هنوز هم زنان روستایی و عشایر هنگام زایمان فوت می‌کنند/ ارایه طرح‌هایی در حوزه بهداشت، سوادآموزی و اشتغال زنان روستایی و عشایر

فرستنده خبر اقای نوید احمدفخرالدین ۱۳۹۵/۶/۶


دبیر کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت امور زنان و خانواده گفت: در بسیاری از مناطق روستایی و عشایر هنوز که هنوز است بسیاری از زنان برای زایمان به پزشک دسترسی ندارند و برخی از آنها در راه رسیدن به بیمارستان فوت می‌کنند. بسیاری از زنان روستایی و عشایر در هنگام بارداری مشکلات نگهداری و مراقبت جدی دارند و دسترسی به امکانات ندارند.

پریچهر سلطانی؛ دبیر کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگارمهرخانه، در رابطه با فعالیت‌های این کارگروه گفت: معاونت امور زنان و خانواده به دلیل خلأهای موجود در حوزه اقشار مختلف زنان، کارگروه‌های متعددی تشکیل داد که یکی از آنها کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم بود. بخش اعظمی از اعضای این کارگروه از بخش غیردولتی و نهادهای مدنی هستند که در این حوزه‌ها کار می‌کنند. این کارگروه با هدف شناسایی مسایل و مشکلات زنان در این حوزه، شناسایی نخبگانی که در این حوزه کار می‌کنند، شناسایی پتانسیل‌هایی که می‌توان در این حوزه به کار گرفت، ارایه راهکارها و هم‌افزایی با نهادهای دیگر تشکیل شد.

نقش زنان روستایی و عشایر در تأمیت امنیت غذایی کشور
او خاطرنشان کرد: در سازمان عشایر کشور و وزارت جهاد کشاورزی که مدیرکل امور بانوان دارند، به مسأله زنان روستایی بسیار پرداخته شده و مسایل و مشکلات زنان در این حوزه شناسایی شده است. سوادآموزی، بهداشت، اشتغال و توان‌افزایی از مهم‌ترین مسایل این حوزه هستند. در حوزه توان‌افزایی زنان روستایی باید اشاره کنم که این زنان در زمینه تولیدات صنایع دستی و کشاورزی فعالیت دارند و تولید مواد غذایی و امنیت غذایی کشور با همین زنان است. ما باید به آنها کمک کنیم، آموزش بدهیم و برای افزودن پتانسیل زنان در این حوزه کار کنیم که این موضوع نیازمند برنامه‌هایی جدی است.

هنوز هم برخی از زنان روستایی و عشایر هنگام زایمان فوت می‌کنند
سلطانی با اشاره به این‌که در حوزه بهداشت، کار شناسایی مسایل و معضلات بهداشتی انجام شده است، بیان داشت: در بسیاری از مناطق روستایی و عشایر هنوز که هنوز است بسیاری از زنان برای زایمان به پزشک دسترسی ندارند و برخی از آنها در راه رسیدن به بیمارستان فوت می‌کنند. بسیاری از زنان روستایی و عشایر در هنگام بارداری مشکلات نگهداری و مراقبت جدی دارند و دسترسی به امکانات ندارند.

ارایه طرح‌هایی در حوزه بهداشت، سوادآموزی، توان‌افزایی و اشتغال زنان روستایی و عشایر
دبیر کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم در ادامه گفت: همچنین، عشایر کشور به دلیل کوچ آن‌طور که باید و شاید و برای آنها مهم است نمی‌توانند سوادآموزی داشته باشند و در این زمینه با مشکل مواجه هستند. درست است تلاش‌های بسیار خوبی بعد از انقلاب شده، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم. من در بازدیدی که داشتم یک پدر عشایر می‌گفت آرزوی من این است که دخترم به دبیرستان و دانشگاه برود و درس بخواند. ما در حوزه بهداشت، سوادآموزی، توان‌افزایی و اشتغال زنان روستایی و عشایر طرح‌هایی به معاونت امور زنان و خانواده داده‌ایم که امیدواریم این طرح‌ها بررسی شود و به جایی برسد.