توسعه مشاغل خانگی زنان نیازمند حمایت دولت است/ عدم مصرف کالای قاچاق در خانواده مهمترین گام زنان در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است

فرستنده خبر اقای نوید احمدفخرالدین ۱۳۹۵/۰۹/۱۰

img01363060

توسعه مشاغل خانگی زنان نیازمند حمایت دولت است/ عدم مصرف کالای قاچاق در خانواده مهمترین گام زنان در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است

عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان تصریح کرد: قاچاق کالاهای وارداتی به تولید به عنوان بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی ضربه بزرگی وارد می‌کند و زنان نقش مهمی در خانواده دارند و اگربیشتر خانواده‌ها تصمیم بگیرند کالای قاچاق مصرف نکنند می توانند تاثیر بسیار مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

زنان خبر مشاغل خانگی فرصتی برای رفع معضل بیکاری و ایجاد شغل های جدید است و می تواند علاوه بر اینکه در رشد و توسعه اقتصادی تاثیر گذارد، در زمینه توسعه اجتماعی نیز باعث تغییرات مثبت شود.

در سبک زندگی ایرانیان فرهنگ کار با ارزش بوده و در دین مبین اسلام نیز تامین معاش خانواده به مثابه جهاد تلقی شده است. با وجود این، آن گونه که شایسته است از ظرفیت مشاغل خانگی بهره گرفته نشده در حالی که هر خانه می تواند یک واحد تولیدی و خدماتی باشد و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیز موثر واقع شود.

مشاغل خانگی بسیار متنوع است و در زمینه های صنایع دستی، تولید و خدمات کشاورزی، دامپروری و شیلات، فعالیت های تولیدی- صنعتی، کسب و کارهای با گرایش فناوری اطلاعات و سایر خدمات دسته بندی می شود و روز به روز در حال افزایش است.

به لحاظ قانونی به استناد اصول ۲۸ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به سند چشم انداز بیست ساله، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال ۱۳۸۹ تصویب شده است و براساس این قانون، ستادی متشکل از ۹ وزارتخانه و ۱۱ سازمان و نهاد دیگر متولی امر ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی شدند.

منیره نوبخت عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به تقویت مشاغل خانگی در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: مشاغلی را می‌توان در خانواده‌ها تعریف کرد که با استفاده از نیروی انسانی و امکانات یک خانواده و یک خانه شکل بگیرد و این کار بسیار مفید است و مشاغل خانگی قطعا یکی از موضوعات مهمی است که اگر حتی بخشی از خانواده‌ها به آن توجه کنند، تاثیر مهمی بر اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی خواهد گذاشت.

وی افزود: قدم اول را خانواده‌ها بویژه زنان باید بردارند. زنان می‌توانند گروه‌هایی که متشکل از چند خانواده هستند را تشکیل دهند و با این کار، گروه‌های کارآفرین تشکیل دهند البته دولت هم می‌تواند نقش موثری در حمایت از مشاغل خانگی و کمک به آن‌ها داشته باشد و وظیفه دولت نظارت و رسیدگی و تا حد امکان تسهیل اشتغال خانگی است.

نوبخت اظهار داشت: یکی از محورهای اساسی در اجرای اقتصاد مقاومتی تقویت تولید داخلی است و همه خانواده‌ها باید در برنامه مصرف، اولویت را به مصرف کالاهای داخلی بدهند چراکه با مصرف کالاهای داخلی می‌توانیم به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک کنیم. اگر هر نفر این کار را بکند تحول خیلی خوبی در وضعیت تولید روی می دهد اما کاهش مصرف این کالاها موجب رکود تولید می‌شود.

عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان تصریح کرد: قاچاق کالاهای وارداتی به تولید به عنوان بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی ضربه بزرگی وارد می‌کند و زنان نقش مهمی در خانواده دارند و اگربیشتر خانواده‌ها تصمیم بگیرند کالای قاچاق مصرف نکنند می توانند تاثیر بسیار مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند و ما باید به دنبال اقدام باشیم حتی اگر به نظر جزئی و موردی برسد.