عده‌ای سعی دارند بی حجابی را موجه کنند/ طراحی سالانه 3 هزار طرح جدید لباس

فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۱۰/۱۱

خبرگزاری فارس: عده‌ای سعی دارند بی حجابی را موجه کنند/ طراحی سالانه 3 هزار طرح جدید لباس

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس در دیدار با رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: با هدف الگوسازی سالم برای جامعه، سالانه بین 2 هزار و 500 تا 3 هزار طرح جدید لباس طراحی می‌شود.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در دیدار با رئیس حوزه‌های علمیه‌ استان تهران و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بر ضرورت حرکت رو به جلوی مُد و لباس با رویکردی فرهنگی و دینی تأکید کرد و ضمن ارائه گزارشی از روند تصویب قانون مد و لباس از مجلس هفتم و نیز اشاره به منویات مقام معظم رهبری دراین‌باره، افزود: با هدف الگوسازی سالم برای جامعه سالانه بین 2 هزار و 500 تا 3 هزار طرح جدید طراحی و خلق می‌شود.

وی اظهار داشت: قریب 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد اما ما هنوز یک سطر درباره طراحی لباس نداریم که با نگاهی دینی و فرهنگی به تبیین مبانی اسلامی طراحی پرداخته و الگویی درست در اختیار قرار دهد و این دردی است که برای درمانش دست نیاز به‌سوی شما دراز کرده‌ایم تا بیش‌ از پیش به مسئله لباس اجتماع توجه کنیم و با دیدی دینی ـ تاریخی و با توجه به فرهنگ ایرانی به مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها در این حوزه برسیم و سندی محکم و متقن برای آن تهیه و تنظیم کنیم تا جوان امروز بتواند به ابهامات خود پاسخ گوید و از سردرگمی رها شود.

آیت‌الله رشاد در این دیدار گفت: لباس بخشی از فرهنگ است و از آن جدایی‌پذیر نیست. جنس، بافت، رنگ و فرم پوشش، از حیثی یا جزء فرهنگ است و یا برآیند آن، کما اینکه از جهت دیگر، لباس هم فرهنگ‌ساز است و هم نمود و نماد فرهنگ است. میان پوشش، پوشاک و فرهنگ رابطه‌ای دوسویه و تنگاتنگ برقرار است لباس فرهنگ را جهت می‌دهد و فرهنگ، لباس را.

وی افزود: ازجمله صفات فرهنگ، دیرندگی و بطیء‌بودن آن است؛ اما امروز تغییر در لباس، بسیار پرشتاب به پیش می‌رود و این شتاب بیانگر این نکته مهم و خطرناک است که ویژگی‌های پوشش کنونی از بیرون به فرهنگ بومی ما تزریق می‌شود، بنابراین بسیار ضروری است که خودمان را در این شاخص به ثبات برسانیم. باید خصوصیات الگوی پوشش و بایدها و نبایدهای طراحی لباس دینی و بومی را با بررسی‌های قرآنی، سیره‌ اهل بیت و زندگی صحابه بشناسیم و به‌کار ببندیم.

رئیس حوزه‌های علمیه‌ استان تهران، با اشاره به تاریخ کشورهای غربی و تلاشی که برای اشاعه‌ برهنگی و بی‌عفتی دارند، گفت: حتی در سیر تصاویری که در طول تاریخ از حضرت مریم(ع) ترسیم شده، به‌خوبی شاهد هستیم که چطور این کشورها با تغییر حجاب و کیفیت پوشش سعی کردند جامعه را به بی‌حجابی سوق دهند، یعنی برای قبح‌زدایی و ذائقه‌سازی، از مقدسات آغاز کردند! در ایران هم این شیوه را به نوع دیگری شاهد هستیم، از روش‌های زورگویانه رضاخانی گرفته تا شعارها و روش‌های نرم‌تر کنونی. امروز برخی افراد با تحقیقات تاریخی غیرمستند و غیرعلمی و فتواپردازی غیرمضبوط، ژورنالیستی و مریدپسند سعی می‌کنند بی‌حجابی را موجه کنند.

آیت‌الله رشاد در ادامه با اشاره به ‌ضرورت توجه به فرهنگ مردم و ارتباط آن با مد و لباس گفت: ما نمی‌توانیم فرهنگ را رها کنیم، زیرا در این صورت فرهنگ ما را دیگران می‌سازند. می‌توان از قالب‌ها و فرم‌های مختلف بهره برد، و می‌توان در پوشش، از تنوع رنگ، تا جایی که به حد تبرج نرسد، استفاده کرد. باید بر روی خصوصیات بومی دینی تأکید کنیم، و از این طریق روی فرهنگ مقاومتی کار کنیم. برخی بانوان به‌رغم اینکه التزامات عقیدتی و مناسکی دارند، نسبت به حجاب و احیاناً عفاف بی‌مبالات هستند، که نشان‌دهنده ناآگاهی آنان است، زیرا تصور می‌کنند حجاب واجب نیست. در واقع مشکل فرهنگی ما، ناآشنایی باحجاب است، لباس باید جنبه‌ دینی و فرهنگی داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی در خصوص کارهای علمی و پژوهشی، با همراهی حوزه نیز تصریح کرد: حوزه‌های علمیه از ظرفیت پژوهشی بالایی در زمینه‌ مباحث فقهی، قرآنی و روایی برخوردارند، اما با توجه به تمرکزشان بر امور آموزشی، در زمینه‌ مطالعات فرهنگی از توان کافی برخوردار نیستند. پژوهشگاه که از دستگاه‌های اقماری حوزه قلمداد می‌شود، می‌تواند در این زمینه به کارگروه ساماندهی مد و لباس کمک کند.

انتهای پیام/