احمد شهید خواستار آزادی سه ایرانی دو تابعیتی شد

فرستنده خبر خانم زرین تاج الیاسی ۱۳۹۵/۰۷/۱۶

احمد شهید می‌گوید قوانین خود ایران در محاکمه نازنین زاغری رعایت نشده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از حکومت ایران خواسته است هرچه‌زودتر نازنین زاغری رتکلیف، کمال فروغی و باقر نمازی را آزاد کند. این سه شهروند زندانی، تابعیت دوگانه دارند.

احمد شهید در بیانیه‌ای گفته که روند محاکمه خانم زاغری “غیرمنصفانه” بوده است و دربار

ه وضعیت سلامتی آقای فروغی و آقای نمازی که سالخورده اند، ابراز نگرانی کرده است.

خانواده نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی‌بریتانیایی که اردیبهشت‌ماه همراه با دختر دو ساله‌اش بازداشت شد، می‌گویند او در شهریورماه به پنج سال زندان محکوم شده است. اما قوه قضائیه ایران اتهام خانم زاغری را اعلام نکرده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در بیانیه‌اش گفته است “محاکمه افراد به اتهامی که از خود متهم و از وکیل او پنهان نگه داشته شده، هجو عدالت است”.

دادگاه انقلاب ایران، اتهامی که نازنین زاغری با آن محاکمه شده، اعلام نکرده است.Image copyrightPERSONAL PHOTO
Image captionدادگاه انقلاب ایران، اتهامی که نازنین زاغری با آن محاکمه شده، اعلام نکرده است.

گزارشگر ویژه ایران گفته است با این شرایط، این محاکمه منصفانه نبوده است و به روند دادرسی که هم در قوانین داخلی ایران و هم در پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی تضمین شده، بی‌توجهی شده است.

احمد شهید همچنین با ابراز نگرانی درباره وضع سلامتی کمال فروغی و باقر نمازی، دو ایرانی دو تابعیتی سال‌خورده که زندانی اند، گفته است که آنها به مراقبت‌های درمانی نیاز دارند و باید آزاد شوند.

باقر نمازی، ۸۰ ساله، که شهروند آمریکا هم هست، از بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شده است و به وکیل دسترسی ندارد. ایران هنوز اتهامی برای او اعلام کرده است.

خانواده او می‌گویند آقای نمازی از مشکل جدی قلبی و بیماری‌های دیگر رنج می‌برد و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، که باقر نمازی زمانی کارمندش بوده است، درباره سلامتی او به شدت اظهار نگرانی کرده است.

کمال فروغی، ۷۷ ساله، که شهروند بریتانیا هم هست، اردیبهشت سال ۱۳۹۰ بازداشت شده و به اتهام جاسوسی و داشتن نوشیدنی‌های الکلی، به هشت سال زندان محکوم شده است.

خانواده او می‌گویند آقای فروغی در وضعیت سلامتی بدی است و هر زمان ممکن است بینایی‌اش را از دست بدهد.

کامران فروغی در این باره به بی‌بی‌سی فارسی گفته است: “چند هفته پیش پزشکان تشخیص دادند که پدرم آب‌مروارید گرفته و اگر عمل نشود، امکان دارد نابینا شود.”

سازمان عفو بین‌الملل هم اخیرا در بیانیه‌ای درباره وضعیت سلامت کمال فروغی هشدار داده بود و گفته بود که او باید فورا جراحی شود.

کامران فروغی، پسرش، پس از بیانیه احمد شهید به بی‌بی‌سی فارسی گفت که او هم‌چنان منتظر جراحی چشم است که مقام‌های ایران وعده داده‌اند: “هنوز مقام‌های قضایی ایران به کمال فروغی می‌گویند او به‌زودی آزاد می‌شود ولی باز هم او را در زندان نگه می‌دارند.”

همسر نازنین زاغری و پسر کمال فروغی هم‌زمان با مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته بودند تا با هیئت ایرانی دیدار کنند اما به جایی نرسید.Image copyrightBBC PERSIAN
Image captionهمسر نازنین زاغری و پسر کمال فروغی هم‌زمان با مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته بودند تا با هیئت ایرانی دیدار کنند اما به جایی نرسید.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، و کامران فروغی، پسر کمال فروغی، امسال هم‌زمان با مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته بودند تا با هیئت ایرانی دیدار کنند اما مقام‌های ایران به درخواست این دو پاسخی ندادند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در بیانیه‌اش از آزادی هما هودفر، شهروند ایرانی‌کانادایی که خرداد امسال بازداشت شده بود، استقبال کرده است.

خانم هودفر یک هفته پس از آن آزاد شد که ایران و کانادا برای از سرگیری روابط‌شان مذاکره کردند.

او پس از بازگشت به کانادا گفت بازجویانش او را تهدید کرده بودند که جنازه‌اش را به کانادا خواهند فرستاد.