گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده manijeh a r
14856
گزارش این هفتە گیسو بە ٤ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان همچنین ٤ مورد نقض حقوق زنان در زندان‌های حکومت اسلامی ایران، در سایر نقاط ایران می‌پردازد.

کُردستان

اقدام بە خودکشی ٤ زن کُرد در یک هفتە

خودکشی بە مانند راهی برای فرار از مشکلات خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و…. در جامعە سنتی کُردستان همچنان قربانی می‌گیرد.

نبود مراکز درمانی و مشاورەای برای زنان و عدم اجازە بە فعالیت نهادهای فعال در این زمینە، آمار خودکشی زنان در کُردستان را همچنان بالا نگە داشتە است.

نمودار زیر نشان می‌دهد کە در مرداد‌ماه ٧ زن و دختر کُرد، در مناطق کُردنشین ایران اقدام بە خودکشی نمودە و جانشان را از دست دادەاند کە ٥ مورد آن از طریق خودسوزی بودە است.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، تنها طی هفتە گذشتە ٤ زن کُرد اقدام بە خودکشی کردەاند کە ٣ تن از آنها جانشان را از دست دادە و وضعیت جسمانی یکی هم وخیم اعلام شدە است.

روز شنبە ٢٦ مرداد‌ماه، یک دختر جوان ٢١ سالە ساکن اشنویە بە نام “خدیجە محمد رحیم” بە دلیل مشکلات خانوادگی اقدام بە خودکشی نمودە و جانش را از دست می‌دهد.

این دختر جوان با زدن ضربات چاقو به قفسه سینه، باعث پارگی رگ آئورت شده و تا رسیدن به بیمارستان جان خویش را از دست می دهد.

از دیگر سو در ٢٨ مرداد‌ماه، زن جوانی بە نام شعلە قادری کە ١٨ مرداد‌ماه اقدام بە خودکشی کردە بود، پس از ١٠ روز بستری بودن در یکی از مراکز درمانی کرمانشاه جانش را از دست داد.

این زن ٢٤ سالە ساکن مریوان بە علت اختلافات خانوادگی اقدام بە حلق‌آویز کردن خود کردە بود.

در همان روز یک دختر و یک زن جوان در شهرهای جوانرود و ثلاث باباجانی اقدام بە خودسوزی کردە کە یکی از آنها جانش را از دست دادە و وضعیت جسمانی دیگری نیز، وخیم اعلام شدە است.

“سرگل خندان” فرزند “حسن” و اهل روستای “کانی رش” شهرستان “ثلاث باباجانی” بە علت اختلافات خانوادگی، اقدام بە خودسوزی و جانش را از دست دادە.

از دیگر سو و در همان روز، یک دختر جوان بە نام “دلشاد اسماعیل‌زادە” ساکن روستای “سراب برد زنجیر” جوانرود، بە سبب اختلاف با خانواده خود را بە آتش کشید.

بنابە گفتە یک منبع مطلع، این دختر کە ١٨ سال سن داشتە است بە علت شدت جراحات و درصد سوختگی بالا، راهی مراکز درمانی شهر کرمانشاه شدە است.

پزشک‌های این مرکز درمانی وضعیت جسمانی “دلشاد” را نامناسب اعلام کردەاند.

ایران

وضعیت فعالین زن اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران

پیروان آیین بهایی در ایران، با داشتن جمعیتی نزدیک بە نیم ملیون نفر، بزرگترین اقلیت دینی بە حساب می‌آیند کە آینن آنها در ایران بە رسمیت شناختە نشدە است و پیروان آن بە طور متداوم از سوی مراکز امنیتی و اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران، تحت فشار بودەاند.

در ادامە بازداشت شهروندان بهایی در ایران، روز پنج‌شنبە ٢٤ مرداد‌ماه، ٣ تن از پیروان آیین بهایی در یکی از روستاهای اطراف اصفهان بازداشت شدەاند.

هویت این سە تن کە دو تن از آنها زن می‌باشند “بنفشە فردوسیان”، “افروز روحی” و “مسعود وجدانی” اعلام شدە است.

گزارش‌های حاکی از آن می‌باشد کە نیروهای ادارە اطلاعات با یورش بە منزل مسکونی این شهروند بهایی آنها را مورد بازجویی قرار دادە و اقدام بە ضبط کتب مذهبی و وسایل شخصیی حاضرین کردەاند.

“بنفشە فردوسیان” عصر همان روز با قید وثیقە آزاد می‌شود اما از سرنوشت ” افروز روحی” و دیگر شهروند بهایی خبری در دست نمی‌باشد.

وضعیت فعالین زن در زندان‌های ایران

پس از گذشت نزدیک بە یک ماه از بازداشت مریم شفیع‌پور و اتمام بازجویی هایی وی، همچنان در سلول‌‌های انفرادی نگهداری می‌شود.

مریم شفیع‌پور روز شنبە پنجم مرداد‌ماه پس از احضار بە شعبە‌ی ٢٠ دادسرای شهید مقدس و پس از بازجویی مقدماتی بازداشت شدە بود.
خانوادە این فعال مدنی از وضعیت وی و عدم شفافیت مسئولین نسبت بە سلامتی ایشان نگران هستند.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، خانواده مریم شفیع‌پور در پی آخرین احضار به دادسرای مقدسی شعبه ٢ اوین، از کارشناس پرونده خواستند تا داروهای این فعال مدنی را تحویل بگیرد و به وی برساند که از این امر خودداری کردەاند.

مریم شفیع‌پور روز شنبە پنجم مرداد‌ماه پس از احضار بە شعبە‌ی ٢٠ دادسرای شهید مقدس و پس از بازجویی مقدماتی بازداشت شدە بود.

این دانشجوی ستارەدار، در سال ١٣٨٩ نیز بە دلیل فعالیت‌هایش از سوی دادگاه انقلاب قزوین بە یک سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود.

از وضعیت “شهلا صارمی” کە در پی یورش مامورین وازارت اطلاعات بە منزل مسکونیشان، بە همراه پدر و برادرش بازداشت شدە بود خبری در دست نمی‌باشد.
از دیگر سو، از وضعیت “شهلا صارمی” کە در پی یورش مامورین وازارت اطلاعات بە منزل مسکونیشان، بە همراه پدر و برادرش بازداشت شدە بود خبری در دست نمی‌باشد.

شهلا صارمی ٢٨ سالە و دانشجوی رشتە روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی می‌باشد کە در ١٥ خرداد ماه سال جاری بازداشت و بە بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل گردید.

وی فرزند”حسن صارمی” از فعالین کودکان و زندانیان سیایس دهە ٦٠ می‌باشد.

خانوادەی “شهلا صارمی” از زمان بازداشت تاکنون موفق بە ملاقات با وی نشدەاند.