عضویت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار محصل در بسیج دانش آموزی

فر ستنده خبر خانم لیدا اشجعی ۱۳۹۵/۸/۵

خبرگزاری فارس: عضویت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار محصل در بسیج دانش آموزی

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،  سرهنگ علی صابرماهانی رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی در برنامه “روی خط خبر”، ضمن تسلیت ایام  شهادت چهارمین اختر امامت و ولایت امام سجاد (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره  همه شهیدان، امام شهیدان و به ویژه 36 هزار دانش آموز شهید و در رأس آنها شهید محمد حسین فهمیده در پاسخ به سوالی درباره گستره فعالیت سازمان دانش آموزی گفت: قبل از اینکه این گستره را تعریف کنم، خوب است به جایگاه قانونی بسیج دانش آموزی به عنوان یک تشکل دانش آموزی در مجموعه آموزش و پرورش اشاره کنم.

وی ادامه داد: بنا بر مصوبه مجلس در سال 75، بسیج دانش آموزی به منظور جذب، آموزش و سازماندهی دانش آموزان در ارتش 20 میلیونی ایجاد شد و آیین نامه آن  در سال 86 مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت.

سرهنگ صابرماهانی افزود:  بر اساس این مصوبه، این اجازه داده شده که در همه مقاطع بسیج دانش آموزی ایجاد شود و بر همین اساس دایره و گستره بسیج دانش آموزی شامل مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم است.

وی در خصوص تفاوت برنامه های بسیج داشن آموزی در این مقاطع نیز گفت: با توجه به مخاطب ، سن او و مراحل تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی، فعالیت ها بیشتر معلم محور است و یعنی واحدی که در مدرسه داریم فرمانده آن یک معلم یا مدیر مدرسه یا یک مربی تربیتی است.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی اظهار داشت: در مقطع ابتدایی بیشتر نگاه ها به سوی فرهنگی و تربیتی است و سعی می شود با برنامه های جذاب مثل اردوهای یک روزه ، دانش آموزان با مسائل بسیج دانش آموزی در قالب فعالیت های جمعی آشنا شوند.
وی ادامه داد: در مقطع متوسطه اول، محور کار معلم است ولی نوع نگاه بیشتر به سمت تشکیلاتی شدن پیش می رود لذا نقش معلم هدایت بچه هاست و جانشینی فرمانده واحد و شورای بسیج مدرسه به خود دانش آموز سپرده شده است.

سرهنگ صابر ماهانی اضافه کرد: نوع نگاه به عرصه علمی را هم ما از متوسطه اول شروع می کنیم در همین راستا طرح آیه های تمدن را نیز داریم که دانش آموزانی که واجد شرایط لازم باشند مثلا معدل شان بالای 19 بوده و بسیجی باشند، خدمات علمی به آنها می دهیم که بتوانیم از کلاس هفتم تا کلاس دوازدهم این را ادامه بدهیم.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی گفت:  در متوسطه دوم که به عنوان پیشگامان از آن یاد می شود برای  پاسخ دادن  به هویت طلبی نوجوان، مسئولیت کار را در بسیج دانش آموزی به خود دانش آموزان واگذار کردیم. فرمانده واحد یک سری آموزش هایی می بیند و شورای خودش را با کمک معلم انتخاب می کند و بچه ها، خودشان کار را در دست می گیرند و کار را انجام می دهند.
وی در پاسخ به این سوال که «نوع برنامه ها که در مقاطع مختلف در بسیج دانش آموزی دنبال می شود و محور فعالیت ها چیست؟»، افزود: ما برای هر مقطعی یک کتاب کار را تهیه کردیم؛ این کتاب کار در اختیار فرمانده واحد قرار می گیرد و متناسب با فضای مدرسه، استان و شهرستان برخی از برنامه ها به وی پیشنهاد داده می شود؛ هر چند در کنار این کتاب کار، فرماندهان واحد ها هم از خلاقیت های خودشان استفاده می کنند.
سرهنگ صابر ماهانی در پاسخ به این سوال که «چه تعداد دانش آموز بسیجی داریم؟»، گفت: طبق آخرین آمار گرفته شده، بیش از 5 میلیون و 100هزار دانش آموز عضو هستند و بیشترین حضور اعضا در مقطع متوسطه دوم است.