نداشتن وثیقه کافی یکی از مشکلات زنان تولیدکننده است/ تشکیل خوشه‌های کسب‌وکار و برگزاری دوره‌های آموزشی

فرستنده خبر اقا ی نوید احمدفخرالدین ۱۳۹۵/۶/۱

مشاور امور زنان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در کشور ما آمار زنان خودسرپرست بسیار بالاست و این افراد عمدتاً می‌خواهند به تنهایی کار کنند، اما ممکن است پشتیبانی لازم را در خانواده نداشته باشند تا وثیقه‌های ملکی سنگین بگذارند. نداشتن وثیقه کافی یکی از مشکلاتی است که زنان با آن روبه‌رو هستند.

پریچهر سلطانی؛ مشاور امور زنان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که به تازگی به این سمت منصوب شدهدر گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در رابطه با نقش زنان در اقتصاد کشور اظهار داشت: نیمی از جمعیت ما زنان هستند که نقش بسیار مهمی در توسعه دارند و همیشه توانسته‌اند در روند توسعه نقش‌آفرینی کنند. زنان هم به‌عنوان تولیدکننده باید در فرآیند تولید مشارکت کنند و هم به‌عنوان مصرف‌کننده باید الگوهای صحیح مصرف را داشته باشند تا کشور در زمینه‌های مختلف به خودکفایی برسد. با توجه به این که امسال با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده است، اهمیت این مسأله بیشتر احساس می‌شود.

او خاطرنشان کرد: بسیاری از زنان در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی فعال هستند و کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌هایی دارند که در شهرک‌ها و شرکت‌های صنعتی مستقر است. ازاین‌رو، آقای دکتر یزدانی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای اولین‌بار است که یک مشاور زنان برای سازمان منصوب کردند و وظایفی هم برای من در نظر گرفتند.

وظایف مشاور امور زنان سازمان صنایع کوچک
سلطانی در ادامه گفت: برنامه‌ریزی و ساماندهی و ارتقای جایگاه زنان شاغل در سازمان و واحدهای تابعه آن، مطالعه و ارایه راهکارهای مؤثر برای افزایش نقش زنان در رشد اقتصادی کشور، شناسایی آسیب‌ها و عوامل تهدیدکننده در این زمینه‌ها، شناسایی ظرفیت‌های سازمان صنایع کوچک و شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی برای ایجاد و بهبود وضعیت اشتغال زنان در بخش‌های صنعتی، تولیدی و تجاری، بهبود کیفی و کمی تولیدات کارگاه‌های کوچک با هدف افزایش سهم صادرات در این بخش، شناسایی زنان موفق و کارآفرین در فعالیت‌های صنفی، صنعتی، تولیدی و تجاری در حوزه صنایع کوچک و متوسط و اتخاذ تدابیر حمایتی لازم برای آنها هدف افزایش ایجاد انگیزه و خودباوری در زنان از جمله وظایفی است که برای مشاور امور زنان این سازمان در نظر گرفته شده است.

تلاش برای شناسایی زنان کارآفرین
مشاور امور زنان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیان داشت: در حال حاضر فرم‌هایی را تعریف کردیم تا بتوانیم زنان موفق و کارآفرین را در این حوزه شناسایی کنیم. همچنین، امیدوارم بتوانیم همایش‌های تخصصی هم با همکاری سازمان‌ها و تشکل‌های غیردولتی برگزار کنیم تا بتوانیم سهم زنان را در تولید و تجارت افزایش دهیم. این همکاری و هم‌افزایی بین دولت، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و نهادهای مدنی می‌تواند به افزایش سهم زنان در تولید، صنعت و تجارت کمک کند و برای کشور ما موضوع بسیار مهمی است.

خوشه‌های کسب‌وکار و برگزاری دوره‌های آموزشی
او با اشاره به این‌که دختران تحصیل‌کرده و زنان فعال زیادی داریم که علاقه‌مند به کار کردن هستند عنوان داشت: باید به این زنان و دختران آموزش داد و الگوهای موفق را به آنها معرفی کرد. برای ما جالب است که دختران جوان و زنان کارخانجات مختلف را راه‌اندازی می‌کنند. کار مفیدی که سازمان صنایع کوچک انجام داده، تشکیل خوشه‌های کسب‌وکار است که این خوشه‌ها بسیار موفق بودند. در هر شهری متناسب با تولیدات خاص آن شهر سازمان صنایع کوچک خوشه‌های کسب‌وکار راه‌ می‌اندازد و از ابتدا تا انتهای کار یعنی تولید مواد اولیه، آموزش و فروش کمک می‌کند. این سازمان هر سال فراخوان می‌دهد و دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. امسال هم مقام معظم رهبری چندین‌بار در فرمایشاتشان به اهمیت صنایع کوچک و متوسط اشاره کرده‌اند. اگر به این بخش توجه کافی شود و زنان جذب این حوزه شوند، می‌توانیم گام‌های بسیار مثبتی در راستای خودکفایی، تولید و صادرات برداریم.

نداشتن بازار فروش و وثیقه کافی از مشکلات زنان است
سلطانی اولین مشکل زنان در این زمینه را کمبود آگاهی دانست و اظهار داشت: به نظر من اگر سازمان صنایع کوچک در هر شهری دوره‌های آموزشی مانند خوشه‌های کسب‌وکار برگزار کند و زنان مطلع شوند، خیلی به آنها کمک می‌کند. در حال حاضر، مهم‌ترین مشکل زنان نداشتن بازار فروش است. زنان تولید می‌کنند، اما بازار فروش پیدا نمی‌کنند. مشکل دیگر، تأمین مواداولیه و امکانات و منابع است. بسیاری از زنان می‌خواهند تسهیلات کم‌بهره بگیرند، اما ضمانت‌های لازم را برای دریافت تسهیلات ندارند. از سوی دیگر، در کشور ما آمار زنان خودسرپرست بسیار بالاست و این افراد عمدتاً می‌خواهند به تنهایی کار کنند، اما ممکن است پشتیبانی لازم را در خانواده نداشته باشند تا وثیقه‌های ملکی سنگین بگذارند. نداشتن وثیقه کافی یکی از مشکلاتی است که زنان با آن روبه‌رو هستند.

برنامه ششم توسعه و صنایع کوچک
مشاور امور زنان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان این‌که بررسی‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه یک بند به صنایع کوچک و متوسط اختصاص داده شده که در ذیل آن بند حتماً مشکلات زنان این حوزه هم شناسایی و برای رفع آنها اقدام می‌شود. زنانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، به چند دسته تقسیم می‌شوند. زنانی که در خود سازمان مشغول کار اداری هستند، زنان کارآفرین و کارگران و مدیران زنی که در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها کار می‌کنند. باید مشکلات هر یک از آن‌ها به‌طور مجزا شناسایی و احصا شود و سپس برای آن‌ها راهکار ارایه شود که قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.