فرمان ۱۶ ماده‌ای رهبر ایران؛ تاکید بر فرزندآوری و خانه‌داری زنان

فرستنده خبر خانم زرین تج الیاسی ۱۳۹۵/۰۶/۱۳

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران فرمان ۱۶ ماده‌ای را با عنوان “سیاست‌های کلی خانواده” به دستگاه‌های حکومتی ابلاغ کرده که در آن بر ترویج فرزندآوری، نقش مادری و خانه‌داری زنان، ازدواج افراد مجرد و ازدواج مجدد زنان سرپرست خانواده تاکید شده است.

محور اصلی این سیاست‌ها که امروز، شنبه ۱۳ شهریور، در سایت رسمی آیت‌الله علی خامنه‌ای منتشر شده، ایجاد جامعه “خانواده محور” بر پایه الگوهای اسلامی است.

دفتر رهبر ایران می‌گوید این سیاست‌ها “پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است.”

این دستورالعمل به روسای دولت، قوه قضاییه و مجلس و همین‌طور مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است.

بر اساس یکی از بندهای این فرمان، تاکید شده که خانواده باید در قوانین و مقررات، برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی محور قرار بگیرد.

رهبر ایران در اردیبهشت ماه دو سال پیش هم سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ کرده بود. هدف آن فرمان هم تشویق مردم و دستگاه‌ها به افزایش جمعیت بوده است. بیشتر اینجا بخوانید.

آیت‌الله خامنه‌ای اعتقاد دارد سیاست‌های کنترل جمعیت در گذشته “غلط بوده” و جمعیت ایران باید به ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

بیشتر: زنان قربانی سیاست افزایش جمعیت

مرتبط: اعتراض عفو بین‌الملل به توقف طرح تنظیم خانواده

بر اساس آنچه رهبر ایران در سال‌های اخیر اعلام کرده، بعضی از قوانین و سیاست‌های ایران تغییر یافته است؛ از جمله افزایش مرخصی زایمان و توزیع نکردن وسایل جلوگیری از بارداری.

در ابلاغیه امروز هم بر “نهضت فراگیر ملی” برای ترویج ازدواج “موفق و آسان” برای همه دختران و پسران و افراد در سن “مناسب” ازدواج و “نفی تجرد” در جامعه تاکید شده است.

برای تثبیت خانواده هم تاکید شده که باید نظام حقوقی و رویه‌های قضایی بازنگری و اصلاح شود و حل و فصل دعواها در مراحل اولیه توسط “حکمیت” انجام شود.

یکی از بندهای این سیاست‌ها برای تحکیم خانواده تاکید بر این نکته‌ها است: حمایت از عزت و کرامت همسری، نقش مادری و خانه‌داری زنان و نقش پدری و اقتصادی مردان.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در سیاست‌های تازه ابلاغ شده بر حمایت از زنان سرپرست خانواده و تشویق آنان به ازدواج تاکید کرده است.