دادستان کل کشور: فساد آنقدر گسترده نیست که ما را دچار وحشت کند

فرستنده خبر خانم زرین تاج الیاسی ۱۳۹۵/۱۰/۱۳

دادستان کل کشور گفت: «حقیقت این است که فساد آنقدر گسترده نیست که ما را دچار وحشت کند، اما همان قدری هم که مطمئن باشیم واقعی است، سم مهلک است».

montazeri-dadsetan

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دوشنبه ۱۳ دی‌ماه، محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور با بیان این‌که در محافل گوناگون از افراد مختلف و مسئولان مسئله مبارزه با فساد شنیده می‌شود،‌ گفت: «بخش عمده فساد ناشی از عملکرد خود ماست».

اگرچه دادستان کشور گستره فساد مالی در ایران را چندان بزرگ نمی‌داند، اما از آغاز سال ۹۴ تا به حال دست‌کم پنج پرونده فساد اقصادی کلان در ایران از سوی نمایندگان مجلس، اعضای شوراهای شهر و رسانه‌ها و یا مقام‌های قضایی و دولتی رسانه‌ای و به محل جدال جناح‌های سیاسی درون قدرت تبدیل شده است.

روز گذشته، یکشنبه ۱۲ دی‌ماه احکام پرونده هزار میلیارد ریالی موسوم به «جهانگیر» با ۳۸ متهم و با بیش از ۳۰ عنوان اتهام، با عناوینی چون افساد فی‌الارض، کلاهبرداری شبکه‌ای و جعل اسناد رسمی در شعبه سوم دادگاه انقلاب شهرستان کرج صادر شد.

متهم ردیف اول این پرونده مالی به ‌جرم افساد فی‌الارض و تشکیل شبکه کلاهبرداری به اعدام محکوم شد.

روز یکشنبه همچنین امیر خجسته، عضو هیئت تحقیق و تفحصص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان رقم تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان را بیش از هشت هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران دوم دی‌ماه شیوه‌های اختلاس و فساد مالی در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان را افشا کرد.

او از بررسی ۲۸ هزار پرونده پرداخت وام به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان در بانک سرمایه خبر داد و گفت که ۴۰۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات به ۱۰ نفر پرداخت شده است.

آبان امسال نیز دادستان کل ایران از اختلاس در دو بانک ملی و ملت خبر داد و گفت که بخشی از این پول‌ها از کشور خارج شده است.