فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
ابراهیم فیاض در نشست «زیستار جنسی ایرانیان» گفت: نود و نه درصد فرهنگ در تاریخ است و تنها یک درصد آن لایه رویینی است. در نتیجه برای پرداختن به بحران جنسی اول از همه باید به تاریخ بپردازیم.
به گزارش خبرنگار مهر نشست «زیستار جنسی ایرانیان»؛ دیروز ۹ آبان ۹۵ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران توسط بسیج این دانشکده برگزار شد.
در ابتدای این برنامه مستند «یک پیشنهاد ساده» به تهیه کنندگی یاسر عرب پخش شد. یاسر عرب در این مستند به بررسی مسئله جنسی و چگونگی مواجهه مردم ایران به این مسئله پرداخته بود. در این مستند به رابطه ی دختران و پسران، رابطه ی آنها در جامعه، جایگاه مسئله ی جنسی بین مسائل جامعه ایران، نگاه مردم و کارشناسان به صیغه پرداخته بود.
در این مستند اکثر کسانی که با آنها مصاحبه می شود دیدگاه بدی نسبت به صیغه دارند و ترجیح می دهند که حتی رابطه ی نامشروع داشته باشند اما به سمت صیغه نروند.
سپس یاسر عرب به دنبال علت این نگاه در تاریخ می گردد که چه چیز باعث شده دیدگاه مردمی که دید بدی نسبت به صیغه نداشته اند عوض شود و در آخر نیز پیشنهاد یاسر عرب برای برون رفت از این مسئله آموزش به فرزندان است.
در قسمت بعدی این برنامه ابراهیم فیاض در رابطه با موضوع برنامه به ایراد سخنرانی پرداخت. وی عدم نگاه علمی به این قضیه را باعث تحمیل شدن واقعیت برما دانست.
فیاض با بیان اینکه این مسئله را نباید آسیب بدانیم، به بحران بودن این قضیه تأکید داشت و گفت: علت این تأکید آن است که ما در حال پیشرفت هستیم در نتیجه با بحران روبرو شده ایم.
نکتهی مهمی که فیاض بر آن اشاره داشت تاریخی بودن این مسئله است.
این استاد دانشگاه تهران معتقد است: نود و نه درصد فرهنگ در تاریخ است و تنها یک درصد آن لایه رویینی است که ما با آن مواجهیم. در نتیجه برای پرداختن به بحران جنسی اول از همه باید به تاریخی بپردازیم که به آسانی در خود را به روی ما باز نمی کند.
وی ادامه داد: باید سیستم شناختی آن را احصا کنیم و به لایه های ناخودآگاه فرهنگیمان در تاریخ خودآگاه شویم.
آنچه این استاد دانشگاه مهم دانست این بود که تاریخ گذشته مان را ببینیم و متوجه بشویم که چه تاریخ و فرهنگی در حال بازتولید آن است.
وی در آخر آموزش کامل و جامع جنسی به فرزندان را یکی از راهکارهای مناسب برای بهتر شدن وضعیت پیشنهاد داد. البته منظور خود را از آموزش جنسی بیان کرد که منظور آموزشی چگونگی رابطه جنسی نیست بلکه آموزش چگونگی حفظ کردن خود در مقابل کسانی است که قرار است به آنها چشم داشته باشند و آنها را مورد اذیت و آزار جنسی قرار دهند.