برخورد و بازداشت خشونت آمیز شهروندان در مراسم یادبود پوینده و مختاری

فرستنده خبرخانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۰۹/۱۲

mokhtari-pouyandeh

خبرگزاری هرانا – روز جاری در مراسم یادبود پوینده و مختاری از جانباختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای دست‌کم شش شهروند توسط ماموران امنیتی بازداشت و تعدادی از آنان مورد ضرب‌وشتم و تهدید قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۱۲ آبان‌ماه ۹۵، تعداد پرشماری از ماموران امنیتی از برگزاری مراسم یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در امامزاده طاهرکرج جلوگیری کردند. این اقدام توام با خشونت و بازداشت گزارش شده است.

بنابر گزارشات دریافتی هرانا، مزدک زرافشان هنگام تلاش برای جلوگیری از یورش مامور امنیتی به خانم «فاطمه سرحدی زاده»، شهروند ۷۵ ساله، مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و بهمراه دست‌کم ۵ شهروند دیگر بازداشت شد.

یک منبع نزدیک به شهروندان بازداشت شده به گزارشگر هرانا توضیح داد: “نیروهای وزارت اطلاعات بعد از این‌که از ورود شرکت کنندگان به قبرستان جلوگیری کردند، به تجمع این شهروندان درخیابان یورش برده و دست‌کم شش شهروند را همراه ضرب و شتم شدید بازداشت کردند. در صورتی که این اقدام نهادهای امنیتی بدون دستور قضایی نقض محرز قانون است.”

هویت احراز شده شش تن از بازداشت شدگان عبارت است از: بکتاش آبتین، مجمد مهدی پور، مزدک زرافشان به‌همراه پدرش ناصر زرافشان و هم‌چنین رضا اکوانیان بعلاوه یک شهروند جوان با هویت نامشخص.

منبع نزدیک به خانواده بازداشت شدگان در ادامه افزود: تا جایی که ما اطلاع داریم آقایان اکوانیان و ناصر زرافشان آزاد شده‌اند و از سرنوشت بقیه آنان اطلاعی در دست نیست. آقای اکوانیان چند ساعت در ماشین ون نیروی انتظامی بازداشت بوده و شدیدا مورد ضرب‌وشتم، توهین و تهدید قرار گرفته است. ماموران عکس‌ها و فیلم‌های داخل گوشی‌اش را پاک کرده‌اند و سپس او را در مقابل متروی گل‌شهر کرج پیاده می‌کنند. آقای زرافشان نیز ساعتی پیش آزاد شده است.

این منبع مطلع در پایان تاکید کرد: آقای مزدک زرافشان داروهای اعصاب مصرف می‌کند که عدم استفاده از آن‌ها عواقب جبران ناپذیری بدنبال داشته و خانواده‌اش شدیدا نگران این موضوع هستند.