معوقات مزدی و اخراج کارگران در چهار واحد صنفی

فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۱۰/۰۷

خبرگزاری هرانا ـ ۲۶ کارگر قرار دادی وپیمانی کارخانه کاغذ سازی پارس و دست کم ۸ کارگر کارخانه گسترش مانا ساز تعدیل و از کار بیکار شدند. از سوی دیگر کارگران فضای سبز بجنورد و کارگران کارخانه شیشه قزوین از معوقات مزدی چهار الی شش ماه خود خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، طی یک ماه گذشته تاکنون نزدیک به ۲۶ کارگر قرار دادی وپیمانی کارخانه کاغذ سازی پارس با میانگین ۱۵ سال سابقه کار از کار بیکار شده‌اند.

منابع کارگری در شوش با اعلام این خبر گفتند: “از حدود یک ماه پیش تا به امروزنزدیک به ۲۶ کارگر پیمانی وقرار دادی کارخانه کاغذ سازی پارس که تحت مسئولیت  یک شرکت تامین کننده نیروی انسانی در محدوده هفت تپه خوزستان فعالیت دارند  بیکار شده‌اند که از این میان دست کم ۶ نفر در فاصله روزهای  ۲۴ تا ۲۷ آذر ماه شغل خود را از دست داده اند”.

بنا بر ادعای این منبع خبری شرکت پیمانکاری مورد نظر تامین کننده نیروی انسانی کارخانه کاغذ سازی پارس هفت تپه در بخش خدمات، فضای سبز ونگهبانی و … است و از قرار معلوم این تعدیل ها در راستای کاهش هزینه های مالی صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش از قرار معلوم بیش از ۴۰۰ کارگر بصورت قرار دادی وپیمانکاری تحت مسئولیت شرکت تامین کننده نیروی انسانی کاغذ  سازی پارس مشغول کارند که بنا بر ادعای آنان کارفرما بعد از اخراج کارگران بومی قصد دارد نیروی کار غیر بومی جایگزین آنان کند.

آنها با یادآوری اینکه کارگران برای پی گیری مشکلات بوجود آمده بارها به نهاد های دولتی مستقر در شهرستان شوش مراجعه کرده اند، در خاتمه گفتند: “باتوجه به وضعیت نامناسب معیشتی و شرایط دشوار اقتصادی انتظار داریم تا کارفرما امکان اشتغال دوباره را برای کارگران اخراجی فراهم کند”.

هشت کارگر کارخانه «مانا ساز» اخراج شدند

به گزارش ایلنا، منابع خبری در کارخانه «گسترش مانا ساز» از تعدیل دست کم ۸ کارگر این واحد صنعتی با اتمام قرار داد کار خبر می‌دهند.

کارگران این واحد صنعتی واقع درشهرستان آبیک افزودند: “این اخراج در تاریخ اول دی ماه جاری در حالی انجام شده است که پیشتر کارفرما اسامی ۲۰ نفر از کارگران را در لیست اخراج قرار داده بود”.

به گفته آنان، هرکدام از کارگر تعدیل شده تا نزدیک به ۱۰ سال سابقه کاری داشته‌اند و هم اکنون برای پیگیری مطالبات مزدی خود در اداره کار آبیک شکایتی را مطرح کرده‌اند.

این کارگران با یادآوری اینکه جدا از تعدیل‌های اخیر هنوز نزدیک به ۷۰کارگردر این واحد مشغول کارند، افزودند: “این تعدیل‌ها در راستای کاهش هزینه‌ها صورت گرفته و باعث شده است تا همکاران باقیمانده آنها از بابت امنیت شغلی خود احساس خطر کنند”.

کارگران  اخراجی کارخانه گسترش مانا ساز در بخش دیگری از مشکلات خود  گفتند: “در حال حاضر کارفرمای این  واحد تولیدکننده قطعات سنگین بتنی و فلزی به بهانه نامطلوب بودن شرایط تولید به  کارگران در خواست مرخصی اجباری  داده است”.

طبق اظهارات کارگران گسترش مانا ساز در حال حاضر تعدادی کمی از کارگران با در خواست یک ماهه مرخصی اجباری کارفرما موافقت کرده  و مابقی مردد هستند.

کارگران گسترش مانا ساز با بیان اینکه با شرایط پیش آمده هیچ تضمینی برای امنیت شغلی کارگرانی که از مرخصی اجباری باز می گردند وجود ندارد در خاتمه درباره مطالبات معوقه خود می‌گویند؛ از شهریور ماه دستمزد وسایر مزایا  مزدی خود را از کارفرما طلبکاریم.

معوقات کارگران فضای سبز بجنورد ۹ ماهه شد

به گزارش ایلنا، کارگران فضای سبز بجنورد با گذشت ۹ ماه از سال، هنوز حقوق مربوط به سال گذشته را دریافت نکرده و پیگیری‌های آنان تاکنون به نتیجه نرسیده است.

شمار کارگران بیش از ۳۰۰ نفر بوده و معوقات آنها مربوط به سه ماه آخر سال ۹۴ و فروردین ماه امسال است که هنوز اعتبار مورد نیاز برای پرداخت این معوق تامین نشده است.

بنا به اظهارات آنان، معوقات مربوط به شهردار پیشین بوده و برخی از این کارگران بیش از ۱۰ سال در فضای سبز خدمت کرده‌اند و پرداخت نشدن حقوق کارگران موجب سخت شدن زندگی و ایجاد برخی مشکلات برای این قشر شده است.

به گفته یکی از کارگران، شهرداری به آنها اعلام کرده پولی برای پرداخت این مطالبات ندارد و کارگران باید صبر کنند تا در اولین فرصت که پولی دست شهرداری را گرفت این بدهی پرداخت شود.

کارگران فضای سبز آبان ماه امسال نیز در محل شورای اسلامی شهر بجنورد تجمع کرده بودند و نسبت به پرداخت نشدن حقوق معوق معترض شده بودند.

علاوه بر کارگران فضای سبز شهرداری، رانندگان سازمان اتوبوسرانی بجنورد نیز دو ماه است که حقوق نگرفته و معترض هستند.

تاخیر ۴ تا۶ ماهه دستمزد کارگران شیشه قزوین؛ کارگران قراردادی نگران تعدیل هستند

به گزارش ایلنا، در شرایطی که معوقات مزدی ۴ تا ۶ ماهه کارگران کارخانه شیشه قزوین همچنان پرداخت نشده، این کارگران از تعدیل احتمالی ابراز نگرانی کردند.

تعدادی از کارگران شیشه قزوین از ادامه تاخیر در پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند.

از قرار معلوم دستمزد شهریور، مهر، آبان و آذر حدود ۲۶۰ کارگر رسمی و قراردادی کارخانه شیشه قزوین به همراه ۶ ماه دستمزد ۶۰ کارگر دیگر که در شرکت‌های پیمانکاری در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند، هنوز پرداخت نشده است.

در عین حال این کارگران می‌گویند که کارفرما قصد داشت تعدادی از نیروی کار قراردادی کارخانه را تعدیل کند واین امکان هنوز فراهم نشده وهمین مسئله بر نگرانی کارگران قراردادی افزوده است.

از قرار معلوم کارفرمای شیشه قزوین اعلام کرده که ابتدای دی ماه، حدود ۶۰ نفر از کارگران قراردادی را تعدیل خواهد کرد.

طبق اظهارات آنان، علاوه بر دستمزد این واحد بدهی‌های مالی زیادی بابت تاخیر در پرداخت بیمه کارگران به تامین اجتماعی وعیدی وسنوات سالهای گذشته کارگران دارد ودر این زمینه می ‌وان گفت با وجود بهبود نسبی تولید در این واحد تولید انواع شیشه هنوز کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه کارگران بی‌اعتناست.

به گفته آنان تاخیر‌هایی که در پرداخت مطالبات مزدی آنها ایجاد شده؛ باعث شد چندین بار کارگران در محوطه کارخانه دست به اعتراض صنفی بزنند.