نگرانی عفو بین الملل از وخامت وضع هما هودفر

فرستنده خبر اقای نوید احمدفخرالدین ۱۳۹۵/۶/۱۱

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل کانادا با تاکید بر «بدتر شدن سابقه حقوق بشر در ایران» خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط هما هودفر پروفسور ۶۵ ساله ایرانی-کانادایی زندانی در ایران شد که درپی وخامت حالش در بیمارستان بستری است. دکتر هودفر از یک بیماری عصبی رنج می برد که نیازمند مداوم دسترسی به مراقبت های پزشکی و داروهای خاص است. اما از روز ششم ژوئن سال جاری میلادی، وی اکثر زمان بازداشتش را در سلول انفرادی و بدون دسترسی و اجازه تماس با عزیزانش گذرانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سی‌ام آگوست، سازمان عفو بین الملل کانادا با نگرانی شدید از وخیم شدن سلامت دکتر هما هودفر از مقامات ایران خواست فورا و بدون قیدوشرط این زندانی عقیدتی را که از ششم ژوئن اساسا بدون هیچ پایه قانونی بازداشت شده را آزاد کنند.

الکس نیو، دبیرکل سازمان عفو بین الملل کانادا گفت: “مقامات ایران بایستی فورا و بدون قیدوشرط، زندانی عقیدتی هما هودفر را آزاد کنند. تداوم بازداشت وی در زندان بدنام اوین نه تنها غیرقانونی است، بلکه به طور جدی سلامت او را تحت تاثیر و در وضعیت بسیار خطرناک قرار داده است.”

تحقیقات اخیر سازمان عفو بین الملل نشان داده است که مقامات ایران «سرکوب گسترده و دهشتناک» علیه محققیق و فعالین حقوق زنان انجام داده اند. در گزارشی دیگر از سازمان عفو بین الملل، مشروحا از استفاده سیستماتیک از محرومیت درمان زندانیان به عنوان ابزار شکنجه و گرفتن اعتراف اجباری در ایران پرده برداشته شده است.

دبیرکل سازمان عفو بین الملل کانادا تاکید کرد: “متاسفانه «درمان درخور محکوم شدن» دکتر هودفر در کنار وضعیت تاریک و رو به وخامت سابقه حقوق بشر در ایران روی می دهد، جایی که مقامات درگیر سرکوب محققین و فعالین حقوق زنان هستند و به طور معمول با محرومیت از درمان زندانیان، از آن به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اعتراف اجباری برپایه دلایل ساختگی و غیرقانونی استفاده می کنند. مقامات کانادا عنوان داشته اند که شدیدا پیگیر پرونده دکتر هودفر هستند، اما این تحولات در وخامت سلامت وی، ایجاب می کند که این تلاش ها سرعت گیرد.”

به عنوان یک استاد انسان شناسی در دانشگاه کونکوردیا، کار علمی دکتر هما هودفر شامل تحقیقات مربوط به توسعه، قوانین خانواده، پناهندگان، زنان و سیاست انتخابی و حقوق بشر است. دکتر هودفر از یک بیماری عصبی رنج می برد که نیازمند مداوم دسترسی به مراقبت های پزشکی و داروهای خاص است. از روز ششم ژوئن سال جاری میلادی، دکتر هودفر اکثر زمان بازداشتش را در سلول انفرادی و بدون دسترسی و اجازه تماس با عزیزانش گذرانده است.

شایان ذکر است، روز نهم شهریور ماه، هرانا در گزارشی اعلام کرد خانواده هودفر در بیانیه‌ای با تاکید بر «وخامت» حال خانم هودفر از بستری شدن وی در بیمارستان خبر دادند. به گفته مقامات ایران، وی به سختی می‌تواند راه برود و صحبت کند.