دستپاچگی مولاوردی و یارانش برای دور جدید انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری

فرستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۹۵/۰۸/۰۹

خبرگزاری فارس: دستپاچگی مولاوردی و یارانش برای دور جدید انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری

با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی عمر دولت‌ یازدهم معاون رئیس جمهور در امور زنان که می‌داند ممکن است در دولت آینده دیگر مسئولیت و جایگاهی نداشته باشد این روزها تلاش می‌کند تا با تأکید بر لزوم حضور زنان در پست‌های مختلف جایگاه و پست جدیدی را برای خود و هم‌قطارانش ایجاد کند.

خبرگزاری فارس-گروه جامعه: با نزدیک شدن به دور جدید انتخابات ریاست جمهوری گویا تلاش‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای دور جدید انتخابات آغاز شده است، مولاوردی معاون رئیس جمهور که می‌داند در دولت جدید ممکن است جایگاه و پستی نداشته باشد این روزها با تأکید بر لزوم حضور زنان در پست‌های مختلف تلاش می‌کند تا جایگاهی برای خود و هم‌قطارانش ایجاد کند، به گونه‌ای که کانال خبری شهیندخت مولاوردی این روزها با انتشار مطالبی مانند « زنان می‌توانند کاندیدای ریاست‌جمهوری ‌شوند؟» به لزوم حضور زنان به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده که در بخشی از این مطلب آمده است: هیچگاه درطول انتخابات‌های اخیر مقامات نظارتی اعلام نکردند که مقصود قانون از کلمه رجل سیاسی «مرد» است البته هیچگاه هم در انتخابات ریاست‌جمهوری با وجود ثبت نام زنان، تایید صلاحیت نشدند. به نظر می‌رسد با ابلاغ سیاست‌های کلی می‌توان در آینده در این مسیر گام برداشت…..

همچنین شب گذشته مولاردی در کانال خبری خود مطلب دیگری را منتشر کرد با عنوان «استقبال از آغاز رویکرد مشارکت محور در شورای نگهبان» که در آن آمده است:  امروز رسانه‌ها به نقل از سخنگوی شورای نگهبان اعلام داشتند که این شورا از محققان و صاحبنظران و عموم مردم خواسته است که در جهت فراهم سازی مقدمات علمی لازم اجرای سیاست‌های کلی انتخابات و به طور ویژه موضوع رجل سیاسی که یکی از شرایط قانون اساسی ایران برای نامزدهای ریاست جمهوری است، نظرات خود را اعلام دارند.این رویکرد مورد استقبال و قابل تقدیر است چرا که یک نهاد حاکمیتی مهم در موضوع حق مردم برای مشارکت در اداره امور عمومی جامعه و آن هم در مصداقی که همه بانوان شایسته جامعه نسبت بدان حساسیت دارند و مذاکرات تدوین اولیه قانون اساسی نیز در این زمینه قابل تامل است، دست نیاز به سوی مردم دراز کرده تا از گذر عقل جمعی و فهم عمومی این موضوع غیرمنصوص در متون شرعی را تعیین تکلیف کنند.

و در انتهای این مطلب نیز اظهار امیدواری کرده‌اند که مشارکت زنان شایسته این کشور در مناصب مختلف اداره امور جامعه با رعایت همه ملاحظات اخلاقی و مسئولیت‌های انسانی زن و مرد فراهم شود.

همچنین امروز سایت معاونت امور زنان ریاست جمهوری با انتشار گزارشی تحت عنوان «انتخابات و شکاف جنسیتی در ایران» از افزایش شکاف جنسیتی در ایران خبر داده و آورده است: جدیدترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد رتبه شکاف جنسیتی ایران را بین 144کشور جهان 139 اعلام کرده است.

 بر اساس گزارش سال 2016 رتبه ایران نسبت به یک سال پیش یک رقم بهبود یافته است. آنچه در این گزارش مبنای ارزیابی قرار می‌گیرد‌،شاخص‌هایی از قبیل:آموزش، سلامت،کسب و کار، اقتصاد و سیاست است. در این گزارش، ایران در شاخص سیاست رتبه 136، در اقتصاد 140، در آموزش 94 و در سلامت رتبه 98را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال رتبه مشارکت سیاسی زنان ایران نسبت به سال گذشته سه رقم بهبود یافته است، یعنی از 139 به 136 ارتقا یافته است،که بهبود این شاخص یکی از دلایل بهبود یک رقمی رتبه ایران در گزارش مجمع جهانی اقتصاد است.

در واقع حضور بیشتر از 6 درصدی زنان ایران در مجلس شورای اسلامی دور دهم که تقریبا دو برابر نرخ مجلس قبلی است و نیز به‌کارگیری زنان در رده‌هایی از مدیریت میانی باعث ارتقای شاخص مشارکت سیاسی زنان ایران شده است. البته در یک سال منتهی به پایان دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا چند نفر از زنان عضو شورا در شهرهای ایران، به عنوان رئیس شورا انتخاب شده‌اند. در مجموع این اقدامات به خصوص، افزایش نرخ حضور زنان در مجلس شورای اسلامی نقش موُثری در بهبود این رتبه داشته است.

در این گزارش به گونه‌ای آمده است که این افزایش مشارکت حاصل تلاش‌های معاونت امور زنان دولت یازدهم است و آمده است که: نگاهی به تلاش‌های زنان ایران در انتخابات دور دهم ‌مجلس شورای اسلامی و تلاش‌های معاونت زنان ریاست جمهوری و تغییر رویکرد دولت یازدهم نسبت به ایجاد فرصت‌های بیشتر برای حضور زنان در مقدرات اساسی مملکت، باعث شد در این‌گزارش، فارغ از جهت‌گیری‌های آن که مجال مجزا برای انطباق آن با آمار رسمی ایران می‌خواهد، رتبه ایران مانند یک دهه گذشته کاهش پیدا نکند و این در نهایت امتیاز مثبتی برای جمهوری اسلامی ایران در جامعه جهانی خواهد بود و امید قرار گرفتن کشور را در ریل توسعه نیز بیشتر می‌کند.

بازهم حضور حداکثری زنان به عنوان کاندیدا در انتخابات‌های مختلف امتیازی برای ایران در جامعه جهانی دانسته و آن را مایه افتخار دانسته‌اند، در حالی‌که هنوز به یاد داریم که مقام معظم رهبری فرمودند نباید تعداد زیاد نمایندگان زن در مجلس برای ما فتخار محسوب شود، پس مسئولان حوزه زنان به دنبال چه آرمان‌هایی هستند که رضایت و خرسندی جامعه جهانی برای آنها تا این حد مهم جلوه می‌کند؟!

همچنین در بخش دیگری از این گزارش با تأکید بر لزوم بهبود رتبه شکاف جنسیتی در ایران تأکیده شده است و آمده است: تاُکید فعالان حوزه زنان مبنی بر توجه احزاب و جریان‌های سیاسی به حضور بیشتر زنان در لیست‌های انتخاباتی و نیز اصلاح قانون انتخابات مطابق با آنچه که به عنوان‌تجربه موفق کشور‌های دیگر به آن پرداخته می‌شود، بخشی از برنامه‌هایی است که می‌توان با گنجاندن آن در برنامه‌های توسعه و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور، از یک سو روند توسعه را قوت بخشید و از سوی دیگر شکاف‌های موجود علیه زنان را ترمیم کرد. در واقع هر تلاشی در ساختار حقیقی و حقوقی ایران می‌تواند نه تنها رتبه شکاف جنسیتی در ایران را بهبود بخشد، بلکه بنا بر تجربه کشورهای توسعه یافته، نقش مستقیمی نیز در توسعه همه‌جانبه پایدار و متوازن به جای بگذارد. از همین روی انتخابات فرصت مناسبی برای حضور زنان در مقدرات اساسی مملکت و تقویت فرآیند توسعه و در نتیجه تحقق اهداف چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران است .در واقع این بخشی از راهبرد جریان‌سازی عدالت جنسیتی است که در کنار اقدامات دیگر دولت‌های مستقر، زمینه بهبود شاخص‌ها و رفع تبعیض‌ها ی موجود علیه زنان را فراهم می‌آورد.

همچنین گویا برنامه‌ریزی‌ها تنها به انتخابات ریاست جمهوری و آماده کردن کاندیداها برای این انتخابات محدود نشده است بلکه انتخابات شوراهای شهر و روستا‌ها و حتی حضور شهرداران زن نیز از دیگر خواسته‌های مولاوردی و یارانش است که در این گزارش اینگونه به آن تأکید شده است: انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز یکی از ظرفیت‌هایی است که جریان‌های سیاسی و فعالان حوزه زنان و به خصوص احزاب می‌توانند از هم اکنون برنامه‌ریزی لازم را برای افزایش حضور زنان در عرصه مدیریت شهرها، روستاها و بخش‌ها داشته باشند.به طور قطع و با توجه به تجربه حضور زنان در این سطح از مدیریت، از یک سو زنان در اصلاح روندها و رویکردهای حاکم بر مدیریت شهرها نقش تاثیرگذاری خواهند داشت و از سوی دیگر با حضور بیشتر زنان در این سطح از مقدرات شهرها، می‌توان از هم اکنون به نسلی از شهرداران زن در آینده شهرهای جمهوری اسلامی ایران اندیشید و برای آن برنامه داشت‌.

و در انتها نیز اظهار امیدواری شده است که به زودی قانون انتخابات ایران مانند کشورهای همجوار اصلاح شود، اما منظور مولاوردی و همفکرانش کدام کشور همجوار است که از آن به عنوان الگو برای ایران یاد می‌کنند؟!

در انتهای این گزارش آمده است: امید که با تلاش‌های فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و معاونت زنان ریاست جمهوری، قانون انتخابات نیز مشابه کشورهای همجوار ایران، در راستای اعمال تبعیض مثبت برای حضور بیشتر زنان اصلاح شود؛ اصلی که نه تنها هیچ منافاتی با اهداف جمهوری اسلامی ایران و مبانی اعتقادی ما ندارد، بلکه در این اصول، از قضا واجد یکی از مترقی‌ترین دیدگاه‌هاست.

نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری در مورد حضور زنان در مسئولیت‌های مختلف می‌تواند راهگشایی برای این مسئولان باشد شاید از خواب غفلت بیدار شوند و رؤیاهایشان را آنگونه که باید تصویر کنند، رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته‌ی حوزوی و دانشگاهی در 21 اردیبهشت 92 فرمودند: « خیلی خب، یک خانمی است، ارزشهایی داشته، توانایی‌هایی پیدا کرده، مناسبِ این مقام شده؛ خیلی خب، بگذارند، خلاف قانون هم که نبوده؛ امّا اینکه ما به این افتخار بکنیم که ببینید، ما این تعداد خانمِ مسئولِ در بخشهای اجرایی داریم، این غلط است. اگر ما افتخار کنیم که این تعداد خانم روشنفکر، خانم تحصیلکرده داریم، این خوب است، این جا دارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم نویسنده، خانم فعّال فرهنگی یا فعّال سیاسی داریم، اشکالی ندارد؛ اگر بگوییم این مقدار خانم شهادت‌طلب و مجاهده‌کار در میدانهای گوناگون داریم، این خوب است؛ اگر بگوییم این مقدار خانمی که در عرصه‌های سیاسىِ انقلابی فعّالند – گوینده‌اند، نویسنده‌اند – داریم، این خوب است؛ افتخار به اینها خوب است؛ امّا افتخار به اینکه ما این تعداد وزیر زن، این تعداد نماینده‌ی زن، این تعداد معاونِ بخشهای مختلفِ زن، این تعداد رئیس مؤسّساتِ تجاری زن داریم، افتخار به این غلط است؛ این انفعال در مقابل آنها است.»

ایشان فرمودند: «فرض کنید وزیر بهداشت ما یک خانم بود، یا معاونین رئیس‌جمهور مثلاً یا بخشهای مختلف در بینشان بانوان هستند، این از نظر من اشکالی ندارد – آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخشهای اجرایی اینقدر زن داریم! این همان دوْر خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخاری ندارد.»

در حالی این روزها سفرهای مولاوردی به همراه رئیس جمهور شائبه انتخاباتی بودن این سفرها را بیشتر می‌کند که سایه سیاسی انتخابات‌های پیش رو در جریان صحبت‌ها و گزارش‌های منتشر شده از سوی معاونت امور زنان هر روز رنگ و بوی بیشتری می‌گیرد، اما آنچه در این بحث ها و کشاکش‌های سیاسی قربانی می‌شود بازهم مسائل، مشکلات و دغدغه‌های حوزه زنان است.

انتهای پیام/