار پرداخت نزدیک به نزدیک به ۹ ماه عقب مانده خود شدند.

پیشتر کمیسیون کارگری شهرستان طبس که زیر نظر شورای تامین است، یکشنبه هفته گذشته به اعضای هیات مدیره این کارخانه ها یک هفته مهلت داده بود تا جهت تعیین تکلیف پرداخت حقوق معوق کارگران خود به معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس مراجعه کنند.

از قرار معلوم کارفرمای این واحد صنعتی در مدت تعیین شده برای مراجعه به فرمانداری اقدام نکرده است.

به دلیل اینکه مهلت یک هفته‌ای تعیین شده بدون مشخص شدن وضعیت مطالبات کارگران خاتمه یافته است، اکنون زمزمه‌های در خصوص احتمال پرداخت مطالبات پرداخت نشده کارگران از طریق صدور حکم توقیف اموال کارخانه‌های کانسرام و سیمان شنیده می‌شود.

در همین ارتباط گفته می‌شود که پیشتر از سوی بیش از ۱۰۰ کارگر این واحد تولیدی دادخواستی در خصوص بدحسابی کارفرما در مراجع قانونی تشکیل شده است.

در عین حال معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس نیز در ارتباط وضعیت این کارگران به رسانه‌ها گفته بود:اگر مدیران کارخانه ها اقدام نکنند از ابزار حاکمیتی استفاده خواهیم کرد.