احضار و بازداشت ده‌ها تن از فعالان شبکه تلگرام در کردستان

فر ستنده خبر خانم زرین تاج الیاسی۱۳۹۵/۸/۱۳

یک سایت حقوق بشری کردستان از بازداشت تعدادی از فعالان شبکه موبایلی تلگرام در سقز به اتهام همسویی با احزاب مخالف نظام خبر داد.

Social-network-Media

به گزارش سایت «موکریان»، در دو هفته اخیر تیم سایبری یکی از نهادهای امنیتی شهرستان سقز، دست‌کم ٣٠ تن از مدیران و اعضای گروه‌های شبکه موبایلی تلگرام را به اتهام تبلیغ و همسویی فعالیت‌هایشان با احزاب مخالف نظام شناسایی و احضار کرد.

بنا به این گزارش، بیشتر افراد احضار شده با دادن تعهد کتبی آزاد شده‌اند اما سه نفر از آن‌ها به نام‌های غریب شریف‌زاده، کامل شریف‌زاده و هیوا دست‌باز به دلیل نقش مدیریتی در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

فعالان محلی به «موکریان» گفته‌اند افرادی با هویت ناشناس وارد این گروه‌ها و کانال‌ها شده، از کامنت‌های‌ افرادی که احضار شدند و فهرست اسامی اعضای گروه‌‌ها و کانال‌ها عکس گرفته‌اند و این عکس‌ها روی پرونده هر یک از افراد مذکور به‌عنوان مدرک جرم ضمیمه شده است.

بازداشت فعالان شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسان امری متداول در ایران است.

شهریورماه سال جاری، سایت «گرداب»، وابسته به مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران اعلام کرد که مدیران ۴۵۰ صفحه، کانال و یا گروه در شبکه‌های اجتماعی موبایلی احضار و یا دستگیر شده‌اند.