چهار دهه زندگی جنگل‌بان‌های فراموش‌شده در پارک چیتگر

فرستنده خبر خانم زرین تاج الیاسی ۱۸ /۱۰/ ۱۳۹۵

۱۲ خانواده در پارک جنگلی چیتگر و در حالی که به حال خود رها شده‌اند، بیش از ۴۰ سال در حال زندگی در نبود امکانات هستند.

نمایی از پارک جنگلی چیتگر

روزنامه شهروند شنبه ۱۸ دی‌ماه در گزارشی از زندگی صد تن در قالب ۱۲ خانواده در پارک جنگلی چیتگر پرده برداشت که در میانه جنگل چیتگر و بدون گاز، آب آشامیدنی و تلفن ۴۰ سال زندگی‌ کرده‌اند. مأموران سرشماری با دیدن عکس‌های هوایی ساکنان این منطقه را یافتند.

پارک جنگلی چیتگر با ۹۵۰ هکتار زمین پردرخت از جنوب به آزادراه تهران‌ـ‌کرج و از شمال به زمین‌های چیتگر می‌رسد و از بزرگترین پارک‌های جنگلی استان تهران است.

بر اساس گزارش شهروند، هر شش خانواده در یکی از دو ساختمان سیمانی رهاشده وسط پارک جنگلی زندگی می‌کنند. مردان این خانوارها بازنشستگان سازمان جنگل‌ها و مراتع هستند و تنها یکی از میان آنها هنوز برای این سازمان کار می‌کند. در میان دیگر مردان حاضر، یکی مبتلا به آلزایمر است و دیگری جانباز قطع عضوشده در جبهه. یک خانواده بی‌سرپرست نیز در این ساختمان‌ها زندگی می‌کند.

بر اساس روایت ساکنان، این ساختمان‌ها سال ۱۳۴۲ برای کارمندان جنگل‌بانی ساخته شد و تعدادی از کارمندان منابع طبیعی نیز به آنجا نقل مکان کردند. اما در سال ۱۳۶۸ این منطقه به جز ساختمان‌های داخل آن به «بنیاد شهید» واگذار شده‌ و همین امر سبب شده تا دیگر کسی از مسئولان به فکر ساکنان ساختمان‌های دولتی کارمندان جنگل‌بانی نباشند.

پیشتر این دو ساختمان به راه آسفالت دسترسی داشتند، اما در یک سال اخیر دور این ساختمان‌ها بسته شده و راه آسفالت آن برای راه‌اندازی پیست دوچرخه‌سواری مخصوص زنان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در هفته‌های گذشته اخبار مربوط به تهی‌دستان ایران، از جمله گورخواب‌ها و کارتن‌خواب‌ها واکنش‌های زیادی را بین مسئولان و مردم ایجاد کرده‌است.


بیشتر بخوانید

FacebookTwitterGoogle+BalatarinPrintEmail