تجمیع آیین‌نامه‌های مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران/ افزایش حداکثری ۲۷ درصدی شهریه مدارس آموزش از راه دور

فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۰۹/۰۶

خبرگزاری فارس: تجمیع آیین‌نامه‌های مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران/ افزایش حداکثری ۲۷ درصدی شهریه مدارس آموزش از راه دور

مدیر مدارس آموزش از راه دور از بررسی تجمیع آیین‌نامه‌های مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، گودرز شاهمرادی مدیر مدارس آموزش از راه دور در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدا، گفت: آموزش الکترونیک بین 20 تا 25 درصد به تقویت یادگیری نسبت به آموزش سنتی می انجامد.

وی به دلیل اهمیت آموزش از راه دور در کشور اشاره کرد و ادامه داد: نیاز به گسترش آموزش، افزایش پوشش تحصیلی، وجود انواع محدودیت‌ها برای ادامه تحصیل در مدارس روزانه از جمله ازدواج و نارسایی در سیستم آموزش سنتی از جمله آنهاست.

شاهمرادی به پوشش تحصیلی در مدارس کشور اشاره کرد و اضافه کرد: هنوز پوشش تحصیلی در کشور به طور کامل نیست؛ پوشش تحصیلی در سال تحصیلی 95-94 در دوره ابتدایی 97.9 درصد، پوشش تحصیلی در متوسطه اول 93.4 درصد و در دوره دوم متوسطه 80.24 است که باید تلاش کرد آموزش رسمی در 3 دوره تحصیلی به 100 درصد برسد.

وی افزود: پژوهشی در خصوص حضور جوانان در شبکه‌های اجتماعی انجام شده است که نشان می‌دهد ایرانیان بین 5 تا 9 ساعت از شبانه‌روز را شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند و 53 درصد افراد نیز عضو شبکه‌های دیجیتال هستند؛ همچنین 73 درصد از جوانان 18 تا 22 سال از خدمات شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد آمادگی برای آموزش الکترونیکی وجود دارد.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش از راه دور بر اساس مصوبه شماره 387 مورخ ششم آذر ماه 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد، گفت: آموزش از راه دور از سال 1383 با 120 مدرسه که آن زمان به عنوان مرکز فعالیت می‌کرد، کار خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: فعالیت آموزش از راه دور در آن‌ سال‌ها گسترش پیدا کرد به طوری که در سال 88ـ87 تعداد مراکز آموزش از راه دور به 2 هزار مرکز رسید اما بعد از آن در سال‌های 89ـ88 با دو مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و شورای اداری به حالت نیمه راکد درآمد و فعالیت آن متوقف شد.

شاهمرادی اضافه کرد: در سال 1390 با تجدیدنظر فعالیت مراکز آموزش از راه دور در شورای عالی آموزش و پرورش، این مراکز وارد مرحله دیگری شدند و این سیستم، باور شد که شاهد بودیم مدیر رسمی مدرسه به مراکز آموزش از راه دور که دارای بیش از صد دانش‌آموز بودند، اعزام شد.

وی به سلب اختیار برگزاری امتحانات در مدارس آموزش از راه دور اشاره کرد و گفت: پس از پیگیری‌ها و کارهای کارشناسی، به مدارسی که مدیر به آنها مأمور شده است، اجازه برگزاری امتحانات داده شد.

مدیرآموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش درباره تقویت دستورالعمل نظارت، اظهار داشت: نظارت شامل سه بخش عمومی، تخصصی و عالیه است که مدیران، آموزش‌های لازم را دیدند.

وی از ابلاغ دستورالعمل ارزیابی و عملکرد به استان‌ها خبر داد و گفت: بر اساس 11 شاخص، مدارس ارزیابی می‌شوند و کارنامه عملکرد مدارس صادر می‌شود؛ مدارسی که 90 درصد امتیازات را کسب کنند، تقدیر شده و به مدارسی که زیر 50 درصد امتیازات را کسب کنند، اجازه فعالیت داده نمی‌شود.

* آغاز دومین دوره جشنواره قلم از امروز

شاهمرادی به برگزاری جشنواره قلم ویژه معلمی مدارس آموزش از راه دور اشاره کرد و افزود: بخش «خانواده» در سال جاری به این جشنواره اضافه می‌شود و همچنین امروز آغاز دومین دوره این جشنواره است.

وی با بیان اینکه آیین نامه آموزش از راه دور متناسب با ساختار جدید در شورای عالی آموزش و پرورش مورد بازنگری قرار گرفت، گفت: هم اکنون تجمیع آیین‌نامه‌های مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران در کمیسیون اساسنامه و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است.

* 11 مدرسه آموزش از راه دور در دو سال گذشته تعطیل شدند

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عدول از ضوابط، تخلف است، بیان داشت: در دو سال قبل به 34 پرونده رسیدگی شد که 11 مدرسه آموزش از راه دور تعطیل شدند اما تخلفات، بسیار کاهش یافته است و در سال گذشته در حد تذکر بود.

وی در خصوص موضوع دیپلم جعلی و ارتباط آن با آموزش از راه دور گفت: به دلیل درباره موضوع شائبه مدرک جعلی دیپلم در آموزش از راه دور، کمیته‌ای با همکاری نیروی انتظامی و آموزش و پرورش تشکیل شد و با هر مرکزی که از تبلیغات دیپلم فوری استفاده می‌شد، برخورد شد.

شاهمرادی با اشاره به افزایش کیفیت در مراکز آموزش از راه دور، افزود: 1365 مدرسه آموزش از راه دور داریم و 187 هزار و 177 دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند و ثبت‌نام دانش‌آموزان نیز همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نرخ شهریه مدارس هر ترم 56 هزار تومان است که برای افرادی که زیر 8 واحد می‌گیرند، نصف این میزان بوده و در طول تابستان هم 23 هزار تومان است، گفت: قیمت هر واحد درسی در هر استان متفاوت است اما به طور میانگین در دوره اول متوسطه 11600 و در دوره دوم متوسطه 13600 است و حداکثر افزایش هزینه ها 27 درصد است.

انتهای پیام/