گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده : manijeh a r
گیسو علاوه بر تنظیم گزارش هفتگی، جهت مستند سازی آن و انعکاس نظرات فعالان حوزه‌ی زنان، گفتگوهایی را با آنها انجام و منتشر می‌کند.

گزارش این هفتە گیسو بە دو مورد نقض حقوق زنان در کُردستان همچنین شش مورد نقض حقوق زنان در زندان‌های حکومت اسلامی ایران، در سایر نقاط ایران می‌پردازد.
14520

کُردستان

تداوم بازداشت و احضار فعالین زن در کُردستان

طی ماه‌های گذشتە و در مدت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستاها، فشار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بر فعالین مدنی و فرهنگی در کُردستان افزایش یافتە است. در این مدت شاهد بازداشت،احضار و در بعضی موارد حتی تهدید فعالین زن در کُردستان بودەایم.

بر پایە گزارشات انتشار یافتە، طی هفتە گذشتە یک دختر کُرد بە نام “روژین رستمی”همراه با شخص دیگری بە نام “جمال رستمی”در حومه سنندج توسط نهاد‌های امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شدەاند.

روژین و ٤ تن دیگر از اهالی روستای”هویە” منطقە”ژاورود” از توابع سنندج، طی هفتە گذشتە بازداشت شدەاند کە تنها یکی از آنها آزاد شدە و از سرنوشت وی و ٣ تن دیگر هیچ خبری در دست نمی‌باشد.

به گفته منابع مطلع: متعاقب ناپدید شدن این ٢ شهروند کُرد “قطعه عکسی از آنها که دال بر حضور آنها در یکی از احزاب کُردی” است، پخش شده است. اما پس از پیگری‌های خانوادەهای این دو بازداشتی مشخص شده که نە تنها آنها از مرزها خارج نشدەاند بلکە توسط نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت گردیده‌اند.

از دیگر سو روز هفتم مرداد‌ماه، “شهین بایزید‌پور” عضو دور دوم شورای شهر بوکان پس از نزدیک بە یک‌ماه بازداشت به بند عمومی زندان مرکزی شهرستان ارومیه “زندان دریا” منتقل گردید.

“شهین بایزید‌پور” ، هفدهم تیرماه، در شهر بوکان و توسط اطلاعات سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران شهرستان بوکان بازداشت شدە بود.

ایران

وضعیت فعالین زن اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران

هر چند طبق اصل ١٣ قانون اساسی ایران، ادیان مسیحی، زرتشتی و یهودی بە رسمیت شناختە شدە است و می‌توانند بە اجرای آیین مطبوع خود در چهارچوب قانون اساسی بپردازند، اما در طول دوران حکمرانی این حکومت هیچگاه پیروان این آیین‌ها نتوانستەاند از تمامی حقوق یک شهروند برخوردار باشند و همیشە تحت فشار و آزار و اذیت بودەاند، این فشارها همواره بر پیروان آیین بهایی و دیگر ادیان کە در قانون اساسی ایران بە رسمیت شناختە نشدەاند بیشتر بودە است.

بر پایە گزارشات انتشار یافتە، در ادامە روند فشار بر نوکیشان مسیحی در ایران، طی هفتەی گذشتە ٢ تن از نوکیشان مسیحی بە نام‌های صدیقە امیرخانی و مهناز رفیعی از سوی مامورین امنیتی حکومت اسلامی ایران در اصفهان، بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شدەاند.

این دو فعال زن، روز پنجشنبە دهم مرداد‌ماه، بە اتهام پیروی از دین مسیحی و نیایش در یک کلیسای خانگی از سوی مامورین لباس شخصی بازداشت گردیده‌اند.

علی‌رغم پیگیری‌های مستمر خانوادە‌های این دو نوکیش مسیحی تاکنون از محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نمی‌باشد.

بر اساس این حکم دادگاه نیکا خلوصی بە ٦ سال و نوا خلوصی بە ٤ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

از دیگر سو، پروندە نیکا و نوا خلوصی دو شهروند بهایی ساکن مشهد، در ٢٣ اردیبهشت‌ماه سال جاری از سوی شعبە ٣ دادگاه انقلاب مشهد بە ریاست قاضی سلطانی، بە اتهام تبلیغ بهاییت وتبلیغ علیه امنیت و همچنین و عضویت در تشکیلات بهایینان ، بە ١٠ سال حبس تعزیزی محکوم شدەبودند، جهت تجدید نظر بە شعبە ٢٠ دادگاه تجدید نظر خراسان رضوی ارسال شدە است.

بر اساس این حکم نیکا خلوصی بە ٦ سال و نوا خلوصی بە ٤ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

وضعیت فعالین زن در زندان‌های ایران

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، روز ١٦ مردادماه، دادگاه غیر علنی رسیدگی بە پروندە فائزە هاشمی رفسنجانی، در شعبە ١٥ دادگاه انقلاب تهران بە ریاست قاضی صلواتی برگزار گردید.

فائزه هاشمی سال ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم و اول مهرماه ۱۳۹۱ به منظور اجرای حکمش روانه زندان شد.

غلامعلی ریاحی وکیل فائزە هاشمی اعلام نمودە است: “بە دلیل غیرعلنی بودن دادگاه از بیان جزئیات رسیدگی بە این پروندە معذورم و “طبق قانون یک هفته پس از برگزاری دادگاه قاضی رأی خود را صادر می‌کند و در صورتی که رأی صادره مورد رضایت ما نباشد قطعاً به آن اعتراض می‌کنیم.”

فائزه هاشمی سال ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم و اول مهرماه ۱۳۹۱ به منظور اجرای حکمش روانه زندان شد.

وی در ۲۹ اسفند ماه پس از پایان محکومیت شش ماهه‌اش از زندان اوین آزاد شد.

مریم شفیع‌پور، پس از نزدیک بە ٢ هفتە از بازداشت در تماسی کوتاه از طریق تلفن اعلام نمودە است کە حالش خوب است و در زندان اوین بە سر می‌برد.
از دیگرسو، مریم شفیع‌پور، پس از نزدیک بە ٢ هفتە از بازداشت در تماسی کوتاه از طریق تلفن اعلام نمودە است کە حالش خوب است و در زندان اوین بە سر می‌برد.

مریم شفیع‌پور روز شنبە پنجم مرداد‌ماه پس از احضار بە شعبە‌ی ٢٠ دادسرای شهید مقدس و پس از بازجویی مقدماتی بازداشت شدە بود.

این دانشجوی ستارەدار، در سال ١٣٨٩ نیز بە دلیل فعالیت‌هایش از سوی دادگاه انقلاب قزوین بە یک سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود.

حکیمە شُکری در ١٤ آذر‌ماه ١٣٨٨ بازداشت و در ٢٣ فروردین‌ماه ١٣٩١ بە اتهام تبلیغ علیهە نظام و همکاری با مادران پارک لالە بە ٣ سال حبس تعزیری محکوم گردید.
از دیگر سو حکیمە شُکری از مادران پارک لالە، کە پس از اتفاقات دور دهم انتخابات ریاست جمهوری در سال ١٣٨٨ بازداشت شدە بود، روز دوشنبە ١٤ مردادماه بە مرخصی رفت.

حکیمە شُکری در ١٤ آذر‌ماه ١٣٨٨ بازداشت و در ٢٣ فروردین‌ماه ١٣٩١ بە اتهام تبلیغ علیهە نظام و همکاری با مادران پارک لالە بە ٣ سال حبس تعزیری محکوم گردید.

وی روز اول آبان‌ماه سال ١٣٩١ جهت اجرای حکم، خود را بە زندان اوین معرفی نمود و از آن زمان تاکنون در زندان بە سر می‌برد.
http://www.kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=11536